Jump to content
Annons

Låg volym på Spotify?


Fertan

Recommended Posts

Vet att jag inte är ensam om att uppleva den låga volymen på Spotify som ett problem, eller ja, irriterande åtminstone. Finurlade runt lite i Spotify alldeles nyss och upptäckte något halvt enastående. Menyrad > Edit > Preferences > Sound > Enable Volume Normalization - klicka ur. Tadaaa!

Fånigt lätt egentligen, men det verkar vara få som upptäckt det. Nackdelen är väl antagligen att en del äldre tracks spelas upp lägre, men det får man väl ta. Äntligen slipper man volymchocken i reklamavbrotten, yay!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ja du är ensam. enda problemet är att spoify slukar bandbredd.

Mja, så ensam är jag inte. Eller så har jag inbillat mig alltihop, vilket betyder att jag kommer få skämmas en lång tid framöver nu =/ Bandbredd borde väl inte vara något större problem idag? Om man inte sitter på mobil uppkoppling då förstås, som inte alla gånger är så kvickt som man kan önska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför bara med det bästa formataet som är youtube. Varken jag eller mina kompisar tycker att spotify är lågt eller så har jag bara helt enkelt inte reflekterat. Det kan vara som du säger! De kör förmodligen en lägre generalmastring på låtarna! Bara att höja lite. 🙂

Använder inte Spotify särskilt mycket, mest för att jag blir fruktansvärt irriterad på reklamavbrotten. Men de är inte lägre mastrade, de har helt enkelt bara normaliserat ner volymen lägre än originalmastern - när man klickar ur den rutan märker man skillnaden omedelbart.

När jag kollar mätarna i kontrollpanelen för Juli@:t på den här datorn ligger peakarna på runt -5dB med rutan checkad, vilket är originalinställningarna när man installerar, urklickad ligger peakarna vid 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig tänkt på det där men jag använder inte Spotify så ofta heller... däremot köpt 7-8 fysiska CD's senaste månaden så tydligen simmar jag mot strömmen, som vanligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om reklam chocken, jag fick lära mig att man i radio reklam använder sig av kompressor för att minska dynamiken och på de sättet öka så man uppfattar volymen som högre än vad den egentligen är. Detta igenom att gaina ut nivån i kompressorn och pumpa ner samtidigt.

Är det så här även på spotify tro?

Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om reklam chocken, jag fick lära mig att man i radio reklam använder sig av kompressor för att minska dynamiken och på de sättet öka så man uppfattar volymen som högre än vad den egentligen är. Detta igenom att gaina ut nivån i kompressorn och pumpa ner samtidigt.

Är det så här även på spotify tro?

Rätta mig om jag har fel.

Spotify justerar bara ner volymen för att samtliga låtar ska ha samma genomsnittsvolym, det handlar alltså inte om någon komprimering eller förändring av låtarna.

Tanken är givetvis att man ska kunna ha både en gammal 60-talslåt och en ny maxxad pop-låt i samma spellista utan att man ska behöva justera volymen mellan låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify justerar bara ner volymen för att samtliga låtar ska ha samma genomsnittsvolym, det handlar alltså inte om någon komprimering eller förändring av låtarna.

Detta var fallet tills de införde möjligheten att välja bort volymnormaliseringen. De passade då samtidigt på att lägga till en limiter som limiterar 3-6 dB om man väljer att använda normaliseringen (men främst dynamiska spår påverkas av detta givetvis). Anledningen var den kritik ang. låg volym som de fick av många användare (samt att många av dessa förväxlade låg volym med "dålig" ljudkvalitet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var fallet tills de införde möjligheten att välja bort volymnormaliseringen. De passade då samtidigt på att lägga till en limiter som limiterar 3-6 dB om man väljer att använda normaliseringen (men främst dynamiska spår påverkas av detta givetvis). Anledningen var den kritik ang. låg volym som de fick av många användare (samt att många av dessa förväxlade låg volym med "dålig" ljudkvalitet).

Fasen, det låter som en riktigt dum idé!

Hoppas de ändrar det till nästa version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen, det låter som en riktigt dum idé!

Hoppas de ändrar det till nästa version.

Ja, man kan ju hoppas på att de ser till att man kan stänga av limitern (men fortfarande ha normaliseringen påslagen, det är ju faktiskt ganska bekvämt när det är fest och kvalitén inte är kritisk på så vis).

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var fallet tills de införde möjligheten att välja bort volymnormaliseringen. De passade då samtidigt på att lägga till en limiter som limiterar 3-6 dB om man väljer att använda normaliseringen (men främst dynamiska spår påverkas av detta givetvis). Anledningen var den kritik ang. låg volym som de fick av många användare (samt att många av dessa förväxlade låg volym med "dålig" ljudkvalitet).

Hm, kan det vara en av anledningarna till att vissa låtar klipper s*tan på Spotify? De gör det oavsett om man har allow volume normalization på, så det har inget med det att göra, och har kollat andra versioner på Youtube osv där det inte klippt - så det är inte relaterat till originalmastern heller.

Skräckexempel: Demi Lovato - Every Time You Lie

Börjar vid refrängen ca 1 minut in och kommer på alla 2:or och 4:or efter det, dvs virvel/handklapp, höger kanal. Yak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var fallet tills de införde möjligheten att välja bort volymnormaliseringen. De passade då samtidigt på att lägga till en limiter som limiterar 3-6 dB om man väljer att använda normaliseringen (men främst dynamiska spår påverkas av detta givetvis). Anledningen var den kritik ang. låg volym som de fick av många användare (samt att många av dessa förväxlade låg volym med "dålig" ljudkvalitet).

Ja men fy fan. Sånt blir jag förbannad på.. Dagens ungdom är verkligen helt körd. De kommer aldrig kunna förstå vad bra ljud är. Det är synd om dem. Vi som vet vad som är rätt får lida, i vanlig ordning. Jävla piss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify justerar bara ner volymen för att samtliga låtar ska ha samma genomsnittsvolym, det handlar alltså inte om någon komprimering eller förändring av låtarna.

Tanken är givetvis att man ska kunna ha både en gammal 60-talslåt och en ny maxxad pop-låt i samma spellista utan att man ska behöva justera volymen mellan låtarna.

men om alla låtar sänks lika mycket så sänks genomsnittet också lika mycket på alla låtar och det blir ju ingen skillnad

eller menar du att volymen endast sänks på vissa låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

De passade då samtidigt på att lägga till en limiter som limiterar 3-6 dB om man väljer att använda normaliseringen (men främst dynamiska spår påverkas av detta givetvis).
Jag trodde det gällde enbart reklamen, en "nivåkompensation" för att musikvolymen höjs? 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men fy fan. Sånt blir jag förbannad på.. Dagens ungdom är verkligen helt körd. De kommer aldrig kunna förstå vad bra ljud är. Det är synd om dem. Vi som vet vad som är rätt får lida, i vanlig ordning. Jävla piss!

haha. Du tycker inte du gör en lite för stor grej av det här? 🙂

Vi snackar alltså om ljudnivåer.. på spotify.

Hakuuna matata, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

men om alla låtar sänks lika mycket så sänks genomsnittet också lika mycket på alla låtar och det blir ju ingen skillnad

eller menar du att volymen endast sänks på vissa låtar?

Volymkompenseringen var ju dynamisk, per låt - en del sänktes inte alls, nån -2,7 dB, nån -4 dB osv. Det för att kompensera för olika mastringsideal genom åren. Eftersom det är en ickeförstörstörande operation, det är ju samma sak som att man manuellt justerade volymen för varje låt, var det ju bara smidigt och man kunde sätta sin volymratt på sin personliga favoritnivå och inte få allt för stora svängningar.

Men om de nu lägger på en limiter för att HÖJA spår med låg medelvolym, för att folk gnällt på "låg volym" (men använd ratten på er förstärkare då, pundhuvuden!) så är det ju negativt. Då är det ju inte en fråga om bara nivåer längre, de komprimerar lite extra åt en. :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

haha. Du tycker inte du gör en lite för stor grej av det här? 😄

Vi snackar alltså om ljudnivåer.. på spotify.

Hakuuna matata, liksom.

Alltså, detta är ju bara toppen på isberget. Den här mentaliteten genomsyrar samhället på alla plan nu för tiden. Det är inne att allt ska vara kasst, det är tufft att vara rum i huvet och så vidare. Jag tycker det är sorgligt för jag ser det i det stora sammanhanget. Hade det bara vart spotify kunde jag lika gärna skitit i vilket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om volymen, men däremot om spotify. Lyssnade idag på staind - It´s been a while. Äger själv singeln som jag kan jämföra med. Men den är censuerad på spotify. Vissa ord är bortklippta och det låter helskumt. Är det spotify som gjort detta eller är det något annat?

Lyssna själv på den! Helskumt!

MVH

Anders

EDIT: haha hittade nu att det va en clean edit 😛 Varför gör dom så?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: haha hittade nu att det va en clean edit 🙂 Varför gör dom så?

Det gäller ju på många av dagens låtar. T.ex. David Guettas - Sexy Bitch som numera heter Sexy Chick, och ord som neighbourhood "hoe" är bortklippta. Censur helt enkelt, som vilka Rappare från LA som helst. Fula ord får inte spelas på radio 😉

Exempel 2:

T.I. - Whatever You Like

finns även i Explicit Album Version, dvs. ocensurerad. Men den går inte på radio...

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller ju på många av dagens låtar. T.ex. David Guettas - Sexy Bitch som numera heter Sexy Chick, och ord som neighbourhood "hoe" är bortklippta. Censur helt enkelt, som vilka Rappare från LA som helst. Fula ord får inte spelas på radio 😉

Exempel 2:

T.I. - Whatever You Like

finns även i Explicit Album Version, dvs. ocensurerad. Men den går inte på radio...

Observera att detta gäller i USA, där radio och tv på något sätt blivit det enda i landet som inte skyddas av första författningstillägget(first amendement, bill of rights, freedom of speech) och där det därför utövas censur. Något som annars är vanligt i de länder som de flesta amerikaner anser "hata dem för deras frihet" och kommunistdiktaturer. Ironiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man lugnt påstå ;> Men i det frikristna landet i väst är det helt okej så länge de får ha dolda handeldvapen och slipper höra ord som "shit"(poo går bra), "piss"(pee är ok) och "fuck"(intercourse går bra dock), och det får man ju förstå? Eller ja, jag vet inte jag... Konstig kultur det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missat nåt?

eller är jag för gammal....... 😉

Okej. Ja då är jag väl rum i huvudet då.

Ha det så bra!

Jag är bra sugen att svara, men väljer att inte göra det då jag inte vill bli ett OT-monster. Hade 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...