Jump to content
Annons

Behöver hjälp med lådköp!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Detta med Cajon. En sån där låda man bankar på alltså. Vilket märke är bäst egentligen? Jam hade nåt för uppemot 6 tusen spänn, men då ingick nån cymbal också. Sedan har jag sett en hel del andra till mycket mindre priser, alltifrån 1700 ned till faktiskt 750 kr, via ebay. Kan det vara nåt? En påstod att det låter precis som trumset. Men inte de varianter jag har hört, inte alls skulle jag vilja säga... Men kan de låta som riktiga trumset?? Och kan man ha en bastrummepedal till en sådan pjäs? Märkesrekommendation? Är Stagg skit?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Du kan glömma att en Cajun kan låta "precis som ett trumset"! Cajun är helt enkelt ett helt annat (eget) instrument.

Cajun har...rent ljudmässigt sett...mer släktskap med Congas än med trumset men spelmässigt sätt så brukar man många gånger

spela de rytmiska figurerna på ett mer "trumset-mässigt" sätt. Men lika ofta spelar man med

så gott som ren congas-rytmik. Cajun är därför ett slags "congas-trumset" kanske man skulle kunna säga.

Man kan alltså till viss del simulera rytmiken och soundet på t.ex. baskagge, virvelkagge och congas och

i vissa fall kan man ersätta trumset och congas med en Cajun, men det är fortfarande helt olika instrument.

Jag förstår mycket väl liknelsen med att Cajun kan "låta som ett trumset" men det är alltså att överdriva det hela otroligt grovt och dessutom

på ett ganska vårdslöst sätt enligt min mening.

(Lite kuriosa: Innan Cajun kom så använde man bl.a. banankartonger att spela på och det fanns tom. band

där gruppmedlemmarna hade olika storlekar och grovlekar på kartongerna för att få olika stämningar från mörkaste bas till ljusaste diskant!

Det här var inte allt för ovanligt i bl.a. vissa delar av sydamerika.)

Vad du ska titta på om du ska ha en riktigt bra Cajun är att den helst har en sejarmatta med möjlighet att koppla bort den med en

sejarmekanik precis som på en virvelkagge. Med en sådan lösning får du möjlighet att välja hur löst eller hårt sejarmattan ska vara spänd

plus att du även kan köra helt utan.

Ett billigare och enklare och alternativ till sejarmatta är stålsträngar.

På vissa modeller så kan man spänna stålsträngarna men på billigare modeller så går inte det.

Då är man alltså låst till det rassel-sound som den är inställd på från fabrik om man inte modifierar den själv.

Vissa Cajun`s har varken sejarmatta eller stålsträngar.

Det finns cajun`s som har resonanshål och sådana som inte har det.

Du ska ha en som har resonanshål.

Ytterligare en viktig detalj är att trästommen ska vara av rätt dimension/grovlek.

Vad som är rätt och vad som är fel får man lyssna sig till.

Den måste kunna ge ifrån sig en bra resonans och kunna ge en bra (lång) sustain i basen.

Detta är viktigt eftersom det är lätt att dämpa en sustain om man nu skulle vilja göra det,

men omöjligt att lägga till sustain om den inte redan finns i grundkonstruktionen!

Som du märker så finns det en hel del olika modeller och saker att tänka på!

Mitt tips är att du därför kontaktar en renodlad trum/slagverksbutik som kan ge dig rätt vägledning.

Jag törs nog påstå att de vanliga musikaffärerna inte kan det även om de ger sken av att kunna!

Tips på butiker som du kan kontakta är t.ex. Buller & Bång i Göteborg,

Slagverket (tillhör numera Musikbörsen) eller Birka Musik i Stockholm.

Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Bockar och bugar för det uttömmande svaret! Nu vet jag hur jag ska gå tillväga.

Tänk va...

att man var "sydamerikan" när man var mindre. För då bånkade och slog vi på diverse papplådor och plastburkar. Det var vårat trumset som barn...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

😉 ja, hinkar och lådor/kartonger av olika slag är ju ett klassiskt sätt att börja spela trummor/slagverk på!

Cajun används för övrigt väldigt mycket inom flamenco-musiken i Spanien och är ett ganska modernt instrument, men bananlådorna

(och annat liknande) som de använde i sydamerika har funnits länge och används faktiskt än idag.

Det finns tom. skivinspelningar med en del renodlade "kartong-grupper"! Jag har hört ett par själv vilket var en rätt häftig upplevelse

då det var av allra yppersta musikaliska kvalitet. Tyvärr kan jag inte namnge några namn för det har jag glömt bort för länge sedan.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej! jag heter Valter Kinbom och har byggt Cajoner sedan 1997.

Jag har ett företag som heter Valter Percussion och mina produkter finns på

www.valterpercussion.com

klicka på svenska flaggan i vänstra hörnet för svenska priser.

maila gärna om du undrar något!

jag skulle nog påstå att stagg är skit, vissa ex kan låta ok men de är inte pålitliga för fem öre... dessutom är mina gjorda i sverige med mestadels svenskt trä och mina cajoner är nog av de mest lättspelade på marknaden, används av en mängd grymma slagverkare i hela världen!

MVH Valter

Hej!

Detta med Cajon. En sån där låda man bankar på alltså. Vilket märke är bäst egentligen? Jam hade nåt för uppemot 6 tusen spänn, men då ingick nån cymbal också. Sedan har jag sett en hel del andra till mycket mindre priser, alltifrån 1700 ned till faktiskt 750 kr, via ebay. Kan det vara nåt? En påstod att det låter precis som trumset. Men inte de varianter jag har hört, inte alls skulle jag vilja säga... Men kan de låta som riktiga trumset?? Och kan man ha en bastrummepedal till en sådan pjäs? Märkesrekommendation? Är Stagg skit?

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
pmoska (oregistrerad)

Hej! jag har tummen mitt i handen. Men jar har byggt en cajón flamenco som vi använder live och på studio. Jag bygde den tillsammans med min dotter som är 8 år.

Ocañas ritning på Cajón (den som öppnar den här tråden) är så pass bra att det går att bygga en cajon utan problem.

Den modellen eller den typen som finns i ritningen är en klassisk cajón flamenco (den är lite större än Valters, Meinl osv). På senare tider byggs det cajones som gärna låter mycket (Valter, Meinl bland andra). Det är en smaksåk men jag gillar inte alls deras klang. Basen, mellanregister och höga register grötar ihop sig för att få mycket volym. De skrammlar gärna; jag skulle beskriva deras sound som fjädrigt (man hör alltid strängarna). Detta antagligen för att göra dem lättspelade.

En cajón flamenco av massivt träd (cypress t ex) och byggd för att spela flamenco har en bass som är ren och valdigt valdigt djup, utan närvaro av sträng, eller annat skrammel. Mellanregister är mjuk och de har en sån där broken sound (riktigt kraschad trä) som gör att de låter disktint. Man behöver inte spela starkt på dem.

Tyvärr så är marknaden full av cajones som låter mycket och som går att producera och leverera snabbt, men det är ingen synonymt av kvalité. Det är inne med cajón men bara en del av det som finns låter bra.

Bygger ni däremot en, enligt ritningen av Ocaña så har ni en cajón som har, för det första, en bas som är långt mycket bättre än alla de där standard cajones. Det får ni gratis om ni följer måtten. Sedan får ni en mer balanserad cajón med kontraster mellan registrena.

Min cajón, den enda jag har byggt, ville en kompis köpa (han har 2 st. som han har köpt i Stockholm). Jag vill inte sälja den (jag har gjort det själv och dessutom finns det lite små skönhetsfelfel här och var).

Jag säger det för om ni bygger enligt pdf:n så kommer ni att vara jättenöjda även om ni använder plywood.

Ni kommer att hamna kring tusenlappen vad det gäller kostnad och får för det pridset ett kanoninstrument.

Sist ville jag rekommendera kvalitets svensk björkplywood till locket.

Lycka till.

Redigerat av pmoska
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...