Jump to content
Annons

Varför vågar vi inte ta ut svängarna?


Light Head

Recommended Posts

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har sedan jag börjat med musik aspirerat att ta ut svängarna, det blev på något sätt den huvudsakliga uppgiften, men nu är jag ute efter ett annat "sound", dvs vet hur jag vill att det ska låta, vilket jag tidigare lämnade åt slumpen. Men det är mycket jobbigare ( läs tråkigare) så risken är att jag ger upp den tanken och bara freakar ut istället.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är bäst, en konstnär som målar en "Mona Lisa", eller den konstnär som var ursprungli upphovsman?

Kan hända att jag inte tänkte igenom tråden, och hur svårt det är att snacka om de där små små detaljerna.

Jag står inte här å säger att någon är bättre eller sämre!

Hm, Neko, jag tror att du är inne på en intressant sak. Kan det vara lite tvärt om? Man var MER fantasifull i början och sedan blev man raskt mainstreamad?

Vore kul att höra hur folk här lät från början,man kanske kan göra en tråd eller så där man kan lägga upp sina tidiga alster(om man törs) så kan folk få tycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man alltid sträva efter orginalitet? Jag har ingen lust att vara nytänkande och okonventionell bara för sakens skull. Jag gör helt enkelt den musik jag vill lyssna på.

Nej, det måste man inte, bara om man vill, om det är sådan musik man vill lyssna på.

Det är väl ett konstnärligt trauma litegrann , att spränga gränser, testa vad som är möjligt, experimentera, utforska. To boldy go...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar discomarch. Mycket populärt i i Holland (eller var?).

Det var tungt och stonkigt som fasen. Och lite eget. Nu hör man det sällan.

Minns ni Highland? En typ av discomarch. Stort, pampigt, tungt, bultiga trummor mm Flöjt å skit!

Det var lite att ta ut svängarna!

Edit: sttavar såm än jevla imbäsil

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt Hegoblad,, tillbaka till "topic"

När jag läste om Hegoblads tidiga försök och tänkte efter. Jag gjorde ju oxo massa sådana saker. Köpte oxo en byggsats från PAIA, en "trummaskin".

Och jag samplade mina trummor, från min egna röst,, tyckte jag lät Simmons. Ja ännu bättre... Hade ett digitalt delay där man kunde sampla 2 saker och sedan trigga från trummaskinen. Det var tider det

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)

Jag gillar frågeställningen. Jag känner igen det där med att det är lätt hänt att välja bort de mest udda infallen.

Fast jag tror också att det till viss del beror på att man som amatörmusiker (som jag är) har så få låtar som man hinner göra. Om man inte har ätit på tre dygn är man nog mer sugen på korv och mos än plommonsotade ostron liksom. Och ska man lägga ut tre låtar på en myspace-sida kanske de mest udda arrangemangen inte är de mest representativa på något vis. Jag tror att det vore annorlunda ifall man höll på med att göra ett helt album. Då skulle det vara så mycket lättare att ha distad näsflöjt o dyl på ett par av låtarna utan att känna sig som en manisk experimentalist.

Det har slagit mig att alla håller sig så j-a strikt till sin genre. "Rätt" sound, trummor, instrument, syntar,, ja allt skall vara precis som alla andra! T.o.m. så att det finns instruktioner på hur man gör en låt precis som "Namn Namn" gör!!!

WHY??

Varför har man inte distad strata i symfoniorkestern?

Varför inte tvärflöjt till Soul?

Varför inte rap till disco?

Varför måste man ha en Virus när man gör techno?

Redigerat av pf_noname
Link to comment
Dela på andra sajter

"...alla håller sig så j-a strikt till sin genre."

"Varför gör ni så as-dåliga låtar?! , Tycker att kvaliteten är mer än lovligt låg"

Det var ju då ett jäkla klagande. Låt folk göra vad dom vill. Självklart kan man ta frågeställningen, men måste du presentera det på ett sånt himla tråkigt sätt hela tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån av någon anledning längtar efter att höra distgitar med en symfoniorkester så titta här

Åke

[

eller lyssna här:thy file

Och detta är en av de bästa jag hört: http://www.youtube.com/watch?v=UXT_voYw9FY

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har slagit mig att alla håller sig så j-a strikt till sin genre. "Rätt" sound, trummor, instrument, syntar,, ja allt skall vara precis som alla andra! T.o.m. så att det finns instruktioner på hur man gör en låt precis som "Namn Namn" gör!!!

Hörde en intervju med Esbjörn Svensson Trio som gav mig en positiv tankeställare.

I början av karriaren försökte dom leva upp till nån sorts formula byggd på yttre förväntningar. Då gick det sådär.

Men när dom gav upp det och började spela bara sånt som dom gillade själva som började saker hända även kommersiellt.

Om man spelar eurodisco eller experiementell musik spelar väl mindre roll - bara man gör det man brinner för

Redigerat av barkley
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill "ta ut svängarna" så ska man inte göra det bara för sakens skull. Låtarna måste ju bli bra också, folk ska kunna lyssna på låtarna. Man vill ju inte att det ska låta illa. Ett bra exempel är bandet System of a Down. Där blandas metal-riff med vackra Beatles-influerade saker. Och lite humor skadar ju inte heller. Själv vill jag ta ut svängarna på ett sätt som inte förstör den starka melodin i låten eller det sköna groovet. Jag vill inte skapa nånting utflippat bara för att det är utflippat, känner inte jag starkt för det jag har skapat så är det inget jag sparar. Jag tänker så här - när du trycker på rec, då gör du historia. Och då vill jag inte skapa skit. Sen är det en annan sak om någon annan kommer någonsin att höra detta. Det är klart att man ska ta ut svängarna, då kan det bli extra intressant, då kan låten få det där lilla extra som den behöver. Vill man göra musik som ska hamna på hit-listorna eller spelas på radio så kan man inte göra vad som helst, dock så kan man vara lite kreativ innanför vissa ramar. Vill man göra musik som ingen annan kommer att lyssna på så kan man göra vad som helst. Och båda sakerna är helt okay. Att ta ut svängarna gör man för att skapa lite (förhoppningsvis) originella idéer. Men det ska inte vara "overkill". Låten kommer alltid först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan är det inte helt positivt som band att vara "udda" heller...

Har hört ett flertal musiker berätta att de har problem att hitta spelningar eftersom de t.ex. är för elektroniska för rock-klubbarna och för rockiga för electro-klubbarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall det hela tiden stampas på mig bara för att jag skriver en frågeställning!?!?!

Det finns bevisligen många som inget hellre vill än att göra EXAKT som en förebild! Och frågan är ju tänkt att först lyfta detta och sedan få/ge/ta tips på hur man kan tänka eller inte tänka,, eller göra...

Jag varken kräver eller önskar att alla måste göra udda saker! Så sluta ens hävda det!

Men är det inte kul om man genom lite diskuterande får egna ideer, eller tips om lösningar som man tänkt på men inte vet hur man gör?

En självklar sak, nu när jag hört om det, och som skänker ett garanterat personligt sound till saker är att köra en ljudkälla genom en gammal förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har slagit mig att alla håller sig så j-a strikt till sin genre. "Rätt" sound, trummor, instrument, syntar,, ja allt skall vara precis som alla andra! T.o.m. så att det finns instruktioner på hur man gör en låt precis som "Namn Namn" gör!!!

Hörde en intervju med Esbjörn Svensson Trio som gav mig en positiv tankeställare.

I början av karriaren försökte dom leva upp till nån sorts formula byggd på yttre förväntningar. Då gick det sådär.

Men när dom gav upp det och började spela bara sånt som dom gillade själva som började saker hända även kommersiellt.

Om man spelar eurodisco eller experiementell musik spelar väl mindre roll - bara man gör det man brinner för

hammaren på spiken i mycket

ett bra inlägg Barkley

men vi vågar kanske inte p.g.a jämtelagen

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

visa vart skåpet ska stå då!!

tycker det är mycket snack & liten verkstad nu förtiden

lägg energin på att skapa istället..

eller bli musik journalist...

😛

jag förstår inte ens tänket att man ska ta u svängarna bara för sakens skull?

det låter inte som något jag orkar höra på iallafall..

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår inte ens tänket att man ska ta u svängarna bara för sakens skull?

det låter inte som något jag orkar höra på iallafall..

:rolleyes:

Håller med där. Dumt att ta ut svängarna för svängarnas skull. Men kanske det som behövs för att man ska låsa upp alla dörrar så man kan gå överallt?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske åtminstone är bra att tänka på saken, så att man inte hela tiden medvetet försöker låta som nån speciell artist eller genre.

-Om du ska köpa ny synth till ditt tranceprojekt kanske det vore bättre/roligare/intressantare att INTE köpa just en Access Virus... :rolleyes:

Edit: skrev nog lite knasigt först

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår inte ens tänket att man ska ta u svängarna bara för sakens skull?

det låter inte som något jag orkar höra på iallafall..

:rolleyes:

Håller med där. Dumt att ta ut svängarna för svängarnas skull. Men kanske det som behövs för att man ska låsa upp alla dörrar så man kan gå överallt?

svängdörrar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tanke Android! (inte bara för att den ligger i linje med vad jag själv funderar på)

Det handlar ju inte om att man måste, eller att jag och några till säger till andra hur de skall göra. Utan det går väl lätt att konstatera att det är många (säger inte "alla" för då härsknar så "många") som inte kan tänka sig annat än att härma någon annan?!

Nu påstår jag inte att jag är bättre eller sämre än någon annan! Men har fått kommentarer på mina demolåtar angående hur jag arrangerat dem... inte att det skulle vara blandat med olika saker så att det inte funkar, men att mitt arr inte följer mallen för det som är kommersiellt.

Sväng åt det håll som du själv vill. Men om du följer någon annan så har du väldigt liten möjlighet att komma dit du vill eller har förmåga att nå.

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker lighthead får lite väl mycket pisk för en enkel frågeställning?

Jag håller med generellt, mycket av åtminstone "nrj-musiken" känns verkligen stöpt i samma form...och kanske det inte är konstigt.

Men när man sitter själv så borde det komma fler influenser än mainstream-tankarna. Åtminstone är det så för mig, att man vill testa att få något eget sound...kanske i mittfåran till stor del, men med en touche/glimt/brytning/whatever av något helt eget.

Nu tror jag också att de som plöjt sin egen fåra OCH slagit igenom är de som kommit längst...ta tex depeche mode.

MEN å andra sidan är det väl en viss grej med att lyckas få till ett visst genre-typiskt sound också! Jag brukar aldrig lyckas vidare med det, men jag kan tänka mig att det måste vara skitskoj att få till det, och dessutom har man kanske då en större chans att nå ut med musiken.

Sen tycker jag lightheads frågeställning är väldigt intressant, och inte förtjänar att mötas aggresivt ?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tanke Android! (inte bara för att den ligger i linje med vad jag själv funderar på)

Det handlar ju inte om att man måste, eller att jag och några till säger till andra hur de skall göra. Utan det går väl lätt att konstatera att det är många (säger inte "alla" för då härsknar så "många") som inte kan tänka sig annat än att härma någon annan?!

Nu påstår jag inte att jag är bättre eller sämre än någon annan! Men har fått kommentarer på mina demolåtar angående hur jag arrangerat dem... inte att det skulle vara blandat med olika saker så att det inte funkar, men att mitt arr inte följer mallen för det som är kommersiellt.

Sväng åt det håll som du själv vill. Men om du följer någon annan så har du väldigt liten möjlighet att komma dit du vill eller har förmåga att nå.

I många fall är det väl just detaljer som gör det också. Som ett lite udda arrangemang till exempel. Jag har för mig att jag läste att du eftersträvar 80-tals sound och det är ju inte särskilt innovativt. Men blandar man det då med ett annorlunda arr och kanske 3 dl valfri musikstil så har man ju något som inte låter som Boten Anna.

EDIT: Kan ju också tillägga att det är väl det här man vinner på att inte vara alltför teoretisk. Läser man böcker och får "veta" att en typisk uppbyggnad i en x-låt är såhär så gör man ju efter det. Eller bara så-här-gör-man-inte- tänket som ligger i bakhuvudet.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller också kan man kanske tänka såhär? -Har man läst att det brukar göras på ett visst sätt, så vet man också hur man inte ska göra om man vill att det ska låta lite annorlunda... 😛

(Fast jag måste bara inflika att jag tänker väldigt lite när jag själv gör musik. Det blir helt enkelt bara som det blir... 🙂 )

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med generellt, mycket av åtminstone "nrj-musiken" känns verkligen stöpt i samma form...och kanske det inte är konstigt.

Nej, det känns snarare som ett tidläst problem. Det är klart att vissa uttryck och referenser dominerar under en viss tid. Sedan förändras dessa.

Titta på 70-talets proggresiva rörelse. När pop, rock, jazz, blues redan blivit en del av musikhistorien sökte man nya uttryck, försökte komma utanför tre-ackords och 4/4-strukturerna. Men i takt med att stilen etablerades och därmed definierades sattes det även ramar för vad som utgjorde proggresiv rock. Proggresiv musik kom alltmer att få en gemensam form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med generellt, mycket av åtminstone "nrj-musiken" känns verkligen stöpt i samma form...och kanske det inte är konstigt.

Nej, det känns snarare som ett tidläst problem. Det är klart att vissa uttryck och referenser dominerar under en viss tid. Sedan förändras dessa.

Titta på 70-talets proggresiva rörelse. När pop, rock, jazz, blues redan blivit en del av musikhistorien sökte man nya uttryck, försökte komma utanför tre-ackords och 4/4-strukturerna. Men i takt med att stilen etablerades och därmed definierades sattes det även ramar för vad som utgjorde proggresiv rock. Proggresiv musik kom alltmer att få en gemensam form.

Jo, men oavsett om det är ett fenomen som långsamt förändras genom tiden känns musiken stöpt i samma form? Att titta på ett träd som håller på att slå ut känns rätt trist, och ser lika ut minut efter minut. Efter en oherrans massa minuter tycker man dock att en hel del har hänt, men kan inte sätta fingret på när. Så är det nog med den musik som är " i ropet".

Och när den progressiva musiken har en gemensam form skapas något nytt, som ligger utanför ramarna...när det får fäste, ytterligare något nytt 😉

Vi kan ju be idf rada upp olika sorter "core" och breakbeatstjosan här så händer två saker: man får höra musik baserar på störnignsljud och glitschar som man aldrig trodde fanns, och 2) man känner sig 20 år äldre 😄

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste fråga;

menar du att de som hänger på forumet borde ta ut svängarna mer, eller menar du musikartister i allmänhet (dvs utanför forumet)?

spelar det någon roll? kan nog bara tänka mig att det är viktigt för dem som känner behov av att "försvara" sig. Men det är ju iofs rätt många låtar som jag lyssnar på just här på forumet.

Klart det gör!!

Det är ju lika mkt upp till lyssnaren att ta ut svängarna i sitt lyssnande som det är för musikskaparen att ta ut svängarna i sitt musikskapande. Annars känns ju kritiken ganska obefogad. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste fråga;

menar du att de som hänger på forumet borde ta ut svängarna mer, eller menar du musikartister i allmänhet (dvs utanför forumet)?

spelar det någon roll? kan nog bara tänka mig att det är viktigt för dem som känner behov av att "försvara" sig. Men det är ju iofs rätt många låtar som jag lyssnar på just här på forumet.

Klart det gör!!

Det är ju lika mkt upp till lyssnaren att ta ut svängarna i sitt lyssnande som det är för musikskaparen att ta ut svängarna i sitt musikskapande. Annars känns ju kritiken ganska obefogad. ☺️

Intressant Djonas,, kan man ta ut svängen som lyssnare så att musik som är superduper lik allt annat och helt utan personlighet, fantasi och orginalitet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...