Jump to content
Annons

Förbereda inför mastring


mietek

Recommended Posts

Nu sitter jag och mixar projekt på 40-50 spår, och det är väldigt svårt att hålla nivåerna nere, och bandet ifråga, är killar som alltid vill ha MER GITARR o.s.v. Så jag har testat mej fram mixat fram och tillbaka med busskompressor på, för att se var det blir fetast, jag brukar börja med att ta ner allting så att masterregeln inte distar något större, men med så många spår låter det väldigt mesigt om man ska lyckas hålla det nere. även om jag sen slänger på kompressor och limiter, och försöker styra upp det, slutar det ändå med att jag drar på som fan för att det ska bli som jag vill, jag undrar hur man som bäst förbereder för om jag istället skickar ut allt i wavelab, jag funderade på att ställa allt precis som jag vill ha det, vilket kommer innebära att masterregeln förmodligen kommer visa rött.för att sedan dra ner nivån på hela mixen och skicka ut den, är det ett vanligt tillvägagångssätt, tyckte det lät som en bra ide, har inte hunnit testa än dock.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Angående att sänka mastern. Jag utger mig inte för att vara någon superexpert men det jag har fått lära mig är att masterregeln är optimerad för att stå på noll och om man då drar ner den så minskar man i princip på bitdjupet alltså upplösningen. Är kanske mest problematiskt för ljud som ligger svagt i mixen.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Vill man nu inte röra masterregeln och att man har många spår i en mix kan man alltid gruppera spår så att man lägger tex. alla trummor i en grupp alla gitarer i en etc. Ibland kan det också vara bätttre att lägga grupperna effter frekvensomfång istället så att man lägger basljud som olika kickar basar cellos vad det nu kan vara i en grupp och paddar och dyl i en annan möjligheterna är obegränsade.

Man får då mycket mindre reglar att jobba med samtidigt som man kan gå och finjustera enskilda spår också.

Edit: angående trumbuskompresor. Det går väll inte säga något generelt attack och release beror på hur mycket transienter man vill ha eller undvika.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående, enklast är att ta ner det till kanske 8 subgrupper, då är det mycket enklare att justera nivåerna, framför allt om någon hänger över axeln och skriker på mer gitarr.

Låt masterregeln stå där den är och justera ner grupperna istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det är precis det jag har gjort, grupperat alltså, men det är alltid saker som sticker iväg ändå, kagge och virvel t.ex och jag jobbar med en väldigt svårrattat limiter på slutet, timeworks compressorx, svårrattad eftersom allting måste vara väldigt noggrant komprimerat innan den. inte alls som l2 och liknande där man kan dra på hur mycket som helst utan att det spraklar och har sig, det jobbiga är dock att compressorx låter så himla mycket bättre.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag omformulerar lite, eftersom det nu bara återstår att hitta en maximizer, HATAR l2, som förstör allt vad transienter heter, Älskar timeworks compressorx, men vill inte sitta i en vecka och justera bara för att allting ska vara perfekt komprimerat innan.

iztope ozones limiter funkade helt okej, men även den hade svårt att kontrollera transientrika material. Wavearts finalplug, funkade inte alls till materialet, vad kan ni rekommendera, jag står inte ut med platt virvel, utan gillar verkligen hur compressorx jobbar, (faktiskt mycket bättre än deras dedikerade limiter) men alltså någon som jobbar ungefär likadant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen skillnad att sänka mastern eller att sänka de individuella kanalerna. Det är det som är det fina med moderna ljudinspelningsprogram. Eftersom man använder sig av 32- eller 64-bit flyttalsberäkningar har man extremt mycket högre upplösning än slutresultatet (16 bit CD). Så slit inte ihjäl er med att sänka 100 enskilda kanaler 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel.

Man kan sänka allt som du säger men tyvärr är det så att alla bitar är nödvändiga.

Jag vet att alla kör på 24 bitar. Men tyvärr är 24 ingenting. Jobbar altid med 32 bitar och åtminstone 96.

Hertzbiten kan man överleva. Men om man är så dum att man tror sig klara med 24 kan man lika gärna dö!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att alla kör på 24 bitar. Men tyvärr är 24 ingenting. Jobbar altid med 32  bitar och åtminstone 96.

Hertzbiten kan man överleva. Men om man är så dum att man tror sig klara med 24 kan man lika gärna dö!

Hänger inte med i ditt resonemang. Är 24 bitar för låg upplösning? För vad isf?

Du har fel.

Vem syftar du på? Lars XLN?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har Majken att säga om detta? Hur ligger det egentligen till? I mixskolan så lärde jag mig i alla fall att Masterregeln ska stå på noll, och att man ska jobba med nivåerna på de inspelade kanalerna. Det blir ju enklare när man grupperar tex gitarrerna. 50 spår är ingen lek, men man lär sig. Gör en snabb mix i bara nivåer. Gör det på några minuter. Dra upp alla spår men inte lika mycket som du brukar. Se till att allt hörs och se till att det finns nivåmarginal i Mastern. Hur låter det? Gör dettta ett par gånger så att du får känsla för det. Gör sedan en komplett mix med effekter och allt gott men se till att det finns nivåmarginal i Mastern, och koppla in en limiter på Mastern så lär det hända lite saker. Jag själv använder UAD-1 kortet och när jag provade Precision Mastering Limiter med preseten Loudness så hoppade mixen nästan ut ur mina monitorer. Jag justerade så att den var precis under noll. Sen jämförde jag detta med mixen utan limiter och det var stor skillnad. Som jag har förstått så är det bara att lära sig att jobba med nivåerna oavsett om du har 15 eller 150 kanaler. Fråga Jacob Hellner 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel.

Man kan sänka allt som du säger men tyvärr är det så att alla bitar är nödvändiga.

Jag vet att alla kör på 24 bitar. Men tyvärr är 24 ingenting. Jobbar altid med 32  bitar och åtminstone 96.

Hertzbiten kan man överleva. Men om man är så dum att man tror sig klara med 24 kan man lika gärna dö!

32 bits upplösning tar dig i närheten av mätbarheten för termiskt brus. Alltså. Din inspelning innehåller brus som återfinns i brownsk rörelse. Användbart? Nja. Men du har väl bättre öron än jag helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel.

Man kan sänka allt som du säger men tyvärr är det så att alla bitar är nödvändiga.

Jag vet att alla kör på 24 bitar. Men tyvärr är 24 ingenting. Jobbar altid med 32  bitar och åtminstone 96.

Hertzbiten kan man överleva. Men om man är så dum att man tror sig klara med 24 kan man lika gärna dö!

Jiises vilken attityd! :-) Du har dock totalfel, och Lars XLN har rätt. Det är ingen skillnad att sänka masterregeln eller sänka alla kanaler. Masterregeln är inte "optimerad för att stå på noll".

Gör ett test: ta en kanal och lägg på gainplug efter gainplug på max gain så att utsignalen på masterregeln tok-distar. Dra sen ner masterregeln tills resultatet kommer ner till 0db igen. Dist borta! Detta skulle inte funka alls på ett analogt bord, men som Lars skriver så är detta en av fördelarna med att alla program idag jobbar med 32bit float format (eller mer).

Att spela in med mer än 24 bitar är också typ bortkastat. Med 24 bitar får man ett dynamiskt omfång på (max) 144dB. Det betyder att man tar med så många decimaler i inspelningen så att den kan återge ljud som är 144dB svagare än full signal (på 0dB). För att höra dessa skulle man behöva ha upp volymen på sin lyssning eller stereo i nivå över ett jetplan och sen lyssna efter ljudet av papper som suger upp vatten. Typ. All elektronik brusar mycket, mycket mer än så.

Att man ändå använder fler bitar internt i ljudprogrammen idag är just för att man inte skall förlora en enda decimal (eller "bit") av ljudet oavsett om signalen ligger lång över eller under 0dB, så länge det är internt i programmet.

Signalen efter masterregeln skall dock hållas nära under nollan. Det är det steget som avrundar alla siffror till den upplösning man väljer att exportera som. Den slänger alltså bort en massa information, särskilt om det är CD format man exporterar till. När man väl har avrundat alla siffror så förlorar man upplösning om man i efterhand behöver höja signalen.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalen efter masterregeln skall dock hållas nära under nollan. Det är det steget som avrundar alla siffror till den upplösning man väljer att exportera som. Den slänger alltså bort en massa information, särskilt om det är CD format man exporterar till. När man väl har avrundat alla siffror så förlorar man upplösning om man i efterhand behöver höja signalen.

Jag brukar exportera i samma format som inspelning är gjord i. Är den då inspelad med 24 bitar är det inte så viktigt att ligga nära nollan ens här.

Nivåerna justeras slutligen vid mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Börja med att lägga till elbasen i din TrumGrupp. justera så att avstampen från baskaggen kickar igång bastonerna i lagom nivå. Sedan sänker man den gruppen. Mixa sedan ihop Leadgitarrerna snyggt på en annan grupp.

50spår?? du måste få en himla susande ljudbild, inte så mycket anslag i gitarrerna kan jag tänka mig. Men iaf. så när du har gitarrerna klara så smyger du upp trumgruppen tills den tar bra tag i drivet utan att ta över. Sedan kan du ju gå vidare med sången så den hörs igenom.

Lägg inte på några kompressorer på masterregeln om du ska göra en förberedande mix inför mastring.

Mvh

Atle

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel.

Man kan sänka allt som du säger men tyvärr är det så att alla bitar är nödvändiga.

Jag vet att alla kör på 24 bitar. Men tyvärr är 24 ingenting. Jobbar altid med 32  bitar och åtminstone 96.

Hertzbiten kan man överleva. Men om man är så dum att man tror sig klara med 24 kan man lika gärna dö!

Jiises vilken attityd! :-) Du har dock totalfel, och Lars XLN har rätt. Det är ingen skillnad att sänka masterregeln eller sänka alla kanaler. Masterregeln är inte "optimerad för att stå på noll".

Gör ett test: ta en kanal och lägg på gainplug efter gainplug på max gain så att utsignalen på masterregeln tok-distar. Dra sen ner masterregeln tills resultatet kommer ner till 0db igen. Dist borta! Detta skulle inte funka alls på ett analogt bord, men som Lars skriver så är detta en av fördelarna med att alla program idag jobbar med 32bit float format (eller mer).

Att spela in med mer än 24 bitar är också typ bortkastat. Med 24 bitar får man ett dynamiskt omfång på (max) 144dB. Det betyder att man tar med så många decimaler i inspelningen så att den kan återge ljud som är 144dB svagare än full signal (på 0dB). För att höra dessa skulle man behöva ha upp volymen på sin lyssning eller stereo i nivå över ett jetplan och sen lyssna efter ljudet av papper som suger upp vatten. Typ. All elektronik brusar mycket, mycket mer än så.

Att man ändå använder fler bitar internt i ljudprogrammen idag är just för att man inte skall förlora en enda decimal (eller "bit") av ljudet oavsett om signalen ligger lång över eller under 0dB, så länge det är internt i programmet.

Signalen efter masterregeln skall dock hållas nära under nollan. Det är det steget som avrundar alla siffror till den upplösning man väljer att exportera som. Den slänger alltså bort en massa information, särskilt om det är CD format man exporterar till. När man väl har avrundat alla siffror så förlorar man upplösning om man i efterhand behöver höja signalen.

/D

Bra svar!

Provade i Logic och stämmer väldigt bra, det ända jag funderar på är om man ev. vill lägga någon insert på mastern. För enligt analysern jag lägger in på mastern så är signalen väldigt het, vilket iof verkar rimligt då mastern inte påverkar insertvolymen... man borde kunna ändra så att mastern kan vara PRE eller POST, men nu tänker jag bara högt.

Nu är det väl inget problem egentligen eftersom jag aldrig brukar använda effekter på mastern, men bara för vetenskapens skull 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag och mixar projekt på 40-50 spår, och det är väldigt svårt att hålla nivåerna nere, och bandet ifråga, är killar som alltid vill ha MER GITARR o.s.v.

Släng ut bandet och börja om. Det är inte de som är ljudtekniker. De betalar ju för att det är dina öron som har vässats och tränats under tiden du har varit ljudtekniker 😛 Sen att de står bakom och skriker är ju helt fel, de måste ju sitta i lyssningspositionen om de ska höra hur det låter egentligen.

Anyway, en fåga om det där Lars från XLN Audio sa: Spelar det nån roll om det lyser rött någonstans på de enskilda kanalernas inserts, alltså på nån plugg eller nåt? Jag menar så länge det är ok på masterregeln. I så fall sparar man ju massor med tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anyway, en fåga om det där Lars från XLN Audio sa: Spelar det nån roll om det lyser rött någonstans på de enskilda kanalernas inserts, alltså på nån plugg eller nåt? Jag menar så länge det är ok på masterregeln. I så fall sparar man ju massor med tid.

Ja det spelar roll. Har du clipping i inputen till nån plugg och inte i outputen betyder inte det att det inte clippar. Skit in = Skit ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Anyway, en fåga om det där Lars från XLN Audio sa: Spelar det nån roll om det lyser rött någonstans på de enskilda kanalernas inserts, alltså på nån plugg eller nåt? Jag menar så länge det är ok på masterregeln. I så fall sparar man ju massor med tid.

Ja det spelar roll. Har du clipping i inputen till nån plugg och inte i outputen betyder inte det att det inte clippar. Skit in = Skit ut!

fast menade han inte typ så att, det inte skulle göra nån skillnad om den enskilda kanalen lyser rött om det ändå går ut till en buss där det inte gör det? det låter ju inte som det blir annorlunda.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

javisst för det verkar inte påverka nåt i nuendo 3 iaf, det är iofs exakt samma som att sänka resten men av ren lathet drog jag en buss i taket med lite mastringpluggar på mastern och det funkade ju lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel.

Man kan sänka allt som du säger men tyvärr är det så att alla bitar är nödvändiga.

Jag vet att alla kör på 24 bitar. Men tyvärr är 24 ingenting. Jobbar altid med 32 bitar och åtminstone 96.

Hertzbiten kan man överleva. Men om man är så dum att man tror sig klara med 24 kan man lika gärna dö!

32 bits upplösning tar dig i närheten av mätbarheten för termiskt brus. Alltså. Din inspelning innehåller brus som återfinns i brownsk rörelse. Användbart? Nja. Men du har väl bättre öron än jag helt enkelt.

I teorin skulle det vara så om vi hade ideala AD-omvandlare som klarade upplösningen 32bitar. Dagens omvandlare är inte ens ideala 24bitars dito...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag och mixar projekt på 40-50 spår, och det är väldigt svårt att hålla nivåerna nere, och bandet ifråga, är killar som alltid vill ha MER GITARR o.s.v.

Släng ut bandet och börja om. Det är inte de som är ljudtekniker. De betalar ju för att det är dina öron som har vässats och tränats under tiden du har varit ljudtekniker 😕 Sen att de står bakom och skriker är ju helt fel, de måste ju sitta i lyssningspositionen om de ska höra hur det låter egentligen.

Anyway, en fåga om det där Lars från XLN Audio sa: Spelar det nån roll om det lyser rött någonstans på de enskilda kanalernas inserts, alltså på nån plugg eller nåt? Jag menar så länge det är ok på masterregeln. I så fall sparar man ju massor med tid.

Titta på en idag mastrad stereofil så är det ingen annat än en klipporgie, så nej det är ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Börja med att lägga till elbasen i din TrumGrupp. justera så att avstampen från baskaggen kickar igång bastonerna i lagom nivå. Sedan sänker man den gruppen. Mixa sedan ihop Leadgitarrerna snyggt på en annan grupp.

50spår?? du måste få en himla susande ljudbild, inte så mycket anslag i gitarrerna kan jag tänka mig. Men iaf. så när du har gitarrerna klara så smyger du upp trumgruppen tills den tar bra tag i drivet utan att ta över. Sedan kan du ju gå vidare med sången så den hörs igenom.

Lägg inte på några kompressorer på masterregeln om du ska göra en förberedande mix inför mastring.

Mvh

Atle

Vet man inte vad man gör bör man inte mixa genom en kompressor, men att allmännt säga att det ska vara tomt på mastern är helt klart att ta i menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lägg inte på några kompressorer på masterregeln om du ska göra en förberedande mix inför mastring.

Vet man inte vad man gör bör man inte mixa genom en kompressor, men att allmännt säga att det ska vara tomt på mastern är helt klart att ta i menar jag.

Håller inte med. Mixar sällan med pluggar på mastern av olika anledningar.

Till att börja med är många av de pluggar jag kan tänka att lägga på mastern ganska resurskrävande. Använder hellre kraften till att processsa separata spår.

Det tar extra tid att jobba med mixen och mastern samtidigt. Föredrar att koncentrera mig på en sak i taget.

Hårt bearbetad master passar till vissa genres/ljudideal men inte till andra.

Är det något man med rätta kan säga att "det löser sig i mastringen" så är det just... mastring. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...