Jump to content
Annons

Gatuspel: trevligt eller jobbigt?


west113

Vad tycker du om musiker på stan?  

45 röster

  1. 1. Vad tycker du om musiker på stan?

    • Trevligt, spelar ingen roll vad de spelar eller hur bra de är
      6
    • Trevligt, men de ska kunna sina saker. Annars är det tiggeri.
      21
    • Ok, jag tycker det är trevligt ibland
      10
    • Tråkigt, om de inte är riktigt duktiga
      3
    • Tråkigt, jag gillar inte folk som tigger till sig pengar
      4


Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara intressant att se vad fackfolket tycker om gatumusiker. Själv sitter jag ute på stan ibland på somrarna, men jag försöker ha en bra repertoar och kunna det jag gör när jag sitter där, så att jag inte ska vara en plåga för min omgivning. Jag har också en tradition att spela in pengar åt välgörenhet - en skola i pakistan - en gång varje år. Potten jag får in då brukar sluta på 1500 - 1700 kronor.

I år tänkte jag sommarjobba 😄 lite som gatuspelare i några städer i mellersta sverige, och inför det vill jag se lite opinion!

Hälsningar Johannes 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gatumusikanter är trevligt, men jag föredrar om de har nåt att komma med.

Om man inte kan välja bort dem genom att gå därifrån är de för det mesta en p.i.t.a! T ex på tunnelbanan eller när man väntar på perrongen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara trevligt men det är synd att inte även vanligt folk brast ut i sång och dans.

Varför inte på bussen eller tunnelbanan. Skulle älska om någon kom in på jobbet en måndagmorgon och bara sjöng.

Den kulturella fernissan är så tunn varför inte skrapa lite på ytan. Tänk vilken fantastisk värld vi skulle ha. Världen är redan fantastisk men det är så mycket vi håller tillbaka. Livet kunde vara som en indisk film. Sång och dans till alla!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte på bussen eller tunnelbanan.

För att om det låter apa, vilket det ofta gör, kan man inte gå därifrån hur som helst.

Däremot helt okej på ställen där folk passerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara trevligt men det är synd att inte även vanligt folk brast ut i sång och dans.

Varför inte på bussen eller tunnelbanan. Skulle älska om någon kom in på jobbet en måndagmorgon och bara sjöng.

Den kulturella fernissan är så tunn varför inte skrapa lite på ytan. Tänk vilken fantastisk värld vi skulle ha. Världen är redan fantastisk men det är så mycket vi håller tillbaka. Livet kunde vara som en indisk film. Sång och dans till alla!

En fin kväll i göteborg när jag satt på spårvagnen, brast en kille plötsligt ut i sång. "Guldet blev till sand" från kristina från duvemåla. Hela, inklusive höjningar. Bästa versionen ever! Helt fantastiskt bra sjöng han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med killen på spårvagnen, tror att jag vet vem det är.... ingen jag känner men han har sjungit ALLT på spårvagnarna i många år. (Om det nu är samma kille) Otrolig inlevelse.

I övrigt, gillar inte gatumusiker, eftersom det är så få som sitter där förutom för att tigga stålar. Låter säkert både syniskt och nedlåtande, men så tycker jag. Gillar inte tiggare, mest för att det finns så många som livnär sig på att tigga.

Och det är kanske en debatt i sig? Men jag tål inte tiggare! Det är inte samma sak som att jag skulle se ner på någon som har det "dåligt"!!! Vilket jag inte gör.

Droppen var när jag var i Budapest för något år sedan och såg alla tiggare där och hur de levde gott på att tigga och utnyttjade allt från omgivningen till sina egna spädbarn!!! FY FA-AN! Blev skitförbannad och det stärkte min uppfattning om att det är så otroligt många som utnyttjar andra människors dåliga samvete.

Minns speciellt en kvinna som satt/låg på marken med sitt barn i famnen. Det syntes tydligt att barnet var kraftigt drogat!!! Och en kille som drog genom gatorna, till synes blind, gravt fysiskt och psykiskt handikappad och tiggde. En tidig morgon så mötte jag honom på en sidogata helt frisk!! (För dig som tror att det var någon annan så kan jag bekräfta att det var samma kille!! Det var som om han var påväg till jobbet. Fem minuter senare så blev han utvecklingsstörd och blind...)

Ledsen om jag verkar negativ,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med killen på spårvagnen, tror att jag vet vem det är.... ingen jag känner men han har sjungit ALLT på spårvagnarna i många år. (Om det nu är samma kille) Otrolig inlevelse.

I övrigt, gillar inte gatumusiker, eftersom det är så få som sitter där förutom för att tigga stålar. Låter säkert både syniskt och nedlåtande, men så tycker jag. Gillar inte tiggare, mest för att det finns så många som livnär sig på att tigga.

Och det är kanske en debatt i sig? Men jag tål inte tiggare! Det är inte samma sak som att jag skulle se ner på någon som har det "dåligt"!!! Vilket jag inte gör.

Droppen var när jag var i Budapest för något år sedan och såg alla tiggare där och hur de levde gott på att tigga och utnyttjade allt från omgivningen till sina egna spädbarn!!! FY FA-AN! Blev skitförbannad och det stärkte min uppfattning om att det är så otroligt många som utnyttjar andra människors dåliga samvete.

Minns speciellt en kvinna som satt/låg på marken med sitt barn i famnen. Det syntes tydligt att barnet var kraftigt drogat!!! Och en kille som drog genom gatorna, till synes blind, gravt fysiskt och psykiskt handikappad och tiggde. En tidig morgon så mötte jag honom på en sidogata helt frisk!! (För dig som tror att det var någon annan så kan jag bekräfta att det var samma kille!! Det var som om han var påväg till jobbet. Fem minuter senare så blev han utvecklingsstörd och blind...)

Ledsen om jag verkar negativ,,,,

Jag gillar inte heller tiggare, speciellt i Sverige, det finns inget behov att tigga här. Däremot kan jag förstå att det finns tiggare i vissa andra länder. Vissa kanske verkligen inte har ett val.

Angående gatumusikanter så tycker jag det kan vara trevligt, men då ska de ha en bra show, utstrålning och de ska sprida glädje. Gillar inte musikanter som bara står där och vill att man ska tycka synd om dem och ge dem pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att tiggeri ska vara förknippat med musik. Varje gång du hör en tiggare som du inte vill ge pengar ge tillbaka med samma mynt sjung en sång du oxå.

Var i San Fransisco för ett år sedan och hörde en färgad kille han var bra.

Riktigt bra han tjänade inga pengar men vi sjöng tillsammans (jag är en mycket sämre sångare än han var) och folk kom och lyssnade. Det var rena konserten vi tjänade flera tusen på två timmar plus att vi hade ett helt koppel av prostituerade fans.

Vad mer kan man begära.

En kväll som jag alltid kommer att minnas. Av många orsaker.

Låt folk sjunga på gatan och passar det inte sjung tillbaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Äh, jag tycker det är trevligt med alla varianter. Är de usla kan man ju hämnas genom att inte ge några pengar.

Ånger

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Att ta pengar är bra men att sjunga tillbaka eller att ge ett mandolinsolo som är bättre tillbaka är bättre.

Eller så är det mycket sämre varför inte ge grabben en slant även om han är sämre på mandolin.

Ja, jag ångrade min idiotkommentar ganska omgående...

Man ska glädjas åt att folk har den fysiska möjligheten att sjunga och steppa.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Klåpare och solklara tiggare går bort. Men duktiga gatumusikanter är ju väldigt trevliga att se!

De här grabbarna till exempel. De kan få sjunga i min tunnelbanevagn närsomhelst:

DAMN!!!! Ja, dedär skulle faktiskt funka t.o.m. på pendeln 🙂😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Klåpare och solklara tiggare går bort. Men duktiga gatumusikanter är ju väldigt trevliga att se!

De här grabbarna till exempel. De kan få sjunga i min tunnelbanevagn närsomhelst:

Jag hade garanterat missat min station om jag sett det där. Lysande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...