Jump to content
Annons

Studiobygge: Bygger om studion från grunden


iGnu

Recommended Posts

Update!! det har hänt mycket i kobojsarstudion de senaste dagarna! Vi har kört iväg en massa släp, köpt massvis med lister (igen) och flyttat in högtalarna för mätning!!

Den andra diffusorn är nu bygg och båda håller på att målas! Den första fick jag dela på mitten p.g.a problem med måtten.

Så här ser den andra ut efter ett par lager färg! gick rätt lätt att måla men träet suger åt sig färgen som f*n så det blir många lager.. tar sin lilla tid

IMG_2280-copy.jpg

Ena halvan på den första lådan:) färdigmålad

IMG_2283-copy.jpg

Andra halvan! också målad

IMG_2284-copy.jpg

hade varit svårt att bygga lackboxen här:) som tur var gick det bra med roller/pensel

IMG_2287-copy.jpg

Tänkte även visa er hur rummen ser ut:)

Sångbåset.. ska upp lister runt "absorbentväggen"

IMG_2269-copy.jpg

Vy från båset ut mot lilla rummet.. som ni ser så har vi tapetserat:D golvet är jättesmutsigt.. är betydligt mörkare egentligen

IMG_2272-copy.jpg

Hörnabsorbenterna är klara i det lilla rummet:) låt er inte luras av bilden av att det är litet.. där är 2.80cm i takhjöjd:)

IMG_2302-copy.jpg

Brunt tyg och mickes högtalare:)

IMG_2303-copy.jpg

Vy från tapetväggen

IMG_2278-copy.jpg

Stora rummet är redo för mätning.

IMG_2306-copy.jpg

Så här ser den tapeten ut! taskig bild kanske.. har inte riktigt valt tygfärg än till hörnen:)

IMG_2265-copy.jpg

Nya skrivbord och stolar ska köpas såklart:)

Har börjat lyssna lite på rummen.. låter väldigt bra med tanke på att de är helt tomma! diskanten ringer ut med lite flutter och diskanten känns rätt skarp.. men de porösa absorbenterna vi byggt löser nog det. Basen låter väldigt bra och tight.. förvånansvärt tight faktiskt!!!

Hare

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Update!! det har hänt mycket i kobojsarstudion de senaste dagarna! Vi har kört iväg en massa släp, köpt massvis med lister (igen) och flyttat in högtalarna för mätning!!

Den andra diffusorn är nu bygg och båda håller på att målas! Den första fick jag dela på mitten p.g.a problem med måtten.

Så här ser den andra ut efter ett par lager färg! gick rätt lätt att måla men träet suger åt sig färgen som f*n så det blir många lager.. tar sin lilla tid

IMG_2280-copy.jpg

Ena halvan på den första lådan:) färdigmålad

IMG_2283-copy.jpg

Andra halvan! också målad

IMG_2284-copy.jpg

hade varit svårt att bygga lackboxen här:) som tur var gick det bra med roller/pensel

IMG_2287-copy.jpg

Tänkte även visa er hur rummen ser ut:)

Sångbåset.. ska upp lister runt "absorbentväggen"

IMG_2269-copy.jpg

Vy från båset ut mot lilla rummet.. som ni ser så har vi tapetserat:D golvet är jättesmutsigt.. är betydligt mörkare egentligen

IMG_2272-copy.jpg

Hörnabsorbenterna är klara i det lilla rummet:) låt er inte luras av bilden av att det är litet.. där är 2.80cm i takhjöjd:)

IMG_2302-copy.jpg

Brunt tyg och mickes högtalare:)

IMG_2303-copy.jpg

Vy från tapetväggen

IMG_2278-copy.jpg

Stora rummet är redo för mätning.

IMG_2306-copy.jpg

Så här ser den tapeten ut! taskig bild kanske.. har inte riktigt valt tygfärg än till hörnen:)

IMG_2265-copy.jpg

Nya skrivbord och stolar ska köpas såklart:)

Har börjat lyssna lite på rummen.. låter väldigt bra med tanke på att de är helt tomma! diskanten ringer ut med lite flutter och diskanten känns rätt skarp.. men de porösa absorbenterna vi byggt löser nog det. Basen låter väldigt bra och tight.. förvånansvärt tight faktiskt!!!

Hare

Så himla snyggt!

Skulle tycka brunt. Då passar det bra ihop med golvet och svart har du ju redan mycket i allt annat. Om du tar någon annan än svart, brunt eller vitt så blire bara grötigt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så himla snyggt!

Skulle tycka brunt. Då passar det bra ihop med golvet och svart har du ju redan mycket i allt annat. Om du tar någon annan än svart, brunt eller vitt så blire bara grötigt.

Lycka till!

Tack:) ja jag håller absolut med dig! men brunt kanske blir för mycket 70tal.. ska köpa ett högblankt vitt skrivbord med kromade ben så det kommer ju bli annorlunda.. var inne på vitt till absorbenterna iom att tapeten sticker ut rätt bra.. kass bild för vissa ränder är egentligen guldiga och blänker:)

EDIT: mina A7or ser rätt små ut:) min kameras vidvinkelobjektiv förvränger rummet rätt bra.. det ser betydligt mindre ut än vad det verkligen är. ska ta några bilder där vi står mot väggarna så ni får se:)

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det för er nu btw?

Jorå det rullar på! Vi har ju inte kunnat jobba så mycket i och med bygget men vi har ju gigs och så.. förutom magaluf så har det varit nästan enbart i Norge den senaste tiden. Mycket russ-grejer:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan folk sluta citera med alla bilder. Helt patetiskt. Räcker att skriva vanligt.

Haft dåliga tiden med scrollen eller?🙂

Jorå det rullar på! Vi har ju inte kunnat jobba så mycket i och med bygget men vi har ju gigs och så.. förutom magaluf så har det varit nästan enbart i Norge den senaste tiden. Mycket russ-grejer:)

Kul att höra att ni fortfarande "lever" 😛 Vad hände i Magaluf då, vanlig semestertripp eller spelning, eller kanske både och? Och just det, det har jag undrat nu ett tag. vad är russ för något, en sorts tävling?

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra att ni fortfarande "lever" 😄 Vad hände i Magaluf då, vanlig semestertripp eller spelning, eller kanske både och? Och just det, det har jag undrat nu ett tag. vad är russ för något, en sorts tävling?

Jorå! vi har släppt två låtar i våras och ska hinna få ut en till innan årsskiftet. Vi var på en miniturne på magaluf i sommras! men det blev ju lite semester på köpet:) Russ är man om man tar studenten i Norge.. där är det helt annorlunda än i sverige. vi tar studenten i en dag, de tar studenten i några månader:)

Får börja med att säga att det ser riktigt grymt ut!! 😛 En sån här studio hade inte vart fel att ha själv... hehe 😛

Har en fråga till iGnu:

Dom stativen som monitorerna står på, var har ni köpt dom och vad kostade dom?

Tack!!

Köpt hos tysken för typ 300kr st. De verkar bra fast de är lite ostadiga typ.. kanske måste uppgradera dem i framtiden.

http://www.thomann.de/se/quick_lok_bs300_monitor_stand.htm

Ser väldans trevligt ut. Lycka till med ert färdigställande 😄

Tack! 🙂 bara en massa småpill kvar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att mäta stora rummet idag! Vet inte riktigt hur jag ska tolka datan än men ska försöka leta mer info.

Nu är högtalarna uppställda och inställda lite hastigt efter örat. får laborera med det.

givetvis verkar inte Room EQ Wizard flyta särskilt bra under 10.6 så jag har testat i fuzzmeasure. Lyckas dock inte få någon waterfall-bild. Några tips?

har även testat med ljudfilerna från cruncherns tråd

Utan sub:

post-15191-1252016511_thumb.png

post-15191-1252016528_thumb.png

Med sub:

post-15191-1252016565_thumb.png

post-15191-1252016570_thumb.png

vad tror ni? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! löste waterfall-grejen. fick köra en äldre version på min andra dator (som ännu inte har 10.6) och där fungerade det!!

såå

Utan sub

post-15191-1252022407_thumb.png

Med sub

post-15191-1252022415_thumb.png

Så vad kan man läsa ut ur detta?

stående våger vid 200 och 70 hz och med suben kommer en våg vid 40hz samt allt under 30hz ringer ut i all oändlighet ? 😛 tjohoo!

ja, jag förstår att jag måste ställa in den så den visar rätt information.. har spanat lite på gearslutz där folk använder samma program och jämför med deras mätningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sub:

post-15191-1252016565_thumb.png

post-15191-1252016570_thumb.png

vad tror ni? 😏

Tjena!

Vad har du delningsfiltret inställt på för frekvens?

Jag tycker att det ser ut som om du skulle behöva kunna fasförskjuta subben. Jag gjorde detta på min (Genelec, där det finns switchar för det) där delningen var på 85 Hz. Dippen i det området försvann då. 🙂

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vad har du delningsfiltret inställt på för frekvens?

Jag tycker att det ser ut som om du skulle behöva kunna fasförskjuta subben. Jag gjorde detta på min (Genelec, där det finns switchar för det) där delningen var på 85 Hz. Dippen i det området försvann då. 😏

Peter

tack för ditt svar peddap!! Jag antog lite att den dippen handlade mest om subben, även om den går att urskilja i testet utan sub med.

Min sub har dock ingen ställbar delningsfrekvens :S men jag ska testa fasförskjuta den och ändra position i rummet. just nu står den där den behagar mig:) vad tror du om resten av mätningen då? inga über-vågor men mycket smådippar... kanske för att rummet inte har rakt tak?

Edit: Subben har "aktiv delning" vid 80hz.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för ditt svar peddap!! Jag antog lite att den dippen handlade mest om subben, även om den går att urskilja i testet utan sub med.

Min sub har dock ingen ställbar delningsfrekvens :S men jag ska testa fasförskjuta den och ändra position i rummet. just nu står den där den behagar mig:) vad tror du om resten av mätningen då? inga über-vågor men mycket smådippar... kanske för att rummet inte har rakt tak?

Edit: Subben har "aktiv delning" vid 80hz.

Tja, jag tycker att det ser ganska bra ut. Inga stora problem iallafall. Dippen vid dryga 300 kan du alltid behandla med vanliga absorbenter om du bara hittar vilken yta. Använd spegelmetoden för att täcka av de ytorna först. (testa med att bara sätta upp isolering på dessa ytor och mät. Ingen idé att bygga snyggare saker innan....

Gilbert gav mig ett svar på hur stora skillnader man bör nöja sig vid och det löd såhär

"Beror lite på vilken upplösning mätningen har samt hur smala dipparna är men om hög upplösning (>65536 block) så skulle jag säga att under 10-15dB skillnad är ganska bra. "

Jag är ju i princip lika novis som du när det gäller akustikbehandlingen så jag hoppas att de ärrade visar sig här och reder upp dina frågor.

Ang subben så hade jag svårt att höra skillnader när jag fasförsköt subben men att justera och mäta gav riktigt bra kontroll på det.

Annars ska man ju kunna placera suben i lyssningsposition och sedan vandra runt i rummet och lyssna var basen låter bra. Där det låter bra placerar man sedan subben. Det är ett bra och enkelt angreppsätt. Basen är dock rundstrålande så det borde egentligen inte ha någon betydelse vart den placeras... dock gör det stor skillnad hemma hos mig :s

// Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sub

post-15191-1252022415_thumb.png

OK så mina problem är:

-dipp vid 300hz

-utklingning vid 185hz

-dipp vid 85-95hz (kanske relaterat till subbens delningsfrekvens/placering)

-muller/utklingning vid 25-35hz

första grej att göra blir att göra fler mätningar med/utan sub och placera runt högtalarna för att se om det är bestående problem eller det kan lösas med placering.

vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så! efter att ha sökt på nätet lite mer hittade jag att man brukar vilja ha ett kontrollrum dämpat så att ljudet klingar ut till -60db på under 500ms (300ms till biorum) enligt denna artikel vissa verkar dock vilja ha runt 300ms till kontrollrum med.

så här är de första mätningarna där skalan går till -60 db. Sen stämmer väl inte helt det då mätningarna är som högst -6db...

post-15191-1252443790_thumb.png

så enligt bilden under ligger allt utom basen i stort sett nära 300ms. det måste väl vara bra? med tanke på att rummet är helt odämpat (bortsett från två hörnabsorbenter och undertak)

post-15191-1252443796_thumb.png

frågan är om problemet kring 25-30hz är en stående våg eller något annat? (SBIR?) rummet är ju inte rektangulärt direkt, snett tak, något snett golv och ett stort "hål" i ena kortsidan fullproppad med isolering. kan uträkningar fungera ändå?

Fick ju helt enkelt testa. Avstod från att räkna med "hålet" i väggen och räknade ut en medelhöjd till det taket (det riktiga, ej undertak) och fick då dessa uträkningar:

post-15191-1252445433.png

Så om vi då kollar på bilden övan och "höftar lite" då uträkningen inte är perfekt så borde det kunna stämma att 35,1:aren (1,0,0) är den vi har mest problem med.

Fick dubbelkolla med en annan uträknare:

post-15191-1252445346_thumb.png

Och vipps! där visar den 0.1.0 istället. som att vågen går mellan långsidorna? huh? vad har jag missat?

jag kommer nog börja med att sätta upp bredbandsabsorbenterna temporärt runt lyssningsplatsen och sedan mäta och testa högtalar/sub-placeringar.

när det väl är klart och vi har hittat den bästa positionen för subben så blir det att kolla 35:aren. går den mellan långsidorna eller kortsidorna?

förhoppningsvis kommer absorbenterna rätta till dipparna och diskantboosten i det övre registret och ta bort flutter-ekot.

vi får se:)

några tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Namnet 1,0,0 säger inte någonting utan att man vet vilken siffra som motsvarar vilken dimension. Oftast så anger man koordinater i ordningen: X, Y, Z men uppenbarligen så väljer vissa att använda ordningen Y, X, Z (Y = längsta dimension) men det spelar ju ingen roll så länge man vet vilken siffra som representerar vilken dimension.

Stående våg 1,0,0 = X, Y, Z och oftast så väljer man X som längsta dimension och då är 1,0,0 den första (lägst frekvens) stående vågen.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert har svaret (två gånger tillochmed 😛 ) men du ser ju på den skuggade bilden att vågen tydligt går mellan kortsidorna.

Kan vara lite förvirrande med de olika angivelserna av x,y,z bara.

Det jag egentligen ville säga var: kan man få lite credd för att man lagt dit kod som visar våglängden i meter istället för feet i Bobs räknare ... 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en heldags arbete i studion idag!!

Vi monterade upp mina 14,3mm djupa absorbenter i lagom höjd för att få plats med helmholtz/förvaring under, vid behov. Har fortfarande inte hittat ett passande tyg till den j*vla tapeten. nu blir man bara trött på det.. isolerings-gult överallt.

IMG_2313-small.JPG

När vi satte upp absorbenterna försvann lite av fluttret men det fanns rätt mycket kvar som verkade då gå mellan fram- och bakväggen. Då körde vi upp diffusorerna på vår ikea-förvaring och vips var fluttret helt borta 🙂 ramen är inte byggd till dessa ännu btw..

IMG_2314-small.JPG

Lite trassel med DVI-kablarna till KVM-switchen.. den ena 10meters kabeln fungerar perfekt medans den andra inte gör det. hm. får skaffa någon "repeater"-grej till det.

IMG_2317-small.JPG

Högtalarna i lilla rummet, redo för mätning.

IMG_2316-small.JPG

Sen har vi gjort en satans massa mätningar med olika högtalar/sub-positioner..

IMG_2324-small.JPG

Hittade tillslut en bra position.. Och här är mätningen av den:

post-15191-1252624578_thumb.png

post-15191-1252624586_thumb.png

post-15191-1252624593_thumb.png

post-15191-1252624598_thumb.png

(ändrade dock placeringen minimalt när vi flytta tillbaka skrivbordet. Backade även av på diskanten på Adam-högtalarna som känndes rätt boostad)

men vad säger ni om mätningen då? Hela registret ringer ut -60db på under 300ms och det finns inga större dippar/peakar eller utklingande stående vågor direkt? nu har jag ju ingen direkt koll men jag tycker det ser rätt bra ut:)

Främre halvan av rummet är ju hyffsat dämpat nu men bakre halvan är helt tom förutom diffusorn. Och det viktigaste av allt: det låter skitbra!!!!

Jag är riktigt jäkla nöjd med hur det låter, speciellt i basregistret. Rummet är inte dött alls utan har en viss klang i sig men jag känner inte att jag vill dämpa mer. inget flutter, inga ringande bastoner bara tight och fin bas som där man äntligen hör dynamiken och inte ett massa muller. Tror inte jag kommer bygga någon helmholtz faktiskt. är nöjd med det som det är! Jag och micke satt och lyssnade på musik i några timmar och förutom det tydliga stereofältet så känns baskaggarna (oavsett genre) som ett slag i magen. Man KÄNNER attacken i en kick och den ringer inte ut mer än vad den ska. Är skitnöjd!!🙂

Så ja, jag kommer nog låta akustiken vara ett tag. få jobba lite i rummet och se hur det känns om ett par månader. Känns skönt att rummet inte är dött i diskanten men ändå har en så sjuk basåtergivning.

Vi mätte även det lilla rummet! (har dock inga bilder här) och till vår förvåning var det hyffsat rakt det med! rummet hade utklingning på ca 500-550ms och inga större peak/dipp-problem. Heller inga störande stående vågor. nu saknar ju rummet helt absorbenter förutom hörnen och taket så vi ska nog kunna bättra på utklingningstiden en del. Det känns som att det nästan är undertaket som liksom har "jämnat ut" rummen.

Nu är det en massa småpill kvar sen blir det att äntligen få flytta in!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte uppdatera med mätbilder från det lilla rummet!

Detta rummet har ett akustiktak och två supercrunch-hörn som enda behandling än så länge.

ser väl hyffsat bra ut? 😆

post-15191-1252700457_thumb.png

post-15191-1252700897_thumb.png

post-15191-1252700904_thumb.png

Någon som har några mätningar/impulser från studios/lyssningsrum med bra akustik? så man kan jämföra och tolka datan lite bättre..

skulle vilja veta lite mer om vad som är/anses bra/ok/dåligt när det gäller dippar, peakar, utklingning osv...

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kort och gott är det ojämn efterklang som är problemet. T.ex:

//forum.studio.se/uploads/monthly_09_...21385_thumb.jpg

Jämför med:

http://diffusor.com/bildersvana/RTkurva.jpg

Systemet verkar inte nå ner på djupet. Att tappa så mkt energi redan vid 45-50 Hz kan inte vara bra. Å andra sidan skulle du bara höra basbummel och stående vågor med fullregistershögtalare... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Pär! 😕

De mätningsbilderna du syftar på är nog inte helt aktuella och från olika mätningar tror jag.. så jag har tagit helt nya mätningar i dag! (de förra mätningarna hade inte subben igång nämligen 🙂 )

Har du tid att göra ett uttalande igen? Var inne och läste på din hemsida! hittade mycket intressant info där!

Detta är alltså från vårt "stora" rum på ca 19-20 m2. Högtalare med sub i de bästa positionerna enligt en del mätningar/mina egna åsikter.

post-15191-1252851855_thumb.jpg

post-15191-1252851863_thumb.jpg

Grafen är inställd på hur snabbt ljudet ringer ut från -10db till -70db.

där är alltså:

en dip mellan ca 80-90 hz (detta är det bästa resultat jag testat mig fram till med placering/fasen på subben)

en dip vid ca 200 hz som även verkar vara en stående våg (enligt vattenfallsgrafen) Bör man göra något åt den?

en stående våg vid ca 35-40 hz och en massa rummel runt omkring.

vad jag som amatör kan se så verkar utklingningstiden vara hyffsat jämn (under 300ms) ner till 80hz? stämmer det?

Så det blir nog att bygga helmholtzlådor ändå. Som Gilbert och Cborg bekräftade så bör det vara den första stående vågen vid ca 35hz som går mellan kortsidorna. Alltså är det bakväggen som jag bör behandla med helmholtz-resonatorer på minst 30% av ytan? framväggen kan/vill jag inte göra så mycket på. Får hursomhelst testa att det verkligen är den väggen.

Än så länge är jag faktiskt nöjd med hur rummet låter. Bastrummor i låtar kommer fram så mycket mer än tidigare och attacken känns ordentligt samtidigt som de inte klingar ut i all evighet. Men mätningarna verkar ju inte dela min uppfattning:)

Ha det gött gubbar!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det blir nog att bygga helmholtzlådor ändå. Som Gilbert och Cborg bekräftade så bör det vara den första stående vågen vid ca 35hz som går mellan kortsidorna. Alltså är det bakväggen som jag bör behandla med helmholtz-resonatorer på minst 30% av ytan? framväggen kan/vill jag inte göra så mycket på. Får hursomhelst testa att det verkligen är den väggen.

Tjena!

Satt och funderade lite på en snygg lösning till mitt eget rum... som ligger i träda nu (strutsmetoden... hoppas att det försvinner av sig självt 😛 )

Om du ska bygga en helmholtzare vid bakväggen så bygg den efter golvet längs rummet och så ställer du dina snygga diffusorerna ovanpå den.

Lycka till 😄

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...