Jump to content
Annons

DIY-byggprojekt på 13 kvadrat!


Recommended Posts

Annons
  • Svar 676
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har kikat på din tråd med stort intresse, riktigt inspirerande läsning!

Håller själv som bäst på och bygger absorbenter i min lilla studio, och börjar närma mig uppmätning.

Har du nåt tips på program och tillvägagångssätt? 🙂

Tjenare Emulator!!!

Kul att du hittat hit.

Nu var det ett jäkla tag sedan jag var inne här. Haft fullt upp med både videoredigering och en massa jobb.

Nu börjar dock inspelningen av första skarpa projektet i studion och det ska bli riktigt roligt.

När det kommer till programvara för din mätning så fungerar faktiskt vilken multitrackinspelare som helst.

Använd någon av filerna du kan hitta här i tråden som genererar sinusvågor med olika frekvens per intervall.

Försök om du kan, låna en referensmikrofon, spela upp ljudfilen och spela samtidigt in resultatet via mikrofonen.

Då ser du direkt vilka frekvenser som bråkar för dig... och bråkar gör dom alltid!

Sen kan du använda dig av rosa brus som du mäta reverbtiden med i olika frekvenser.

Analysera denna tagning med en FFT analysator. Finns ett flertal som är gratis.

Leta runt lite bland mina sidor så kommer du hitta en massa bra grejjer.

Öppna sedan upp en tråd och be om hjälp med uträkningarna.

Ser fram mot att få ta del av dina mätningar och sökandet efter det "perfekta" ljudet!!! 😄

Ha det gott och var inte rädd för att fråga!

Vänligen!

/Cruncharn'

Tjoo! Fint bygge de där.

Angående det där med bråkande frekvenser... hur vet man att dem bråkar eller hur ser man det på spectgrammet?

Ha de!

Det var ett bra sätt att visa på felaktigheter i frekvenserna! Dom bråkar!!! He he he!

Man kan väl säga så här då...

Alla frekvenser som visar sig som en abnormalitet... är ett bråk!

Det måste tyglas och omhändertagas av närmsta myndighet. I detta fallet en själv!

Skämt å sidor.

Ett helt frekvensrakt rum är ganska skrämmande att vara i då det inte tillhör det vi till vardags hör.

Känsla, skön stämning är goda mått på ett bra kontrollrum anser jag.

Se till akustikbehandling som ett sätt att undvika att bli lurad i stället för att vara exakt.

Har sett många trådar där man nitiskt söker en helt rak frekvensgång och de som lyckats nå detta påpekar ofta steriliteten i ljudet.

Visst fasen blir det lättarbetat samt att prisklassen på monitorerna går ner i pris. Du kan ju sätta in nästan vad som helst i ett perfekt rum och det kommer fortfarande låta helt ok.

Matcha monitorer med rum är ingen lätt uppgift och någonstans där är jag själv just nu.

Vilken storlek? Hur högt måste de kunna spela? Separation? Hur mycket behövs för mitt lilla rum och så vidare...

För att vidare svara på din fråga så kan man nog konstatera följande...

Ditt öra är kapabelt att upptäcka volymskillnader på ända ner till 2 decibel.

Om du har en abnormalitet i ditt frekvensspektra som överstiger detta så, ja, då bör det rättas till.

Någonstans här så sätter du ju normen för ditt rum!

Hur rakt vill jag att min rum ska vara kontra ekonomi. För i slutändan är det ekonomin som avgör för att nå helt raka rum.

Flera trådar pratar om just detta. Den optimala rumsstorleken, djupet, takhöjd, symmetrier....

I slutändan så blir det likförbannat plånboken som avgör hur rakt ditt rum blir!

Jag är mycket nöjd med de resultat jag fått fram och jag väntar fortfarande på en mätmikrofon så att jag kan kasta upp den krassa verkligheten av mina ingrepp.

Jag är lika nyfiken som de läsare som önskat veta.

Samtidigt är jag orolig för att det kanske inte blev så rakt som mina öron inbillar sig att det är.

Jag har låtit branschmässigt erkända folk fått lyssna på resultatet och vad mer kan man begära än att dessa säger. "-Det här kan jag jobba i!"?

Kan dom så kan ju naturligtvis även jag själv det.

Någonstans där i ligger väl då kontentan...

Kan du jobba i rummet så kan du det!

...men visst fasen är det enklare att skruva när man inte sitter med en fotbolls storlek på basfrekvenser i halsen!!!

Ha det gott och tackar för ditt inlägg kuriyakin!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack själv för ditt intressanta svar. Bra info!! Jag förstår att om man själv är nöjd så ska man inte haka upp sig på kurvor hit å dit, så länge inte slutresultatet blir hejkon pejkon.

Gött att du är nöjd!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill vi snart höra skörden av ditt bygge... 🙂

Blev du nöjd?

Funkar inspelningarna?

Gör du gott kaffe?

etc...etc... 🙂

En kanontråd! Väldans inspirerande!

Jag har bestämt mig Slejnard!!!

Tack vare dig och ingen annan.

Det får bli en film!

Gör i ordning den i helgen!!!

Inkl. moms och kaffebrygget!!! 😄

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack själv för ditt intressanta svar. Bra info!! Jag förstår att om man själv är nöjd så ska man inte haka upp sig på kurvor hit å dit, så länge inte slutresultatet blir hejkon pejkon.

Gött att du är nöjd!

mvh

Någonstans där ja....

Klart som attans om ambitionen är att hyra ut studion så måste den vara så nära nollställd som det går så att en extern producent eller tekniker inte sitter i skiten totalt!

Dock är inlyssningsprocessen en del av att byta studio.

Det hjälper en att vara kreativ. Man hör saker på nya sätt.

Så helt klart. Akustikbehandling är till för att agera som resten av studion. Ett kreativt verktyg!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så Slejnard!!!!

Då var det så äntligen dags för en officiell tour i DemontimE crypt!!!

En kort presentation om lyckan som skapats tack vare många härliga och hjälpsamma människor här på forumet.

Se bara på din egna insats Slejnard och vikten bakom det ytterst betydande "bryggeriet".

Ett helt eget parti har denna fantastiska nödvändighet tilldelats.

Väl mött och många leenden önskas!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittat in då och då, grymt bygge och inspirerade tråd om det skulle vara läge att flytta tummen dit dom flesta har den.. 🙂 Hemma är det inte läge, men har en, förvisso fungerande, replokal som nog skulle må ytterligare lite bättre av mer behandling, vi får se hur det blir med det.

Som ditt mickbås ser ut nu så förvånar det mig att du inte kör sången tvärtom - från hörnet och vänd ut mot rummet? Finns det någon annan anledning än att det är snyggare utsikt mot dämpningen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så Slejnard!!!!

Då var det så äntligen dags för en officiell tour i DemontimE crypt!!!

En kort presentation om lyckan som skapats tack vare många härliga och hjälpsamma människor här på forumet.

Se bara på din egna insats Slejnard och vikten bakom det ytterst betydande "bryggeriet".

Ett helt eget parti har denna fantastiska nödvändighet tilldelats.

Väl mött och många leenden önskas!

/Cruncharn'

Sitter ftf på jobbet vid en vanlig dator utan högtalare (min laptop har kraschat ¤%%&"#%&!!!)

DOCK, f-n vad du ser ut som Obama när du gestikulerar så med fingret i början 😳

Cheers!

/ONSatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittat in då och då, grymt bygge och inspirerade tråd om det skulle vara läge att flytta tummen dit dom flesta har den.. 🙂 Hemma är det inte läge, men har en, förvisso fungerande, replokal som nog skulle må ytterligare lite bättre av mer behandling, vi får se hur det blir med det.

Som ditt mickbås ser ut nu så förvånar det mig att du inte kör sången tvärtom - från hörnet och vänd ut mot rummet? Finns det någon annan anledning än att det är snyggare utsikt mot dämpningen 🙂

Tjenna Gain!!

Mest av logistiska skäl och att jag inte testkört mer än kablaget och isoboxen.

Ska även införskaffa en bättre vokalmikrofon för att verkligen kunna bedöma detta.

Men tack för tipset Gain!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så Slejnard!!!!

Då var det så äntligen dags för en officiell tour i DemontimE crypt!!!

En kort presentation om lyckan som skapats tack vare många härliga och hjälpsamma människor här på forumet.

Se bara på din egna insats Slejnard och vikten bakom det ytterst betydande "bryggeriet".

Ett helt eget parti har denna fantastiska nödvändighet tilldelats.

Väl mött och många leenden önskas!

/Cruncharn'

Sitter ftf på jobbet vid en vanlig dator utan högtalare (min laptop har kraschat ¤%%&"#%&!!!)

DOCK, f-n vad du ser ut som Obama när du gestikulerar så med fingret i början 🙂

Cheers!

/ONSatan

Damn! Obama alltså!!!?

Filmen var till nöje alltså? Hehehe!

Peace!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så Slejnard!!!!

Då var det så äntligen dags för en officiell tour i DemontimE crypt!!!

En kort presentation om lyckan som skapats tack vare många härliga och hjälpsamma människor här på forumet.

Se bara på din egna insats Slejnard och vikten bakom det ytterst betydande "bryggeriet".

Ett helt eget parti har denna fantastiska nödvändighet tilldelats.

Väl mött och många leenden önskas!

/Cruncharn'

Sitter ftf på jobbet vid en vanlig dator utan högtalare (min laptop har kraschat ¤%%&"#%&!!!)

DOCK, f-n vad du ser ut som Obama när du gestikulerar så med fingret i början 🙂

Cheers!

/ONSatan

Damn! Obama alltså!!!?

Filmen var till nöje alltså? Hehehe!

Peace!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så Slejnard!!!!

Då var det så äntligen dags för en officiell tour i DemontimE crypt!!!

En kort presentation om lyckan som skapats tack vare många härliga och hjälpsamma människor här på forumet.

Se bara på din egna insats Slejnard och vikten bakom det ytterst betydande "bryggeriet".

Ett helt eget parti har denna fantastiska nödvändighet tilldelats.

Väl mött och många leenden önskas!

/Cruncharn'

Haha, fick lite Torsk på Tallin-känsla när du presenterade kaffe bryggaren.

Hade du sagt som Råland på värmländska hade det vart identiskt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så Slejnard!!!!

Då var det så äntligen dags för en officiell tour i DemontimE crypt!!!

En kort presentation om lyckan som skapats tack vare många härliga och hjälpsamma människor här på forumet.

Se bara på din egna insats Slejnard och vikten bakom det ytterst betydande "bryggeriet".

Ett helt eget parti har denna fantastiska nödvändighet tilldelats.

Väl mött och många leenden önskas!

/Cruncharn'

Fullständigt jävla lysande!

"In me skiten bara så e de färdigt å klartt"

Du gav mej dessutom en rejäl tankeställare: Inget internet i studion. Fan så mycket mer jag skulle fått gjort om jag genomförde det.

Ha det bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så Slejnard!!!!

Då var det så äntligen dags för en officiell tour i DemontimE crypt!!!

En kort presentation om lyckan som skapats tack vare många härliga och hjälpsamma människor här på forumet.

Se bara på din egna insats Slejnard och vikten bakom det ytterst betydande "bryggeriet".

Ett helt eget parti har denna fantastiska nödvändighet tilldelats.

Väl mött och många leenden önskas!

/Cruncharn'

Hallåj!

Ojoj så hedrad jag känner mig 🙂

Du har ju lyckats totalt med din studio Cruncher! Allt är så himla genomtänkt, bra planerat och grymt inspirerande! Hela tråden och nu denna video diggas skarpt! Sen att du förmodligen inte brygger lika gott kaffe är ju en annan femma 😎

Ditt gitarrsound och hur du löst den biten är ju ett kapitel för sig. Grymt!

Humor o glädje i videon och alltid vänliga o kanonbra svar till folk på detta forum gör dig till kung!

Keep rockin´!

And take care mr Cruncher!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara tacka för alla snälla och vänliga ord....

Man blir ju helt varm i kroppen! 😎

Man lär sig att ödmjukhet är en ynnest som förtjänas genom surt förvärvade erfarenheter.

Bittra människor som kanske tappat lusten med livet över lag och därför inte klarar sprida energi om sig....

... jag har själv varit i den sitsen... och man mår skit av det.

Att vakna upp med ett leende på läpparna, för att en så liten sak, som vad ett trevligt svar på ett studio forum kan ge...

... gör att man snabbt inser sin litenhet och framför allt behovet av andra människor för att man ska må bra.

Det gör det till en enkel match att vara trevlig och att vara så hjälpsam man kan.

Så tack för dom trevliga och energispridande inläggen ni skickar.... det smittar!

Vänligen.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher.. vilket otroligt bygge du gjort. måste ta tag i saken nu och försöka få ihop stålar och fixa en lokal och bygga om.. jag kommer defentivt inte behöva större än vad du har. men inspirerande som fan är det dock. grym video. grymt jobbat :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher.. vilket otroligt bygge du gjort. måste ta tag i saken nu och försöka få ihop stålar och fixa en lokal och bygga om.. jag kommer defentivt inte behöva större än vad du har. men inspirerande som fan är det dock. grym video. grymt jobbat 🙂

Bara att köra på E.n.T!!

Sätt upp ditt mål och se till att genomföra det!

Peace!!!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f-n va coolt med videon! Klockrent initiativ!

Tack för de roligaste 7 minuter denna veckan 🙂

Oj!!

Låter som att du jobbar med något riktigt tråkigt om det var så lätt att roa dig! 🙂 Mohahahaha mohahhahahha!!!!

Bara skojjar med dig!

Kul att kunna bidraga.

Man sätter en lagom nivå. Sen hoppas man att det inspirerar så att fler hakar på liksom.

Ha en fantastisk helg freddie!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f-n va coolt med videon! Klockrent initiativ!

Tack för de roligaste 7 minuter denna veckan 🙂

Oj!!

Låter som att du jobbar med något riktigt tråkigt om det var så lätt att roa dig! 🙂 Mohahahaha mohahhahahha!!!!

Bara skojjar med dig!

Kul att kunna bidraga.

Man sätter en lagom nivå. Sen hoppas man att det inspirerar så att fler hakar på liksom.

Ha en fantastisk helg freddie!!!

/Cruncharn'

Jag tyckte också videon var kanon. Hela "artikeln" med, fantastisk. Jag har läst jag med utan att lägga mig i, hajar för lite av sånt där. Men i och med att andra frågar också mitt i alltihop så blir det ju mkt bättre ändå än en bok i ämnet man lär sig hur mycket som helst. Jag kanske skulle kunna fixa till mitt lilla lyssningsrum också. Hur bra är segelsäckar som hörndämpare?

Keep on rocking!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f-n va coolt med videon! Klockrent initiativ!

Tack för de roligaste 7 minuter denna veckan 🙂

Oj!!

Låter som att du jobbar med något riktigt tråkigt om det var så lätt att roa dig! 🙂 Mohahahaha mohahhahahha!!!!

Bara skojjar med dig!

Kul att kunna bidraga.

Man sätter en lagom nivå. Sen hoppas man att det inspirerar så att fler hakar på liksom.

Ha en fantastisk helg freddie!!!

/Cruncharn'

Jag tyckte också videon var kanon. Hela "artikeln" med, fantastisk. Jag har läst jag med utan att lägga mig i, hajar för lite av sånt där. Men i och med att andra frågar också mitt i alltihop så blir det ju mkt bättre ändå än en bok i ämnet man lär sig hur mycket som helst. Jag kanske skulle kunna fixa till mitt lilla lyssningsrum också. Hur bra är segelsäckar som hörndämpare?

Keep on rocking!

AHA!!!!

Så du är en smyg-crunchare du...... tagen på bar gärning!!!

Ha ha ha!! 🙂

Thanx för inputen Guitar Nilsson!

Alla har ju olika sätt att lära sig på.

Jag kan läsa mig till en massa kunskap men det fastnar aldrig förrns jag provat, samt ifrågasatt det en massa gånger.

Video tycker jag är bra som kommunikation för man kan se andemeningen i det som sägs.

Jag vart ju nominerad till forumets Obama trots min sluddrande Wäshöttska dialekt till exempel.

Vissa måste ta i saker för att lära sig....

... vissa till och med skiter i att lära sig! Ha ha ha! I alla fall av vad man kan utröna i de flesta pajkastartrådarna här på forumet och detta utan att vara avsett mer än allmän feeling.

Jag tycker det snabbt blir tråkig stämning i många trådar...

Bara genom att öppna sig en liten del och visa att man bjuder på sig själv så försvinner ju en hel del av prestigen.

För vad är prestige värt egentligen?

Vad är meningen med att hävda sin sak om man inte är mottaglig för andras "saker"?

Ekvationen är ju busenkel och jag tillhör inte den smartaste skaran människor på jorden.

Ser mig nog som en livsnjutare i fulla drag.

Jag asgarvar när jag kommer på mig själv med att ha lärt mig nya saker. Bara för att jag tycker det är så fantastiskt att människor kan så mycket saker.

Jag inspireras av det och det gör mig glad.... rent ut sagt... sugen på att leva!

Nå väl. Nog snöat i Cruncharn's skalle!

Vad för effekt dina segelsäckar kan ha på basfrekvenser har jag ingen aning om hur man ska räkna ut.

Med ett snabbt överslag av parametrar så känns det som att det är för hög täthet (viskositet?) jämförelsevis med glasfiber.

Tanken är ju att du ska bromsa partiklar på ett sådant sätt att det går åt en massa energi och med det göras om till värme via friktion.

Jag tror att segelduken är för tät så att den i stället kommer reflektera ljudet och med detta få funktionen hos en isolator.

Di' matematiska pöjkera' kan nog förklara detta bättre samt även verifiera mina konstateranden.

Ha det för jäkla gott Guitar Nilsson!

Nu är det dags för livets andra goda.

The water of life!!!

/Cruncharn'

EDIT: Sakfel!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Crünch! Kul o bra video!

Gott att se att studion har kommit igång!

Allt gott!

***

Edit: Passar på att fråga här efterssom jag är totalnovis: När du spelar in video samtidigt som du lirar (gitarr el trummor), slänger du bara upp en videokamera med mic till, eller tappar du ljudet från datorn, eller rentav spelar du in videon (inkl ljud) i datorn parallellt med ditt ljudprogram/sequenser? Funkar det att koppla en billig sk "webkamera" till datorn samtidigt som man spelar in ljud?

Jag har grubblat lite i de banorna sen jag sett lite youtube-clips med diverse hem-live-inspelningar...

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Grym tråd det här! Kan inte låta bli att drömma lite om ett eget bygge. Lite svårt att få till något på 48 kvadrat med 2 katter och en sambo... Men ett halvår till sen jäklar. Mycket nyfiken på dina digitaltrummor. Vad är det för nåt? Såg att du kör med en Rolandmodul men vad är det för set? Måste ha ett set jag oxå så fort det finns plats för det.

Grym tråd och ännu grymmare bygge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se....

Det var en del på samma gång men skam den som ger sig!

Vallhagen:

Jag gör som vid vilken rockvideo som helst.

Filmar med vanlig DV-kamera och tar upp ljudet i kamerans mikrofon.

Sedan kör jag ut en rå mix från DAW:n.

Tar in allt i en videoeditor och synkar där signalerna.

Man vill ju behålla en del av liveljudet för att både kunna se att det är på riktigt men samtidigt fräscha upp ljudet med hjälp av mixen.

Man får passa lite fasfel etc. då video inte är så noggrant. bara 25 fps så man får vara nogrann.

Klart det funkar att använda en webcam! Var noga med mycket ljus bara då dessa är dåliga på sånt!

Becker & Ljunghusen:

Helt riktigt så är det Rolands billigaste modul TD3!

Denna går via midi in i mitt Delta 1010 Lite som sedan portas till Superior2 i DAW:en.

Vill man ha perfekt synk så kör jag med lurar i stället och använder TD3:ans ljud för lyssning och låter inte dessa ljud spelas in.

Det blir ju som bekant en latency när man kör med midi och för mig så känner jag av de 6 ms som fördröjs.

Ibland kan det vara bra dock! Om man spelar riktigt släpig blues så blir det ett fantastiskt häng av detta.

Själva trummorna är av enklaste sort. Millennium meshheads från Thomann.

Akkegura var det ja!

Ett svårt instrument jag förkovrat mig för lite i.

Har god lust att pröva det och jag tror att mitt konferensrum, alltså där man kommer in i studion med krysslådan och TV:n, antagligen kommer funger bra akustiskt.

Får ta in nån som kan hantera instrumentet så att det är värt att spela in det!

Ha det bäst bangeeerz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag läst igenom hela tråden. Det tog ett tag, men det var det värt. Bra jobbat. Sjyst studio, bra idéer och sköna videos. Kommer säkert att ha nytta av dina kunskaper senare. Är också imponerad av hur snabbt du verkar ha fattat helmholtz basfällan. Jag fattar verkligen inget av det, får hoppas vi slipper bygga en sådan och om vi skulle behöva det så kanske man får snulta lite på din kunskap. jaja, bra jobbat iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...