Jump to content
Annons

softa till kick / snare


SLito

Recommended Posts

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur man skulle kunna fixa till kicken och snare i en mix, så den hårda kanten försvinner. Hur man "rundar till" kicken och snaren med andra ord. Jag tror att det ska vara en kompressors jobb, men jag tycker att det bara blir värre med kompressor? använder jag den fel? En limiter har jag provat oxå, men den gör ju bara skiten högre.

Helt enkelt nåt som klipper bort det allra vassaste i ett ljud i en mix och rundar till det lite, och håller ner peaken.

Tips på olika pluggar vore uppskattat!

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det bara attacken du vill minska eller är det diskanten.. Hur menar du softa till?

Skulle kanske vara lättare ifall du sa vilket DAW jobbar du i? 😉

Jo precis, attacken. Kan man ändra den i efterhand i en mix? 🙂 när audion redan är inspelad alltså.

Cubase SX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva ett "high shelving"-filter på eq'n och dämpa några dB. Blir det bättre?

Om inte kan du testa att köra en kompressor med så snabb attack det går och någonstans kring 200 ms release. Valbar ratio och sänk threshold så att kompressorn jobbar några dB vid varje anslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En envelope generator kan funka med. Så länge den triggar på ljudet från kaggen förstås. Då kan du ställa in så att du får en mindre hård attack.

Link to comment
Dela på andra sajter

En envelope generator kan funka med. Så länge den triggar på ljudet från kaggen förstås. Då kan du ställa in så att du får en mindre hård attack.

Jag gillar Envelope Shaper i Cubase 4. Fast trådstartaren körde visst SX3.

Finns det någon liknande bra plugg som är gratis?

Digitalfishphones Dominion är gratis, men jag vill minnas att den var lite fladdrig i triggningen. Ibland fångade den transienter, ibland inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

En envelope generator kan funka med. Så länge den triggar på ljudet från kaggen förstås. Då kan du ställa in så att du får en mindre hård attack.

Jag gillar Envelope Shaper i Cubase 4. Fast trådstartaren körde visst SX3.

Finns det någon liknande bra plugg som är gratis?

Digitalfishphones Dominion är gratis, men jag vill minnas att den var lite fladdrig i triggningen. Ibland fångade den transienter, ibland inte.

Tycker som ovan. Cubase 4 Envelope Shaper, ifall du har tillgång till Cubase4. En sjysst transientdesigner. Kanske ingen SPL men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En envelope generator kan funka med. Så länge den triggar på ljudet från kaggen förstås. Då kan du ställa in så att du får en mindre hård attack.

Jag gillar Envelope Shaper i Cubase 4. Fast trådstartaren körde visst SX3.

Finns det någon liknande bra plugg som är gratis?

Digitalfishphones Dominion är gratis, men jag vill minnas att den var lite fladdrig i triggningen. Ibland fångade den transienter, ibland inte.

Dominion är svår att ställa in trots få kontroller.

Men den är gratis så det kan vara värt att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...