Jump to content
Annons

Varför vågar vi inte ta ut svängarna?


Light Head

Recommended Posts

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ett problem till blir la att om man tar ut svängarna, det låter bra, andra producenter/artister tycker det låter coolt.

Då kommer dom i sin tur göra precis samma sak.

Därav får man inget eget sound och man blir dömd att låta precis som alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem till blir la att om man tar ut svängarna, det låter bra, andra producenter/artister tycker det låter coolt.

Då kommer dom i sin tur göra precis samma sak.

Därav får man inget eget sound och man blir dömd att låta precis som alla andra.

Men då blir det ju "Men vadå, det här låter ju precis som Soundborn.

Kan du inte hitta på nått eget" 🙂

Det skulle va nice va.... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det verkar ju vara så många som faktiskt strävar efter att likna andra. Inte ens att de lyssnar jåkligt mycket på en stil och därför låter det så.. utan de vill verkligen låta som Bassfjanten

(ett dumt exempel kanske?)

Det var någon som försökte påtala min önskan att låta 80-tal. Det är inget jag vill! Det låter så.. Jag lyssnar mycket på den typen av musik. Men jag blir ofta irriterad på mig själv att jag aldrig "låter" som mig själv. MEN! Jag tror att de yngre förmågorna relaterar till det som de känner till, DM och därmed så låtar min musik DM... (eller vad det nu är)

Om ni frågad min morsa så säger hon att det låtar som Kraftwerk. (på något märkligt sätt bevisar det min teori?)

Nu skall jag gå helt emot mina principer! Soundborn låter jäkligt mainstream, surfar i mittfåran, MEN! han får till några små saker här och där som faktiskt låter lite lite eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eftersom Göteborgarna verkar vara mysiga idag så kanske en GBG IRL vore på sin plats?

Det har väl aldrig hänt så det är väl att ta ut svängarna om nåt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Sundborn inte hajjat det än.. JAG ÄR SNÄLL!

Men det är inte lätt att skapa musik som man själv vill utan att härma andra. Det är ju inte riktigt samma sak att det låter som någon annan, som att man inget hellre önskar än att man låter som någon annan?!

Var nyss på väg hem och satt i bilen och funderade lite. Är det någon som vill göra en låt tillsammans?

Funderade lite på om/hur "reglerna" skulle utformas.

Leksaksinstrument, eller helt hemmagjort instrument och ingen sequencer... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Sundborn inte hajjat det än.. JAG ÄR SNÄLL!

Men det är inte lätt att skapa musik som man själv vill utan att härma andra. Det är ju inte riktigt samma sak att det låter som någon annan, som att man inget hellre önskar än att man låter som någon annan?!

Var nyss på väg hem och satt i bilen och funderade lite. Är det någon som vill göra en låt tillsammans?

Funderade lite på om/hur "reglerna" skulle utformas.

Leksaksinstrument, eller helt hemmagjort instrument och ingen sequencer... ?

inga regler. En gör basgången/ackord. Sedan göra man varsitt på sitt håll. en utses till mixmäster och får den tvivelaktiga äran at få ihop eländet.

?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mediabrusets fel...alltihop.. Man lyssnar på "skiten" och man blir "inspirerad" och gör samma dynga.

Ett samarbete hjälper knappast då största delen av alla studiopulare gör hiphop å allt vad skiten nu heter...

Nej jag säger bara en sak:

BLUES

🙂😆

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Sundborn inte hajjat det än.. JAG ÄR SNÄLL!

Men det är inte lätt att skapa musik som man själv vill utan att härma andra. Det är ju inte riktigt samma sak att det låter som någon annan, som att man inget hellre önskar än att man låter som någon annan?!

Var nyss på väg hem och satt i bilen och funderade lite. Är det någon som vill göra en låt tillsammans?

Funderade lite på om/hur "reglerna" skulle utformas.

Leksaksinstrument, eller helt hemmagjort instrument och ingen sequencer... ?

Hojta till så kan jag lägga lite Hohner...Fett med effekter och reverb, delays och phazers osv...

Blir hur läckert som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om man skapar musik för sig själv eller musik som man vet att andra kommer att lyssna på och tycka om.

Man kanske även är för feg för att ta ut svängarna.

Det är säkert precis så, bättre att fega till en början iallafall. Jag tror att om du lyckas hitta den perfekta balansen på att lyckas producera "efterfrågad" musik men samtidigt kunna göra den musik du själv trivs med så har du antagligen kommit så långt att du kan ta ut svängarna hur långt du vill. Alla måste vi börja någonstans och som Demomannen sa "Du måste behärska alla grepp, alla klassiker, alla tumregler och oskrivna lagar inom din genre -först!". Kan inte göra annat än att hålla med till fullo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla måste vi börja någonstans och som Demomannen sa "Du måste behärska alla grepp, alla klassiker, alla tumregler och oskrivna lagar inom din genre -först!". Kan inte göra annat än att hålla med till fullo.

Hmmm.... Fast varför skulle man egentligen vara tvungen att kunna det??

Huvudsaken är väl att man kan de grundläggande sakerna som är lika för alla genrer; spela, spela in, mixa...

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vinner man på att ta ut svängarna?

Ser man det ur ett lyssnarperspektiv så tycker ju jag att det är väldigt mycket roligare att lyssna på ett band med ett eget sound än alla dussinband som låter som nåt annat... T.ex. alla hårda synthband som låter som Front242/DAF/NitzerEbb, eller alla hardcore/punkband som låter som Green Day/etc.

Och som musiker vinner man ju att folk känner igen ens musik, även om det kanske är en låt som de aldrig hört förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vinner man på att ta ut svängarna?

min känsla är att de musiker som banaer egen väg oftast får till det mer intressant. personligen tycker jag det är roligare också, fast i mitt fall så betyder det kanske att färre än vad som annars vore fallet vill lyssna ☺️

Fast det är ju oerhört kul 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, just det där med tänkandet är nog viktigt.

-Tror överlag att folk tänker för mycket!

Nej, folk tänker för lite. Visserligen är 70-talet roten till nästan all ondska i världen, men det gjordes trots allt ruggigt bra musik. Och det beror på att musikerna tänkte efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, just det där med tänkandet är nog viktigt.

-Tror överlag att folk tänker för mycket!

Nej, folk tänker för lite. Visserligen är 70-talet roten till nästan all ondska i världen, men det gjordes trots allt ruggigt bra musik. Och det beror på att musikerna tänkte efter.

Kan jag verkligen hålla med om, människor kämpade för att vara kreativa och inte styras av någon musik-kokbok..

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag varit inne på att göra musik med enbart leksaksinstrument. Det finns ju några här å där som använt ett här och där, men finns det någon som gjort hela kompositioner med det?

Ja Residents - Discomo från tidigt 80-tal t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen som inte låter alla göra som de vill!! MEN,, det är uppenbart att många hämmas av förväntningar från andra, att de måste låta på ett visst sätt.

Om man vill låta som Basshunter, köp en singel och "branda"! Det funkar ju bra för massa företag inom elektronik/konsumtion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen som inte låter alla göra som de vill!! MEN,, det är uppenbart att många hämmas av förväntningar från andra, att de måste låta på ett visst sätt.

Om man vill låta som Basshunter, köp en singel och "branda"! Det funkar ju bra för massa företag inom elektronik/konsumtion.

Nej, jag håller absolut inte med. Om lilla Per älskar Basshunter så blir han inspirerad och vill göra liknande musik. Inget konstigt alls. Har absolut inget med andras förväntningar att göra. Per gör bara den musik han känner för att göra.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

så att....?

Förstår inte problemet.

EDIT:

Tänkte lite på detta och skriver lite till.

Vi är kanske tillbaka på den där indelningen att man underolika skeden i livet och sin musikaliska utveckling gör olika?

En typisk inlärningsprocess ->

Först är du omedveten om din inkompetens

Sedan blir du medveten om din inkompetens

Efter ett tag blir du medveten om din kompetens

Till slut är du omedveten om din kompetens

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...