Jump to content
Annons

Manikyr för gitarrister?


Light Head

Recommended Posts

Det är ett par veckor sedan jag köpte min första gitarr, och det är ju rätt stor skillnad på att trycka ner en stålsträng mot att trycka ner en tangent på en synt...

Efter några dagar var det svårt att sova för det gjorde så in i hvt ont i fingertopparna. Nu har det gått över men en kraftig förhårdnad har uppstått. Gör gitarrister något åt detta? Eller är det bara ett "bevis" på att man spelar gitarr??

Hur skall man göra för att fingertopparna skall vara lite mjukare samtidigt som man inte skall dö av smärta bara föratt man spelar lite???

För er som inte förstått det, jag är nybörjare. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är ett par veckor sedan jag köpte min första gitarr, och det är ju rätt stor skillnad på att trycka ner en stålsträng mot att trycka ner en tangent på en synt...

Efter några dagar var det svårt att sova för det gjorde så in i hvt ont i fingertopparna. Nu har det gått över men en kraftig förhårdnad har uppstått. Gör gitarrister något åt detta? Eller är det bara ett "bevis" på att man spelar gitarr??

Hur skall man göra för att fingertopparna skall vara lite mjukare samtidigt som man inte skall dö av smärta bara föratt man spelar lite???

För er som inte förstått det, jag är nybörjare. 😱

Jadu. För min del är det bra att det är hårdare hud på fingertopparna. Har inga problem med det. Så mitt tips är att: Gör ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl hårdare efter mycket spelande? Så fortsätt bara, det blir bättre.

That being said, det finns ju dom som helt enkelt har hårdare fingertoppar än andra. Själv har jag aldrig haft dom problemen, medans en polare lyckades få det att blöda ur fingertopparna... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt ovan. Man gör i regel inget för kroppen bygger upp hårdare hud. Kanske lite vanlig handkräm nån gång när man har spelat flera timmar sträck. Då är det skön svalka. Håll vänsterhandens naglar någorlunda klippta bara så de inte hindrar dig. Högerhandens naglar kan man låta växa ut så att de blir perfekta plektrum vid fingerspel. Inte alla har lätt för det dock.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Arbetar som gitarrlärare och kan bara instämma. Det blir hårdare efterhand och smärtan kommer att försvinna efter ett tag. Det finns ett knep för att påskynda processen lite. Låt vänsterhandens(eller den hand du greppar med) tumnagel växa ut lite grann. När du inte använder den handen till annan aktivitet så kan du trycka, samt låta nageln skrapa/glida med ett lätt tryck mot samma hands fingertoppar. Detta simulerar själva tryckandet mot strängarna och kommer förhårdna dina fingertoppar något snabbare och göra det enklare att trycka framöver.

mvh

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem är att läkare oftast vill ta blodprov från vänster hands fingertoppar, men min hud är så tjock där så det går aldrig hål... De får helt enkelt ta på höger hand istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall man göra för att fingertopparna skall vara lite mjukare samtidigt som man inte skall dö av smärta bara föratt man spelar lite???

Brukar oftast låta någon söt tjej massera mina händer i tio minuter innan jag börjar spela ... 😕

Bästa tipset någonsin tror jag baske mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett par veckor sedan jag köpte min första gitarr, och det är ju rätt stor skillnad på att trycka ner en stålsträng mot att trycka ner en tangent på en synt...

Efter några dagar var det svårt att sova för det gjorde så in i hvt ont i fingertopparna. Nu har det gått över men en kraftig förhårdnad har uppstått. Gör gitarrister något åt detta? Eller är det bara ett "bevis" på att man spelar gitarr??

Hur skall man göra för att fingertopparna skall vara lite mjukare samtidigt som man inte skall dö av smärta bara föratt man spelar lite???

För er som inte förstått det, jag är nybörjare. 😉

Den hårda huden på fingertopparna får man leva med.

Det kan dock se ut som man har spetälska eller annan läskig sjukdom om man badar länge och huden just håller på att bytas ut.

Skinnflikar lossnar och man ser alla de påbyggda hudlagren 🙂

Tänk på att inte trycka ner stränkarna för hårt, vilket är vanligt i början när man inte har så bra kontroll över fingrarna.

Det är lätt hänt att det blir ett kung-fu grepp vid t.ex ackordspel, vilket leder till dålig teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

BbB (oregistrerad)

Ni har väl alla hört Helter Skelter, (Beatles punkigaste låt) från The White Album? Precis på slutet när musiken tonat ut skriker Lennon ut "I got blisters on my fingers". Det hör ju till konsten att få lite ont i fingrarna emellanåt. 🙂

Hmmm, det var visst Ringo Starr som skrek det, enligt majoriteten på det här forumet:

http://www.songfacts.com/detail.php?id=169...tail.php?id=169

😉

Redigerat av BbB
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kan man inte använda plektrum? 😆

Jag tror nog inte att han snackar om plektrumhanden :rolleyes: .

Det är ju fingertopparna, de du trycker ner strängarna med...

BTW Det är väl bara bra att det kommer förhårdnad. Det är ju utan sådan det gör ont! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett par veckor sedan jag köpte min första gitarr, och det är ju rätt stor skillnad på att trycka ner en stålsträng mot att trycka ner en tangent på en synt...

Efter några dagar var det svårt att sova för det gjorde så in i hvt ont i fingertopparna. Nu har det gått över men en kraftig förhårdnad har uppstått. Gör gitarrister något åt detta? Eller är det bara ett "bevis" på att man spelar gitarr??

Hur skall man göra för att fingertopparna skall vara lite mjukare samtidigt som man inte skall dö av smärta bara föratt man spelar lite???

För er som inte förstått det, jag är nybörjare. :rolleyes:

mitt tips är ju att absolut inte göra nånting annar än spela så går de över efter ett tag, jag känner inte alls att jag har hårdare fingertopp jämfört med andra men jag känner knappt av strängarna när jag spelar , har nog tappat känseln helt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...