Jump to content
Annons

Low Shelf @ 1000Hz


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Jag plöjde in en ljudfil genom en (Linear Phase) eq, en gång med low shelf och en gång med high shelf.

Både low shelf och high shelf har samma typ av filter, samma filterfrekvens och högsta Q-värdet.

Fasskillnaden mellan ljudfilerna säger det bäst.

http://www.mediafire.com/file/gider5x2zzn/Trash.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Om min sambo visste om att jag läste sådana här trådar så skulle hon aldrig ha blivit ihop med mig.

Inte någon annan kvinna som jag träffat heller för den delen.

En del kompisar hade nog också slutat umgås med mig nu när jag tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om min sambo visste om att jag läste sådana här trådar så skulle hon aldrig ha blivit ihop med mig.

Inte någon annan kvinna som jag träffat heller för den delen.

En del kompisar hade nog också slutat umgås med mig nu när jag tänker efter.

Life's a bitch! Fast inte är du väl så styrd av din omgivning att du måste läsa sådana här trådar i hemlighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nördiga ljudtrådar är alltid kul. Alltid lär man sig något nytt - eller upptäcker ibland andra sätt att tänka på och angripa olika problem från. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

nej då jag har en förstående flickvän..

men ibland är det kul att titta lite utifrån hur andra skulle se på detta.

Vet ju själv hur man tänker om vissa nördiga samtalsämnen man hört i sina dagar.

Men som visst fan är det kul att läsa. All heder Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du eliminerar alla möjliga tänkbara skillnader kommer de två filtren ha samma effekt förutom en nivåskillnad på 6 dB, teoretiskt sett.

Vart hittar du nivåskillnaden? Även nivån kommer ju bli densamma i detta exempel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart hittar du nivåskillnaden? Även nivån kommer ju bli densamma i detta exempel...

är det inte +12 -6 i ena fallet å -12 + 6 i andra fallet?

jag är inte säker på att jag förstår valles exempel helt å hållet

jag är inte säker på att valle gör det heller 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte +12 -6 i ena fallet å -12 + 6 i andra fallet?

jag är inte säker på att jag förstår valles exempel helt å hållet

jag är inte säker på att valle gör det heller 😉

Jo men resultatet blir ju detsamma i bägge fallen. I det ena drar du ner basen med 12dB och boostar totalen med 6dB, alltså kommer basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, i det andra boostar du diskanten med 12dB och drar ner totalen med 6dB, alltså kommer även där basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, det är på så sätt ingen nivåskillnad mellan de två 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men resultatet blir ju detsamma i bägge fallen. I det ena drar du ner basen med 12dB och boostar totalen med 6dB, alltså kommer basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, i det andra boostar du diskanten med 12dB och drar ner totalen med 6dB, alltså kommer även där basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, det är på så sätt ingen nivåskillnad mellan de två 😉

Klok som en uggla ...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inte säker på att valle gör det heller 😉

😄

Fast så här ligger det till: Jag vet vad det är jag vill fråga, och jag frågar för att jag vill veta, men jag misslyckas kapitalt med att formulera frågan så att den inte ska behandlas som en mega-noob-fråga — dvs, där svaren (hos vissa) upprepande blir typ "det beror ju på...". Mitt inlägg ovan (med bilden) är nog det som bäst formulerar mitt påstående/min frågeställning.

Fast jag har ju ingen annan än mig själv att skylla givetvis — alla är vi noobar på olika nivåer! Jag får kanske prova en djupdykning i någon publikation istället... och först när jag kan svaret, så ställer jag frågan här 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men resultatet blir ju detsamma i bägge fallen. I det ena drar du ner basen med 12dB och boostar totalen med 6dB, alltså kommer basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, i det andra boostar du diskanten med 12dB och drar ner totalen med 6dB, alltså kommer även där basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, det är på så sätt ingen nivåskillnad mellan de två 😉

ah 😛 I'm with you

vet inte varför men jag utgick från en total nivå som låg på +12 i ena fallet å minus 12 i andra som justerades med vardera +/-6

Link to comment
Dela på andra sajter

nej då jag har en förstående flickvän..

men ibland är det kul att titta lite utifrån hur andra skulle se på detta.

Vet ju själv hur man tänker om vissa nördiga samtalsämnen man hört i sina dagar.

Men som visst fan är det kul att läsa. All heder Valle.

Menar du att det skulle upplevas som konstigt i andras ögon? Hmmmm.. den tanken har faktiskt inte ens slagit mig. Jag antar att jag saknar någon form av medvetenhet om vad som är socialt gångbart och vad som inte är det. För mig är det här bara ytterligare ett intressant ämne i raden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men resultatet blir ju detsamma i bägge fallen. I det ena drar du ner basen med 12dB och boostar totalen med 6dB, alltså kommer basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, i det andra boostar du diskanten med 12dB och drar ner totalen med 6dB, alltså kommer även där basen ligga på -6dB och diskanten på +6dB, det är på så sätt ingen nivåskillnad mellan de två 😄

Då hänger jag nog också med. Det var så många värden och parametrar i rad där. 🙂

Fast så här ligger det till: Jag vet vad det är jag vill fråga, och jag frågar för att jag vill veta, men jag misslyckas kapitalt med att formulera frågan så att den inte ska behandlas som en mega-noob-fråga — dvs, där svaren (hos vissa) upprepande blir typ "det beror ju på...".

Varför betraktar du svar av typen "det beror på..." som misslyckanden?

Jag menar, om du ställer frågan "Hur mycket är klockan?" och får svaret "Det beror på en del olika faktorer. Bland annat var i världen du befinner dig, om det är sommartid eller normal tid, hur snabbt du färdas i förhållande till referenspunkten och vilken tidskala du använder: koordinerad universell tid, GMT, internationell atomtid och så vidare..." så kan jag förstå din frustration.

Men nu handlar det om något högst hypotetiskt och då tycker jag att det hör till att man försöker se på saken ur olika perspektiv och inte förväntar sig enhälleliga och absoluta svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en "vanlig" plugin har jag svårt att se att det skulle bli någon vidare skillnad på ljudet i de olika fallen, det skulle väl vara om man använder en plugin som emulerar en analog motsvarighet och är välemulerad och då får med alla roliga bi-effekter. :rolleyes:

Jag har alltid lärt mig att man ska skära hellre än förstärka så jag skulle nog köra -12 på basen, men kan väl inte påstå att det grundar sig i något jag själv upplevt utan mer av påståenden från gamla rävar som "man gör så bara..."

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

I den här typen av trådar på den här typen av forum utvecklas verkligen språket, välemulerat är väl den digitala motsvarigheten till det analoga uttrycket låtsas skitbra eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd. Efter att ha läst halva fattade jag att jag fattat frågan wery fel. Jag trodde det menades att man skulle dra upp eller sänka en saml puckel vid 1000 hz, jag fattar inga fackuttryck... Men i så fall hade det väl hörts mer skillnad med en höjning än en säkning?

Höjer man 6 db vid 250 hz hörs en enorm skillnad till det vidrigare, skär man i stället tänker man inte så mycket på det.

Ber redan nu om nåd och förskoning för detta urkorkade svarsinlägg. Jag har nog suttit lite för mycket i mitt trotyldrivna flygande tefat och blivit än mer go back to mono.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I den här typen av trådar på den här typen av forum utvecklas verkligen språket, välemulerat är väl den digitala motsvarigheten till det analoga uttrycket låtsas skitbra eller?

Tänkte väl snarare på en plugg där de verkligen emulerat olika inställningar ordentligt, inte bara utgått från hur det låter med signalen rätt igenom i "noll-läge" och hittat på resten 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd. Efter att ha läst halva fattade jag att jag fattat frågan wery fel. Jag trodde det menades att man skulle dra upp eller sänka en saml puckel vid 1000 hz, jag fattar inga fackuttryck... Men i så fall hade det väl hörts mer skillnad med en höjning än en säkning?

Höjer man 6 db vid 250 hz hörs en enorm skillnad till det vidrigare, skär man i stället tänker man inte så mycket på det.

Ber redan nu om nåd och förskoning för detta urkorkade svarsinlägg. Jag har nog suttit lite för mycket i mitt trotyldrivna flygande tefat och blivit än mer go back to mono.

Kurvan ser ju likadan ut - så om filtret i sig höjer eller sänker, kvittar egentligen. Man kan ju kompensera för det genom att höja eller sänka volymen. Resultatet bör bli precis samma ändå - om programmeraren inte har använt olika algoritmer för de olika filtertyperna...

Link to comment
Dela på andra sajter

I en "vanlig" plugin har jag svårt att se att det skulle bli någon vidare skillnad på ljudet i de olika fallen, det skulle väl vara om man använder en plugin som emulerar en analog motsvarighet och är välemulerad och då får med alla roliga bi-effekter. 😛

Var går egentligen skillnaden mellan vanlig och emulerad eq?

Jag använder ofta en plugg som heter Eiosis AirEQ. Marknadsföringen hävdar att det är en "analog-like equalization". Jag gjorde ett nulltest enligt de förutsättningar som tagits upp i tråden:

En -12dB "low shelf" @ 1000Hz där utsignalen ökas med 6db

och

En +12dB "hig shelf" @ 1000Hz där utsignalen minskas med 6db

Jag lät q-värdet vara detsamma på båda filter också. AirEQ har inga alternativa parametrar. Ingen fat-switch, ingen saturation, översampling etc. Tweakade kontrollerna lite för att optimera utsläckningen. Highshelvingfiltret landade på 998,3 Hz. Här är resultatet

post-1786-1257782656_thumb.gif

En utsläckning på ungefär 65 dB (kanalen ger kring -24 dBFS och mastern läser -79,4 dBFS). Nu finns ingen grafik att titta på, men filterkurvorna borde i det stora hela se identiska ut. Men varför släcker de inte ut varandra helt? Endera finns det små avvikelser i filterkurvorna eller så händer det något mer när signalen passerar pluggen.

Jag kör samma typ av test på ytterligare en eq-plugg. PSP Neon den här gången. En faslinjär EQ, även den med "analog-modeled [...] filters". Efter att ha matat in värdena i båda instanser släcks signalen ut helt.

post-1786-1257782665_thumb.gif

Testar också att släcka ut PSP Neons low shelving med ett high shelving från Eiosis AirEQ. Justerar q-värden, gain, centrumfrekvens och utgångsvolym. Det går sådär. Jag lyckas som mest släcka ut ungefär sju, åtta decibel. Och då är den ena eq'ns centrumfrekens är uppe på drygt 1400 hertz.

post-1786-1257782671_thumb.gif

Det kan vara så att filtertyperna inte alls påminner om varandra. Någon av pluggarna kanske rapporterar fel latency till värdprogrammet eller så skiljer det rejält i fasförhållandena mellan de två pluggarna.

Hur som helst är det i det här fallet rätt stor skillnad mellan två vanliga eq-pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra test där Joachime, att olika pluggar inte släcker ut varandra är väl kanske inte så konstigt, mer intressant med Eiosis att den inte släcker ut sig själv ens, då får man väl gissa att olika algorithmer används till high och low shelf-kurvorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

att olika pluggar inte släcker ut varandra är väl kanske inte så konstigt, mer intressant med Eiosis att den inte släcker ut sig själv ens

Håller med. Jag väntade mig inte att de två olika eq-pluggarna skulle släcka ut varandra helt, trots tweakande på parametrar. Men jag tycker det är intressant att utsläcknigen blev så pass liten som några decibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...