Jump to content
Annons

DIY-byggprojekt på 13 kvadrat!


Recommended Posts

Jag har nyss byggt basfällor av två hyllplan ihopsatta på långsidan, en trkant uppe och nere som topp och botten och sen stenull i och tyg på framsidan men nu ser jag att man kanske skulle ha bara gjort en ram istället med kasnke 200 mm tjock isolering inuti och satt i ett hörn istället med luft bakom...man kanske kan kombinera bägge...?

Kombination är alltid bäst.

Menar du att konstruktionen är tät runt det absorberande materialet?

Vad på fronten? Tyg?

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 676
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kombination är alltid bäst.

Menar du att konstruktionen är tät runt det absorberande materialet?

Vad på fronten? Tyg?

Piiiz!

/Mojje

Den är tät mot varje vägg i hörnet om du förstår hur jag menar. Det är två hyllplan jag skruvat ihop mot långsidorna och sen ställer man dem upp och sätter lock och botten som är två trekanter. Sen i med stenull och tyg på framsidan som är nån metervara från IKEA. Jag tänkte om man skulle ha skurit hål i hyllplanen med och satt tyg så det andas liksom men om det ändå står mot väggen verkar det ju onödigt?

Såg nån som gjorde såna direkt mot väggen bara, och lade ullen mot väggen i trekanter och två lister på sidorna att fästa tyget i? Verkade rätt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

@ D200: Du behöver inte ta upp några hål i dess sidor. Din konstruktion är en vanlig bredbandsabsorbent och då kan du fortsätta som du tänkt.

Men eftersom de inte når upp till tak skulle man ju kanske kunna göra någon annan typ som går upp till taket? Mer som en platta av ull som är kanske 200 mm tjock som sitter diagonalt mot hörnet som komplement?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du egentligen behöver ha i åtanke när du handhaver bredbandsabsorbenter är två saker.

1. Dom kommer inte absorbera nämnvärt med bas under 150 Hz.

2. Ju större och tjockare dom är, desto större verkningsgrad.

Betänk att det kanske inte alltid är önskvärt att reducera allt mellanregister och diskant i ett rum.

Därför mäter vi!

Vi tar reda på om efterklangstiden i rummet är för lång eller för den delen, för kort.

Kanske är det som så att basfrekvenserna i just ditt rum är precis lagom längd i efterklangen men mellanregistret är för kort.

Dumt att absorbera bort mer av mellanregistret då inte sant?

Jag gjorde det stora misstaget i min gamla studio.

Basabsorbent i hörnen!

Fasen va gött baskaggen lät i rummet.

Tacka fasen för det. Jag gjorde ju samma EQ i rummet som jag vanligtvis gör på mixerbordet eller i pluggen i min DAW på baskaggen.

Värre vart det när man skulle krana fram ett bra basljud sen!

Ha ha ha!

Man lär så länge man lever.

Försök att göra mätning på rummet så du kan "se" vad du hör.

Ta sedan hand om det första reflexerna på sidoväggarna och i taket runt din lyssningsposition.

Det kommer ge dig mer nytta än att bygga superchunks initialt.

Piiiz!

Och kör så det ryker!!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Något att tillägga är att just NU så låter det ok när man lyssnar i annan lyssning men då har jag ju hela rummet till mitt förfogande, sen blir det ju inte riktigt så stort så det kommer väl att förändras.

Men en mätning vore kul för att se hur allt ligger till...=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda vad som helst för att mäta med!

Vissa mickar är ju naturligtvis lite väl skopade i signalen så det kan ju ställa till det då meeeeeeen.....

Viktigt är att du kör med en omniupptagande mikrofon!

Du avser ju framför allt att mäta basfrekvenser.

Att köra med en riktig mätmikrofon är för det mer finstilta uppe i toppen där upptagningsområdet är finare fördelat i frekvenserna.

Med andra ord, det är jävligare ju högre du kommer upp i frekvens.

Din Se X1 är inte av typen multi pattern.

Det är en renodlad kardioidmikrofon!

Således är svaret på din fråga om mikrofonen ett rungande nej!

Däremot kan du köpa Behringers billiga ECM 8000 för knappa femhundringen och du är med i matchen!

Lycka till där med b®yggeriet och fråga på så knäcker vi din nöt gemensamt.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Eftersom en V4 från Svanå verkar kosta 2500 plus moms så har jag kollat lite efter alternativ och gjutrör med en viss längd kanske skulle räcka för min den, frågan är bara längden på dem och hur viktigt förhållandet är mellan diameter och längden?

Mina problemfrekvenser ligger ju runt 45 och 134 ca och en uträkning på 3,6 i rumslängd ger 47,6 Hz som frekvens så det kanske stämmer. Betyder det då att ett eventuellt rör ska vara en fjärdedel så långt som rummet för att vara effektivt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det kommer bli ganska konfys om du kör ett projekt till i samma tråd som min.

Tänker mer på eftervärlden.

Helt ärligt så är denna tråden ganska död den oxå i och med att bilderna försvann.

Jag rekommenderar i stället att du fortsätter i din egna tråd samt själv skapar intresse för din tråd.

Avseende dina mätningar så känns det igen.

Ett rör stämt i kvartsvåg kommer dock inte hjälpa dig nämnvärt.

Verkningsgraden är för liten!

Det är hela tanken med helmholtz. Där har du flera hundra rör i en och samma möbel vilket faktiskt ger dig lite effekt.

Slutligen.

Mycket av energin avseende akustikbehandling förvann i och med Gilbert.

Han var en ren klippa på detta som ofta backades upp av mattesnillet cborg och nu för tiden, wellness music.

Hare göttans!!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, tänkte bara att någon skulle svara här istället. Verkar vara mer intressant att tjafsa om kablar dygnet runt än komma med tips på det här forumet, inte riktat mot dig, men allmänt. Men jag ska fortsätta i min tråd eller så kikar jag nån annanstans.

Tack för hjälpen iallafall...alltid kul med nån som är hjälpsam. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, tänkte bara att någon skulle svara här istället. Verkar vara mer intressant att tjafsa om kablar dygnet runt än komma med tips på det här forumet, inte riktat mot dig, men allmänt. Men jag ska fortsätta i min tråd eller så kikar jag nån annanstans.

Tack för hjälpen iallafall...alltid kul med nån som är hjälpsam. :-)

Jag förstår precis vad du menar!

Menade absolut inte att typ, "håll dig borta från min tråd"!!!

Ha ha ha!

Menade mer att det blir svårt för en nytillkommen läsare att fatta.

Man kanske skulle kunna göra en snygg övergång till din akustiksituation?

Vi kör vidare här i då ganska många har besökt tråden och blivit lite så där tufft famous.

I alla fall här på forumet!

Rekommenderar nog då att du börjar från början här i tråden.

Jag hoppas innerligt att cborg, wellness och adrumdrum dyker upp och supportar mig.

Dom sitter på förbannat bra kunskaper i ämnet samt ger lite bättre tidsmarginaler till en hungrig akustiknörd som både du och jag är!! He he he!

Gör en skratch så ser vi vad som händer!!!

Ha re göttans!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Har läst tråden (och många andra). Grym resa du gjort 🙂 Jag ska själv bygga en perforerad Helmholtz och skulle vilja ha lite synpunkter på valet av material och tjocklek. Vore också grymt om man kunde få se bilder på Helmholtzdelen men det kanske är lite mycket jobb?

Tack på förhand / Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det var verkligen jättelänge sedan jag figurerade på forumet.

Tillika i egenskap av entusiastisk byggare av akustikbehandling.

Jag har ett projekt hemma som står och väntar att få snickras men har dessutom en stor jäkla kåk att ta hand om.

Det ska byggas soldäck...

...det ska klippas gräs...

...det ska målas fönster...

Blir inte mycket tid över för absorbenter och klurande på stående vågor då.

Min gamla Helmholtzresonator är död sedan många år Jocke.

I kort kan jag i alla fall beskriva den.

Tät låda i spånskiva 16 mm.

Detta efter att jag fann 16 mm fungera bra mot den frekvens jag avsåg absorbera.

Storlek på lådan....

2400 x 1200 x 350 mm!!!!!!

Antal hål tror jag var 96?

Minns inte men diametern var 9 mm.

Byggdes med stagad baffel och 200 mm roxull mot bakväggens insida.

Resultatet var fantastiskt!

Lyckades ta nästan 12 dB vid 43 Hz.

Helt plötsligt gick det mixa ljud i det lilla rummet.

Det är vad jag minns från en svunnen tid.

Idag sitter jag med nästan 60 m2 kontrollrum hemma i uthuset.

Det behövs inget annat än en död yta runt monitorerna.

I övrigt är det rakt och gott vid sweetspot.

Ergo.

Bygg inte i för små rum och fundera två gånger till om inte det största rummet av dom två i studion, borde få agera kontrollrum i stället för liverum.

Och håll det rakt i vinklarna så underlättar det allt.

Piiiz!

/Mojje "Cruncher" Andersson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...