Jump to content
Annons

Woxxy

Medlem
  • Antal inlägg

    134
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Woxxy

    Namm 2009

    Virus|TI2 http://www.access-music.de/events/2009-01/virus_ti2.html
  2. Woxxy

    Namm 2009

    Cubase 5 kostar $499. http://pro-audio.musiciansfriend.com/product?sku=703580
  3. Menar du inte digitalt? För när digitala signalen går över 0dB får man digital distorsion.
  4. Woxxy

    Bredda mixen

    Vet inte om det funkar, men testa PSP VintageWarmer och få den att trycka upp basen lite. Kan du visa exempel på både din låt och Portisheadlåten?
  5. Woxxy

    remix

    Måste? 🙂 Jag föredrar helt oprocessade sångspår. Möjligtvis om det ligger någon effekt på som bidrar väldigt mycket till ett visst sound så kanske det är okej, men annars vill jag ha det helt torrt. För mig brukar det räcka ganska bra med sångspåren, men ibland kan det ju finnas nån liten melodislinga som är karakteristisk för låten som man kan klippa upp och latja lite med. Det bästa är väl om man frågar remixaren vad han vill ha? Tror att det är väldigt individuellt hur man jobbar... Det finns vissa processer som jag absolut vill ha i sång och vissa processer som jag absolut INTE vill ha i sång. Reverb och delay är blä, det kan jag lägga till själv om så behövs. Melodyne och EQ och kompressor är bra, eftersom jag då inte behöver fippla med det, utan enkelt kan slänga in det i min mix utan att behöva oroa mig över att det ska låta likadant som i originalet. Antar att smaken är som baken när det gäller sånt, men jag föredrar att ha vocalsen färdiga för att få en viss 'consistency'.
  6. Woxxy

    remix

    Helst spelar man in i det tempo som remixaren vill ha, men om detta inte är en möjlighet kan remixaren själva ändra tempot. Anledningen till att basen skulle finnas med är mest som melodisk guide utan att avslöja originalets lead. Så mkt information som möjligt är såklart en fördel, men dom viktigaste grejorna är de jag redan nämnt. Håller med det drloop säger om syncad inspelning samt bouncad send-bus. Bra idé!
  7. Woxxy

    remix

    Måste vara processade (EQ, compressor, melodyne) vocals helst utan reverb eller delay (om inte du har någon bra anledning). BPM måste vara angivet samt att vocalsen helst ska vara klippta på ett sånt sätt att det bara är att lägga in det i en sequencer o köra igång (t.ex. att det är tyst 2 bars och sen startar sången, precis som i originalet). Skicka gärna med en midi på åtminstone basen, men gärna andra sakerna också. Hooks måste finnas med.
  8. Woxxy

    Panoreringsplugg

    Lär finnas en del. En plugg som bl.a. gör detta är CamelSpace, men det kanske är overkill om du bara ska använda panoreringen.
  9. Kom ihåg att mycket av bilden du skapar som producent är "hela verkligheten" för den låten. Med det menar jag att du har 3 dimensioner i en låt. Lyssnaren glömmer bort dessa, såvida inte du uppmärksammar dem. För att kunna uppmärksamma dem, måste du ha kontrast. Om du använder hela bredden så låter det helt annorlunda (och förhoppningsvis häftigare) än om du kör mono. Om du använder hela frekvensspektrat i din mix, ska låten låta saftigare än om du kör ett lågpassfilter eller ett högpassfilter på hela mixen. På samma sätt, för att skapa djup, måste du ha saker längst fram och längst bak. Visualisera nu, hur låter ljud när det går från vänster till höger? Som att ljudet är samma (om man bortser från doppler-effekten) men byter ljudkanal! Nerifrån och upp? Att dess frekvensband åker nerifrån (bas) och upp (diskant). När nån pratar med dig och du går längre bort, hur låter ljudet då? Lägre (volym) och dovare (lågpassfilter) och mer odefinierat (reverb och kort delay). D.v.s. att det som sagts i tråden hittills är helt rätt: du har volym, reverb, delay (med <30ms feedback) och lågpassfilter för att kunna skapa djup och närhet. Saker att komma ihåg: Lågpassfiltret kan även användas för att sänka ljudets höjd. Så var försiktig! Reverb kan bidra till en hel del problem, inte minst i basregionen (p.g.a. att basfrekvenserna av reverben och originalljudet kan kancellera varandra), så se till att vara försiktig där med och om du ska använda reverb kan det vara en bra idé att använda ett högpassfilter. Volymen kan låta tråkig (i vissa sammanhang även omusikalisk) när den är automatiserad, så använd hellre ett lågpassfilter som du sänker cutoffen på. Speciellt vanligt i elektronisk musik. Personligen använder jag inte automatisering på volymen, utan endast på lågpassfiltrets cutoff, men jag gör elektronisk musik, så ta det med en nypa salt om du inte gör elektronisk musik. Om du inte ser nån användning för volymautomatisering, kanske det är bäst att låta bli den.
  10. Woxxy

    Bounce av MIDI?

    Det går inte att bounca midi eftersom midi inte är något ljud, utan bara signaler som triggar synthar att låta. När du har gjort trummor i midi så spelas dom upp av en midi-synth i ditt ljudkort. Cubase har dock ingen tillgång till den synthen och därför kan du inte bounca den. Det man får göra istället är att använda en synth/sampler som Cubase har tillgång till, som t.ex. Battery, Kontakt, LM-7.
  11. Man ska egentligen inte ha särskilt mycket reverb. Generellt sätt brukar det sägas att "en reverb ska inte höras förrän man tar bort den". En bra reverb har dessutom möjlighet till att skära bort basen, så om din reverb inte ge dig den möjligheten, se till att skära bort basen innan du skickar in den till reverben. Använd Send-kanaler om du ska använda reverben på flera saker än bara sången så sparar du värdefulla CPU-cykler.
  12. Problemet med att du inte kan få stereo är enbart pga sidechainkompressorn som du använt. Även om Waves gör bra prylar i vanliga fall, är jag rätt besviken över att de inte har utvecklat en sidechainkompressor som klarar av stereokomprimering med sidechain. Prova istället med någon annan kompressor som t.ex. Voxengo Crunchessor. Principen är denna: Skapa en carrier-signal Skapa en modulator-signal Skapa ett group-spår med 4 kanaler I detta group-spår, skapa 2 bussar a 2 kanaler (2 för carrier vänster och höger, 2 för modulator vänster och höger) Skicka (send) modulator-signalen till modulatorspåret i groupen Routa carrier-spårets output till groupens input (carrierspåret) Sätt en sidechainkompressor på group-inserten och säg åt denna att använda modulatorspåret som key-input så att den komprimerar carrierspåret. Det var inte så mycket mer med det! Hoppas det hjälper 😄
  13. Jag har inte hört talats om att en masters uppgift är att få en låt att låta bra på olika volymer förut. Är det nån som har någon artikel om det, så att man kan läsa på lite? Hittills har jag bara hört att en masters uppgift är att få låtar att låta konsekventa på olika högtalare. Med det i åtanke så tror jag (liksom BozoB) snarare att det beror på vilken volym du lyssnar i. Att snaren låter så annorlunda på hög volym skulle jag tro berodde på mixningen. Har du testat med andra snares och upplever du samma effekt? Här är Fletcher-Munsonkurvan: Som du ser så hörs vissa frekvenser mera när du höjer volymen. Kolla vilka frekvenser din snare ligger i. Det kan vara så att den är rätt bred och tar upp mycket frekvenser som inte hörs förrän man höjer volymen (precis som det står i Fletcher-Munsonkurvan) och det skulle då innebära att när du höjer volymen, så får din snare en annan klang än du hade förväntat dig. Då kanske det kan hjälpa om du tar bort det problemet med en EQ. För att hitta den störande frekvensen kan du ta en EQ med en bell-kurva med hög quality och hög dB och sweepa igenom frekvensbanden tills du hittar problemstället. När du hittat problemstället kan du skära bort det genom att sänka dB. Hoppas det hjälper!
  14. Är det jag som missförstått dig, eller menar du "mastrar", snarare än "mixar"? Att använda en limiter (minska dynamiken) på masterbussen är inte riktigt del av mixningen, utan snarare av mastringen. Finns en hel del att lära sig i brickwallade mastrar som har bra mixar, så länge man ignorerar att dynamiken inte existerar längre. Kalla mig petnoga när det gäller definitioner, men folk har oftast fel uppfattning om vad som är vad och tror att mixningen inte spelar någon roll utan att det är mastringen som får låten att låta bra, när det egentligen är tvärtom och därför mixar de sina låtar halvdant och hoppas på magi i mastern.
  15. Vad ska man säga? ADHD är en underbar sjukdom.
×
×
  • Skapa ny...