Jump to content
Annons

Varför vågar vi inte ta ut svängarna?


Light Head

Recommended Posts

Man kan väl vara annorlunda även fast att man inte spelar på ett ovanligt instrument i sammanhanget? Och varför folk inte gör det är väl för att det är inte det folk strävar efter? Och det finns väl en anledningen till att vissa instrument är ovanligt i vissa sammanhang - just att dom inte alls funkar.

Annars kan man ju göra en riktig Trance-låt och säga att det är Indiepop - DÅ har man verkligen tagit ur svängarna 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

så att....?

Förstår inte problemet.

EDIT:

Tänkte lite på detta och skriver lite till.

Vi är kanske tillbaka på den där indelningen att man underolika skeden i livet och sin musikaliska utveckling gör olika?

En typisk inlärningsprocess ->

Först är du omedveten om din inkompetens

Sedan blir du medveten om din inkompetens

Efter ett tag blir du medveten om din kompetens

Till slut är du omedveten om din kompetens

Nu börjar det bara bli långsökt.

Allt det handlar om är att man gör den musik man känner för att göra. Ingen känner nåt tvång att hålla sig till några ramar. Sen att dom flesta gör liknande grejer är väl inte så konstigt med tanke på att dom flesta lyssnar på typ samma saker. Exempelvis så är det fler personer som lyssna på Metallica än Börjes-Dräggiga-Träskpunkarband-med-Operainfluenser.

Att vi inte tar ut svängarna är för att vi inte vill ta ut svängarna. Inte för att vi är tråkiga, dåliga eller känner hos tvingade att hålla oss till standardmall 1a.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

så att....?

Förstår inte problemet.

EDIT:

Tänkte lite på detta och skriver lite till.

Vi är kanske tillbaka på den där indelningen att man underolika skeden i livet och sin musikaliska utveckling gör olika?

En typisk inlärningsprocess ->

Först är du omedveten om din inkompetens

Sedan blir du medveten om din inkompetens

Efter ett tag blir du medveten om din kompetens

Till slut är du omedveten om din kompetens

Nu börjar det bara bli långsökt.

Allt det handlar om är att man gör den musik man känner för att göra. Ingen känner nåt tvång att hålla sig till några ramar. Sen att dom flesta gör liknande grejer är väl inte så konstigt med tanke på att dom flesta lyssnar på typ samma saker. Exempelvis så är det fler personer som lyssna på Metallica än Börjes-Dräggiga-Träskpunkarband-med-Operainfluenser.

Att vi inte tar ut svängarna är för att vi inte vill ta ut svängarna. Inte för att vi är tråkiga, dåliga eller känner hos tvingade att hålla oss till standardmall 1a.

Precis!

Link to comment
Dela på andra sajter

känns lite löjligt att jag skall behöva försvar mig, det är ju som sagt en öppen fråga! Glöm bort allt om att jag skulle kräva att alla måste vara unika, eller speciella, eller något annat!

Skall vi försöka komma tillbaka till spåret?

Vad är det för någonting som gör så att vi inte vågar testa gränserna? När man var ung så testade man ju allt?!!

Och vad kan man göra för att testa, hitta nya vägar?

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, just det där med tänkandet är nog viktigt.

-Tror överlag att folk tänker för mycket!

Nej, folk tänker för lite. Visserligen är 70-talet roten till nästan all ondska i världen, men det gjordes trots allt ruggigt bra musik. Och det beror på att musikerna tänkte efter.

Fast nu tänker vi nog på olika sorters tankar... :rolleyes:

Nu: "Hur ska jag göra för att bli känd?" alt. "Hur ska jag göra för att låta som Basshunter?"

Då: "Hur ska jag göra för att det ska låta coolt och groovy?"

...eller nåt åt det hållet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför man inte vill är väl just att man inte vill. Jag känner inget behov av att bryta mig ut från min genre med något galet eller ovanligt. Och jag tror det mesta redan blivit testat. Vill man vara annorlunda så är man det. Vill man inte vara det så är man inte det. SÅ enkelt är det.

Jag tror i alla fall, som sagt, att det inte handlar om att man inte vågar - Det handlar om att man inte vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den uppfattningen jag fått i alla fall är att folk som vill låta som Basshunter ofta är nybörjare. Och vill lära sig hur han gör så att man sen kan hitta sin egen väg därifrån. Och jag tror att Basshunter är en utmärkt person att efterlikna som nybörjare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

känns lite löjligt att jag skall behöva försvar mig, det är ju som sagt en öppen fråga! Glöm bort allt om att jag skulle kräva att alla måste vara unika, eller speciella, eller något annat!

Skall vi försöka komma tillbaka till spåret?

Vad är det för någonting som gör så att vi inte vågar testa gränserna? När man var ung så testade man ju allt?!!

Och vad kan man göra för att testa, hitta nya vägar?

Du har i din öppna fråga vävt in ett påstående om att det är fel att inte ta ut svängarna.

Eftersom du frågar varför forumiterna inte vågar ta ut svängarna så får du det att låta som om att det alltid är eftersträvansvärt att göra det.

Jag tror många här tar ur svängarna när de producererar, men märker att det kanske inte alltid ger så positiva resultat och scrappar idéerna.

Olika genres har uppkommit och fått sina definitioner och begränsningar just därför att det funkar och låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

känns lite löjligt att jag skall behöva försvar mig, det är ju som sagt en öppen fråga! Glöm bort allt om att jag skulle kräva att alla måste vara unika, eller speciella, eller något annat!

Skall vi försöka komma tillbaka till spåret?

Vad är det för någonting som gör så att vi inte vågar testa gränserna? När man var ung så testade man ju allt?!!

Och vad kan man göra för att testa, hitta nya vägar?

Du har i din öppna fråga vävt in ett påstående om att det är fel att inte ta ut svängarna.

Eftersom du frågar varför forumiterna inte vågar ta ut svängarna så får du det att låta som om att det alltid är eftersträvansvärt att göra det.

Jag tror många här tar ur svängarna när de producererar, men märker att det kanske inte alltid ger så positiva resultat och scrappar idéerna.

Olika genres har uppkommit och fått sina definitioner och begränsningar just därför att det funkar och låter bra.

Precis, och som jag skrev tidigare så finns ju den enkla anledningen att alla instrument helt enkelt inte funkar till all musik.

Och då kommer man ju till frågan om man hellre har en bra låt eller en konstig låt? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper tänka på hur man "skall" låta, utan kan hänge sig att skapa och uttrycka sig?
Fast den här tråden handlar ju just om motsatsen. Tråden går ut på att man ska kämpa för att vara unik snarare än att låta som det man lyssnar på och gillar. Och därav frågan - Vad vinner man på att ta ut svängarna? För jag tror att på motsatsen, att det kan vara direkt farligt att försöka vara något man inte är. Låter man i själ och hjärta som Bryan Adams så kan inte jag se varför man skulle försöka få in 303-slingor, lapsteel och breakbeats bara för att det ska kännas fräscht.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper tänka på hur man "skall" låta, utan kan hänge sig att skapa och uttrycka sig?
Fast den här tråden handlar ju just om motsatsen. Tråden går ut på att man ska kämpa för att vara unik snarare än att låta som det man lyssnar på och gillar. Och därav frågan - Vad vinner man på att ta ut svängarna? För jag tror att på motsatsen, att det kan vara direkt farligt att försöka vara något man inte är. Låter man i själ och hjärta som Bryan Adams så kan inte jag se varför man skulle försöka få in 303-slingor, lapsteel och breakbeats bara för att det ska kännas fräscht.

Bra svar, Majken :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt svar Majken ;-) Var ju tvungen att kontra med något?

Givetvis kan man inte göra något som man inte vill. Och låter man på ett speciellt sätt så gör man ju det. Men det är väl en skillnad på att man låter som man gör och att man önskar och kämpar för att låta som någon annan precis som att just det soundet eller vad det nu är, skulle vara det absolut bästa som finns.

Mitt "problem" när jag skapar musik är ju att jag i mångas öron låter 80-tal. Tycker ju inte att det är något problem, men andra tycker uppenbarligen det. Och detta får ju givetvis mig att tvila på mig själv.. ja så är cirkusen igång. Känns det inte igen?

Någon ifrågasätter din låt på ett "osunt" sätt, typ,, "Om du ville låta som Basshunter så har du misslyckats totalt" eller "Jaha,, ännu en som tror att han är nästa Basshunter". Givetvis kan det få vem som helst att tvivla på sin komposition?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt svar Majken ;-) Var ju tvungen att kontra med något?

Givetvis kan man inte göra något som man inte vill. Och låter man på ett speciellt sätt så gör man ju det. Men det är väl en skillnad på att man låter som man gör och att man önskar och kämpar för att låta som någon annan precis som att just det soundet eller vad det nu är, skulle vara det absolut bästa som finns.

Mitt "problem" när jag skapar musik är ju att jag i mångas öron låter 80-tal. Tycker ju inte att det är något problem, men andra tycker uppenbarligen det. Och detta får ju givetvis mig att tvila på mig själv.. ja så är cirkusen igång. Känns det inte igen?

Nej.

Någon ifrågasätter din låt på ett "osunt" sätt, typ,, "Om du ville låta som Basshunter så har du misslyckats totalt" eller "Jaha,, ännu en som tror att han är nästa Basshunter". Givetvis kan det få vem som helst att tvivla på sin komposition?

Det enda unika med Basshunters sound är att han använder manlig sång på svenska. Allt annat har gjorts förut. Folk vill inte nödvändigtvis efterapa Basshunter, utan hela genren som har producerar inom. Tysk harddance, eller vad fan det heter, musiken har funnits långt innan Basshunter kom. Det enda han gjorde annorlunda var att sjunga på svenska.

Om jag hade producerat inom samma genre som Basshunter och folk kallat min musik för efterapning så hade jag bara skrattat åt deras okunskap.

Om andra säger att du låter 80-tal (hur fan det nu låter, långsamt och syntigt?) och att det skulle vara något negativt så kanske det helt enkelt är så att folk inte tycker om den typen av musik. Bara för att du lägger på ett munspelssolo eller kör ljudet genom en trasig förstärkare så blir det inte automatiskt bättre.

Gör den musiken som du själv tycker om och skit i vad andra tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt svar Majken ;-) Var ju tvungen att kontra med något?

Givetvis kan man inte göra något som man inte vill. Och låter man på ett speciellt sätt så gör man ju det. Men det är väl en skillnad på att man låter som man gör och att man önskar och kämpar för att låta som någon annan precis som att just det soundet eller vad det nu är, skulle vara det absolut bästa som finns.

Mitt "problem" när jag skapar musik är ju att jag i mångas öron låter 80-tal. Tycker ju inte att det är något problem, men andra tycker uppenbarligen det. Och detta får ju givetvis mig att tvila på mig själv.. ja så är cirkusen igång. Känns det inte igen?

Någon ifrågasätter din låt på ett "osunt" sätt, typ,, "Om du ville låta som Basshunter så har du misslyckats totalt" eller "Jaha,, ännu en som tror att han är nästa Basshunter". Givetvis kan det få vem som helst att tvivla på sin komposition?

Nu hänger jag inte riktigt med? Varför ser folk det som ett problem att dom tycker att du låter 80-tal ? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om andra säger att du låter 80-tal (hur fan det nu låter, långsamt och syntigt?) och att det skulle vara något negativt så kanske det helt enkelt är så att folk inte tycker om den typen av musik. Bara för att du lägger på ett munspelssolo eller kör ljudet genom en trasig förstärkare så blir det inte automatiskt bättre.

Gör den musiken som du själv tycker om och skit i vad andra tycker.

Verkligen. Kom ihåg att forumet befolkas av rockrävar och technorävar. Det förefaller naturligt att de tycker din 80-talspop suger.

(Jag minns t ex att någon tyckte att min musik borde låta skitigare, men mitt enda mål i livet är att det ska låta så oskitigt som möjligt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om andra säger att du låter 80-tal (hur fan det nu låter, långsamt och syntigt?) och att det skulle vara något negativt så kanske det helt enkelt är så att folk inte tycker om den typen av musik. Bara för att du lägger på ett munspelssolo eller kör ljudet genom en trasig förstärkare så blir det inte automatiskt bättre.

Gör den musiken som du själv tycker om och skit i vad andra tycker.

Verkligen. Kom ihåg att forumet befolkas av rockrävar och technorävar. Det förefaller naturligt att de tycker din 80-talspop suger.

(Jag minns t ex att någon tyckte att min musik borde låta skitigare, men mitt enda mål i livet är att det ska låta så oskitigt som möjligt.)

Mmm, jag fick en kommentar om att en av mina låtar var skit och det lät som musikhögskolemusik. Är det nåt fel med att gå på musikhögskola? (Nu har jag inte gjort gått på musikskolan så jag borde kanske bli glad för den kommentaren)

Nåväl jag kan väl säga att jag med det arret tog ut svängarna mot mitt normala arrande. Och se där vad jag fick för det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Om det kommer en jazzlåt även fast man inte gillar Jazz men man ändå spelar in den då tar man väl ut svängarna eller? Snacka om att försaka och bita i det sura äpplet (Ooops kan misstolkas nä fan inge mera PC VS Mac tråd nu 🙂 ) en får allt lida för konsten ☺️ .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske upprepar vad nån annan sagt här men jag tror att de flesta av oss utgår ifrån sina egna musikaliska ramar när de skapar sin musik. Allt de har hört fram till den punkten binds samman i någon slags favorit-"genre" som man gärna utgår ifrån. Så har det varit för mig iaf när jag tänker igenom min musikaliska bana. När jag var liten lyssnade jag på pop och liknande jag matades med av radio och bröder. Vid den tidpunkten började jag själv spela musik och spelade gärna till sånt jag lyssnade på då. Sedan blev det mer teknisk metal och döds, även mycket gammal rock i stil med Hendrix och liknande. Idag lyssnar jag absolut mest på teknisk metal men jag lyssnar även på mycket annat som pop, techno, folk- och "världsmusik".

Detta har resulterat i att musiken som jag gör idag oftast har metal som grund men kan göra utflykter mot alla möjliga typer av andra musikstilar. Jag kan inte förneka att jag har ett förhållningssätt till min musik där jag främjar det originella men jag tycker personligen att det är lite poängen med att skapa, att man ska tillföra något och inte bara bli någon slags "utfyllnad". Det musikaliska klimat jag ser idag gör iaf mig ofta besviken och då pratar jag inte bara om detta forum utan generellt. Fast samtidigt är det ju inget som säger att jag ska behöva gilla allt och det inser jag. Dock känner jag att jag kan uppskatta originalitet och musikalisk kvalitet i de flesta genres, vilket jag sällan får ge uttryck för. Iofs blir det ju knappast lättare att göra något originellt men det finns de som alltid levererar, t ex de jag lyssnar på när jag skriver detta (Mats och Morgan Band).

Link to comment
Dela på andra sajter

cmos, håller verkligen med om att man skall göra den musik man själv gillar och att man skall skita i vad andra tycker. Men även där finns det ju olika nivå på vad man "skiter" i? Har läst inlägg och lyssnat på väldigt många demolåtar och kommenterat dem oxo, men blir ibland rätt överraskad över hur upphovsmannen högaktningsfullt "skiter" i alla de kommentarer som är positivt menade och är tänkta som hjälp när det i åhörarens öron brister eller kan förbättras på vissa punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

cmos, håller verkligen med om att man skall göra den musik man själv gillar och att man skall skita i vad andra tycker. Men även där finns det ju olika nivå på vad man "skiter" i? Har läst inlägg och lyssnat på väldigt många demolåtar och kommenterat dem oxo, men blir ibland rätt överraskad över hur upphovsmannen högaktningsfullt "skiter" i alla de kommentarer som är positivt menade och är tänkta som hjälp när det i åhörarens öron brister eller kan förbättras på vissa punkter.

Det är väl högst irrelevant för diskussionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper tänka på hur man "skall" låta, utan kan hänge sig att skapa och uttrycka sig?
Fast den här tråden handlar ju just om motsatsen. Tråden går ut på att man ska kämpa för att vara unik snarare än att låta som det man lyssnar på och gillar. Och därav frågan - Vad vinner man på att ta ut svängarna? För jag tror att på motsatsen, att det kan vara direkt farligt att försöka vara något man inte är. Låter man i själ och hjärta som Bryan Adams så kan inte jag se varför man skulle försöka få in 303-slingor, lapsteel och breakbeats bara för att det ska kännas fräscht.

Ett bra (eller dåligt 😉 ) exempel på det är ju när Gary Moore gjorde plattan "A different Beat" vilket höll (riktigt bra) i ett par spår men i övrigt mest kändes som ett misslyckat experiment. Å andra sidan blev det ju hyfsat försvarbart då han också valde att rubricera plattan som just en liten utsvävning.. Efter den så blev det också mycket riktigt back to basic som gällde för honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom ju med ett förslag för ett antal inlägg sedan,, att gjöra något märkligt tillsammans.

https://www.studio.se/index.php?automodul...mp;showfile=716

Någon som vill hoppa på? Eller är det för mycket 80-tal? höhö... Kan plocka bort och lägga till efter önskemål.

Vem vill va me? Så sköter vi resten via epost eller liknande tills vi är klara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...