Jump to content
Annons

En fundering kring g-strängen


Dingbats

Recommended Posts

Varför är det så på alla elgitarrer jag rört vid att på just g-strängen och ingen annan, så kan man vrida och vrida på stämskruven och det händer ingenting, och så vips efter ett tag så hoppar den till? G-strängen är alltid mycket svårare att stämma än alla andra strängar. Varför? 😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Neutrik (oregistrerad)

Därför att G-strängen är tjockare än de andra tunna strängarna (väldigt uttömmande svar). Skåran i halssadeln är för smal. Du kanske bytt till tjockare strängar.

Stryk blyerts i skåran i sadeln så löper strängen lätt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Konstigt jag har aldrig haft något problem med att stämma G-strängen( och jag är långsam att fatta tills jag skrev det innan jag fattade vad som kan spåra ur 😛 ). Däremot är de lätta av dra av. 😛 Sådär lite urspårning. Annars tycker jag att det är svårare få låga E-strängen att stämmas ordentligt sen jag började använda mjukvara endast. Den hoppar som fan där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta känner jag verkligen igen! Så är det på en av mina elguror samt på en av mina akustiska. Det händer inte mycket tills det att den "knäpper" till och då blir den överstämd så man får sänka den lite igen. Inget som jag direkt bryr mig om, jag trodde det endast hade att göra med att jag inte spelar så ofta på just de gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så på alla elgitarrer jag rört vid att på just g-strängen och ingen annan, så kan man vrida och vrida på stämskruven och det händer ingenting, och så vips efter ett tag så hoppar den till? G-strängen är alltid mycket svårare att stämma än alla andra strängar. Varför?

Jag kan visserligen bekräfta att "hopp"-problemet har dykt upp hos mig, men aldrig på någon elgitarr.

En annan märklig sak: Jag har stött på musiker — inte nödvändigtvis renodlade gitarrister, alltså — som har lite svårigheter med att snabbstämma just G-strängen på ren gehör (dvs utan stämapparat), och då "skyller" de nästan alltid på stämskruvarna(!) Men det är kanske en annan sak, något som inte du har problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan visserligen bekräfta att "hopp"-problemet har dykt upp hos mig, men aldrig på någon elgitarr.

En annan märklig sak: Jag har stött på musiker — inte nödvändigtvis renodlade gitarrister, alltså — som har lite svårigheter med att snabbstämma just G-strängen på ren gehör (dvs utan stämapparat), och då "skyller" de nästan alltid på stämskruvarna(!) Men det är kanske en annan sak, något som inte du har problem med.

Självklart är G svårare. Det är ju olika klang i E, A och D jämfört med G eftersom strängarna har olika konstruktioner.

På en bas däremot är G varken lättare eller svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns även gitarrister som annser att just G är problematiskt på grund av kompromisserna i den tempererade skalan. Å andra sidan brukar dom kanske gå så långt att dom konstruerar om hela greppbrädan men det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så på alla elgitarrer jag rört vid att på just g-strängen och ingen annan, så kan man vrida och vrida på stämskruven och det händer ingenting, och så vips efter ett tag så hoppar den till? G-strängen är alltid mycket svårare att stämma än alla andra strängar. Varför? 😲:rolleyes:

Ja det är märkligt det har varit ungefär så med mina gitarrer med svajstall. G strängen vill gärna dra hela lasset verkar det som.

Jag har löst det på mins senasste igenom att justera stallet plant, ja jag svajar i alla fall aldrig numera, och så har jag faktiskt funderat att pröva ett grövre set med en spunnen G. Det var vanligt förr och sägs harmoniera bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

"In the modern Western world G-strings are more often worn by females." Uhhhh så i östern bärs det av män? Inget jag vill veta nåt om. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...