Jump to content
Annons

læra sig spela klassisk gitarr


funky monk

Recommended Posts

Hej

Jag tænkte børja spela klassisk gitarr med syfte att bli bættre på att læsa noter. Har spelat gitarr i många år, men måste erkænna att jag ofta fuskar mig igenom med tablatur. Kan redan læsa lite, men det ær knappast flytande.

Har ni tips på bøcker + cd som kan anvændas till sjælvstudie? Har sneglat på Suzuki guitar school lite. Någon som har erfarenhet? tacksam før svar.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det just notläsning du vill öva så finns en bok, notläsning för gitarr av Börje Sandqvist.

Den består av små musiksnuttar i alla tonarter och alla lägen som man kan öva sig på.Fast den gör sig bäst i små doser.

Vill man lära sig tekniken är väl det bästa att ta några lektioner av lärare.

Jag kan inte spela klassisk gitarr själv så jag har inga tips där.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är det just notläsning du vill öva så finns en bok, notläsning för gitarr av Börje Sandqvist.

Den består av små musiksnuttar i alla tonarter och alla lägen som man kan öva sig på.Fast den gör sig bäst i små doser.

Vill man lära sig tekniken är väl det bästa att ta några lektioner av lärare.

Jag kan inte spela klassisk gitarr själv så jag har inga tips där.

Åke

gitarr tekniken övar jag efter en bra jazzbok, det är själva notläsningen som jag måste förbättra. Har faktiskt Notläsning för gitarr med BS men jag tycker inte att den är särskillt pedagogisk.

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, jag brukar försöka öva lätta stycken bara, tycker inte att notböcker är så bra... Jag brukar låna lätta etyder från biblioteket och tycker att jag därmed tränar upp notläsandet. Se till att låna utan tabulatur bara 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt varit på biblan och lånat suzukis gitarr böcker. Bra upplägg där man börjar med typ blinka lilla stjärna och sakta men säkert ger sig på svårare saker. Sen följer det med en CD också, vilket är guld värt när man inte har en lärare och vill veta hur man verkligen spelar.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Obs. Känner bara att jag måste bara förtydliga att DVD´n jag tipsade dig om, William Kanengiser: Effortless Classical Guitar, inte behandlar notläsning, men däremot sittställning, anslag, och teknik i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Finns en riktigt bra DVD som heter "Pumping Nylon". Lite Amerikans överpedagogik i vissa avseenden. Men han har tänkt igenom många saker väldigt bra. Partiet om nagelfilningen är riktigt bra. Man missar lätt det i början. Det tog mig halva min musikhögskoletid innan jag hittade min optimala nagelform för tonbildning.

Allra bäst är ju naturligtvis om du går och tar någon lektion. Kan räcka med ett par stycken för att komma igång. Man kan behöva hjälp med sittställning, händer och fingersättning. Att spela klassisk gitarr med den teknik som krävs för många stycken är invecklat och det är VÄLDIGT lätt att missa detaljer som senare kommer att ställa till det rejält (har själv sett detta hos många av min elever, även hos folk som är väldigt duktiga på att spela).

Nu kan man ju tycka att man kan göra hur man vill och att det inte är så viktigt att göra "rätt" eller följa nån tradition. Men om man vill spela klassisk gitarr så finns det inga genvägar. Det handlar om kopiösa mängder av övningstimmar innan man börjar bli så pass fri att man på goda grunder kan utveckla en egen teknik... Sen att det skulle vara finare än nåt annat är bullshit, men svårt som Bergman är det!

Om du vill bli bättre på notläsning tycker jag du ska skaffa böcker med stycken av Giuliani eller Fernado Sor. Det är pluttinuttig sirlig musik som är lättlyssnad, ibland riktigt bra, kul att spela och utmärkt notläsningsövning.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...