Jump to content
Annons

Musikdatorer från Dell


Majken

Recommended Posts

Dell kommer inom kort att starta tillverkningen av en serie musikdatorer för den amerikanska musikjätten Guitar Center. Datorerna baseras på AMD-processorer och de stationära och bärbara modellerna ska vara framtagna specifikt för de krav som ställs vid musikskapande.

På redaktionen ställer vi oss flera frågor. Kommer datorerna att nå Sverige? Och ligger det verkligen något i uttalandet om att de ska klara de hårda krav som ställs av datormusiker?

Mer info hittar ni på:

http://news.harmony-central.com/Newp/2007/...-Computers.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dell kommer inom kort att starta tillverkningen av en serie musikdatorer för den amerikanska musikjätten Guitar Center. Datorerna baseras på AMD-processorer och de stationära och bärbara modellerna ska vara framtagna specifikt för de krav som ställs vid musikskapande.

På redaktionen ställer vi oss flera frågor. Kommer datorerna att nå Sverige? Och ligger det verkligen något i uttalandet om att de ska klara de hårda krav som ställs av datormusiker?

Mer info hittar ni på:

http://news.harmony-central.com/Newp/2007/...-Computers.html

Ja, jag håller definitivt med om frågetecknen, speciellt med utgångspunkt från mina egna erfarenheter av Dell. Varför bygger man, till exempel, på AMD-processorer om man nu verklien vill att de ska klara hårda krav när det just för tillfället är Intel som "leder kraftracet"?

Ja, den som lever får se. Det vore ju kul med en prispressare med tanke på priserna på andra datorer som byggs för att betecknas som "musikdatorer". Men jag tror på det först när jag ser det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Center är väl ganska mycket kända för att köra så billigt som möjligt. De köpte bl a in helt otestade Oktava-mikrofoner för några år sedan för att de fick dem billigare då - något som också ledde till att Oktava fick väldigt dåligt rykte (som sedan dess har förbättrats enormt mycket, men det tog tid att reparera skadan...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar när Oktava-kopiorna cirkulerade? Var det sådana de hade fått tag på?

Håller med om att man ska vara försiktig och ännu inte ta Dell-nyheten på för stort allvar. Men det ska bli spännande att se tester, och kommer modellerna till Sverige så testar vi gärna i tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar när Oktava-kopiorna cirkulerade? Var det sådana de hade fått tag på?

Nej - inte bara de kinesiska kopiorna, utan även ryska Oktavor, som köptes helt otestade från fabriken och där varannan eller var tredje inte ens fungerade, men billiga var de... Om jag har förstått det rätt, så kom de från en annan linje än de som såldes dyrare, med kvalitetskontroll. Hur fabriken kunde gå med på att sälja på det sättet, förstår jag fortfarande inte... 😳

Det var dock för flera år sedan, så den korkade hanteringen har, som väl är, upphört - och Oktavas goda rykte har blivit återupprättat. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

På min förra arbetsplats körde vi enbart med DELL bärbara - och det var förvånansvärt sällan några problem med dem - men det fanns bara ca 20 sådana i firman - så det är kanske för litet underlag för att höja dem till skyarna...?

Link to comment
Dela på andra sajter

På min förra arbetsplats körde vi enbart med DELL bärbara - och det var förvånansvärt sällan några problem med dem - men det fanns bara ca 20 sådana i firman - så det är kanske för litet underlag för att höja dem till skyarna...?

Det här snacket om att dell skulle vara så dålig osv.. har inte riktigt förstått vad folk snackar om, har haft flera dell datorer

o kör en ny xps 2010 nu som funkar hur fint som helst. Kör Cubase 4 och mitt fireface 800 på WinVista utan som helst problem.

Börjar låta lite som allt skällande på Vista som inte funkar o allt är bara blaha blaha. Jag kör Vista på 3 månaden nu och

försöker få den att kracha, kört flera installationer som jag vet inte funkar på Vista och den bara avbryter o så trummar den

på stabilare än XP. Varför jag tvingar både dator,operativ och C4 är för att var säker att allt funkar inför en stor live-inspelning

jag ska göra i november. Men vad jag hittils ser så är jag inte det minsta rädd att nå oförutsett skall hända.

Finns annars ett underbart verktyg för att trimma o spana på Vistas lite skumma grejer som körs. Men jag får nog inte

sprida sån kunskap här.

Kan tänka mej att det finns dell datorer som inte funkar riktigt som dom ska, men vaa då! så många burkar dom säljer så

är det väl klart att risken ökar att det trillar ut fel exemplar.

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av dell:

Antingen funkar dom felfritt, eller så krånglar dom en hel massa.

Men supporten vet jag inte vad dom håller på med. Min kära mor hyr en bärbar dell genom jobbet. Och den hade börjar krångla. Den slog av sig och fryste osv. Så då kom dom hem till henne och hämtade den. Dom antog av någon anledning att det var grafikkortet det var fel på.¨så dom bytte det. När hon fick tillbaka datorn så var det ingen skillnad. Alltså var det inte grafikkortet. Borde dom inte test köra så att dom ser att allt funkar innan dom skickar tillbaka?

I alla fall så ringde hon igen. Då skickade dom en tekniker som skulle komma och kolla. Han trodde att det var bäst att byta hela moderkortet. Så skickade vi iväg den igen. Den kom tillbaka. Ingenting hade hänt men dom hade bytt moderkort. Så ringde hon såklart. En annan tekniker kom. Han kollar i datorn. För det första har dell glömt att skruva tillbaka majoriteten av skruvarna som håller fast delarna i datorn. Och sen säger han att det verkar som att dom inte satt in ett nytt moderkort. Utan ett gammalt. OCh det verkar också vara trasigt. Testköra? I alla fall så ringer nu teknikern till dell och pratar en stund. Sen konstaterar han att det är faktiskt ett gammalt moderkort dom satt in som även det kunde vart trasigt. Och han tycker att det är grymt dålig stil av dell både det och att dom inte ens orkar skruva tillbaka alla skruvar. Nu tar han med sig datorn. Sen kommer den tillbaka med posten fullt fungerandes. Och då har dom bytt (till NYA delar den här gången) grafikkort, minnen, CPU, moderkort. I stort sett allt förutom hårddiskarna.

Pust..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig fattat, vad är det för speciellt musiker behöver, förutom att datorn ska vara så tyst som möjligt? Jag menar en snabb och stabil dator vill väl alla ha liksom...

jag har heller inte fattat riktigt vad som är speciellt. Möjligen att det ska finnas möjlighet till 2 eller fler skärmar. Men det är ju trevligt för en vanlig användare också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Jag just varit på JAM, och där tror de att mina problem beror på att "Mediacenter"-funktionen på min Dell Inspiron stör, så att alla möjliga konstigheter uppstår vid inspelning (har en annan tråd om det här).

Det är ju faktiskt en ganska betydande skillnad mellan att processa ljud jämfört med annan data, eftersom informationsinnehållet i princip kräver att allt löper i realtid. Fördröjningar kan vara ok, så länge de är konstanta, men inte variationer i processhastighet.

Jag tycker inte att det verkar helt orimligt att göra en dator som är speciellt optimerade efter såna krav.

Ironiskt bara att man köper en dator optimerad för "media" (vad fn det nu är) som inte klarar av att hantera ljud i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Eftersom jag jobbar med ca 10.000 dell datorer varje dag ställer jag frågan: Kommer dom här hålla samma kassa kvalitet?

Nu är jag trött på alla typer som klagar på DELL hela tiden. Jag har haft en laptop sen i somras som fungerar hur bra som helst. Spillde t o m öl i den, men efter ett par dagar rockade den igen.

När man hör vilka fel en del personer här påstår sig ha drabbats av, undrar man om de överhuvudtaget ska hålla på med datorer. Jag kan bara säga att jag är imponerad av alla de fantastiska, tålmodiga människor som vill hjälpa dem här på forumet. Ni har hjälpt mig också med många klarheter.

MVH Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag jobbar med ca 10.000 dell datorer varje dag ställer jag frågan: Kommer dom här hålla samma kassa kvalitet?

Nu är jag trött på alla typer som klagar på DELL hela tiden. Jag har haft en laptop sen i somras som fungerar hur bra som helst. Spillde t o m öl i den, men efter ett par dagar rockade den igen.

När man hör vilka fel en del personer här påstår sig ha drabbats av, undrar man om de överhuvudtaget ska hålla på med datorer. Jag kan bara säga att jag är imponerad av alla de fantastiska, tålmodiga människor som vill hjälpa dem här på forumet. Ni har hjälpt mig också med många klarheter.

MVH Robert

Tror du det kan vara så att det e enklare att skälla på en PC,

än att acceptera att man är själv orsak till att datorn strular ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört många klaga över att DELL kör med särskilda delar som man måste köpa via dom och som är svindyrt. Det låter inte bra om det stämmer.

vad jag vet gjorde Compaq det på 90talet.. en dator vi köpte då var stört omöjlig att få tag på reservdelar på, när den gav upp.. typ 2 år efter att vi köpt den, så vi skippade den o köpte en ny med windows 98.. 🙂 gamla goa tider..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag har hört många klaga över att DELL kör med särskilda delar som man måste köpa via dom och som är svindyrt. Det låter inte bra om det stämmer.

vad jag vet gjorde Compaq det på 90talet.. en dator vi köpte då var stört omöjlig att få tag på reservdelar på, när den gav upp.. typ 2 år efter att vi köpt den, så vi skippade den o köpte en ny med windows 98.. 😎 gamla goa tider..

Jag hade en Compaq med win98 på en gång. Nu vet jag inte vart den är... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig fattat, vad är det för speciellt musiker behöver, förutom att datorn ska vara så tyst som möjligt? Jag menar en snabb och stabil dator vill väl alla ha liksom...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385

Därför...

Hehe, bra tipps på latency testet! Jag testade det på skoj på min jobb data Dell optiplex gx620) och fick ett max på 58, skall bli skoj och de vad min nya data hemma kommer hamna på (bad om tipps i annan tråd) jag kommer dock välja intel chipset P35 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla märkesdator (utom Mac) har sina olater.. Jag har jobbat som IT-ansvarig/inköpare på en mindre kommun och min filosofi har varit att i mesta möjliga mån ha samma datorer överallt för att förenkla support och kompatibilitet.. 1996 började jag med ett märke som hette Gateway (som hade koskinn som symbol för märket då den som startade firman började i en lada). Ganska snart valde jag Dell för deras filosofi.. Ingen butik men support nära dig (3e part). Jag har Dell på servrar jag har Dell som laptops jag har Dell som administrativa datorer. Aldrig har det varit ett endaste problem. Sen var jag med om att bygga upp (om) en lokal-tv station så att vi skulle redigera lagra och streama allt material digitalt ( http://www.dorotea.tv/lokal-tv-filer/frame.htm funkar bara i IE, inte FF) och då valde jag Dell hela vägen.. Videoredigering samt Streaming ställer höga krav, t,om högre kvar än vad musikredigering ställer.. Jag har ( och jag svär vid detta ) aldrig haft problem med Dells hårdvara någonsin.. Dell är enligt mig den mest stabila hårdvara man kan tänka sig inom PC-världen då det gäller varumärke (hembyggda datorer är nåt annat).. Vi streamar med Scalas mjukvara Infochannel och dom har ett förflutet från Amiga.. Deras hårdvarukrav är något av branschens högsta.. Men jag har valt Dells standardkonfigurationer och ändå aldrig mött problem.. Kolla in deras hårdvaruspec på http://www.scala.com/hardware/

Ha en bra dag på er alla nu!

/Robban

Ps. Observera att detta utalande speglar mina personliga erfarenheter, jag har inget att vinna med detta uttalande och jag har dessutom inget med Dell att göra förutom att jag är nöjd med deras produkter. Dessutom var Dell ett av det första företagen att välja OpenSource mjukvara och det höjde deras värde ytterligare i min värld då jag jag numer sitter med Linux i mina burkar. 🙂 (kubuntu)

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

...har en Dell som jag i stortsett misshandlat med tabuer, korsningar och omöjligheter. (inspiron 9400) Men den går o går o bara går. Intressant att uppleva detta märkesförakt. Vem vet, jag kanske bara haft tur med min?! Har gjort reklamfilms jobb åt Japaner som verkligen gett mig mångdubbel valuta för pengarna. Det intressanta är att jag köpte en Racktone musikdator i sommras, modell Halle4 (en pansarvagn) efter lovord från tillverkaren. Jag behövde en kraftig "Musikdator" hade jag konstigt nog intalat mig. Och idag vill jag inget annat än att spränga aset till månen. Har till motsatt från Dellen inte använt någon crack eller liknande utan använder idag bara köpta licenser. Mera krångel får man leta efter. Blåskärm hit o dit, msconfig ändrar om sig och administratörerna kliar sig i huvudet. Till råga på allt blir jag anklagad av racktone att använda "crackat", och det gör mig så förbannad. Jag använde crackat, gör det inte längre. Men man kan ju börja tro att brott verkligen lönar sig. Inget ont menat Racktone, men di é alle bare datorer i slutändan och det är folk som bygger dom.

Mvh/Pera

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...