Jump to content
Annons

Basshunter drar in $ trots generellt förakt


Coffeemidget

Recommended Posts

jag tror det mer handlar om hur mycket den har blivit spelad, jag vet inte ifall ni märker det, men ju oftare man hör en låt så tycker man om den lite bättre för varje gång, tycker jag iaf, och boten anna var väl i princip sönderspelad i sommras. 😄 sedan hörs radio av en miljon lyssnare varje dag eller så... 😛

sen hur det har gott utomlands ha jag ingen aning om 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 138
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är väl sällan de som gör den "bästa" musiken som tjänar de stora pengarna?

Jag vete fan... men KAN man verkligen underkänna alla som uppenbarligen betalar för en skiva? För det blir ju nånstans konsekvensen av resonemanget. Vilken musik är bäst - den som tilltalar flertalet människor eller den som är mer svåråtkomlig och bara har en liten skara lyssnare? Själv röstar jag ju för sista alternativet men inser ju att det är en högst subjektiv åsikt som de flesta uppenbarligen inte delar.

Tja, ska jag vara riktigt petig tycker jag ju att MIN EGEN musik är bäst, och jag säljer ju inte plattor i Per Gessles volymer direkt, men vem älskar inte sina egna barn över allt annat..? 😮

Jag tycker du har helt rätt Lundberg! 😛

Man måste vara försiktig när man kritiserar en storsäljare, man behöver inte tycka om den, men något har han ju iaf gjort som slagit rätt...

Vårat eget Demoforum lever ju sitt eget liv i klia på ryggen ligan, är det så vi vill att musikmarknaden ska fungera...?

Nej, jag är absolut ingen Basshunter fan, men att bara garva och kritisera samtidigt som den egna produktionen sinar i samma omfattning som musikinkomsterna rimmar dåligt... 😄😛

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas inte folk kallar detta för Techno! som många gör här i sverige!

nämner man Techno säger dem typ a Mr.vain ,Snap, all electronisk musik är inte Techno varje genre har sin stil FOLK LÄR ER DETTA!

Jag kan typ säga Roxette a dansbands musik lite fel va!! 😱

Hans musik är som någon annan nämner Eurotechno, ibland går han över till Hardhouse.

I mina ögon är han bara bluff som slickar röva från hela jäfla svensson kulturen.

Känns som att musiken inte kommer så värst mycket från hjärtat, imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag tror inte han har lyckats bli miljonär ännu, det skulle kunna vara på ringsignaler eller skivförsäljning då men knappast på de svenska radiospelningarna.

Enligt Stims hemsida så ger en spelning i P3 29,52 kronor per minut, i Basshunters fall så får han alltså ca 90 kronor per gång låten spelas i P3. Mix Megapol (som är den station som nog har spelat honom mest) betalar 32 öre per minut, alltså högst 1 krona per gång låten spelas.

Räknat på de här uppgifterna så krävs det MÅNGA spelningar för att komma upp i en miljon kronor, man kan nog också räkna med att Basshunter har ett förlagsavtal som gör så förlaget tar runt 30% av hans intäkter.

Det där skulle nog kunna vara 32 öre/min gånger per lokal sändare/station.

Det blir ändå en del eftersom alla sändare sänder samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte han har lyckats bli miljonär ännu, det skulle kunna vara på ringsignaler eller skivförsäljning då men knappast på de svenska radiospelningarna.

Enligt Stims hemsida så ger en spelning i P3 29,52 kronor per minut, i Basshunters fall så får han alltså ca 90 kronor per gång låten spelas i P3. Mix Megapol (som är den station som nog har spelat honom mest) betalar 32 öre per minut, alltså högst 1 krona per gång låten spelas.

Räknat på de här uppgifterna så krävs det MÅNGA spelningar för att komma upp i en miljon kronor, man kan nog också räkna med att Basshunter har ett förlagsavtal som gör så förlaget tar runt 30% av hans intäkter.

Det där skulle nog kunna vara 32 öre/min gånger per lokal sändare/station.

Det blir ändå en del eftersom alla sändare sänder samma.

Sant, eftersom varje station/sändare räknas som en egen radiosändare (de är lokalradiostationer). Såg även att vissa regioner har högre stimpris än andra. Någon som vet vad en riksspelning på Mix Megapol skulle genera i stim-pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte han har lyckats bli miljonär ännu, det skulle kunna vara på ringsignaler eller skivförsäljning då men knappast på de svenska radiospelningarna.

Enligt Stims hemsida så ger en spelning i P3 29,52 kronor per minut, i Basshunters fall så får han alltså ca 90 kronor per gång låten spelas i P3. Mix Megapol (som är den station som nog har spelat honom mest) betalar 32 öre per minut, alltså högst 1 krona per gång låten spelas.

Räknat på de här uppgifterna så krävs det MÅNGA spelningar för att komma upp i en miljon kronor, man kan nog också räkna med att Basshunter har ett förlagsavtal som gör så förlaget tar runt 30% av hans intäkter.

Det där skulle nog kunna vara 32 öre/min gånger per lokal sändare/station.

Det blir ändå en del eftersom alla sändare sänder samma.

Lite snabbt räknade jag ut att Mixmegapol har 49 sändare totalt inklusive slavar...

Skulle ju då ge 15,68kr per minut x 3 1/2... = 54,88kr varje gång låten spelades...

Spelas den sedan totalt 20ggr om dagen i alla stationer tillsammans så skulle det ju bli 1097kr om dagen...

Under 3 månader skulle det ge 100 979kr...

Men får han lite pengar för den som kopierade hans låt och sålde i Europa så kan det säkert bli mer... 😱

Och sedan allt annat såklart... Porrfilmerna och det ger väl en del... 🙂😉😎

Link to comment
Dela på andra sajter

AuDiOToNiC (oregistrerad)
På sin höjd kan man kalla det EuroTechno

Nä inte på långa vägar!! Techno är mer tung och långsammare + fetare ljud än vad basshunter har. Jag skulle kalla det euroskit.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AuDiOToNiC (oregistrerad)
Trance tycker jag de flesta brukar kalla det han gör.

Härregud... 🙂

Trance är fan det sista han gör. Poptechno är mer korrekt term.

Vadå techno!

Han har inte med techno att göra heller! 😎

Håller helt med! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AuDiOToNiC (oregistrerad)
Härligt, en ny tråd för alla avundsjuka jantelagare och genrepoliser.

Jag är inte avundsjuk ville bara veta vad jag fick höra och tycker bara han gör skit musik.Det är inget att bli avundsjuk på. Brudar får jag utan pengar ändå så det spelar nog ingen roll, sen har jag det som är mest värdefullste än basshunters miljoner om han nu har det och det är min SON. 🙂

P.S

Genrepolis var nytt synd att det inte fanns sånna. Så de kunde böta dem som inte kan musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

AuDiOToNiC (oregistrerad)
Man ska glädjas med dom sämsta även om dom e rika och har blivit mijonärer och även fast dom har gjort Bot låtsddjäveln.

Och d e klart man e avundsjuk. Avundsjuka e inte en synd, avundsjuka e normalt. Kanske inte i allas ögon men i dom flestas 😄

Buen dicho hombre (bra sagt mannen). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ärligt, hur skön är han inte!? Han kör sitt race! Killen har touretts (vet ej hur det stavas) och lyckas ändå daska ut en låt som hela europa har dansat till minst 1 gång... Skön snubbe!

Han kör i FL Studio har jag för mig.

Så folk som tidigare har sagt att man inte kan tjäna pengar på sådant har ju haft fatal error senaste sommaren...

Btw, Han är garanterat miljonär...

Jag tror iof inte att hans tourettes syndrom på något vis hämmar hans musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

AuDiOToNiC (oregistrerad)
Jag hoppas inte folk kallar detta för Techno! som många gör här i sverige!

nämner man Techno säger dem typ a Mr.vain ,Snap, all electronisk musik är inte Techno varje genre har sin stil FOLK LÄR ER DETTA!

Jag kan typ säga Roxette a dansbands musik lite fel va!!  🙂

Hans musik är som någon annan nämner Eurotechno, ibland går han över till Hardhouse.

I mina ögon är han bara bluff som slickar röva från hela jäfla svensson kulturen.

Känns som att musiken inte kommer så värst mycket från hjärtat, imo.

I like your words vato! 😄 men hardhouse är väl lite mycket va!

Redigerat av AuDiOToNiC
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas inte folk kallar detta för Techno! som många gör här i sverige!

nämner man Techno säger dem typ a Mr.vain ,Snap, all electronisk musik är inte Techno varje genre har sin stil FOLK LÄR ER DETTA!

Jag kan typ säga Roxette a dansbands musik lite fel va!!  🙂

Hans musik är som någon annan nämner Eurotechno, ibland går han över till Hardhouse.

I mina ögon är han bara bluff som slickar röva från hela jäfla svensson kulturen.

Känns som att musiken inte kommer så värst mycket från hjärtat, imo.

I like your words vato! 😄 men hardhouse är väl lite mycket va!

Jag har alltid undrat: exakt hur låter den här musiken som kommer från hjärtat? Har det med texten att göra? Harmonierna? Måste den gå i moll?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Kul för grabben att han tjänat pengar! 😎

Nu vet jag ju inte om det här inlägget är på skoj, men det går lite emot allt du sagt i tråden om Linda Rosing.

Nej, om du tänker efter så gör det inte alls det.

Att Basshunter tjänar pengar på nåt han tycker är roligt, är roligt för honom.

Att musikindustrin släpper ifrån sig o media spelar sån skit som Boten Anna o satsar på dokusåpakändisar är tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (rainydays @ 11 December 2006, 03:27)

Trance tycker jag de flesta brukar kalla det han gör.

Härregud... rolleyes.gif

Trance är fan det sista han gör. Poptechno är mer korrekt term.

Vadå techno!

Han har inte med techno att göra heller!

Men snälla.... Det finns ju faktiskt bara två musikstilar! Synt eller hårdrock! Man är antigen syntare eller hårdrockare, och Basjägarn är inte hårdrockare... 😎

Ha ha ha...fy fasen vad klockrent...självklart finns det bara två musikstilar! Synth eller hårdrock! Och jag är ingen synthare direkt... 🙂

Leve musiken!

/Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Har STIM-pengarna sänkts drastiskt sedan mitten på 90-talet? Jag fick personligen betydligt mer än de pengarna som nämns i den här tråden. Hade ingen stor hit men jag fick rätt hyfsat med pengar frånn de gånger någon av mina låtar lirades i radion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta vem som reggade sig idag! 🙂

Nu kan ni fråga honom personligen. 😕

Om han var/är här så skulle han nog inte utge sitt riktiga artistnamn.

Självklart inte. Det var en lustig iakttagelse bara, i dessa basshunter-diskussionsdagar. Därav smileysarna. Ironi helt enkelt... 😄

EDIT: Och du "Bazzhunter" - om du läser detta: Jag menade inget illa, oavsett vem du är.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

I like your words vato! 😳 men hardhouse är väl lite mycket va!

Tankade faktiskt hans ena skiva, In the rainbow eller vad den nu heter.

Tyckte visst endel låtar var absolut hardhouse, rätt lik t.ex. Darren D tbh.

Men men det där är egentligen bara en hör upplevelse vad man anser att det är.

Helt ärligt hoppar han runt bland stilar, imo.

Nu vet jag att jag kommer bli sågad från folk, men tycker faktiskt hans musik är pop, sammasak med cascada osv. Varför? Jo, för att det är populär musik just vad det är, anser att ordet pop, har flyttit iväg från den "klassiska-poppen".

Vet hur ni som diskuterar emot tänker, så det är ingen mening med att öppna debatt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...