Jump to content
Annons

Musikministeriet.


Pico

Recommended Posts

Konst behöver inte vara originell för att vara konst. Den behöver egentligen inte vara nånting, det räcker med någon kallar det konst så är det konst. Fast det blir ju inte automatiskt bra bara för att det är konst...

Fråga nån snubbe på Konstfack om han håller med dig i din "definition"...

Jag har ingen sådan snubbe till hands just nu, men jag ser ingen anledning till att han inte skulle hålla med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fountain_%28Duchamp%29

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)

Nu har jag kollat igenom lite snabbt.

Kycklingmannen försöker ju inte påstå att han gör nåtr annat än säljer en produkt. han försöker inte göra sig till artist eller konstnär.

Britney-exemplet visar att det som förr var allmänt körande som stöd för en artist numera ÄR artistens röst. Det tycker jag är bland det tråkigaste i denna branschen. Det blir allt mer oäkta. Inte sämre, men oäkta. En illusion. Lite grann som guldöverdragen plast.

Helge konstarerar om sig själv att det inte är någon stor röst - trots autotuner o en h-vetes massa redigering. Fan, krävs det så mycket jobb för att få till något lyssningsbart så är det ju enklare att ta in nån som kan sjunga istället. Vilket jävla tröttsamnt arbete producenten måste ha med sånt material.... 😉

Herr Iglesias, som inte heter Inglesias, o inte heller Julio, hör ju säkert inte sin egen röst. Känner inte många som fixar att låta bra om man inte hör sig själv. fattar bara inte varför han inte bara mimar istället för att bräka på....

Link to comment
Dela på andra sajter

Konst behöver inte vara originell för att vara konst. Den behöver egentligen inte vara nånting, det räcker med någon kallar det konst så är det konst. Fast det blir ju inte automatiskt bra bara för att det är konst...

Fråga nån snubbe på Konstfack om han håller med dig i din "definition"...

Jag har ingen sådan snubbe till hands just nu, men jag ser ingen anledning till att han inte skulle hålla med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fountain_%28Duchamp%29

Ja, det beror väl på vilken "någon" det är man frågar...

Enligt den definition jag lärt mig krävs det att "konstsamhället" anser att något är konst för att det ska få vara konst...

Om det sedan är bra eller dåligt (eller ens korrekt), vet inte jag... 😉

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

När man hör Iglesias låter det faktiskt mer som en person utan medhörning än en person som inte kan sjunga!

Jag chansar på att han kan sjunga på riktigt! Det finns negativa aspekter med tonhöjdskorrigering, en positiv är att känslan premieras.

Det blir alltid bättre om man kan sjunga, i all fall än sålänge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det nån mer som tyckte att det här var roligaste programmet på SVT hittills?

Måste säga att det var enormt kul att se hur lätt det är att fixa en falsk sångröst.

Jag tyckte att kycklingmannen som många av er verkar hata har en väldigt bra poäng och han verkar väldigt intelligent. Han ser på musiken som han själv säljer på ett väldigt objektivt sätt. Han är målmedveten och han levererar. Perfekt person för det uppdraget.

Att han sen inte är den personen som skriver årets mest revolutionerande låt är inget under, men ingen musik som man hör på MTV är det.

Som konstnär får man välja:

Göra ny musik som man antagligen inte kommer att kunna sälja och som kommer från hjärtat

ELLER

Göra musik enligt samma gamla förpackning (Vers 1, Refräng, Vers 2, Refräng, Bridge, Refräng. Sånt som man lärde sig på högstadiet redan, för att det var så simpelt) och sälja sina låtar till miljontals människor världen över och höra sig själv på radio hela tiden.

Nu är jag väl medveten om att jag drar två väldigt extrema paralleller, men oftast stämmer det ju.

Jag håller med om att man kan göra musik både konstnärligt och professionellt, men jag ser inte honom som en sämre människa för att han vill betala sin mobilräkning. Det är ju inte direkt som att han vantrivs med att sälja sina låtar heller.

Jag antar att många ogillar honom eftersom han inte verka bry sig om musiken och ÄNDÅ lyckas sälja fler skivor än de flesta här någonsin kommer att göra, trots att de älskar sin musik. Det är den bittra sanningen och det är bara att inse att det ser ut så i våran värld.

Det känns som att många är för uppe i sig själva och vill se sig själva som att "de förstår äkta konst" för att faktiskt kunna se sig själva från en annan persons perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "hora" egentligen? Och vad skiljer det från en "riktig" musiker? :rolleyes:

en riktig musiker kör sitt race även om det innebär uppoffringar.

en hora väljer parti efter vem som lovar flest hundralappar i valfläsket.

En riktig musiker går på A-kassa m.a.o. 😏!

Allternativen är väl fler än "ett utvecklande konstnärligt livsverk" och A-kassa. Man kan väl skaffa sig ett "vanligt" jobb och spela på fritiden? Även folk med hjärndöda jobb( är själv brevbärare) kan använd övriga timmar på dygnet till annat än glo på TV och gnälla på ungdomen. Hur fan skulle ett samhälle se ut om det bara fanns dessa allternativ?OBS är inte sosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
man kan ju inte lägga nån moralisk aspekt på att nån gör en serie ljud som har ett annat syfte än att uttrycka nåt flummigt inre själsligt blaha som bara måste ute.

Jag tycker att han har sålt sin själ, och använder en fantastisk konstform till skit.

Helt okej om du inte håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Alla har möjlighet att välja om man vill jobba åt McDonalds, eller spela musik

Jaså det har dom? Vilken parallellvärld lever du i? En där hyra & mat-bidrag betalas ut automatiskt varje månad till samtliga medborgare?

Eftersom du klippte citatet felaktigt missade du min poäng; man kan välja att spela musik för att man vill och mår bra av det, man måste inte skapa ljudloggor åt McDonalds.

Väljer man det sistnämnda är man inte musiker, utan en själlös krämare utan respekt för det viktigaste som finns - musik!

Så tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "hora" egentligen? Och vad skiljer det från en "riktig" musiker? 😏

en riktig musiker kör sitt race även om det innebär uppoffringar.

en hora väljer parti efter vem som lovar flest hundralappar i valfläsket.

Så? Är vi inte alla horor då? Hur många arbetar med vad dom EGENTLIGEN vill? Och hur många arbetar med någonting dom inte gillar, bara för att få in pengar att överleva på?

Mina föräldrar har båda kontorsjobb och tjänar rätt bra. Men ingen av dom tycker att sitt jobb är särskilt roligt alla gånger. Om dom inte slutar jobba när det blir tråkigt och börjar göra något helt annat, är dom horor då?

:rolleyes:

lite tisdagströg?

det är precis det jag säger; att hålla fast och kämpa för/vid något även om det inte alltid är enkelt/kul etc.

att hora (menar jag i detta sammanhang) är att hoppa från det ena till det andra för några hundralappar hit eller dit. jag gör parallellen till valdebatten där en stor del av befolkningen gör sina val beroende på vem som lockar med mest pengar i valrörelsen, utan att verka reflektera över ideologiska skillnader och vilken politik som förts under mandatperioden.

reinfelt, persson, olofsson etc, får man respektera för att de kämpar för något, även om det går tungt mellan varven.

jag ska skriva något som har med tråden att göra också.

men inte just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte många som fixar att låta bra om man inte hör sig själv.

Nä tack, jag vet. Det snurrar dygnet runt ett klipp på öppna kanalen i växjö från vår spelning på karl-oskardagarna. Givetvis filmade de bara de första två låtarna, innan jag fick medhörning på sången. Så den ligger typ ett halvt tonsteg över musiken :rolleyes: Tur att det inte är många som tittar på kanalen iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte många som fixar att låta bra om man inte hör sig själv.

Nä tack, jag vet. Det snurrar dygnet runt ett klipp på öppna kanalen i växjö från vår spelning på karl-oskardagarna. Givetvis filmade de bara de första två låtarna, innan jag fick medhörning på sången. Så den ligger typ ett halvt tonsteg över musiken 😏 Tur att det inte är många som tittar på kanalen iaf.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har möjlighet att välja om man vill jobba åt McDonalds, eller spela musik

Jaså det har dom? Vilken parallellvärld lever du i? En där hyra & mat-bidrag betalas ut automatiskt varje månad till samtliga medborgare?

Eftersom du klippte citatet felaktigt missade du min poäng; man kan välja att spela musik för att man vill och mår bra av det, man måste inte skapa ljudloggor åt McDonalds.

Väljer man det sistnämnda är man inte musiker, utan en själlös krämare utan respekt för det viktigaste som finns - musik!

Så tycker jag.

Jag vet 😆! Men jag kunde inte låta bli när det passade så perfekt ifall man klippte citatet ,,, sorry 🙂!

Edit, plus att egentligen håller jag med dig till 100%! Reklammusiker har missat poängen med varför man lever!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Enriques så låter han bara full och dragen, kanske skojar till det,

tror nog han kan sjunga bättre än så där. De måste han göra, uppvuxen med med en far som är sångare och han själv verkar ha sjungit hela sitt liv. De där låter med som han är aspackad 😄 Eller så är det INTE han på riktigt, någon som påstår att de är han, och gjort sig en hakka på de. Det är var jag tror. 🙂

Edit: Fast de var riktigt kul att höra. Till och med tondöva Helge sjunger bättre.

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Resultatet av den där autotuningen lät ju förjävligt i slut ändan i allafall.

Visst man kan ta någon som inte kan sjunga och korrigera tonerna.

Men det blir ju inte BRA om inte sångaren tillför känsla och något unikt

som tilltalar den som lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tycker Enriques låtsasgråtsång får trumhinnorna att krulla sig

av obehag.Så tror jag oxå att han stog och gastade med till

en playback på hög volym. Utan medhörning är det ju svårt att sätta tonerna.

Jag har spelat gitarr i musik videos, och det är ju mycket svårare att träffa

rätt och synka när man bara låtsas spela till en hög bakgrund utan att höra

gitarren.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man lite erfarenhet som sångare så kan man sjunga utan att höra sig själv HELT UTAN att det ska behöva låta sådär. Någon sorts muskelminne måste man ha utvecklat. Om man inte alltid låter sådär dvs. Om klippet skulle vara äkta eller inte vill jag inte uttala mig om.

Vad gäller kycklingmannen som han bar börjat kallats så tyckte jag mest att han snackade skit! Pricken över i:et blev dessutom att han sa emot sig själv. Efter ett långt gnatande om att dom använder sig av samma metoder och tekniker så avslutar han intervjun med att säga "...likt förbannat att dom inte kan göra det jag gör. Dom använder helt andra instrument." (Inte ordagrant, men den innebörden.) Klantigt sätt att avsluta intervjun på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har denna sommar spelat in sonen o hans garage rockband. Pissbilligt trumset ( som man byter ut skinntrummorna på med hjälp av midi ), gitarrer o bas som är pitchcorrectat och inspelat med direct signal och sen kört genom en gitarrförstärkarsimulator och rättad sång i melodyne ( avancerat autotune ).

Det visar sej dock att det som INTE kan fixas till är attityden dvs det konstnärliga ( eller? ). Resultatet blir bra men risken är ju att det blir "för" bra i deras genre. Tyvärr kunde jag inte "quantisera" trummorna så tempot går upp o ner helt highwild.

Det här är inte grabbar som spelar för pengarnas skull utan för att de har roligt ( musik och texter är väldigt pubertala ).

Frågan är ju om de är horiga eller konstnärer ( eller både och ) för att de använder alla dessa hjälpmedel?

För er som klarar av simple garagerock kan ni lyssna på Criminal här som är en av låtarna de spelade in. De heter Cold Fusion förresten. Låten ligger för nedladdning på deras hemsida så det är ingen fara med länken.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vi nu pratar om detta programmet så var det ju trailer igår om nästa program. Det ska visst handla om rytm :-).

Jag brukar gå omkring och tjata på folk att man inte kan börja att spela blockflöjt i skolan utan först ska man lära sig rytm. Alltså spela olika rytm instrument innan man börjar blåsa i nåt.

Tycker någon som jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Då vi nu pratar om detta programmet så var det ju trailer igår om nästa program. Det ska visst handla om rytm :-).

Jag brukar gå omkring och tjata på folk att man inte kan börja att spela blockflöjt i skolan utan först ska man lära sig rytm. Alltså spela olika rytm instrument innan man börjar blåsa i nåt.

Tycker någon som jag?

Inte mer än att jag tycker att blockflöjt är bland de sämsta nybörjarinstrument som finns. Är ju skitsvårt att bemästra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vi nu pratar om detta programmet så var det ju trailer igår om nästa program. Det ska visst handla om rytm :-).

Jag brukar gå omkring och tjata på folk att man inte kan börja att spela blockflöjt i skolan utan först ska man lära sig rytm. Alltså spela olika rytm instrument innan man börjar blåsa i nåt.

Tycker någon som jag?

Inte mer än att jag tycker att blockflöjt är bland de sämsta nybörjarinstrument som finns. Är ju skitsvårt att bemästra.

Asså blockflöjt är inge bra första instrument. Men det är väl en billig lösning för fattiga kommuner förmodar jag.

Piano vore det enda rätta. Då har du nån som ler emot dej medan du spelar. För övrigt anser jag oxo att rythm instrument borde vara lektion 1 - 5.

Att en nybörjarklass med blockflöjtar, som spelar den blomstertid.... , inte räknas som tortyrbehandling av åhörare.... det förstår jag inte.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller kycklingmannen som han bar börjat kallats så tyckte jag mest att han snackade skit! Pricken över i:et blev dessutom att han sa emot sig själv. Efter ett långt gnatande om att dom använder sig av samma metoder och tekniker så avslutar han intervjun med att säga "...likt förbannat att dom inte kan göra det jag gör. Dom använder helt andra instrument." (Inte ordagrant, men den innebörden.) Klantigt sätt att avsluta intervjun på...

Han menar ju inte instrument som i musikinstrument, duh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag sett reprisen eftersom jag missade första sändningen. Om nu Helge sjöng rätt inbördes, men i fel tonart får man väl börja med att lägga kompet i samma tonart. Det är ju sånt som är MIDIn styrka. Det kanske man gjorde men valde att förtiga?

Det interssantaste var ju den rena bluffen i Bergmans Trollflöjt. Rent båg.

Att man sen alltid har använt andra röster i refränger odl kan väl inte ha undgått Brittanys körsångerska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte det var ett i grunden bra program, som tyvärr hemföll lite för mycket till sensationsjournalistik, typ "avslöjandena" om Britneys röst och Iglesias falsksång. Om de kan motstå frestelsen att locka tittare med den typen av spekulativa reportage, så tror jag att det kan bli riktigt intressant. Det är ju en rätt tung redaktion de har dragit ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...