Jump to content
Annons

EngelholmAudio

Medlem
  • Antal inlägg

    64
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Ja den är röd...nej inte plast, men den är av silke (inte plast). 😆 Rummet är så pass mörkt att växter tyvärr inte överlever.
  2. Tack för det! Färgerna är valda på flera grunder: mörkt för hembio/projekter, avslappnande för musiklyssning, behagligt vid inspelningar! 😄
  3. Hej Gunnar! Tack för ett informativt och välskrivet inlägg! 😛 När jag läste på om teorierna kring olika mick-uppställningar fick jag intrycket att ORTF, Blumlein och kanske även XY var för att minimera rummets påverkan på inspelningen. Jag anser ju att mitt rum är grymt bra (den akustik vi får till är faktiskt världsunik - inte illa för att vara svensk) och att därför använda mickuppställning för att minimera rummets påverkan...tja, det kändes som fel väg att vandra. Men jag är inte sen på att ompröva teorin! Fler synpunkter? Kommentarer? Tankar?
  4. Hej! Kort och gott är det ojämn efterklang som är problemet. T.ex: //forum.studio.se/uploads/monthly_09_...21385_thumb.jpg Jämför med: http://diffusor.com/bildersvana/RTkurva.jpg Systemet verkar inte nå ner på djupet. Att tappa så mkt energi redan vid 45-50 Hz kan inte vara bra. Å andra sidan skulle du bara höra basbummel och stående vågor med fullregistershögtalare... 😄
  5. Vi (jag och Matts på Svanå Miljöteknik) refererar helst till våra Level 3 (!) mätningar. Mätningar, att mäta och mättekniker är ett STORT område. Jag kan stötta dig i tolkningar om det är något specifikt. Materialsport sa jag...inte pris- eller pengasport! 😮 Tror jag tar dig på orden och ber min kompis komma över som är betydligt mer flink i fingrarna än vad jag är...Bättre träna på att spela in en som spelar bra! 🙂 Fler tips någon?
  6. Tack för det Burnie! Jag suger som gitarrist... 😮 Därför har jag inte lagt ut nått ljudexempel! 😆 Kollar länken...men jag har läst på en del om teorierna som grunderna finns där nog. Men självklart är där mer att läsa och lära från böckerna. Level 2 är en del av Svanå-konceptet för rumsakustik! Det innebär grymt bra koll på basområdet (absobenter i form av Helmholtzare, 24 st i mitt rum) och ett glimrande mellanregister och diskant hanterat av uteslutande diffusorer. 🙂 Edit1: se ovan - suger på gitarr. Edit2: Jag vill inte närmicka av religösa själ! 😉 Materialsport alltså!?? Nejdu, jag tror på mickplacering, rätt inställningar i mjukvaran och ett bra akustiskt rum.
  7. Hejsan alla inspelnings-nördar! 🙂 Jag har skaffat mig lite utrustning för att göra enkla men bra inspelningar med. Utrustningen är: * Golden Age project FC3 mickar * mickstativ med shockmount * Audacity mjukvara * långa XLR-kablar * M-Audio MobilePre (externt) ljudkort Jag kommer ju egentligen från hifi-sidan av musiken...men i och med mitt ljudrum kom upp i vad som kallas Level 2, så skall det enligt utsago vara helt otroligt härligt att använda som inspelningsrum. Varför inte testa? Jag har gjort några inspelningar där jag själv spelar gitarr - man tager vad man haver, heter det väl? Jag testade olika avstånd mellan mickarna och ett fast avstånd mellan mickar och musiker (150 cm). Jag testade A-B inspelningar med omni-karakteristik. Ingen basfiltrering. Jag körde fullt ös på på ingångar och på ljudkort. Ljudet blev rätt bas-dominant. Lite för dålig kanalseparation. Blev bäst med 4-6 dm mellan mickarna. Lite för lite fokus på anslagen och för mkt på rumsljudet. Syftet med inspelningen är att få ett naturtroget ljud med så lite "tillsatser" som möjligt. Önskan är att kunna återuppleva den musikaliska händelsen i samma rum, fast med högtalarna... Kalla det puristiskt om ni vill. 😉 Tanken är att spela in akustiska gitarrer, stråkkvartett, med mera. Några tips på vägen?
  8. Känns som att lösningen är precis samma som dom gamla klassiska bilbanorna! 😄 Två mjuka ledare mot två metall-lister som utgjorde + och -.
  9. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dessa inlägg!
  10. Ja detta var en riktigt kul tråd! Även lite givande, tycker jag! 😉
  11. Mitt val var att börja från grunden - fråga varför inspelningarna är dåliga och även ta inspelningskillarna på pulsen. Vi kan även undersöka datat på CD'n för att ta reda på exempelvis dynamiskt omfång. Helt fel. Är det producerat i datorn går det att korrelera datan i datorn med datan på CD'n. Är det ändrat nån stans på vägen har man påverkar datat för alltid. Bättre eller sämre kan man diskutera men min hållning är att det så långt som möjligt skall hållas "as is" medan tekniska fel självklart kan redigeras bort. Tycker du håller siktet för lågt - det är väl klart vi måste sträva efter och att kunna avgöra om nått är bättre eller sämre? Jämför två objekt och låt en bra sammansatt grupp avgöra vad dom tycker.Dina generaliseringar kring musikrecensenter och DJ's ger jag inte mkt för. Världen är mer mångfacetterad än gruppen "DJ's". Det finns säkert DJ's som är utmärkta som testpersoner, som vana lyssnare. Trist om det handlar om tur. Bättre det handlar om skicklighet och medvetenhet. Men tack för tipset - skall leta upp skivan å lyssna. 🙂 Telarc känner jag väl till och jag har även skivor från tyskarna "deutsche grammofon".Däremot är namedropping inget jag excellerar i. Kundutbildning (jo vi är kunder ioma vi köper CD-skivor) hade varit mycket trevligt. Slå på stora trumman och visa hur en inspelning blir till, låt utbildningen samtidigt göra tester på vad "eleverna" tycker om olika inspelningar, olika mastringar, olika effekter, olika tekniska påvekan på ursprungsmaterialet. Då kanske ni också lär er lite.
  12. Kul! Vi är många som bidragit till trådens innehåll. 😉 Hej Ove,Ursäkta mitt sena svar. 😛 Vissa av dina frågor jag reda tidigare besvarat. Jag har misstagit mig kring termenologin, något jag med all rätt får äta upp. Jag definierade vad jag åsyftar nån stans sidan 3, 4 eller 5. Ber dig titta där. Däri ligger även medhållet att jag inte kan bedömma hur det lät vid inspelningstillfället, men jag vidareutvecklar det till att slutprodukterna (CD's) allt som oftast låter verkligt dåligt. Fog för detta får jag vid tester där ovana och vana lyssnare får bedömma olika skivor. Resultatet är att det är entydigt så att vissa skivor låter bättre medan andra skivor uppfattas som "otydliga och jobbiga" (är ord som ofta används av ovana lyssnare (dvs icke audioter)). Jag vet att jag har en hemläxa att återkomma med exempel på "populära skivor" med exempel på bra och dåligt (Bra eller Anus, om man har Kanal 5 🙂 ). Som ni förstår (!) tar det tid om jag skall kunna göra detta på ett bra och insatt sätt. HifiRocker - tack för dina åsikter. Din lista känner jag igen mycket från men inte allt (vilket inte falsifierar den på nått sätt). Dina åsikter stämmer bra med mina. Ps. Tycker det är osmakligt att ta upp förståndshandikappade i denna tråden och bilderna är osmickrande.
  13. Hej Ove och kul att du kommer in i tråden! Kul också att du gärna ser oss audioter som individer och inte just - audioter! 😳 Du har tyvärr missförstått mig lite, Ove. Jewel är ett exempel på att musiken kommer först öven för mig, trots att inspelningarna är helt kassa (även om DVD'n Live at Humphray Bay är helt OK). Loudnessracet känner jag väl till och samtidigt avskyr mäkterliga. Att man inte kan spela starkt är ofta ett tecken på komprimerat och distorderat ljud. Vari har jag inte koll? Jag har hela tiden pratat om slutprodukten CD (eller vinyl för den delen). Jag har ursäktat mitt termenologi-okunnande och även definierat vad jag avser. Många av er verkar inte kunna ta till er detta. Jag är medveten om komressorna och loudnessens intåg i CD'arna. Nog det dummaste hittills. Jag pekar på att Jewels CD's är dåligt inspelade. Ett motexempel på det som OPUS3 spelar in. Jag citerar mig själv:
×
×
  • Skapa ny...