Jump to content
Annons

Timegroove

Medlem
  • Antal inlägg

    211
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Timegroove

  • Födelsedag 1974-05-20

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Norrköping

Min musik online

Socialt

  • Skype
    magti349@student.liu.se
  1. Hur kan du vara säker på det?
  2. http://www.tobybear.de/p_minihost.html
  3. http://www.emu.com/support/files/storage/E...0on%20Vista.pdf
  4. Antingen får du koppla en kabel mellan midi-out och midi-in på ljudkortet, eller använda en "virtuell midi-kabel" som kopplar ihop enheterna. Exempelvis Hubi's midi loopback device. Du kan inte välja en midi-in port i programmets val för midi-out.
  5. Keyboardet får inte ström via midi-kontakten, så du måste ge det ström via en adapter.
  6. Midi-out från keyboardet till Midi-in på ljudkortet. Välj ljudkortets Midi-in i Cubase. Du kan inte få något ljud från ljudkortet eftersom det inte innehåller någon synth.
  7. Du måste synka ihop korten med en word-clock kabel, annars kan de hamna ur synk. Om du exempelvis spelar in på ett kort och monitor-lyssnar via det andra så kan det bli problem. Vet inte om det är möjligt att synka ihop korten på detta sätt, men det borde det vara. Det går iaf att göra på exempelvis M-Audio Audiophile 2496. Edit: För att förtydliga, du kopplar kabeln från första kortets S/PDIF-ut till det andra kortets S/PDIF-in så att det får synk från det första kortet.
  8. men så som jag uppfattar det så spelar det ingen större roll vilken preamp man har om man har ett kasst ljudkort... signalen går ändå igenom ljudkorets preamp o begränsas där. det blir aldrig bättre än ljudkortets preamp - oavsett om ja kopplar in i line in eller mic in.. med andra ord måste man lägga många slantar på ett bra ljudkort som har bra preamp i sig redan.. o då finns ingen anledning att köpa en extra preamp... förutom till att ev. färga ljudet på något sätt... känns ju lite onödigt för min del.. då lämnar ja hellre tillbaka preampen.. inte sant? ...men du ska aldrig koppla in en extern preamp på annat än en lineingång. Hur har du kopplat det när du har testat? Jag förstår inte riktigt var uppgiften om att linesignalen går genom preampen i ljudkortet, kommer ifrån. Något sådant gick inte att se i manualen, när jag tittade där... 😕 Om du tittar på en bild på ljudkortet så ser du att man kan ställa gainen från line till mic, så antagligen så går det genom någon preamp i vilket fall. Det är inte särskilt sannolikt att linesignalen går genom micpreampen, eftersom micingången är XLR och lineingången är Tele. I sådana lägen brukar Telekontakten vara ett brytjack som bryter kontakten till XLR och ställer om signalvägen. Jag har sett liknande dumma beteckningar på Gainratten på mixrar också - men om man ställer in dem på Line, så går signalen förbi micpreampen. Mic och Line-texten på Gainratten visar då bara vilken ände av ratten det är troligast att man behöver sätta Gainen på om man väljer det ena eller det andra. Visst hade det varit bättre med ett ljudkort där linesignalen går direkt in till omvandlaren, men det borde inte vara så avgörande egentligen (beroende på hur kinkig man är förstås... 😉 ), eftersom det bara handlar om det sista steget före omvandlaren - och som man förmodligen ändå bara kommer att köra 1:1 genom, eftersom man har nivåreglering på preampen. Nu vet jag förstås inte helt säkert hur det är i just detta fallet i och med att det inte finns något blockschema i manualen, men det skulle vara stenkorkat att dämpa en linesignal till micnivå, för att sedan förstärka den till linenivå igen genom micpreampen - eftersom det skulle tillföra mycket extra brus i onödan. Det är inga brytjack, enligt manualen ska man inte koppla in något i XLR och tele samtidigt. Sedan förstår jag inte varför line-signalen skulle behöva dämpas, det räcker ju att förstärka signalen ifall den är för låg, med andra ord kommer från en mikrofon. Vad jag menade var att om man kör in linesignalen på en micingång (som var det som verkade diskuteras), så måste man sänka nivån katastrofalt lågt från preampens utgång om det inte ska dista. Att man "på köpet" får fel impedansmatchning, är inte direkt någon fördel heller... Varför ska man sänka signalen på utgången, det är väl bara att låta signalen gå igenom preampen oförändrad? På mitt mixerbord exempelvis har jag både XLR och tele, och där kan jag koppla in både line-signal eller mic-signal. Kör jag line-signal så är det bara att ha gainen på lägsta nivån, kör man man med mic så ökar man gainen, svårare än så borde det inte vara? Edit: Som här exempelvis http://www.freewebz.com/spiritfolio/p20.gif, mono input channel.
  9. men så som jag uppfattar det så spelar det ingen större roll vilken preamp man har om man har ett kasst ljudkort... signalen går ändå igenom ljudkorets preamp o begränsas där. det blir aldrig bättre än ljudkortets preamp - oavsett om ja kopplar in i line in eller mic in.. med andra ord måste man lägga många slantar på ett bra ljudkort som har bra preamp i sig redan.. o då finns ingen anledning att köpa en extra preamp... förutom till att ev. färga ljudet på något sätt... känns ju lite onödigt för min del.. då lämnar ja hellre tillbaka preampen.. inte sant? ...men du ska aldrig koppla in en extern preamp på annat än en lineingång. Hur har du kopplat det när du har testat? Jag förstår inte riktigt var uppgiften om att linesignalen går genom preampen i ljudkortet, kommer ifrån. Något sådant gick inte att se i manualen, när jag tittade där... 😄 Om du tittar på en bild på ljudkortet så ser du att man kan ställa gainen från line till mic, så antagligen så går det genom någon preamp i vilket fall. Det är inte särskilt sannolikt att linesignalen går genom micpreampen, eftersom micingången är XLR och lineingången är Tele. I sådana lägen brukar Telekontakten vara ett brytjack som bryter kontakten till XLR och ställer om signalvägen. Jag har sett liknande dumma beteckningar på Gainratten på mixrar också - men om man ställer in dem på Line, så går signalen förbi micpreampen. Mic och Line-texten på Gainratten visar då bara vilken ände av ratten det är troligast att man behöver sätta Gainen på om man väljer det ena eller det andra. Visst hade det varit bättre med ett ljudkort där linesignalen går direkt in till omvandlaren, men det borde inte vara så avgörande egentligen (beroende på hur kinkig man är förstås... 😄 ), eftersom det bara handlar om det sista steget före omvandlaren - och som man förmodligen ändå bara kommer att köra 1:1 genom, eftersom man har nivåreglering på preampen. Nu vet jag förstås inte helt säkert hur det är i just detta fallet i och med att det inte finns något blockschema i manualen, men det skulle vara stenkorkat att dämpa en linesignal till micnivå, för att sedan förstärka den till linenivå igen genom micpreampen - eftersom det skulle tillföra mycket extra brus i onödan. Det är inga brytjack, enligt manualen ska man inte koppla in något i XLR och tele samtidigt. Sedan förstår jag inte varför line-signalen skulle behöva dämpas, det räcker ju att förstärka signalen ifall den är för låg, med andra ord kommer från en mikrofon.
  10. men så som jag uppfattar det så spelar det ingen större roll vilken preamp man har om man har ett kasst ljudkort... signalen går ändå igenom ljudkorets preamp o begränsas där. det blir aldrig bättre än ljudkortets preamp - oavsett om ja kopplar in i line in eller mic in.. med andra ord måste man lägga många slantar på ett bra ljudkort som har bra preamp i sig redan.. o då finns ingen anledning att köpa en extra preamp... förutom till att ev. färga ljudet på något sätt... känns ju lite onödigt för min del.. då lämnar ja hellre tillbaka preampen.. inte sant? Nja, det beror ju på, vissa ljudkort har bara line eller både preamp och line, och då ska du använda line-ingångarna istället.
  11. men så som jag uppfattar det så spelar det ingen större roll vilken preamp man har om man har ett kasst ljudkort... signalen går ändå igenom ljudkorets preamp o begränsas där. det blir aldrig bättre än ljudkortets preamp - oavsett om ja kopplar in i line in eller mic in.. med andra ord måste man lägga många slantar på ett bra ljudkort som har bra preamp i sig redan.. o då finns ingen anledning att köpa en extra preamp... förutom till att ev. färga ljudet på något sätt... känns ju lite onödigt för min del.. då lämnar ja hellre tillbaka preampen.. inte sant? ...men du ska aldrig koppla in en extern preamp på annat än en lineingång. Hur har du kopplat det när du har testat? Jag förstår inte riktigt var uppgiften om att linesignalen går genom preampen i ljudkortet, kommer ifrån. Något sådant gick inte att se i manualen, när jag tittade där... 😲 Om du tittar på en bild på ljudkortet så ser du att man kan ställa gainen från line till mic, så antagligen så går det genom någon preamp i vilket fall.
  12. Koppla inte in VTB-1:an via mic-ingångarna på ljudkortet, kör via line-in istället. Edit: Nu ser jag att det antagligen inte spelar någon roll var du kopplar in VTB-1:an, eftersom det verkar som att signalen går via mic-preampen på ljudkortet iaf.
  13. De som kom med har jag 😄 Ja, men har du valt dem i programmet du använder? Ja, det står M-Audio Audiophile asio Det verkar rätt.
  14. De som kom med har jag 😄 Ja, men har du valt dem i programmet du använder?
×
×
  • Skapa ny...