Jump to content
Annons

Billiga/Dyra Gitarrer, vad är skillnaden?


Joel L.

Recommended Posts

Hej på er!

Jag undrar bara om gitarren spelar en stor roll i inspelnings kvalitén, får man vad man betalar för när det gäller gitarrer? Jag menar, hur skiljer sig en billig gitarr från en dyr gitarr? Är det stor skillnad? Blir klangen på strängarna annorlunda? Isåfall, hur? Eller är det bara mjukheten?

Just nu har jag en billig J & D Brothers gitarr för 900 kr, om jag nu skulle köpa en för kanske 5-15 tusen kr. skulle det verkligen vara såpass stor skillnad att det är värt så mycket pengar?

Jag är så trött på det tunna och svaga ljudet jag får från den här gitarren, låter som man spelar i en stålburk...

Finns det inget ställe där man kan lyssna på olika gitarrer?

Mvh,

Joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skiljer i kvalitet, precision i hantverket och material. Så ja, man få i allmänhet vad man betalar för. Sen har strängarna stor betydelse också, själv föredrar jag Thomastik Infeld Spektrum. Desto tjockare strängar desto bättre låter det, så jag brukar säga att man ska ha så tjocka strängar man klarar av att spela på.

Finns det inget ställe där man kan lyssna på olika gitarrer?

En gitarraffär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inget ställe där man kan lyssna på olika gitarrer?

Har du testat en musikaffär? 😆

Det är faktiskt det bästa stället att lyssna på gitarrer. Lita på ditt eget öra och spela själv eller ta med dig någon som spelar samma stil som du gör så får kan du höra gitarren ur publikens position. Tycker du att det låter bra så låter det bra!

Sedan tror jag att vilken modell du ska köpa beror mycket på vad du spelar. Testa dig fram tills du hittar en modell som både du och din plånbok är nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inget ställe där man kan lyssna på olika gitarrer?

Hej, egentligen ingen lätt fråga. Själv tycker jag att man kan köpa en dyr gitarr om man spelar mycket. Om man letar upp en bra gitarr, så kan den vara mycket lättare att spela på och då blir det också roligare att öva om man gör det mycket. Att köpa en dyr gitarr för att det ska låta bättre på inspelningar låter som en dyr investering eftersom man kanske inte spelar så mycket på gitarren i så fall?

Bra (och dyra gitarrer) har den fördelen att de sjunker inte särskilt mycket i pris så man kan se det som en investering. En bra gitarr är nästan omöjlig att slita ut om man är rädd om den, den kan räcka hela livet.

Om du vill höra exempel på dyra gitarrer, så vet jag en reparatör som roar sig med att spela in gitarrer som han har på reparation. Så på den här sidan kan du höra hur olika, bra gitarrer låter:

http://www.bryankimsey.com/music/clips.htm

Bra gitarrer har annars blivit billigare de senaste åren, kanske för att dollarn är låg. Martin gitarrer kunde man knappt köpa i affärer förr, nu finns de på Musikbörsen och andra ställen, så det är inte svårt att hitta bra gitarrer.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

Till att börja med är väl det som oftast att kvalite kostar.

En gitarr för 900kr är helt i laminat (dvs plywood), nu skiljer det visserligen mellan laminatgitarrer, en del laminatgitarrer låter rätt ok.

Det som är skillnaden med dyrare gitarrer, är att ju högre pris ju mer solitt matrial, dvs trä i gitarren.

Tex min yamaha, som har solid topp låter så himla död, är nästan bara strängljud, när jag jämnför med min martin hd28v.

Men jämnför jag min yamaha mot min systers hellaminatgitarr, så låter yamahan levande 😄

Så det jag kan säga är att ju dyrare gitarr, ju mer levande låter det som oftas, eftersom du får trä, och inte limmad plywood.

Det blir mer resonanser, mer respons från gitarren, mer kropp.

Sen är det skillnad på helt solida gitarrer också, en del tillverkare har mer trä i sina gitarrer, för att de ska hålla oöm hantering,

och de ska slippa få tillbaka gitarrerna och laga, eller byta ut de. Då blir det inte samma respons som en gitarr med tunnare trä.

Olika kvalitè kan det också vara i gitarrens trä osv, det är mycket som spelar roll hur en gitarr låter.

Sen beror det lite på vad du ska spela, jag spelar country och mer popmusik med min martin.

Men till blues och gospel, så får jag inte den attack i gitarren jag vill ha, den har så mycket övertoner och sustain som ligger kvar,

så då har jag en annan gitarr till blues och gospel.

Gå till närmaste musikaffär, ta med din egen gitarr, och jämnför ljudet mot din egen.

Så kommer du höra om du tycker att det är värt det eller inte.

Det går att kolla beg. också, oftast så är det 50-60% av nypriset, om du vet vilken gitarr du vill ha är det bara att hålla utkik efter en sådan beg.

Redigerat av dew
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all information! Mycket uppskattat!

Ska köpa nya strängar idag och se hur det låter med ett par tjockare strängar, som Phobo rekommenderade... kanske blir riktigt bra.

Tack igen!

Mvh,

Joel L.

Redigerat av Joel L.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all information! Mycket uppskattat!

Ska köpa nya strängar idag och se hur det låter med ett par tjockare strängar, som Phobo rekommenderade... kanske blir riktigt bra.

Tack igen!

Mvh,

Joel L.

Tänk på att du kan bli tvungen att justera dragstången och ev. stränghöjd och intonation om du bytter till tjockare strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, köpte strängarna... fungerar förbannat bra, blev imponerad av hur stor skillnad det gjorde bara genom att byta strängar, eller så kanske det var så att jag hade gamla skit strängar.. hur som helst så fungerar det perfekt. Tack för informationen!

mvh,

joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man betalar även för utsmyckning. Så är man ute efter en ljudmässigt bra gitarr så kan man tänka en summa. T.ex en Guild utan utsmyckning för 10000. Nästa snäpp i ljudkvalite kanske 18-20000 däremellan är det mest utseende.

Många märken har ju dessutom ofta samma modell med olika mängd utsmyckning. Förövrigt är Guilds akustiska gitarrer helt fantastiska i ljudet i mina öron 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...