Jump to content

SLito

Medlem
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About SLito

  • Rank
    Med i gänget
  1. SLito

    VIRUS B, C eller TI

    Kul vore ju också och veta vad det är som skiljer dessa synthar
  2. Skönaste sequencern är definitivt Akai MPC
  3. Skaffade mig precis en Korg Triton Studio och en MPC4000 som båda självklart saknar manualer. Båda maskinerna är kopplade med audio till mixern och MPCn är MIDI syncad till min DAW. Nu vill jag använda MPCn som sequencer till min Korg Triton Studio. Det här med MIDI in och MIDI out har alltid varit lite svårt för mig, har aldrig greppat det riktigt Hur ska jag koppla MIDI in och OUT mellan dessa 2 maskiner? och räcker det med att koppla MIDI eller måste jag ställa in saker på Korgen/MPCn? Vet att det här är en ganska vanlig setup så nån här borde kunna hjälpa mig lite
  4. Har precis införskaffat mig ett paket med Sonalksis alla vst-pluggar. Jag använder "Stereo compressor SC" på masterbussen för att få mixen att "smälta ihop". Det låter ju fint. På kompressorn finns en "filtersektion" där man kan välja "Sidechain" som funktion. Det fick mig att fråga mig själv hur man använder sidechain i en mix ut från själva masterbussen. Vanligtvis brukar man ju bara ha den på kicken osv för att dämpa basen. Men vad finns det för alternativ ifall man skulle vilja använda sidechain på mastern? Är det nåt man gör? Vad finns det för fördelar/nackdelar? Lite konstigt fråga kanske, men e inte helt inne på detta med sidechain än. Vet att det finns tusen trådar om detta ämne, men inte just om att använda SC på mastern
  5. Jo precis, attacken. Kan man ändra den i efterhand i en mix? när audion redan är inspelad alltså. Cubase SX.
  6. Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur man skulle kunna fixa till kicken och snare i en mix, så den hårda kanten försvinner. Hur man "rundar till" kicken och snaren med andra ord. Jag tror att det ska vara en kompressors jobb, men jag tycker att det bara blir värre med kompressor? använder jag den fel? En limiter har jag provat oxå, men den gör ju bara skiten högre. Helt enkelt nåt som klipper bort det allra vassaste i ett ljud i en mix och rundar till det lite, och håller ner peaken. Tips på olika pluggar vore uppskattat! /Stefan
  7. Om man nu skulle uppgradera (som jag skulle vilja kalla det) från PC till MAC och köpa en Macbook, när man har råd, hur ligger det då till med ljudkort? Kan jag använda mitt M-Audio Audiophile 192 till macbooken eller vad är det som gäller där? Måste man köpa nåt svindyrt externt ljudkort för musikproduktion anpassat efter just macbook eller hur fungerar det?
  8. Lite Mackie Designs - Tapco S8 VS. Yamaha HS50M åsikter också gärna Märkte precis att det är samma pris på dom
  9. Med anledning av att mina Alesis MK2 Active har strulat i över ett år och nu pajjat helt (akta er för dom! har läst att extremt många med dom monitorerna har haft exakt samma problem) så har jag bestämt mig för att införskaffa mig ett par Yamaha HS50M. Jag går på känsla bara. Och priset känns rätt, 4000kr på 4sound.se. Pratade någon sekund med en anställd på butiken och han sa att Yamaha var väldigt mycket bättre än Alesis när det kommer till dessa monitorer. Den med erfarenhet av Yamaha HS50M får gärna dela med sig. Dom är jävligt snygga iaf
  10. Ett riktigt störande problem som jag har haft i över ett halvår snart. Vissa dagar när jag sätter på mina ALESIS MK II ACTIVE så blinkar lamporna blått och inget ljud kommer ut. Men det betyder inte att dom är helt trasiga, för om jag stänger av datorn, mixern och allt, och låter det stå avstängt under natten så fungerar dom som vanligt nästa dag. Orsaken till varför dom väljer att blinka och inte fungera vissa dagar är helt oklar. Någon här som kan ha den minsta aning om varför det blir såhär? Det känns som att det är nåt strömproblem, men jag vet inte. Hjälp mig snälla!
  11. Jag har haft MPCn synkad med Cubase förut och fattar inte varför jag inte tänkte på det nu. Antagligen för att jag hade för mig att den inte synkade helt 100%, men det gör den nu. Problemet löst
  12. Tack för tipset angående Delta-kortet. Men så Audiophile har alltså 4 ingångar? vad lite man visste om sitt egna ljudkort 4 ingångar räcker isåfall, för mitt främsta mål är att kunna skilja på kick och snare och mixa dom separat i cubase-mixern. Jag kan alltså göra det med mitt nuvarande ljudkort? Behöver jag någon extra kabel eller nåt? Lite guide vore najs har aldrig pillat med detta förut. Min setup är ganska simplel. MPC till Mixer till Ljudkort.
  13. Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna spela in separata spår från min MPC2000XL (som har 8 separata utgångar) till sequencern i cubase och kunna mixa dom separat, kanal för kanal i mjukvarumixern. Alltså t.ex, mixa Kick i för sig och mixa Snare i för sig osv. Ljudkortet jag har nu är ett Audiophile 192 som inte verkar fungera Vad måste jag ha och vad måste jag göra för att kunna nå mitt mål?
  14. Synd bara att "vanlig" sidechain-komprimering ska vara så omständig. Hur fick du till den effekten då?
  15. Kanske borde nämna att kompressorer och limiters jag har är mjukvara, och att DAWen är Cubase SX 2.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.