Jump to content
Annons

sjunger hon falskt


tordA

Recommended Posts

Man kan väl förundras över hur ett så otight band med en så falsk sångerska har kunnat få ett skivkontrakt utan att vara avundsjuk!? Du menar alltså att så fort man tycker ett signat band är dåliga så är man avundsjuk??? Låter konstigt!

Nej, att tycka att ett signat band är dåliga är en åsikt, vilket enligt min mening är OK.

Att säga att ett signat band är dåliga är enligt min mening också OK, men kanske inte så konstruktivt (jag som läsare vill kanske veta varför du säger det du säger).

Att skriva "hon har ju nå jävla skit i munnen samtidigt som hon läspar(tandställning?)" låter däremot, som du också uttrycker det, konstigt. (Under förutsättning att den som skrev det jag citerade är en artist med kontrakt/profession som mål)

Edit: förtydligande

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Att skriva "hon har ju nå jävla skit i munnen samtidigt som hon läspar(tandställning?)" låter däremot, som du också uttrycker det, konstigt. (Under förutsättning att den som skrev det jag citerade är en artist med kontrakt/profession som mål)

Förfan, ta och lyssna på dom 50 första sekunderna i "Out of time", dock denna gång, lyssna genom någoting annat än dina medföljande jävla walkman-lurar från 88'a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förfan, ta och lyssna på dom 50 första sekunderna i "Out of time", dock denna gång, lyssna genom någoting annat än dina medföljande jävla walkman-lurar från 88'a.

Visst, men...

1. Tråden gällde låten Eternal

2. Jag äger inga jävla walkman-lurar från 88'a

3. Coola ner

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, låter inte värre än ex. Four non blonds, Cranberries, Sinead O'Conner, Nina Hagen, Amanda Jenssen osv.

Den sk artisten gör "en sak av det" att vara/spela "fel"

Och vad det gäller tajtheten så är det ju inget att gagga om. Ingen här var väl tajt från scratch eller är det ens idag?

Kolla på världens största rockband Rolling Stones eller U2 för den delen. Spelade som fulla skator i deras begynnelse.

För att inte ta svergies största kratta, Håkan Hellström. Och det går ju bevisligen hem hos vissa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, låter inte värre än ex. Four non blonds, Cranberries, Sinead O'Conner, Nina Hagen, Amanda Jenssen osv.

Den sk artisten gör "en sak av det" att vara/spela "fel"

Och vad det gäller tajtheten så är det ju inget att gagga om. Ingen här var väl tajt från scratch eller är det ens idag?

Kolla på världens största rockband Rolling Stones eller U2 för den delen. Spelade som fulla skator i deras begynnelse.

För att inte ta svergies största kratta, Håkan Hellström. Och det går ju bevisligen hem hos vissa!

Faktum är att Håkan Hellström kan sjunga. Svårt att tro men jag såg honom leda en allsång i "allsång på skansen" och, vad jag komer ihåg, sjöng han både mjukt, fint och i ton. Jag tror det var Magnus Uggla som senare kommenterade det hela och sa att han själv var i något slags chocktillstånd efter framträdandet.

Alltså måste hans tonsvajande sångstil vara helt medvetet.... och den planen har ju uppenbarligen funkat ganska bra.

Killen vet vad han gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, låter inte värre än ex. Four non blonds, Cranberries, Sinead O'Conner, Nina Hagen, Amanda Jenssen osv.

Den sk artisten gör "en sak av det" att vara/spela "fel"

Och vad det gäller tajtheten så är det ju inget att gagga om. Ingen här var väl tajt från scratch eller är det ens idag?

Kolla på världens största rockband Rolling Stones eller U2 för den delen. Spelade som fulla skator i deras begynnelse.

För att inte ta svergies största kratta, Håkan Hellström. Och det går ju bevisligen hem hos vissa!

Vad spelar det för roll om man själv var tight från början eller är det nu? Man har väl ändå rätt att tycka att något låter skit. Verkar som många här tycker att man är stöddig och tror att man själv är så jävla bra bara för att man tycker detta låter illa. Så behöver det ju inte vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, låter inte värre än ex. Four non blonds, Cranberries, Sinead O'Conner, Nina Hagen, Amanda Jenssen osv.

Den sk artisten gör "en sak av det" att vara/spela "fel"

Och vad det gäller tajtheten så är det ju inget att gagga om. Ingen här var väl tajt från scratch eller är det ens idag?

Kolla på världens största rockband Rolling Stones eller U2 för den delen. Spelade som fulla skator i deras begynnelse.

För att inte ta svergies största kratta, Håkan Hellström. Och det går ju bevisligen hem hos vissa!

Vad spelar det för roll om man själv var tight från början eller är det nu? Man har väl ändå rätt att tycka att något låter skit. Verkar som många här tycker att man är stöddig och tror att man själv är så jävla bra bara för att man tycker detta låter illa. Så behöver det ju inte vara.

Nej verkligen inte. Folk får ju tycka vad fan dom vill, inget snack. Man behöver ju inte vara bättre än det man kritiserar bara för att ha en åsikt. Men tråden är rätt fjantig som gör en hönsfarm av en fjäder. Big deal, bandet låter skit.... so?

Men om man nu snackar om det bandet och deras demos så tror jag inte att dom hållt på så länge därav deras kassa lirande. Tycker själv att det låter förjävligt. MEN man har även hört värre. Det är ju inget konstigt att det låter skit. Mycket som postas här är t o m sämre än bandet vi snackar om. Det jag menar är att man kanske inte behöver hänga ut det bandet även om det nu låter crap om dom. Det är ju jävligt lätt att vara musikpolis!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

"Out of Time" var inget vidare.

Ja, jag håller med de flesta här. Otajt och falskt. Riktigt dåligt faktiskt.

"Powerful haunting female vocals backed by crunching guitar riffs and melodic harmonies, give a distinctive and original sound with subtle gothic undertones and thought provoking lyrics."

Powerful? Inte direkt.

Haunting? Ja, lite skrämmande är det. Jag hade aldrig lagt ut något liknande om jag sjöng så illa.

osv osv.

Det finns gott om skit där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst igenom tråden har jag följande att säga.

  • Jag har inte lyssnat på bandet men jag gillar dom redan.
  • Det som svajar hos Håkan Hellström är inte tonen utan snarare typ dynamiken och fraseringen, som han överdriver på ett ganska teatraliskt sätt - de flesta som håller på med musik borde förstå och höra skillnaden... man får tycka vad man vill om Håkan, personligen är jag väl kanske inte överförtjust, men falskt sjunger han då rakt inte.
  • Hellpig borde se över sina toalettrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har inte hittat en enda falsk ton hos tjejen i denna gruppen, men jag har ju inte hört alla fem låtarna förvisso. Däremot sjöng hon väldigt falskt, hon som var med i Idol och hette Amanda... Drygt 1:10 in i ena låten så reagerade någon på något - det gör inte jag. Hon ändrar bara sången där, ett slags mellanspel. Asbra. Gitarristen i bandet sackar dock efter i tempot på något ställe och på en annan låt i StandAlonePlayern så ligger trummisen före med riden, men det är inte så det stör och annars är det bra. Gillar den stämning de får fram i låtarna på vissa ställen.

Lyssna på och jämför med Neil Young och förundras över den ojämnhet som finns i mickavstånd under texten. Det tycker jag är lika irriterande som att ligga ojämnt i tempot. Men jag har lärt mig att gilla det ändå.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är hjärtligt trött på trådar som handlar om falsksång och otajta framföranden.

Ändå svarar jag på tråden.

Håller med några tidigare i tråden om att många misstar vissa typer av sångframträdanden för falsksång då det igentligen främst handlar om andra saker.

Dom som många sk musiker kallar för falsksångare har ofta en oerhörd koll på det dom gör. Det är med andra ord ett medvetet konstnärligt val. Att det sedan det inte faller alla på läppen är en annan sak och alla har rätt till sina preferenser givetvis.

Älskar BelCanto men världen innehåller så mycket annat också därför kan jag verkligen uppskatta dom som labborerar både med intonation och timing då musiken kräver det.

För mig är tex. Shane MacGowens sång i Fairitale of New York bland det bästa som någonsin har sjungits in.

Men han är väll bara ytterligare en i raden av otajta falsksångare för dom som måste lägga autotune på allt för att vara nöjda.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är hjärtligt trött på trådar som handlar om falsksång och otajta framföranden.

Ändå svarar jag på tråden.

Håller med några tidigare i tråden om att många misstar vissa typer av sångframträdanden för falsksång då det igentligen främst handlar om andra saker.

Dom som många sk musiker kallar för falsksångare har ofta en oerhörd koll på det dom gör. Det är med andra ord ett medvetet konstnärligt val. Att det sedan det inte faller alla på läppen är en annan sak och alla har rätt till sina preferenser givetvis.

Älskar BelCanto men världen innehåller så mycket annat också därför kan jag verkligen uppskatta dom som labborerar både med intonation och timing då musiken kräver det.

För mig är tex. Shane MacGowens sång i Fairitale of New York bland det bästa som någonsin har sjungits in.

Men han är väll bara ytterligare en i raden av otajta falsksångare för dom som måste lägga autotune på allt för att vara nöjda.

Lagom kanske låter trist men är alltid bäst. Jag har inte hört de artister du räknar upp ( kanske ska va glad för det? ) men jag tycker att den gruppen/artisten som tråden handlar om låter mer än gärna. Frågan är om det var falskt eller ej. I mina öron låter de ofärdiga och som amatörer. Det finns ingen charm ingen skicklighet eller musikalitet som sticker ut. Såna här grupper har man spelat in ett otal under sina dagar. Ibland verkar det som om människor klankar ner på "riktiga" musiker med en distinkt musikalisk talang därför att de är "för" bra. Detta görs naturligtvis för att försvara sin eget tillkortakommande som musiker. Tråkigt men sant. Det finns artister som är på gränsen till falskhet i sin sång men som kompenserar detta med nerv och känsla i sitt uttryck istället. Visst är det så att medelsvensson hellre lyssnar på C.Sjögren än på den talanglösa skräniga falksjungande lokala punkgruppen.

Lagom är bäst

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att medelsvensson hellre lyssnar på C.Sjögren än på den talanglösa skräniga falksjungande lokala punkgruppen.

Absolut precis som en ny generation medelsvensson hellre lyssnar på Håkan Helström än på den talangfulle skönsångaren C.Sjögren.

Link to comment
Dela på andra sajter

va ju tvungen till slut att lyssna

den som inte hör dom falska tonerna i eternal är helt tondöv

om det sen är medvetet gjort eller om det är det bästa hon kan prestera får däremot vara osagt

tycker alltihop låter väldigt nybörjarstadie men det kanske är en ploj

the end

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vågar sig på definitionen av "falskt"?

Det är väl ungefär samma definition som av att "spela fel"...

Om XXX gör ett medvetet val, att "just SÅ ska det låta", så är det ju inte fel, man har valt att det ska vara just så på det stället, men däremot om det bara händer utan att XXX valt att spela/sjunga så, så kan man väl kalla det "falskt" eller "fel"(?).

Dvs. saker ska inte bara hända, det ska vara medvetna val, så länge valet av toner är medvetet, så är det ju inte "fel/falskt" , sen är det lätt att reagera på "falska toner" eller, som använts i bl.a. den svenska folkmusiken, "kvartstoner eller mikrointervall", som också kan uppfattas som falska...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

från SAOL:

om ton (äv. tonansättning): som är för låg l. för hög, oren;

om ackord: missljudande, som innehåller oren(a) l. ej till det av­sedda ackordet hörande ton(er);

om sång l. musik: som rör sig med falska toner l. ackord;

om röst, illa spunnen sträng o. d.: med störande biljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vågar sig på definitionen av "falskt"?

Falskt = toner som ligger utanför skalan som övriga instrument använder sig av...

Man får förstås då undanta bändningar och glidningar som till slut når den rena tonen och som används som effekt.

Att sjunga falskt genom en hel låt är ingen sådan effekt, utan det är bara dåligt enligt mina öron. När det sedan övergår från att vara "blått" till att bara låta illa, är kanske upp till var och en att avgöra, eftersom det kan vara olika hur kinkigt olika personers gehör är...

Om man sedan lyssnar t ex på orientalisk musik, så kan det vara "falskt" enligt vår västerländska skala, men eftersom alla instrument är stämda enligt samma skala, så blir det inte falskt när man lyssnar på det.

Utgångspunkten för attt bestämma om det är falskt eller inte, är alltså alltid den skala som används i den aktuella låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgångspunkten för attt bestämma om det är falskt eller inte, är alltså alltid den skala som används i den aktuella låten.

Hmm... den utgångspunkten sätter +9:or lite grann i klistret... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om XXX gör ett medvetet val, att "just SÅ ska det låta", så är det ju inte fel, man har valt att det ska vara just så på det stället, men däremot om det bara händer utan att XXX valt att spela/sjunga så, så kan man väl kalla det "falskt" eller "fel"(?).

Dvs. saker ska inte bara hända, det ska vara medvetna val, så länge valet av toner är medvetet, så är det ju inte "fel/falskt" , sen är det lätt att reagera på "falska toner" eller, som använts i bl.a. den svenska folkmusiken, "kvartstoner eller mikrointervall", som också kan uppfattas som falska...

Intressant... men skapar lite följdfrågor:

1. Om något kan uppfattas som falskt — är det då också rimligt att anta att det inte nödvändigtvis behöver uppfattas som falskt, även om man hör "avvikelsen"?

2. Hur kan man med säkerhet fastställa att någon har eller inte har gjort ett "medvetet val" angående något som kan uppfattas som falskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgångspunkten för attt bestämma om det är falskt eller inte, är alltså alltid den skala som används i den aktuella låten.

Hmm... den utgångspunkten sätter +9:or lite grann i klistret... 🙂

Det är väl ändå ingen som spelar sådana...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bra och dåligt falskt i min mening.

Bandet ni länkar till är i min mening ett tydligt exempel på dåligt falskt. Låter som de försöker kopiera andra i samma genre men faller tungt tack vare dåligt utvecklad teknik(eller kanske tom bristande talang, vad vet jag?).

Exempel på "bra falskt" är enligt mig t ex Flaming Lips(gammal favvo). Lyssna här om ni vill:

Charm handlar det om.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Om XXX gör ett medvetet val, att "just SÅ ska det låta", så är det ju inte fel, man har valt att det ska vara just så på det stället, men däremot om det bara händer utan att XXX valt att spela/sjunga så, så kan man väl kalla det "falskt" eller "fel"(?).

Dvs. saker ska inte bara hända, det ska vara medvetna val, så länge valet av toner är medvetet, så är det ju inte "fel/falskt" , sen är det lätt att reagera på "falska toner" eller, som använts i bl.a. den svenska folkmusiken, "kvartstoner eller mikrointervall", som också kan uppfattas som falska...

Intressant... men skapar lite följdfrågor:

1. Om något kan uppfattas som falskt — är det då också rimligt att anta att det inte nödvändigtvis behöver uppfattas som falskt, även om man hör "avvikelsen"?

2. Hur kan man med säkerhet fastställa att någon har eller inte har gjort ett "medvetet val" angående något som kan uppfattas som falskt?

1- Det är väl lite också upp till vilken genre man håller på i, det är mer troligt att folk uppfattar det som "falskt" om det är en tex, pop-låt, eller i detta fallet, gruppen Rott, eftersom att kvartstoner/mikrointervall kanske inte är så vanligt förekommande.

Om man däremot lyssnar på en gammal vall-låt, som spelas på kohorn, så skulle kvartstonerna uppfattas mycket naturligare...

2- Om du nu med säkerhet vill veta om XXX sjunger medvetet falskt eller inte, så är det väl säkrast att höra efter med personen i fråga 🙂 Oftast brukar det finnas vissa system med mikrointervallena, dom kommer inte bara slumpvis... I den äldre svenska modala musiken är det inte helt ovanligt att tex tersen är en kvartston, dvs att det är svårt att höra om det är dur eller moll, då denna ton ligger mitt i mellan, vilket ger en sjysst brytning, dock så ingaller dessa toner oftast där, och ibland även på "sekunden".... Dom slumpas alltså inte bara in vartsomhelst, vilket gör att man får ett förhållande till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...