Jump to content
Annons

Varför vågar vi inte ta ut svängarna?


Light Head

Recommended Posts

tjenna Knut,,

Av någon anledning så har jag jättesvårt för att göra som du beskriver! Att ratta och bara göra konstiga saker, konstiga accord,, o.s.v. Jag hamnar oxo i samma spår hela tiden.

Kom att tänka på en gamal vinyl som jag har någonstans med "les 4 guitarist". Som jag minns det så var det 4 gitarrister som spelade var sin melodi och var sin stil, i sitt egna tempo, men där det ibland blev en skön synk...

Så det är egentligen bara att bita i det sura äpplet och spela som alla andra?

Det finns ju några som kommit en bit på väg, som i vilket fall är starkare än andra i sin genre. The Knife, Timbuktu, Hellström mfl.

Var de "först" eller blev de bara lite bättre än andra i samma genre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns ju några som kommit en bit på väg, som i vilket fall är starkare än andra i sin genre. The Knife, Timbuktu, Hellström mfl.

Var de "först" eller blev de bara lite bättre än andra i samma genre?

The Knife var ju de som gjorde electropop stort i Sverige. Helt plötsligt var det coolt att lyssna på electronica bland scene-kidsen, fast det hade existerat tidigare.

Samma sak som Antiloop gjorde på sin tid, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbranschen har grävt sin egen grav då dom gett oss dessa instruktioner

måste vara demoniskt odynamiskt tråkigt att sitta på ett skivbolag och rulla

tummarna till dessa opåverkade verk , limiterade och platta som en pannkaka

som skulle passa in i mcdonalds nyttiga framgångssaga

ne ja förblir en glassignost o lutar mej tillbaks till Gentle Giants " playing the fool "

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Drar jag in värsta ekvilibristiska övertonselgitarrsolot i min musik skulle ju folk tro att jag skämtade. Ja det skulle jag nog göra också.

Men ibland kan det vara trevligt med "cross-overs"... jag har varit sugen på att göra gitarrpop uppblandad med minimal elektronik ett tag, men har inte hittat nån som kan stå för gitarrpopsbiten. 😆

Har ju redan gjorts 🙂

Lyssna på albumet KiloWatts & Vanek - RawQ

Klart det har gjorts, men det kan väl vara kul ändå. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbranschen har grävt sin egen grav då dom gett oss dessa instruktioner

måste vara demoniskt odynamiskt tråkigt att sitta på en skivbolag och rulla

tummarna till dessa opåverkade verk , limiterade och platta som en pannkaka

som skulle passa in i mcdonalds nyttiga framgångssaga

Och vad har vi här, Bergmans efterträdare kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till mitt försvar så kan jag faktiskt skryta med att jag är i fronten på min musikgenre. En av mina klienter anses av många vara den som ligger absolut längst ut på kanten. (Sen om det är bra heller inte är en annan femma 😆)

Jag försöker att utveckla mig själv hela tiden, Ta ackord tillexempel; Efter jag hade lärt mig alla moll och dur ackord så började jag med moll/dur 7, 9or, 11or, 13 osv. Osv.

Sen efter att man lärt sig dom så försöker man använda dom i låtar, eftersom det finns rätt många ackord att lära sig så känns det som att man hela tiden har nya saker att testa. Samma sak med skalor, harmoni, orchestration osv. Osv. Osv.

Jag försöker alltid hitta nya ljud att använda som inte kommer från en dator, ett exempel på det är detta:

perc001.jpg

Det här är min percussion uppsättning som jag använde på mitt senaste projekt.

Och ungefär så här jobbar jag alltid, på samma projekt hade vi också en nyckelharpa spelare, kör, nerstämd akustisk gitarr och en flertal olika flöjter och stränginstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att utveckla mig själv hela tiden, Ta ackord tillexempel; Efter jag hade lärt mig alla moll och dur ackord så började jag med moll/dur 7, 9or, 11or, 13 osv. Osv.

Sen efter att man lärt sig dom så försöker man använda dom i låtar, eftersom det finns rätt många ackord att lära sig så känns det som att man hela tiden har nya saker att testa. Samma sak med skalor, harmoni, orchestration osv. Osv. Osv.

Skojar du? 🙂 Har du lärt dej varje ackord för sig? 😆 Då förstår jag att du har att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte prova på alla musikstilar som i stort sett finns istället... som jag försökt mig på !

jag har väl gjort allt nästan nu utom hårdrock och jazz/blues .

Dance, Trance, Pop, Ballader, Dansband, Reagge. det är väl en salig blandning! 😄

Dock gillar jag att producera dansband bäst nu, för man får så mysiga patetiska skratt ☺️

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenna Knut,,

Av någon anledning så har jag jättesvårt för att göra som du beskriver! Att ratta och bara göra konstiga saker, konstiga accord,, o.s.v. Jag hamnar oxo i samma spår hela tiden.

Kom att tänka på en gamal vinyl som jag har någonstans med "les 4 guitarist". Som jag minns det så var det 4 gitarrister som spelade var sin melodi och var sin stil, i sitt egna tempo, men där det ibland blev en skön synk...

Så det är egentligen bara att bita i det sura äpplet och spela som alla andra?

Det finns ju några som kommit en bit på väg, som i vilket fall är starkare än andra i sin genre. The Knife, Timbuktu, Hellström mfl.

Var de "först" eller blev de bara lite bättre än andra i samma genre?

Vad jag försökte säga är inte att det är lätt att göra nyskapande musik, utan att det är skillnad på "bra annorlunda" och bara "annorlunda". Vill man göra annorlunda "musik" kan man ju bara sätta ut lite toner på måfå, det går garanterat att få till något som inte påminner om något annat. Dessvärre kommer det säkert inte att låta bra heller.

Min tes är att för att kunna göra musik som är "bra annorlunda" så krävs det antingen att man är ett geni av sällan skådat slag eller att man kan göra tråkig maintream-musik. Vill man t.ex. börja blanda genrer måste man ju rimligtvis ha ganska bra koll på de genrerna man vill blanda.

Jag tror inte att folk som härmar andra gör det med målet att bli en exakt kopia av den de härmar. Snarare hoppas man lära sig lite trix här och där för att sedan kunna experimentera på egen hand. Så är det med mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, Neko, jag tror att du är inne på en intressant sak. Kan det vara lite tvärt om? Man var MER fantasifull i början och sedan blev man raskt mainstreamad?

Kan det inte vara en trestegsraket?

Steg 1: Opåverkad och utan bagage. gör som man vill, fantasifull.

Steg 2: Påverkad från alla håll, mer tydlig riktning i det man gör.

Steg 3: Revolt mot uppstakad väg, struntar i vad folk vill höra och kan bli mer fantasifull igen.

Steg 3 har jag fått för mig brukar inträffa runt 30-årsåldern... iallafall med tanke på hur många indiepopband som dyker upp med medlemmar i den åldern. Fast det är nog väldigt individuellt.. plus att det kanske inte alls stämmer 😉

Satt just och tänkte i dom banorna. Känner inte alls igen mig eller de min närmaste omgivning i Light Heads beskrivning. Men en del i din däremot.

Till Light Head: Det verkar som den här tråden bygger vidare lite på det du försökte säga i tråden om varför alla gör så dålig musik. Eller?

Jag får känslan över att du är förvånad över hur lite musik som "angår dig". Personligen har jag kanske två-tre personliga favoritlåtskrivare av dem som lägger upp musik här på forumet. Det kanske låter lite, men med tanke på vad sällan jag hittar någo intressant musik i den övriga musikvärlden ser jag det som positivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att utveckla mig själv hela tiden, Ta ackord tillexempel; Efter jag hade lärt mig alla moll och dur ackord så började jag med moll/dur 7, 9or, 11or, 13 osv. Osv.

Sen efter att man lärt sig dom så försöker man använda dom i låtar, eftersom det finns rätt många ackord att lära sig så känns det som att man hela tiden har nya saker att testa. Samma sak med skalor, harmoni, orchestration osv. Osv. Osv.

Skojar du? 😲 Har du lärt dej varje ackord för sig? 🙂 Då förstår jag att du har att göra...

Du får ursäkta om jag är lite trög, men kan du förklara lite närmare vad du menar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har slagit mig att alla håller sig så j-a strikt till sin genre. "Rätt" sound, trummor, instrument, syntar,, ja allt skall vara precis som alla andra! T.o.m. så att det finns instruktioner på hur man gör en låt precis som "Namn Namn" gör!!!

WHY??

Varför har man inte distad strata i symfoniorkestern?

Varför inte tvärflöjt till Soul?

Varför inte rap till disco?

Varför måste man ha en Virus när man gör techno?

Hej!

Jag gillar din frågeformulering. Själv ska jag trycka in mitt dragspel i mina låtar. Vill gärna göra nåt som är ovanligt. Funderar att börja kombinera symfoniska instrument i poplåtar samt att spetsa det med ett tokigt dragspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem är att musiker ska hålla sig inom ett fack för att betraktas som trovärdiga (=enformiga?)

Om man jämför med t ex film så kan ju en regissör eller skådis obehindrat röra sig mellan olika genres och ändå bli respekterad.

Om däremot Iron Maiden gör en syntlåt eller Vince Clark gör en death metal låt så blir dom direkt misstänkliggjorda av publiken.

Det är ju en ganska tråkig inställning hos fansen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem är att musiker ska hålla sig inom ett fack för att betraktas som trovärdiga (=enformiga?)

Om man jämför med t ex film så kan ju en regissör eller skådis obehindrat röra sig mellan olika genres och ändå bli respekterad.

Om däremot Iron Maiden gör en syntlåt eller Vince Clark gör en death metal låt så blir dom direkt misstänkliggjorda av publiken.

Det är ju en ganska tråkig inställning hos fansen 🙂

Fast det finns ju exempel på musiker som totalt ändrat inriktning och kommit undan med det. Jämför radioheads första skiva med deras senaste till exempel. Eller Depeche Mode, som var riktigt glada och hurtiga i början. 😲

Ett bra svenskt exempel är weeping willows som byter genre var och varannat skivsläpp.. typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att utveckla mig själv hela tiden, Ta ackord tillexempel; Efter jag hade lärt mig alla moll och dur ackord så började jag med moll/dur 7, 9or, 11or, 13 osv. Osv.

Sen efter att man lärt sig dom så försöker man använda dom i låtar, eftersom det finns rätt många ackord att lära sig så känns det som att man hela tiden har nya saker att testa. Samma sak med skalor, harmoni, orchestration osv. Osv. Osv.

Skojar du? 😲 Har du lärt dej varje ackord för sig? 🙂 Då förstår jag att du har att göra...

Du får ursäkta om jag är lite trög, men kan du förklara lite närmare vad du menar ?

Jaa... det lät som att du lär dej ett ackord i taget... typ hur man tar ett Fm, sen hur man tar ett F#m... osv. Är det inte lite smidigare att lära sig vad ett mollackord är, så kan man ta vilket mollackord som helst? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime,, nje faktiskt inte!

Och det där med att det inte är så mycket musik som berör mig? Håller definitivt inte med! I princip all musik berör mig på ett eller annat sätt, å då menar jag inte "vad är detta för skit, de andväner ju inga syntar..." Utan all musik berör. Jag lyssnar, precis som många andra på väldigt mycket olika musikstilar och artister.

Om jag spanar lite på min skivsamling så finns det nästan bara en tydlig gemensam nämnare. Det är inte många plattor där det är kvinnlig sång... Inget som jag valt medvetet, utan det slog mig när jag tänkte efter. Annars så finns det allt från ACID och Italodisco till Deathmetal och experimentell Jazz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är knappast "sjukt dåligt påläst"

Jo.

hmmm .... tycker det är hårt mot lighthead.... han är typ den ensda som vågar säga något som kan göra någon upprörd.... men ibland så utalar han sig lite mycket om saker som inte riktigr han behärskar...

men tycker endå att han har lite goo! i sig som faktiskt säger det han tänker....

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh... vilka "alla"?

Vi lär oss genom att kopiera. Så även du, Light Head.

Det vi hör och ser, kopierar vi. Ljud, bilder och tankar.

Är det verkligen du som sagt det eller har du kopierat det från.....?

Äh, det var nåt jag hörde härom dan ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Sharpo! :-)

Det värmer ju alltid när det inte bara är bödeln som ställer sig framför och hugger huvudet av en innan man hunnit blinka... Utan det finns de som uppskattar öppenhet och faktiskt vågar se vad det innebär att belysa saker från olika håll, även de som är jobbiga.

Men det känns lite konstigt att bli mer eller mindre personligt påhoppad. Det handlar ju liksom inte om mig. Jag har inte gjort något undantag för mig själv. Jag är inkluderad i "alla", även om jag kanske kunde mildrat det lite genom att skriva "nästan alla", eller kanske t.o.m. "väldigt många"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att utveckla mig själv hela tiden, Ta ackord tillexempel; Efter jag hade lärt mig alla moll och dur ackord så började jag med moll/dur 7, 9or, 11or, 13 osv. Osv.

Sen efter att man lärt sig dom så försöker man använda dom i låtar, eftersom det finns rätt många ackord att lära sig så känns det som att man hela tiden har nya saker att testa. Samma sak med skalor, harmoni, orchestration osv. Osv. Osv.

Skojar du? 😮 Har du lärt dej varje ackord för sig? 😕 Då förstår jag att du har att göra...

Du får ursäkta om jag är lite trög, men kan du förklara lite närmare vad du menar ?

Jaa... det lät som att du lär dej ett ackord i taget... typ hur man tar ett Fm, sen hur man tar ett F#m... osv. Är det inte lite smidigare att lära sig vad ett mollackord är, så kan man ta vilket mollackord som helst? 🙂

Jaha, jo jag lär mig också så, men du har ju; m, m6, m6/9, m7-5, m9, m11,m13, m9-7 och några till, så det finns ju ett antal moll ackord att lära sig. (Finns ju 5 olika ackordtyper; Dur, Moll, Maj, Dim, Aug, Sus) Men jo, jag lär mig intervallerna och överför dom till alla 12 tonarterna. Men man måste också testa ackorden, för på grund av vårat sätt att stämma så låter ackorden olika beroende i vilken tonart du använder dom i.

Plus att jag ibland använder kvartstoner (kvartsnot=takt, kvartston=intervall). Då får man lägga till minst 5 tonarter till och en jäkla bunt ackord till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste fråga;

menar du att de som hänger på forumet borde ta ut svängarna mer, eller menar du musikartister i allmänhet (dvs utanför forumet)?

spelar det någon roll? kan nog bara tänka mig att det är viktigt för dem som känner behov av att "försvara" sig. Men det är ju iofs rätt många låtar som jag lyssnar på just här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar det någon roll? kan nog bara tänka mig att det är viktigt för dem som känner behov av att "försvara" sig. Men det är ju iofs rätt många låtar som jag lyssnar på just här på forumet.

Om du syftar rent allmänt, även utanför forumet, så kan du ju inte ha hört all musik. Jag vet en mängd artister som tar ut svängarna rejält.

Om du syftar på forumet så tycker jag att de flesta tar ut svängarna även här, huvudsakligen eftersom vissa har ganska liten koll på genren de försöker producera inom. De känner således inte till genres ramar och deras låtar blir därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch vad tragisk och förutsägande denna tråd blev.. Hela tiden associeras det till olika band... Det var ju det det INTE skulle göra.. Det handlar väl om att inte låsa sig utan att var öppen va?

Ok.. jag är gammal och grå.. Byggde min första analoga synt (jo jag stavar så efter som jag är svensk) 1976.. En byggsats från Paia.. Ok.. spela gick väl inte nåt vidare då den mest lät som en ylande hund.. Men jag fortsatte.. Alla polare spelade elgitarr och jag var intresserad av hur alla dessa konstiga sound jag hade i mitt huvud skulle bli till verklighet.. Synt var svaret.. Jag kunde inte då och jag kan inte nu läsa noter... Grunden i musik för mig är en rytm och på det nåt passande sound.. 1982 dök sampling upp.. Fränt tykte jag.. Nu kan jag äntligen spela in alla dessa häftiga ljud runt om mig utan att försöka efterskapa dom på en synt. En upponervänd plastpappersskorg låter fetare än en Gretshvirvel tycker jag.. Att stoppa ner en Shure SM57 under en fet ryamatta och stampa med foten 5 cm ifrån blir fetare baskagge än en 24" Perl etc.. etc.

Jag var inte ensam med dessa ideer.. Peter Gabriel hade samma ideer som jag.. Och han hade fetare plånbok också.. Han skaffa en CMI-synt och hans legendarsika Sledghammer flöjt blev till bl.a.

Oj detta kan bli ett långt svar.. Men kontentan jag vill komma med är att jag tror att det är ren lathet att folk inte vågare ta ut svängarna.. Laddar man hem FL så blir det standardsounden man använder och man försöker härma nåt man känner till.. Den där förb---a-e Basjägaren fattar jag inte alls varför vissa gillar??? Jag hade en Kurzweil K2000 ett tag (fantastisk synt) och på den kunde man skapa egna skalor för keyboarden.. Helt fantastiskt kul för den musikaliska ideen att spela med t.ex arabisk skala.. etc..

Vad jag menar är att man måste testa helt enklet..

För att bryta mot min egna regel (jag hänvisar till artister som bryter mot regeln nu).

Lyssna på Frank Zappa, Yello, Tinariwen etc :rolleyes: Hoppas ni får lite fräscha ideer då..

Ps. Jag är ingen musiker utifrån perspektivet att jag trakterar ett instrument.. Dock är jag ljudtekniker och från det perspektivet ser jag mig sjäv som musiker (mixbordet och effekterna mina instrument).. Att i samarbete med andra musiker skapa en helhet och ett sound som alla är nöjda med.

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...