Jump to content
Annons

Musikministeriet.


Pico

Recommended Posts

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Iglesias-klippet är ju rätt så oooolded, men resten var skojigt!

Sinnessjukt söt, hon Britneysångerskan. 🙂

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

fast det var väl att han mimade live? i så fall hörde han ju inte sig själv och då kan man inte klaga.. 😛

Mimade?? Han gapade för full hals i TV-studion. Han KAN inte ha undgått att höra sig själv... 😲

edit: ddddddddd

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

fast det var väl att han mimade live? i så fall hörde han ju inte sig själv och då kan man inte klaga.. 😛

Mimade?? Han gapade för full hals i TV-studion. Han KAN inte ha undgått att höra sig själv... 😲

edit: ddddddddd

sa de det? ljudupptagningen sög ju röv i så fall, för det distade en massa och lät allmänt skit...

edit: det var väl inte bilderna som de visade på honom... det var nog bara nåt de klippt in

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

men det var ju trevligt att de hade med min tondöva släkting i alla fall! 😲

Det roliga med din släkting var ju att han kunde hålla tonerna relativt rätt relaterade till varandra, bara det att han kunde inte lägga dem rätt till musiken bakom. Han sjöng i en helt annan skala, men annars var det lixom rätt. Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det var ju trevligt att de hade med min tondöva släkting i alla fall! 😲

Det roliga med din släkting var ju att han kunde hålla tonerna relativt rätt relaterade till varandra, bara det att han kunde inte lägga dem rätt till musiken bakom. Han sjöng i en helt annan skala, men annars var det lixom rätt. Hehe.

precis, men så blir det för ganska många när de sjunger...

Link to comment
Dela på andra sajter

fast det var väl att han mimade live? i så fall hörde han ju inte sig själv och då kan man inte klaga.. 😄

Mimade?? Han gapade för full hals i TV-studion. Han KAN inte ha undgått att höra sig själv... 😱

edit: ddddddddd

Om ljudet är riktigt högt så hör man ju inte sig själv. Och då kan det nog låta så här om man gapar med. (Hmmm, sen när blev jag unge Herr Iglesias störste försvarare 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooh, nu blev jag nyfiken, så jag kollade på internet. Riktigt bra program må jag säga, även om jag tycker teveformatet är väldigt frustrerande (gah, jag kan inte bestämma själv hur mycket jag vill veta om varje ämne. Primitivt! 😱 )

Tycker de hade bra resonemang om "äkthet", att det kanske inte är det viktigaste att det är "äkta".

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Killen med ljudloggorna framstod som en riktig träskalle imo.

Vem fan vill dansa till hans kycklinglåt?

Tänk att ha det som yrke, att skriva musik så folk köper mer kycklingar? Jag menar, det var väl inte därför han började med musik?

Hela hans snack om musiken som en funktionell produkt fick mig att kräkas. Vad hände med konsten? Viljan att förmedla känslor större än "livet har sina goda stunder"?

Jag skulle vilja låsa in honom i ett mörkt rum med alla hans barndomsidoler, säkert en packe Bay City Rollers-singlar isf 🙂, och inte släppa ut honom förrän han lovade att sluta försöka manipulera folk med toner, och istället spela från hjärtat.

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

Killen med ljudloggorna framstod som en riktig träskalle imo.

Vem fan vill dansa till hans kycklinglåt?

Tänk att ha det som yrke, att skriva musik så folk köper mer kycklingar? Jag menar, det var väl inte därför han började med musik?

Hela hans snack om musiken som en funktionell produkt fick mig att kräkas. Vad hände med konsten? Viljan att förmedla känslor större än "livet har sina goda stunder"?

Jag skulle vilja låsa in honom i ett mörkt rum med alla hans barndomsidoler, säkert en packe Bay City Rollers-singlar isf 🙂, och inte släppa ut honom förrän han lovade att sluta försöka manipulera folk med toner, och istället spela från hjärtat.

Så vad jobbar du själv med?

Det där med att man inte ska få jobba med musik för att tjäna pengar och för att göra en produkt tycker jag är ett inskränkt synsätt. Vad är det för fel på att tjäna pengar på att göra ginglar, ljudloggor och reklammusik, om man nu är bra på det? Är det lika illa att göra grafiska loggor eller reklamfilm?

Konsten i hans verk var ju att skriva melodier som sätter sig i ens undermedvetna, som tilltalar utan att vi tänker på det, som vi visslar på stan utan att vi tänker på det. Det är inte meningen du ska dansa till hans kycklinglåt, det där har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik?

Jag förmodar du anser att de som gör ringsignaler också är träskallar, de gör ju också en produkt. Men var sätter du gränsen? Om man producerar hits till Britney Spears gör man en ännu större produkt. Är Max Martin en ännu större träskalle då?

Båda är bättre än ett vanligt nio-till-fem jobb, imo.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Killen med ljudloggorna framstod som en riktig träskalle imo.

Vem fan vill dansa till hans kycklinglåt?

Tänk att ha det som yrke, att skriva musik så folk köper mer kycklingar? Jag menar, det var väl inte därför han började med musik?

Hela hans snack om musiken som en funktionell produkt fick mig att kräkas. Vad hände med konsten? Viljan att förmedla känslor större än "livet har sina goda stunder"?

Jag skulle vilja låsa in honom i ett mörkt rum med alla hans barndomsidoler, säkert en packe Bay City Rollers-singlar isf 🙂, och inte släppa ut honom förrän han lovade att sluta försöka manipulera folk med toner, och istället spela från hjärtat.

Äh, så är det i verkligheten. Tyckte det var skönt att höra en ärlig röst i den branchen för en gångs skull. Han är skitduktig på sitt jobb och ser det som ett jobb och inget annat.

Det är skitskoj att göra jinglar och reklamfilmsljud/musik, ger rejält med betalt och är otroligt lärorikt ur mängder av perspektiv. Skitbra producent-i-praktiken-skola. Du ska ordna sångare, musiker, få saker klara i tid, vara bra på att kommunicera, kunna presentera dina idéer på ett bra sätt samtidigt som det ska låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Det är inte meningen du ska dansa till hans kycklinglåt, det där har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik?

Grejen var att han menade att hans musik var lika bra som någon annan, att det gick jättebra "att dansa till kyckling-på-fredag, till exempel".

Men han gör inte musiken för att han måste, för att hjärtat slår snabbare just då, eller för att han vill glädja andra människor - utan för att han vill sälja kyckling. Och det hörs, förstås.

Det är ett äckligt och krasst sätt att se på konst tycker jag.

Man behöver inte "sätta nån gräns", men att som han använda toner för att manipulera mig att köpa Big Mac, det har jag 0 respekt för. I mina ögon är han en riktig hora och en skam för musikerkåren.

Och nej, så behöver det inte alls vara "i verkligheten". Alla har möjlighet att välja om man vill jobba åt McDonalds, eller spela musik man gillar och mår bra av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte meningen du ska dansa till hans kycklinglåt, det där har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik?

Grejen var att han menade att hans musik var lika bra som någon annan, att det gick jättebra "att dansa till kyckling-på-fredag, till exempel".

Men han gör inte musiken för att han måste, för att hjärtat slår snabbare just då, eller för att han vill glädja andra människor - utan för att han vill sälja kyckling. Och det hörs, förstås.

Det är ett äckligt och krasst sätt att se på konst tycker jag.

Man behöver inte "sätta nån gräns", men att som han använda toner för att manipulera mig att köpa Big Mac, det har jag 0 respekt för. I mina ögon är han en riktig hora och en skam för musikerkåren.

Och nej, så behöver det inte alls vara "i verkligheten". Alla har möjlighet att välja om man vill jobba åt McDonalds, eller spela musik man gillar och mår bra av.

Alltså, rent moraliskt kan jag hålla med dig, men han sa ju själv att han inte ens försöker producera några pophits, och detdär med dansandet var väl bara någon kul grej. Och "göra musik för att man måste" är nog lite väl romantiserande, en popproducent får rätta sig minst lika mycket efter skivbolag och hur det låter på radion om han eller hon ska få betalande jobb.

Han menar ju inte att man ska ha någon konstnärlig respekt för honom, och det är helt rätt. Han kan ett hantverk som vilken snickare som helst och varken mer eller mindre. Och om snickarn får in ett jobb om att spika hyllor på McDonalds (och almanackan råkar va ganska tom den månaden) så tro fan han tar jobbet. Man har liksom inte råd att tacka nej hur sorgligt det än kan vara. Vill man ändra på samhället tror jag man behöver dra i helt andra trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Alltså, rent moraliskt kan jag hålla med dig, men han sa ju själv att han inte ens försöker producera några pophits, och detdär med dansandet var väl bara någon kul grej. Och "göra musik för att man måste" är nog lite väl romantiserande, en popproducent får rätta sig minst lika mycket efter skivbolag och hur det låter på radion om han eller hon ska få betalande jobb.

Han menar ju inte att man ska ha någon konstnärlig respekt för honom, och det är helt rätt. Han kan ett hantverk som vilken snickare som helst och varken mer eller mindre. Och om snickarn får in ett jobb om att spika hyllor på McDonalds (och almanackan råkar va ganska tom den månaden) så tro fan han tar jobbet. Man har liksom inte råd att tacka nej hur sorgligt det än kan vara. Vill man ändra på samhället tror jag man behöver dra i helt andra trådar.

Vettigt inlägg.

Men jag kan ärligt inte se att snickarens och musikerns uppgifter liknar varandra - alls.

Musik för mig är inte en funtionell produkt. Kalla det romantiskt flummeri om du vill, men jag kan aldrig se på det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte meningen du ska dansa till hans kycklinglåt, det där har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik?

Grejen var att han menade att hans musik var lika bra som någon annan, att det gick jättebra "att dansa till kyckling-på-fredag, till exempel".

Han sade förvisso att han inte var bra på att göra hits, lika lite som hitmakare var bra på att göra det han gjorde.

Men han gör inte musiken för att han måste, för att hjärtat slår snabbare just då, eller för att han vill glädja andra människor - utan för att han vill sälja kyckling. Och det hörs, förstås.

Jag tror han gör det för att han vill sälja sina produktioner och få lön för dagen, inte för att sälja kycklig.

Det är ett äckligt och krasst sätt att se på konst tycker jag.

Som Vacum skrev tror jag inte han ser det som konst, utan som ett jobb.

Man behöver inte "sätta nån gräns", men att som han använda toner för att manipulera mig att köpa Big Mac, det har jag 0 respekt för. I mina ögon är han en riktig hora och en skam för musikerkåren.

Jo, men kom igen, sätt en gräns. 🙂

Jag undrar, är det bättre att använda bild, film eller form för att manipulera dig att köpa en viss produkt? Eller är man en hora och skam för filmbranschen då? Designers av alla de slag som skapar för att sälja, är de också horor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jo, men kom igen, sätt en gräns. 🙂

Du jag är inte intresserad av att diskutera det här med dig. Allt du skrivit hitills visar klart och tydligt var du hör hemma i frågan - du får ondgöra dig över såssarna / konstnärerna / bidragssamhället med polarna hur mycket du vill, men jag bryr mig fan inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men kom igen, sätt en gräns. 🙂

Du jag är inte intresserad av att diskutera det här med dig. Allt du skrivit hitills visar klart och tydligt var du hör hemma i frågan - du får ondgöra dig över såssarna / konstnärerna / bidragssamhället med polarna hur mycket du vill, men jag bryr mig fan inte.

Vadå ondgöra mig över såssarna / konstnärerna / bidragssamhället med polarna?? Var kom det där ifrån?? Har vi ens pratat om konstnärer som lever på samhällsbidrag? Och nej, jag pratar inte om det med mina polare heller. Men nu förstår jag var du "hör hemma".

Jag tyckte det var en intressant frågeställning och ville därför diskutera med dig som verkar ha en fast uppfattning. Men det är okej, jag vill inte diskutera med dig heller, längre. Du verkar bara vara ute efter att kräka av dig av ditt förakt, och andra perspektiv än ditt eget är av totalt ointresse. Storsint. Heja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi slåss om det? 🙂

Han sa väl tillochmed själv att han inte såg sig som konstnär? Jag tycker det är upp till honom att göra vafan som helst, man kan ju inte lägga nån moralisk aspekt på att nån gör en serie ljud som har ett annat syfte än att uttrycka nåt flummigt inre själsligt blaha som bara måste ute. Jämförelsen med grafisk design och illustration är bra; det finns olika typer av bilder, en del har ett konstnärligt värde medans andra kanske "bara" försöker illustrera en viss grej eller sälja något. Man kan också dra en parallell till film, där finns hela skalan... allt från folk som gör verkligt konstnärliga filmprojekt, via folk som gör hollywoodanpassade grejer efter en ganska hård mall, till folk som gör ren och skär reklamfilm. Det är inget fel på nåt av det, det är bara olika.

Varför finns den här diskussionen om "äkthet" bara i just musik? Det är så fånigt! Folk blir jätteupprörda om man använder autotune på ett svårsjunget parti, medans ingen blir förvånad över att man använder stuntkillar i filmer, eller att man gör massa efterbearbetning och redigering digitalt. Vad fan i helvete är skillnaden? Autotuna på för fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...