Jump to content
Annons

Musikministeriet.


Pico

Recommended Posts

I mina ögon är han en riktig hora och en skam för musikerkåren.

Alla har möjlighet att välja om man vill jobba åt McDonalds, eller spela musik man gillar och mår bra av.

Men alltså, vad jobbar du med? Vad du än svarar är ju du då, enligt ditt eget resonemang, detsamma som du skrev att reklammusikkompositören var 🙂!

Alla har möjlighet att välja om man vill jobba åt McDonalds, eller spela musik

Jaså det har dom? Vilken parallellvärld lever du i? En där hyra & mat-bidrag betalas ut automatiskt varje månad till samtliga medborgare?

Det här med att dra gränsen är essentiellt. För i den riktiga världen tvingas man nämligen att göra just det.

Men visst, i en konstruerad låtsasvärld kan man se ner på personer som försörjer sig som reklammusikkompositör eller jobbar på McDonalds.

Varför man nu skulle vilja göra det?... se ned på andra vill säga.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ska vi slåss om det?  🙂

Varför finns den här diskussionen om "äkthet" bara i just musik?

Det undrar jag också.

Eller den finns kanske även i andra branscher, bara det att man märker mest av det i den bransch man är närmast?

Nog var Andy Warhol hårt kritiserad av "den gamla skolan"?

Nog tycker fria konstnärer att reklamdesigners inte är värdiga att kallas konstnärer?

Nog tycker Linux-fanatiker att Microsoft och dess kommersialism är satan själv?

osv osv osv...

😱

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har möjlighet att välja om man vill jobba åt McDonalds, eller spela musik

Jaså det har dom? Vilken parallellvärld lever du i? En där hyra & mat-bidrag betalas ut automatiskt varje månad till samtliga medborgare?

Bidragssamhället, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Enda jag vill tillägga är väl att man inte ska förväxla det ena för det andra.

Att skapa reklammusik har ett helt annat syfte och ursprung än att göra musik ur sitt eget hjärta med syftet/förhoppningen att lyckas förmedla känslor och tankar till ev lyssnare.

Nu såg jag aldrig programmet, så jag har ingen susning hur saker o ting framställdes. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror såhär. Han reklammusikskompositören tycker att det är riktigt kul att jobba med det jobbet han har.

Men... när han skriver reklamlåtarna skapar han ur sitt hjärta och skulle han vara helt ärlig så skulle han helst av allt vilja göra s.k. "riktig" musik.

Han har säkert försökt men som majoriteten av alla obegåvade samt begåvade musikskapare har han inte lyckats med att försörja sig på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror såhär. Han reklammusikskompositören tycker att det är riktigt kul att jobba med det jobbet han har.

Men... när han skriver reklamlåtarna skapar han ur sitt hjärta och skulle han vara helt ärlig så skulle han helst av allt vilja göra s.k. "riktig" musik.

Han har säkert försökt men som majoriteten av alla obegåvade samt begåvade musikskapare har han inte lyckats med att försörja sig på det.

En sån hora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu såg jag aldrig programmet, så jag har ingen susning hur saker o ting framställdes. 😆

Kolla här

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...ex.jsp?&d=55224

🙂

hacke: jo, men nu syftade jag inte längre på den diskussionen som vi var inne på, utan tänkte mer på ljudredigering... autotuning, hoppusslade sångfraser, kvantisering, mjukvaruinstrument, etc, sånt som det pratades om i programmet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror såhär. Han reklammusikskompositören tycker att det är riktigt kul att jobba med det jobbet han har.

Men... när han skriver reklamlåtarna skapar han ur sitt hjärta och skulle han vara helt ärlig så skulle han helst av allt vilja göra s.k. "riktig" musik.

Han har säkert försökt men som majoriteten av alla obegåvade samt begåvade musikskapare har han inte lyckats med att försörja sig på det.

En sån hora.

Verkligen 😆! På Hans beskrivning framstår denne som en utav dom mest avskyvärda människor som någonsin levat!

Link to comment
Dela på andra sajter

hacke: jo, men nu syftade jag inte längre på den diskussionen som vi var inne på, utan tänkte mer på ljudredigering... autotuning, hoppusslade sångfraser, kvantisering, mjukvaruinstrument, etc, sånt som det pratades om i programmet också.

Mmm. Alltså, jag kan ju hålla med Fruppe lite att så som man producerar i fler och fler genrer idag inte är lika konstnärligt i klassisk bemärkelse. Det handlar istället mycket om kompetens och innovation, inte minst teknisk sådan.

Men det gör ju varken personen eller produktionen mindre "ärofylld" för det. Det är fortfarande ett skapat verk, fast på annat sätt. Ärligt talat har jag alltid tyckt att det finns t.o.m en viss konstnärlighet i att koda ett schysst hack. 🙂

Sen finns det ju ytterligheter... t.ex eJay-kids som tror de erövrar världen. Men det handlar det inte om här. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Alltså, jag kan ju hålla med Fruppe lite att så som man producerar i fler och fler genrer idag inte är lika konstnärligt i klassisk bemärkelse. Det handlar istället mycket om kompetens och innovation, inte minst teknisk sådan.

Äh, lägg av. Visst krävs det mycket teknisk kompetens, men det betyder ju inte att det konstnärliga försvinner. Tycker det är bättre ratio konstnärlighet vs teknisk kompetens i "modern musik" än i typ nån gammal mossig pianist som spelar nåt gammal mossigt stycke. Det är ju 95% teknik. Idag finns en helt annan möjlighet att ta kontroll över hela intrycket man får av musiken, och att hantera det på ett bra sätt är konstnärligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Alltså, jag kan ju hålla med Fruppe lite att så som man producerar i fler och fler genrer idag inte är lika konstnärligt i klassisk bemärkelse. Det handlar istället mycket om kompetens och innovation, inte minst teknisk sådan.

Äh, lägg av. Visst krävs det mycket teknisk kompetens, men det betyder ju inte att det konstnärliga försvinner. Tycker det är bättre ratio konstnärlighet vs teknisk kompetens i "modern musik" än i typ nån gammal mossig pianist som spelar nåt gammal mossigt stycke. Det är ju 95% teknik. Idag finns en helt annan möjlighet att ta kontroll över hela intrycket man får av musiken, och att hantera det på ett bra sätt är konstnärligt...

Jo, men det är just det. 95% teknik innebär en NY sorts konstnärlighet, och inte konstnärlighet i klassisk bemärkelse, som sagt. Jag tror många mossiga musiker som inte hänger med i tekniken riktigt jämför mest med "hur det var då".

Skönt att du säger emot mig förresten, mindre risk anklagat pöbelbeteende då. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort man utövar sin konst (mao tränar upp sin teknik) så blir man de facto mindre kontnärlig, har jag tolkat det rätt?

Det gäller således att utöva sin konst vid ett enda tillfälle i livet men att man denna enda gången då är 100% konstnärlig.

Nästa gång 99%, osv 😆! Samt att under inga omständigheter få betalt för då är man per automatik en "hora" eller än värre 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt skapande är väl konstnärligt? eller?

Jag är inte speciellt förtjust i dansbandsmusiken. Det kommer sej av att när jag var ung på 80 talet så fick dansbanden en sjuh****s massa kulturbidrag medans (Garage)Rockbanden fick nada. Och ( i min mening iallafall ) fick de bidragen enbart därför att de spelade dansmusik som medelålders kommunalråd svängde sina lurviga till. Jag var MYCKET avogt inställd till de musikerna.

Nu är man äldre... jodåsåattmensesåedetju och har insett att t.o.m dansbandsmusikerna är konstnärer och känner stolthet i vad de gör. Precis som de flesta här på forumet. Jag har oxo jobbat med reklammusik o vet att det finns stolthet o skaparglädje i sån musik med. Det finns säker "horor" i vår bransch men jag tror faktiskt att de är väldigt få.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker är en person med lustiga kläder. En "Hora" är en person med lustiga kläder, fast av en annan modell en musikern´s.

Båda bor i mellanSverige, har ljust hår klippt i page samt har många gånger svårt att få "gig"!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

95% teknik innebär en NY sorts konstnärlighet, och inte konstnärlighet i klassisk bemärkelse, som sagt.

Nu tror jag du missförstod mej. 😆 Jag menade att det är 95% teknik i att spela avancerade klassiska pianostycken. Jag upplever att modern musikproduktion innebär större andel "konstnärliga beslut" (skriva musiken, arrangera, bestämma hur saker ska låta, etc), även om det utförs genom tekniken.

Självklart finns det sådant som frasering, uttryck etc att tänka på även i klassisk virtuosmusik, men det känns som att det tekniska kunnandet och att öht spela rätt har en större betydelse också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "hora" egentligen? Och vad skiljer det från en "riktig" musiker? 😆

en riktig musiker kör sitt race även om det innebär uppoffringar.

en hora väljer parti efter vem som lovar flest hundralappar i valfläsket.

En riktig musiker går på A-kassa m.a.o. 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "hora" egentligen? Och vad skiljer det från en "riktig" musiker? 😛

en riktig musiker kör sitt race även om det innebär uppoffringar.

en hora väljer parti efter vem som lovar flest hundralappar i valfläsket.

Så? Är vi inte alla horor då? Hur många arbetar med vad dom EGENTLIGEN vill? Och hur många arbetar med någonting dom inte gillar, bara för att få in pengar att överleva på?

Mina föräldrar har båda kontorsjobb och tjänar rätt bra. Men ingen av dom tycker att sitt jobb är särskilt roligt alla gånger. Om dom inte slutar jobba när det blir tråkigt och börjar göra något helt annat, är dom horor då?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "hora" egentligen? Och vad skiljer det från en "riktig" musiker? 😉

en riktig musiker kör sitt race även om det innebär uppoffringar.

en hora väljer parti efter vem som lovar flest hundralappar i valfläsket.

Så? Är vi inte alla horor då? Hur många arbetar med vad dom EGENTLIGEN vill? Och hur många arbetar med någonting dom inte gillar, bara för att få in pengar att överleva på?

Bra. Precis det där har jag poängterat i andra trådar innan.

Hittar inte diskussionen jag tänker på, men en liknande finns här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...indpost&p=32720

Men det är kanske därför det är så accepterat att leva på bidrag bland "riktiga musiker" och konstnärer (om det nu är sant)? Det är mer ärofyllt att leva på bidrag så länge man gör det man känner för, jämfört med att "hora sig" och få lön för ett jobb man egentligen inte känner för?

Det är ju bara en dj-vla tur att inte alla resonerar så. Någon måste betala skatt och finansiera bidragen.

Sedär, nu "ondgör" jag mig över "såssarna / konstnärerna / bidragssamhället". First time. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket konstnärer är vi egentligen ?

Vi använder fördefinierade skalor där allt som ligger utanför kallas falskt.

Vi använder ackord och ackordsföljder som används tusentals gånger förut.

Vi använder melodier som med största sannorlikhet in till förväxling är lik någon annan låt.

Vi använder ett "sound" som stämmer med den genre vi gillar eller vill låta som.

Etc etc etc etc

Det finns musikprofessorer och matematiker som påstår att alla melodier som kan göras med vår skala redan är gjorda. Påstods redan på 80-talet . . .

Så hur mycket konstnärer är vi egentligen ? 😉

PS Var på en Salvador Dali utställning i helgen och där kan man prata om konstnär som tänkte utanför givna ramar... Fascinerande. DS

Redigerat av Ulf_A
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "hora" egentligen? Och vad skiljer det från en "riktig" musiker? 😛

en riktig musiker kör sitt race även om det innebär uppoffringar.

en hora väljer parti efter vem som lovar flest hundralappar i valfläsket.

Så? Är vi inte alla horor då? Hur många arbetar med vad dom EGENTLIGEN vill? Och hur många arbetar med någonting dom inte gillar, bara för att få in pengar att överleva på?

Bra. Precis det där har jag poängterat i andra trådar innan.

Hittar inte diskussionen jag tänker på, men en liknande finns här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...indpost&p=32720

Men det är kanske därför det är så accepterat att leva på bidrag bland "riktiga musiker" och konstnärer (om det nu är sant)? Det är mer ärofyllt att leva på bidrag så länge man gör det man känner för, jämfört med att "hora sig" och få lön för ett jobb man egentligen inte känner för?

Det är ju bara en dj-vla tur att inte alla resonerar så. Någon måste betala skatt och finansiera bidragen.

Sedär, nu "ondgör" jag mig över "såssarna / konstnärerna / bidragssamhället". First time. 🙂

Det finns många som gömmer sej i, och har behov av att vara "mer konstnärliga" än andra... 😎

Många av dom jag känner har varken gjort något bra kommersiellt eller "konstnärligt"

Det är mycket enklare att gå och vara ett missförstått geni än att bita i det sura... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket konstnärer är vi egentligen ?

Vi använder fördefinierade skalor där allt som ligger utanför kallas falskt.

Vi använder ackord och ackordsföljder som används tusentals gånger förut.

Vi använder melodier som med största sannorlikhet in till förväxling är lik någon annan låt.

Vi använder ett "sound" som stämmer med den genre vi gillar eller vill låta som.

Etc etc etc etc

Det finns musikprofessorer och matematiker som påstår att alla melodier som kan göras med vår skala redan är gjorda. Påstods redan på 80-talet . . .

Så hur mycket konstnärer är vi egentligen ? 😉

Det där med antalet möjliga melodier som kan skapas är avhandlat i en annan tråd... där vi kom fram till att det är ett (i musikpraktiken) oändligt antal.

Sedan finns ju en i (praktiken) oändlig mängd olika texter som detta kan kombineras med.

Oändligt många melodier gånger oändligt antal möjliga texter lär nog räcka ett tag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket konstnärer är vi egentligen ?

Vi använder fördefinierade skalor där allt som ligger utanför kallas falskt.

Vi använder ackord och ackordsföljder som används tusentals gånger förut.

Vi använder melodier som med största sannorlikhet in till förväxling är lik någon annan låt.

Vi använder ett "sound" som stämmer med den genre vi gillar eller vill låta som.

Etc etc etc etc

Det finns musikprofessorer och matematiker som påstår att alla melodier som kan göras med vår skala redan är gjorda. Påstods redan på 80-talet . . .

Så hur mycket konstnärer är vi egentligen ?  😉

Det där med antalet möjliga melodier som kan skapas är avhandlat i en annan tråd... där vi kom fram till att det är ett (i musikpraktiken) oändligt antal.

Sedan finns ju en i (praktiken) oändlig mängd olika texter som detta kan kombineras med.

Oändligt många melodier gånger oändligt antal möjliga texter lär nog räcka ett tag!

Det är väl i teorin det finns ett oändligt antal melodier och texter. Knappast i praktiken 😎

Men om det nu är konstaterat i en annan tråd att det finns ett oändligt antal och ändå alla låter tämligen lika inom en given genre.

Hur mycket konstnärer är vi då ? Då blir vi ju ännu sämre 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Konst behöver inte vara originell för att vara konst. Den behöver egentligen inte vara nånting, det räcker med någon kallar det konst så är det konst. Fast det blir ju inte automatiskt bra bara för att det är konst...

Fast å andra sidan, "all art is quite useless" - eftersom den om den varit "useful" hade varit design (som kyckling-jingeln, eller som till exempel film- eller dansmusik, som ju alltid är funktionell).

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Konst behöver inte vara originell för att vara konst. Den behöver egentligen inte vara nånting, det räcker med någon kallar det konst så är det konst. Fast det blir ju inte automatiskt bra bara för att det är konst...

Fråga nån snubbe på Konstfack om han håller med dig i din "definition"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket konstnärer är vi egentligen ?

Vi använder fördefinierade skalor där allt som ligger utanför kallas falskt.

Vi använder ackord och ackordsföljder som används tusentals gånger förut.

Vi använder melodier som med största sannorlikhet in till förväxling är lik någon annan låt.

Vi använder ett "sound" som stämmer med den genre vi gillar eller vill låta som.

Etc etc etc etc

Det finns musikprofessorer och matematiker som påstår att alla melodier som kan göras med vår skala redan är gjorda. Påstods redan på 80-talet . . .

Så hur mycket konstnärer är vi egentligen ?  😉

Det där med antalet möjliga melodier som kan skapas är avhandlat i en annan tråd... där vi kom fram till att det är ett (i musikpraktiken) oändligt antal.

Sedan finns ju en i (praktiken) oändlig mängd olika texter som detta kan kombineras med.

Oändligt många melodier gånger oändligt antal möjliga texter lär nog räcka ett tag!

Det är väl i teorin det finns ett oändligt antal melodier och texter. Knappast i praktiken 😎

Men om det nu är konstaterat i en annan tråd att det finns ett oändligt antal och ändå alla låter tämligen lika inom en given genre.

Hur mycket konstnärer är vi då ? Då blir vi ju ännu sämre 😛

Där har du onekligen en poäng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...