Jump to content
Annons

Basshunter drar in $ trots generellt förakt


Coffeemidget

Recommended Posts

Denna tråden började med en enkel och kanske lite noobig fråga men ballade sedan ur till en jantelags jamboree. Skulle gärna vilja diskutera det som tog över den tråden utan att hamna off topic så en egen tråd för det hela vore väl nice.

Hur är det möjligt att sjukligt irriterande och kass musik får sådan uppmärksamhet? Jo, majoriteten gillar den tydligen och det gör mitt enkla omdömme till minoritet i frågan. Hackar man lite på en del öronsår är det väldigt lätt för folk att bara kontra med hur mycket de producenterna skrattar åt mig när de går till banken. Att man lyckats rota sig i radion och tjänar fett med flis på en tråkig blöj-dänga är inte automatiskt ett bevis på att man gjort en bra låt enligt mig. varför blir vissa så griniga när en del människor vill uttrycka sitt missnöje över de styggelser som tar sig ut i etern?

Jag tycker att man måste vädra sina åsikter om man ska hoppas på ändring, och mycket på radion suger. Hacka inte på folk som hackar, de bara lobbyar för sin sak. Allt handlar inte bara om avundsjuka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 138
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nej jag håller nog med dig. Jag tror också som jag var inne på att det handlar om något man verkligen bryr sig om. Eftersom man själv gör musik så har man väl oftast ett patos på något sätt. Något som driver en. Sedan är det kalrt att det vore kul att göra bra musik och tjäna pengar. Det håller jag med om. Och om frågan kom till mig om jag ville skriva låtar till basshunter eller Nic och tjäna tjogvis med stålar så är jag inte säker på att jag skulle tacka nej.

Jag har för övrigt samma åskit vad gäller relationer. Om man bråkar med en person så är oftast den personen på något sätt betydelsefull för en annars skulle man inte orka bry sig. spännvidden i en relation eller till ett fenomen avgör hur mycket man känner för det helt enkelt.

😏

edit. ständigt denna stavning

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

incognito utan tvekan, men jag har nog inte tillräckligt härdade nerver för att få en spotlight i plytet om jag släpper något jag inte är helt stolt över. beror ju på hur mycket jag potentiellt kan få och hur stolt jag är över mitt verk. Är det något oseriöst som jag lappat ihop för skojs skull så skiter jag i velket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
AuDiOToNiC (oregistrerad)

Tjena har hört att Basshunter har blivit miljonär på sina hits!!

Kan det vara sant tro?. Vet folk som gör 100 ggr bättre musik och är ej miljonärer

och det gäller inte mig hehe!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte koll på hur mycket han spelats på radio utomlands, men om det är mycket så är det inte direkt någon omöjlighet.

Det är väl sällan de som gör den "bästa" musiken som tjänar de stora pengarna?

EDIT: sen är ju inte en miljon svenska kronor så hemskt mycket pengar heller.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

AuDiOToNiC (oregistrerad)
Jag har inte koll på hur mycket han spelats på radio utomlands, men om det är mycket så är det inte direkt någon omöjlighet.

Det är väl sällan de som gör den "bästa" musiken som tjänar de stora pengarna?

EDIT: sen är ju inte en miljon svenska kronor så hemskt mycket pengar heller.

sant sant men fan vad kass musik!!

Jag hoppas inte folk kallar detta för Techno! som många gör här i sverige!

nämner man Techno säger dem typ a Mr.vain ,Snap, all electronisk musik är inte Techno varje genre har sin stil FOLK LÄR ER DETTA!

Jag kan typ säga Roxette a dansbands musik lite fel va!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance tycker jag de flesta brukar kalla det han gör. Jag har inte sån stor koll på genrer inom den världen så jag kan inte avgöra vad som är vad riktigt.

För mig är trance instrumentalt och väldigt stämningsförhöjande. Vilket jag inte får ihop med Basshunter 😉

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Trance tycker jag de flesta brukar kalla det han gör.

Härregud... 😉

Trance är fan det sista han gör. Poptechno är mer korrekt term.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas inte folk kallar detta för Techno! som många gör här i sverige!

nämner man Techno säger dem typ a Mr.vain ,Snap, all electronisk musik är inte Techno varje genre har sin stil FOLK LÄR ER DETTA!

Folk skiter i vad musikstilen kallas. Och hade jag blivit miljonär på det, hade jag också skitit i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Miljonär - skatt kanske? Sist jag checkade så tror jag man fick 300-400 kr per spelad minut i radion och ungefär det dubbla i TV:n. Eftersom jag sääällan lyssnar på radio (gissa varför!) så vet jag inte om han blivit spelad mycket nog... för nog lär det väl vara främsta inkomstkällan för en artist idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena har hört att Basshunter har blivit miljonär på sina hits!!

Kan det vara sant tro?. Vet folk som gör 100 ggr bättre musik och är ej miljonärer

och det gäller inte mig hehe!!  😉

Sen när är kvalitet ett mått på hur mycket pengar man kommer tjäna?

Det är väl snarare tvärt om, att ju mer pengar man tjänar, desto fler gillar det man gör?

Jag gillar definitivt inte det basshunter gör, men är det så lätt att bli miljonär, då är det ett under att inte fler blivit det.

Redigerat av MindWarp
Link to comment
Dela på andra sajter

Han har nog några miljorner ja, han borde kunna köpa nya sets 😛.

Han gör snarare Epic trance aka eurotrance som e Dance i europa llr trance pop llr cheesy trance 😉 .. Techno e inge bra tycker jag, håller mig till cheesy trance 😎

Redigerat av wikked
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid lika tråkigt när avundsjukan visar sitt fula tryne.

Kom igen nu hörni, det är en kollega ni snackar om - i alla fall i teorin, jag tror kanske inte att era egna alster tävlar i Jonas liga... 😆

Kan någon förresten berätta för mig varför Basshuntertrådar ofta hamnar i DJ-kategorin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Basshunter!!!

Nix jag gillar inte låten heller, och tycker att jag skriver mycket bättre musik, MEN...

Låten är den enklast tänkbara och jag tycker att man borde kunna knåpa ihop ungefär 10-12 sådana på en dag. Dock är det något i låten som FUNKAR och som gör att den stannar i folks huvud. DET är storheten i den låten! Heja Basshunter och lycka till som miljonär! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska glädjas med dom sämsta även om dom e rika och har blivit mijonärer och även fast dom har gjort Bot låtsddjäveln.

Och d e klart man e avundsjuk. Avundsjuka e inte en synd, avundsjuka e normalt. Kanske inte i allas ögon men i dom flestas 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte han har lyckats bli miljonär ännu, det skulle kunna vara på ringsignaler eller skivförsäljning då men knappast på de svenska radiospelningarna.

Enligt Stims hemsida så ger en spelning i P3 29,52 kronor per minut, i Basshunters fall så får han alltså ca 90 kronor per gång låten spelas i P3. Mix Megapol (som är den station som nog har spelat honom mest) betalar 32 öre per minut, alltså högst 1 krona per gång låten spelas.

Räknat på de här uppgifterna så krävs det MÅNGA spelningar för att komma upp i en miljon kronor, man kan nog också räkna med att Basshunter har ett förlagsavtal som gör så förlaget tar runt 30% av hans intäkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog säkert att han kan vara miljonär.....om han har hunnit få cashen för radiospelningarna utomlands....han toppar ju (eller åt minståne befunnits på top tio) flera listor i europa....och en miljon kronor är inte så offantligt mkt pengar....skivförsäljning, radiospelningar, "konserter", och lite finlandskryssningar och dylikt, så är man där ganska snart tror jag....

ang. musikstilen så skiter nog dom flesta (99%) i vilken subgenre han hamnar i....i min värld hamnar han nånstans vid Pop/techno/trance/dance (enklast är nog att bara köra med techno helt enkelt)....resten skiter jag fullständigt i! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ointressant skräp i mina öron, men tydligen kanonbra enligt många andras öron. 😎 Det är trots allt skitkul att han lyckas tjäna pengar på det han totar ihop. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl sällan de som gör den "bästa" musiken som tjänar de stora pengarna?

Jag vete fan... men KAN man verkligen underkänna alla som uppenbarligen betalar för en skiva? För det blir ju nånstans konsekvensen av resonemanget. Vilken musik är bäst - den som tilltalar flertalet människor eller den som är mer svåråtkomlig och bara har en liten skara lyssnare? Själv röstar jag ju för sista alternativet men inser ju att det är en högst subjektiv åsikt som de flesta uppenbarligen inte delar.

Tja, ska jag vara riktigt petig tycker jag ju att MIN EGEN musik är bäst, och jag säljer ju inte plattor i Per Gessles volymer direkt, men vem älskar inte sina egna barn över allt annat..? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (rainydays @ 11 December 2006, 03:27)

Trance tycker jag de flesta brukar kalla det han gör.

Härregud... rolleyes.gif

Trance är fan det sista han gör. Poptechno är mer korrekt term.

Vadå techno!

Han har inte med techno att göra heller!

Men snälla.... Det finns ju faktiskt bara två musikstilar! Synt eller hårdrock! Man är antigen syntare eller hårdrockare, och Basjägarn är inte hårdrockare... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (rainydays @ 11 December 2006, 03:27)

Trance tycker jag de flesta brukar kalla det han gör.

Härregud... rolleyes.gif

Trance är fan det sista han gör. Poptechno är mer korrekt term.

Vadå techno!

Han har inte med techno att göra heller!

Men snälla.... Det finns ju faktiskt bara två musikstilar! Synt eller hårdrock! Man är antigen syntare eller hårdrockare, och Basjägarn är inte hårdrockare... 😎

😉 Nää....finns många fler.

Jag skulle kalla Båtmans musik för Eurodisco.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inte alls otroligt att han fått ihop en miljon? 😎 Han har väl sålt lite plattor, haft lite spelningar osv också även om boten anna lär vara största delen av kakan...

Och så kanske han hade lite pengar sen innan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inte alls otroligt att han fått ihop en miljon? 😕 Han har väl sålt lite plattor, haft lite spelningar osv också även om boten anna lär vara största delen av kakan...

Och så kanske han hade lite pengar sen innan. 😛

Eller har han dragit in dem på sin karriär som nakenmodell. 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har nog några miljorner ja, han borde kunna köpa nya sets 😄.

Han gör snarare Epic trance aka eurotrance som e Dance i europa llr trance pop llr cheesy trance 😛 .. Techno e inge bra tycker jag, håller mig till cheesy trance 😄

Min benämning på Basshunter måste bli Elektronisk Pop. Han gör musiken digitalt, och den är populär 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Basshunters musik måste ju självklart kallas för schlager-trance. Sen lär han väl fått jävligt bra betalt för alla spelningar han har gjort överallt. Klart att snubbe har tjänat stora pengar.

Säga vad man vill om Basshunter, men det är inte många hemmasnickrare som har tjänat miljoner på bara en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...