Jump to content
Annons

Så dog Hem PCn


Neko

Recommended Posts

I fredags så slocknade min dator. Skärmen blev svart och datorn liksom bara la sig i viloläge.

Startar man datorn nu, så hör man att den drar igång fläktar, den kollar hårddiskar. Men sen händer exakt ingenting. Inte ett pip. Några bra idéer? Fattar mig lite kort. Fyller på med mer info sen.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pröva återställa bios, brukar gå att göra genom att hålla in home eller nåt i den stilen, står väl i manualerna om du har kvar dom. Du kan också öppna datorn, plocka ur det lilla knappcellsbatteriet på moderkortet och vänta ett par minuter, sen sätta tillbaka. Då ska bios också återställas. men om du har manualer så läs på hur man återställer bios bara.

Annars är det väl bara att börja felsöka, låna minnen av nån annans dator och testa byta, gör så med varje del tills du hittat felet :\.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva återställa bios, brukar gå att göra genom att hålla in home eller nåt i den stilen, står väl i manualerna om du har kvar dom. Du kan också öppna datorn, plocka ur det lilla knappcellsbatteriet på moderkortet och vänta ett par minuter, sen sätta tillbaka. Då ska bios också återställas. men om du har manualer så läs på hur man återställer bios bara.

Alternativt kortsluta "soldier points" som sitter typ under batteriet eller nåt.. minns inte riktigt, e väl olika på olika moderbord. Man kan kortsluta dem genom att sammanlänka dem med ett gem el liknande. Det gjorde jag en gång för att knäcka lösenordet som satt i en beggad dator som jag köpte. 😕

Testa annars att ta ur hårddisken och sätt i en annan dator för att utesluta HD-knas.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också öppna datorn, plocka ur det lilla knappcellsbatteriet på moderkortet och vänta ett par minuter, sen sätta tillbaka.

Yepp det låter som samma problem som en kompis till mig hade. Vi provade till slut att ta ut batteriet och sen sätta tillbaka det och det funkade det finfint. 😕 Alternativt kanske batteriet behöver bytas ut till ett nytt.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Du kan också öppna datorn, plocka ur det lilla knappcellsbatteriet på moderkortet och vänta ett par minuter, sen sätta tillbaka.

Yepp det låter som samma problem som en kompis till mig hade. Vi provade till slut att ta ut batteriet och sen sätta tillbaka det och det funkade det finfint. 🙂 Alternativt kanske batteriet behöver bytas ut till ett nytt.

Mvh / djonas

Jäklar! har du blivit datanörd nu oxå??? 😕🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen HemPC så, köpte den själv och monterade själv. kollat alla kortanslutningar etc och även blåst rent från damm igår. Inget som funkade. Jag ska testa så snart som möjligt under morgondagen att ta ur batteriet och eventuellt byta. Jag är ingen höjdare på datorer, så alla tips uppskattas. Hoppas verkligen att det inte är hårddisken, men om det är den så borde man väl se bios starta eller nått?

Tackar hjärtligast för supporten härifrån! 😄

För att göra felbeskrivningen lite mer tydlig. Skärmen visar ingen bild (men fungerar, så mycket vet jag, lånat en laptop jag kopplat ihop med nu). Tagit ur tangentbord etc för att ha till laptopen, och testade att starta datorn utan, inga protester min stationära att tangentbord ej anslutet. Inget på skärmen. Bara svart. Som sagt, jag hör att och ser att den testar/startar CD, DVD och Hårddiskar i uppstart.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Kan vara grafikkortet ju? Prova att ta ut det och stoppa tillbaks det.. Annars kan det vara att en del av nätaggregatet har lagt av det ska var +12 v -12 samt +5 v (har jag för mig)

Näe fel av mig.. Är det en nyare dator med ATX så ska det vara +5V, -5V (används sällan). +12V samt -12V. Sen är det CPU försörjningen på 3,3 V

Mer info på http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf

Men som sagt.. Jag misstänker endera grafikkortet eller att en del av ditt nätagg har gåt åt pipan.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något! Bra med många olika förslag man kan kolla, vågar inte göra det nu på kvällskvisten då jag är lite seg och dan och förmodligen fuckar till det i onödan. Grafikkortet har något år på nacken, så det kan vara det kanske. Återkommer imorgon om vilka fläktar som rullar, om batteriet gjorde susen etc. Nu ska jag försvinna för dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

På västfronten intet nytt. Ok, så jag har kollat, alla fläktar snurrar. Tagit ur batteriet från moderkortet, satt i det igen (ej något nytt ännu), Tagit ur grafikkortet, satt i det igen. Funkar varken med eller utan. Dammat av allt inne i datorn. Tagit bort processorfläkten, fixat ny kylpasta och satt dit fläkten igen, Tagit ur hårddiskarna, BIOS kommer man väl till ändå i normalfall? Men zip nada. Den puttrar igång, fläktarna snurrar, man hör hddn knarra till så som den brukar, sen är det knäpptyst. Inte ett ljud, inte ens en protset över att tangentbordet inte sitter i. 😉 Fler råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick så där och då var det mitt grafikkort som hade dött (visserligen fungerade fläkten på den men resten var dött). Låna kort av någon och kolla om det funkar - alternativt ta något gammalt bara för å se om det kommer igång igen. Annars kan det vara minnena som spökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Om du kopplar ur allting (utom strömmen då förstås och pc-speaker och onoff-knappen) brukar största delen av moderkorten villa säga pip ett antal gånger. Om inget pip hörs, så kan det mycket väl hända att moderkortet sagt sitt sista pip. Prova sen också med moderkortet och grafikkortet (utan minnenn etc). Prova med ett annat grafikkort. Om inget händer, skaffa nytt moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ush... det är ju ett sånt där gammalt kort med vanlig PCI port. Finns det sånna att köpa fortfarande? När jag köpte detta så var det ett av få som inte var med PCI e. Köper jag nytt måste jag ju ha nytt grafikkort också... huga. då blir det dyrt

Link to comment
Dela på andra sajter

På västfronten intet nytt. Ok, så jag har kollat, alla fläktar snurrar. Tagit ur batteriet från moderkortet, satt i det igen (ej något nytt ännu), Tagit ur grafikkortet, satt i det igen. Funkar varken med eller utan. Dammat av allt inne i datorn. Tagit bort processorfläkten, fixat ny kylpasta och satt dit fläkten igen, Tagit ur hårddiskarna, BIOS kommer man väl till ändå i normalfall? Men zip nada. Den puttrar igång, fläktarna snurrar, man hör hddn knarra till så som den brukar, sen är det knäpptyst. Inte ett ljud, inte ens en protset över att tangentbordet inte sitter i. :rolleyes: Fler råd?

"...hårddisken knarrar till som den brukar..."

Betyder det att det låter som om den läser in operativet? Alltså jobbar en stund precis som den brukar och inte bara "skrapar till" en gång?

I så fall kan det vara grafikkortet (eller skärmen/sladden till den men om jag fattat det rätt har du redan kollat skärmen - med en annan dator?)

Prova med ett annat grafikkort.

En annan möjlighet: Kommer du in i BIOS setupen?

Kolla igen att batteriet verkligen är OK, mät eller ersätt med ett nytt. Och när du har tagit ut det kortslut BIOS-reset, oftast en bygling på moderkortet som kortsluts i en stund och sedan tas bort igen, INNAN du sätter tillbaka batteriet så att du är säker på att BIOS har resetats. (Läs moderkortsmanualen för att se hur det är gjort på ditt moderkort.)

Om inte det hjälper, troligaste orsaken till problemet i första hand moderkortet, i andra hand processor eller någon spänning från PSU. Eller minnesproblem...

Kolla spänningarna från nätaggregatet för ett utesluta det. Mät med multimeter. Eller testa ett annat aggregat om du har ett liggande och kanske ingen multimeter.

Sen är det nog bara att prova med att byta ut del efter del. Troligast som sagt moderkort. Men det är rena lotteriet... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner. Som sagt, skärmen är bara svart. Ingen BIOS här inte. Jag ska testa att slita ut allt, byta grafikkort. Det verkar mer och mer som mitt moderkort har sagt sitt dock. 🙁 Surt. Någon som råkar ha ett moderkort liggande? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har två minnen monterade så kan du testa att plocka ur ett i taget (och sätta det andra där det ska sitta för enkelkonfig) och se om det hjälper. Jag hade liknande problem på en burk jag byggde åt en polare, och det var ett av minnena som lagt ner. Jag kollade bl a med ett program som var rätt bra - MemTest. http://www.memtest86.com/

Körs från diskett och kan stå och rulla ett bra tag så man hittar intermittenta fel också. Nackdelen i ditt fall är ju förståss att du inte ser vad som står på skärmen om du har ständigt nerdrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Ingen dataexpert, men känner igen felet. Eller symptomen snarare.

I ett fall var det nätdelen som gett sig, o samtidigt pajjat moderkortet ☺️

I ett annat fall var det minneskretsar som gett sig, bara att byta.

Annars, testa nytt grafikkort.

Alltså inget som helst nytt att komma med... utom möjligen att både moderkortet OCH nätdelen är paj.

Vi gjorde den fina blundern att skaffa nytt moderkort för att ersätta det första, och nätdelen blåste det också! Så, om moderkortet är paj, kolla så inte nätdelen är orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för hjälpen alla. Har fortfarande inte lyckats identifiera felet, och därmed tröttnat på att leta. Slutsatsen var att köpa nytt. Och då PC har gjort mig besviken så pass mycket och mac glatt mig så mycket, så överger jag nu PC till förmån för macen. Blir en 2ghz duo 2 iMac. Säljer av den relativt nya pcn i delar och tackar alla här för er support!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen alla. Har fortfarande inte lyckats identifiera felet, och därmed tröttnat på att leta. Slutsatsen var att köpa nytt. Och då PC har gjort mig besviken så pass mycket och mac glatt mig så mycket, så överger jag nu PC till förmån för macen. Blir en 2ghz duo 2 iMac. Säljer av den relativt nya pcn i delar och tackar alla här för er support!

Bra val! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald, valde bort de bärbara eftersom de inte är prisvärda i förhållande till prestanda om man jämför med en iMac. Visst hade jag gärna haft en laptop, men jag vill ha resurserna hos en iMac. Dessutom så har jag haft ett helvete att försöka få ihop pengarna till iMacen. Verkar som om jag kan få råd till bytet någon gång i mitten på december.

Osiris. Yapp. Studerade alternativen länge och väl.

Edit stavningsfel

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hegobald, valde bort de bärbara eftersom de inte är prisvärda i förhållande till prestanda om man jämför med en iMac.

? De har ju i princip samma prestanda förutom hårdisken och den är ju lätt att byta eller så kan du köra med en snabbare extern FireWire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...