Jump to content
Annons

Hur breddar man sången ?


Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Vad gör man med sångspåret för att få det att låta bredare ?

Här är ett exempel på resultatet som jag skulle vilja uppnå:

Jag har testat dessa tre tekniker, dock med misslyckat resultat:

1) Ifall jag lägger in två sångspår med lite tidsförskjutning så låter det som om man har lagt på en chorus-effekt (inte så lyckat).

2) Ifall jag lägger in två sångspår där spåren är inspelade vid olika tillfällen så låter det som det är två olika personer som sjunger (inte det resultat jag är ute efter).

3) Dubblera sångspåret och pannorera ut dessa spår åt var sitt håll (skall jag vara ärlig så hör jag knappt någon skillnad mot för att använda ett sångspår).

Hur gör man ? Det måste vara rätt enkelt antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det som gäller är att dubba. Alltså spela in samma sak två gånger och panorera. Panoreringen får man prova sig fram hur mycket man vill ha.

Var noga med att sjunga jättetight så kommer det bli skitbra.

I exemplet låg det också en oktavdubb och lite stämmor tror jag (lyssnade inte koncentretat på hela).

Så testa också sjunga melodin en oktav under och mixa in. Det skulle nog jag göra iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Ifall jag lägger in två sångspår med lite tidsförskjutning så låter det som om man har lagt på en chorus-effekt (inte så lyckat).

3) Dubblera sångspåret och pannorera ut dessa spår åt var sitt håll (skall jag vara ärlig så hör jag knappt någon skillnad mot för att använda ett sångspår).

Du ska göra både och, både tidsförskjuta och panorera ut. Om du inte vill dubba då förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung in sången 2 ggr, försök sjunga så likadant som möjligt. Sedan panorerar man dem olika, kan även lägga liiite chorus på ena spåret.

Kan för övrigt meddela att jag läste trådnamnet fel, det blev "hur bäddar man sängen"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat knep är ju att använda ett stereodelay på leaden, som man pannar ut en till höger resp vänster. Gärna ett ganska kort så det inte blir grötigt. Sen kan man använda ett längre delay på refrängerna. Med kort delay menar jag ett delay under 100 ms... Chorus har sällan funkat bra på sång för mig, om man nu inte vill använda det som "effekt". Sen är det, det finns ju inga rätt och fel, man måste pröva sig fram...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör man med sångspåret för att få det att låta bredare ?

Här är ett exempel på resultatet som jag skulle vilja uppnå:

Jag har testat dessa tre tekniker, dock med misslyckat resultat:

1) Ifall jag lägger in två sångspår med lite tidsförskjutning så låter det som om man har lagt på en chorus-effekt (inte så lyckat).

2) Ifall jag lägger in två sångspår där spåren är inspelade vid olika tillfällen så låter det som det är två olika personer som sjunger (inte det resultat jag är ute efter).

3) Dubblera sångspåret och pannorera ut dessa spår åt var sitt håll (skall jag vara ärlig så hör jag knappt någon skillnad mot för att använda ett sångspår).

Hur gör man ? Det måste vara rätt enkelt antar jag.

Det är rätt enkelt - om man har tillgång till en studio fullproppad med kvalitétsutrustning och fullblodsproffs som vet att ratta den. Hennes sångbås kanske är större än din lägenhet, bara en sån sak inverkar mer än man tror. Hennes reverb kan kosta som en bättre begagnad bil, osv. Visst kan man göra oändligt mycket med konsumentgrejer men studios har fortfarande fördel.

Annars testa det här; dubba sången 6-8 gånger. (Bäst är det om du kan sjunga in 2 spår så lika som möjligt och dubba dem.)

Panorera ett sångspår till vänster och ett till höger - fullt ut!

Ha sedan 1-2 sångspår kvart i tolv till vänster och dito till höger.

Ha till sist 2-4 sångspår exakt kl 12.

Lek lite med reverb/eko/chorus eller vad du har på de olika spåren och gör anteckningar så att du vet effekten.

Det finns risk för att det blir grötigt med så många sångspår, beror lite på vad för musik du har. Jag märkte på Youtubefilmen att de mixad ned sången rejält kontra musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör man med sångspåret för att få det att låta bredare ?

Här är ett exempel på resultatet som jag skulle vilja uppnå:

Jag har testat dessa tre tekniker, dock med misslyckat resultat:

1) Ifall jag lägger in två sångspår med lite tidsförskjutning så låter det som om man har lagt på en chorus-effekt (inte så lyckat).

2) Ifall jag lägger in två sångspår där spåren är inspelade vid olika tillfällen så låter det som det är två olika personer som sjunger (inte det resultat jag är ute efter).

3) Dubblera sångspåret och pannorera ut dessa spår åt var sitt håll (skall jag vara ärlig så hör jag knappt någon skillnad mot för att använda ett sångspår).

Hur gör man ? Det måste vara rätt enkelt antar jag.

Det är rätt enkelt - om man har tillgång till en studio fullproppad med kvalitétsutrustning och fullblodsproffs som vet att ratta den. Hennes sångbås kanske är större än din lägenhet, bara en sån sak inverkar mer än man tror. Hennes reverb kan kosta som en bättre begagnad bil, osv. Visst kan man göra oändligt mycket med konsumentgrejer men studios har fortfarande fördel.

Annars testa det här; dubba sången 6-8 gånger. (Bäst är det om du kan sjunga in 2 spår så lika som möjligt och dubba dem.)

Panorera ett sångspår till vänster och ett till höger - fullt ut!

Ha sedan 1-2 sångspår kvart i tolv till vänster och dito till höger.

Ha till sist 2-4 sångspår exakt kl 12.

Lek lite med reverb/eko/chorus eller vad du har på de olika spåren och gör anteckningar så att du vet effekten.

Det finns risk för att det blir grötigt med så många sångspår, beror lite på vad för musik du har. Jag märkte på Youtubefilmen att de mixad ned sången rejält kontra musiken.

Less is more 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa artificial double tracking, ADT, som går att ladda ned som vst-effekt här http://www.vacuumsound.de/plugins.html

Den tar ditt sångspår och gör en kopia med lite modifierad pitch och hastighet. Den försöker alltså efterlikna tekniken som användes av Beatles tekniker i Abbey Road Studios, när de skickade ut signalen till en andra bandare och på grund av det lät lite annorlunda än originalspåret i pitch och hastighet.

Sounds pretty fräckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

Tack för tipsen. Ja, då är det väl bara att nöta på och spela in sången tills man har ett antal spår med perfekt timing. Jag har för tillfället tre olika tagningar av sången, fast aktiverar jag alla dessa spår så låter resultatet som det vore tre tjejer som sjunger och inte en.

Jag testade förresten ADT-pluggen. Det gav dock ingen wow-upplevelse för mig, fast den kräver kanske en del förkunskaper i mixning innan man sätter sig ner och försöker ratta in dubbningseffekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för tillfället tre olika tagningar av sången, fast aktiverar jag alla dessa spår så låter resultatet som det vore tre tjejer som sjunger och inte en.

Om du inte har möjlighet att spela in igen och det bara är tajmingen som skiljer så kan du i nödfall redigera detta. När jag fått spår av detta slag så brukar jag bara vara noga med att de börjar, slutar samtidigt, samt att konsonanter och s-ljud är tajt. Men det är f-n mycket skönare att få tajta dubbar. Nu vet jag inte vilket DAW du använder och hur just du går tillväga med detta.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har flera dubbar i mono så brukar jag faktiskt ofta göra så att S och T-ljud bara hörs tydligt på mainspåret. De andra fadar jag in. Händer också att jag har dubbar utan diskant för att bara få lite tryck i mitten. Brukar göra det på mina falsettdubbar och stämmor ibland. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Penta_P (oregistrerad)

Staffan, det är dubba som gäller. Det finns ingenting som kommer i närheten!

Spela först in och klipp ihop det "perfekta" sångspåret. Spela sedan in samma sångspår ytterligare två gånger och panorera ut dessa två senare tagningar max L R. Se bara till att de panorerade tagningarna är tighta!

Tidskrävande, men låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Johsey (oregistrerad)

Som nästan alla andra säger så är det dubbar som du behöver. Tajta sådana.

Om du upptäcker när du sitter med mix att på något ställe så är nån dubb lite otajt så kan du alltid använda dig av ett stretch verktyg i din daw för att tajt till det.

Det är en bra grej att använda vid krislägen. När man sedan arbetar med dubbar, som ofta är ganska många, så gäller det att ta bort onödiga frekvenser från dom,

så att dom inte grötar ihop sig med leadsången eller några andra viktiga instrument. Man kan ofta skära ganska mkt i dubbar eftersom deras jobb endast är att feta/bära upp leadsången.

När man sen har dubbarna på plats, tajta och bra, så kan man börja jobba med reverb, delay och eventuella stereo widening pluggar för att skapa ännu bredare och djupare ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg åt den som sjunger att tona ner konsonanterna på dubbarna, då blir det tightare.

Om den som sjunger vägrar anpassa sig med hänvisning till sin konstnärlighet har du min tillåtelse att skjuta honom eller henne.

Detsamma gäller vid gnäll inför omtagningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg åt den som sjunger att tona ner konsonanterna på dubbarna, då blir det tightare.

Precis; låt endast vokalerna ljuda: -u--i-u--a- -o-o -o- e- -ö- ["Gulli-Gullan (koko som en gök)", Jokkmokks-Jokke, 1963]

Som en dragen varg, ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har flera dubbar i mono så brukar jag faktiskt ofta göra så att S och T-ljud bara hörs tydligt på mainspåret. De andra fadar jag in. Händer också att jag har dubbar utan diskant för att bara få lite tryck i mitten. Brukar göra det på mina falsettdubbar och stämmor ibland. 😏

Precis så gör jag också. Lite annorlunda (läs: "sämre") eq på dubspåren. Och lägre volym på dessa än på main-spåret. Det kan även funka att inte ha reverb eller nåt annat slaskigt på dubbarna för att minska risken för gröt.

Link to comment
Dela på andra sajter

..och för lätt få tighta dubbar så är det ju finemang att ha leaden med i lurarna när man sjunger in.. mer reverb på dubb/dubbarna och låga i volym tycker jag gör susen (helt tvärtemot ovanstående ser jag, haha!). Och lite softare sjunget än leaden. Panorera ut förstås.

Redigerat av Wetter
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det ju inte konstigare än så här:

1. Sjung in en fras

2. Sjung in samma fras igen

3. Om det på sin höjd låter sämre än kombinationen av en chorus/short slap delay — sjung om enligt punkt 2

4. Gå till punkt 1 — om du vill ha fler dubbar, vill säga

5. Panorera

Debug: Om du hamnar i en evighetsloop mellan punkt 2 och 3 så har man i ärlighetens namn bara tre saker att luta på, i prioriterande ordning:

a. Öva in låten bättre

b. Låt någon annan lägga dubben

c. Låt någon annan sjunga låten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det finns ett klassiskt knep där man kör med pitchshifter. En utmärkt plugg för ändamålet är Stillwell audio CMX.

Pluggen fungerar i praktiken såhär: ditt monospår kopieras till ytterligare 2 spår, ett panoreras till vänster och ett till höger. Ett av dessa pitchas upp några cent och det andra ner några cent. Samtidigt fördröjer man båda spåren typ 5-40 ms, efter tycke och smak. Fördröj spåren olika mycket för en bredare effekt och lika mycket för en jämnare effekt.

CMX fixar allt det ovanstående i ett nafs, med 4 rattar. Därtill har du möjlighet att lägga på harmoniska övertoner och slutligen ett reglage för dry/wet. Testa 80/20 till en början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte någon now these days, som inte dubbar allt en massa gånger? Min enkla åsikt är att dubbning är skit. Lika bra då att köpa ett program där man skriver ner texten i datorn, sen sjunger en mångdubbad robotröst.

Föreställ er att tvåhundra ljudtekniksexperter säger åt Elvis; "jamen du fattar väl att du måste dubba åtminstone 15 ggr, annars låter det fan". Eller åt Frank Sinatra. Uttrycket och känslan i rösten går ju förlorad redan efter första dubben.

Plast, plast, plast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte någon now these days, som inte dubbar allt en massa gånger? Min enkla åsikt är att dubbning är skit. Lika bra då att köpa ett program där man skriver ner texten i datorn, sen sjunger en mångdubbad robotröst.

Föreställ er att tvåhundra ljudtekniksexperter säger åt Elvis; "jamen du fattar väl att du måste dubba åtminstone 15 ggr, annars låter det fan". Eller åt Frank Sinatra. Uttrycket och känslan i rösten går ju förlorad redan efter första dubben.

Plast, plast, plast.

Lite är man beredd att hålla med. Men på sina ställen är det jäkligt effektivt. På utvalda ord till exempel. Eller på hela stycket om man ska ha en lite flytande mellow känsla. Men ska man trycka upp sångaren i ansiktet på lyssnaren är det inte rätt val alla gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Är det inte någon now these days, som inte dubbar allt en massa gånger? Min enkla åsikt är att dubbning är skit. Lika bra då att köpa ett program där man skriver ner texten i datorn, sen sjunger en mångdubbad robotröst.

Föreställ er att tvåhundra ljudtekniksexperter säger åt Elvis; "jamen du fattar väl att du måste dubba åtminstone 15 ggr, annars låter det fan". Eller åt Frank Sinatra. Uttrycket och känslan i rösten går ju förlorad redan efter första dubben.

Plast, plast, plast.

Genrefråga som så mycket annat. Kan tänka mig att det inte funkar i blues eller vad det är du gör, men i mycket popmusik är det en väldigt effektiv teknik.

Sen får man inte bara associera dubbad sång med "slickt" heller, det går att göra råa grejer med dubbat också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...