Jump to content
Annons

Reason 3.5 eller 4 när?


leaf

Recommended Posts

Någon som vet hur ofta Propellerheads uppdaterar Reason, kommer det en större uppdatering snart tro?

Skulle vilja se en eller ett par nya synthar i Reason och kanske en bättre sequencer.

Några tips? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dom brukar vara väldigt förtegna om sina uppdateringar och nya produkter in i det sista. Bra eller dåligt vet jag inte om det är.

Bra, tror jag. När en uppdatering till reason kommer, så är det stora steg som gäller. Inte bara några coola visuella effekter, och lazy-scroll. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När en uppdatering till reason kommer, så är det stora steg som gäller. Inte bara några coola visuella effekter, och lazy-scroll. 🙂

Ja, ser fram emot vad Propparna har att erbjuda i nästa uppdatering!

Dock är det en underdrift att de brukar vara väldigt förtegna om sina uppdateringar. Det är nog lättare att få reda på försvarshemligheter i dagens läge, än att få reda på vad nästa device kommer att heta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog lättare att få reda på försvarshemligheter i dagens läge, än att få reda på vad nästa device kommer att heta  :rolleyes:
Och den meningen var, skrämmande nog, inte ett skämt.

Förresten, nån i forumet som har lekt med Sparcmaskinerna hos Totalförsvarets forskningsinstitut på sistone?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad tror ni Propellerheads kommer att släppa, nya synthar, nya efx, bättre sequencer, eller kanske något helt nytt?

Kommer de göra om Reason helt och hållet med bättre ljudmotor=fetare synthar men behålla samma struktur.

Det skulle nog kräva lite mer av datorn men det får man ju ta.

Tycker att syntharna börjar låta lite klent mot andra softpluggar på marknaden.

Kom igen Propellerheads!! :rolleyes:

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas dom förbättrar sequencern så den får fler funktioner som dels ökar andvändarvänligheten, men också och effektiviteten i att snabbt få ner en melodi slinga; att t.ex kunna höra enstaka toner om man markerar dom, att kunna flytta dom upp och ner i tonhöjd samtidigt som man hör tonen ändras, samt höja o sänka velocityn samtidigt som man hör skillnaden direkt å inte behöver trycka på play för å spela upp det man fått ner i sequencern... d.v.s att den får samma verktyg som i Logic´s matrix edit och FL´s pianoroll

nu andvänder jag istället FL för att skissa å göra låtförslag, som jag senare fullbordar i Reason, och det är ENDAST p.g.a att FL har verktyg i sin pianoroll sequencer som Reason totalt saknar....

skulle Propellerheads lyckas fixa detta så skulle nog talet av Reason-andvändare öka en del 😆

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att sequencern är lite väl enkel, om de skall fortsätta att vara number one! måste de rätta till det.

Fram med fetare synthar och bättre sequencer Propellerheads!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

en till grej jag stör mig på som fan med Reasons sequencer e:

när man kopierat ett visst stycke i sequencern och sedan spelar upp, trycker på stopp, och sedan ska klistra in stycket, ja då är hela stycket man kopierat borta ur klippbordet, och man måste kopiera det igen

WTF liksom??

Link to comment
Dela på andra sajter

en till grej jag stör mig på som fan med Reasons sequencer e:

när man kopierat ett visst stycke i sequencern och sedan spelar upp, trycker på stopp, och sedan ska klistra in stycket, ja då är hela stycket man kopierat borta ur klippbordet, och man måste kopiera det igen

WTF liksom??

Detta är väl en bugg endast i 3.0?

Link to comment
Dela på andra sajter

en till grej jag stör mig på som fan med Reasons sequencer e:

när man kopierat ett visst stycke i sequencern och sedan spelar upp, trycker på stopp, och sedan ska klistra in stycket, ja då är hela stycket man kopierat borta ur klippbordet, och man måste kopiera det igen

WTF liksom??

Detta är väl en bugg endast i 3.0?

jasså? 🙂

då får jag väl uppgradera mig snart då

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att sequencern är lite väl enkel, om de skall fortsätta att vara number one! måste de rätta till det.

Fram med fetare synthar och bättre sequencer Propellerheads!

🙂

Jag tycker nog suben täcker det mesta, men en synt som klarar trumljud bättre tackar jag inte nej till. Om de sen också lyckas skapa en synt som har mastigare ljud så vore det ju inte fel. Vad är det som du känner ger behovet av fetare syntar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ljudet i Reason är lite tamt och tunnt, vet ej hur jag skall förklara men det låter inte helt ok hur man än gör.

Om det sedan är syntharna eller Reason i helhet vet jag inte men tippar på att det är ljudmotorn?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det sedan är syntharna eller Reason i helhet vet jag inte men tippar på att det är ljudmotorn?

Nej.

det är för att...

eller nä, ja orkar inte nu, det känns som att detta har diskuterats förr. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ljudet i Reason är lite tamt och tunnt, vet ej hur jag skall förklara men det låter inte helt ok hur man än gör.

Om det sedan är syntharna eller Reason i helhet vet jag inte men tippar på att det är ljudmotorn?

😏

En dålig hantverkare skyller på verktygen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag vet att det här är ett mer än uttjatat ämne, men jag KAN inte låta bli. Så om du inte vill läsa tröttsamt tjat: hoppa över min post. Aight?

Here goes:

Förihelvete! Sluta snobba er och låt mig spela skicka MIDI och spela in ljud med Reason! Va FAN! Jag blir tokig! Jag vill inte slava Reason till nåt annat program. Jag älskar att arbeta med Reason. Personkemin stämmer perfekt. Allt funkar. Men nu MÅSTE jag jiddra med rewire och andra program och det är ett jävla krångel. Arbetsmetoden blir allt annat än smidig. Man måste använda sig av dubbla uppsättningar kortkommandon, genvägar och verktyg och man blir ju helt förvirrad. Det är så ironiskt att Propellerheads är så måna om att Reason ska vara självgående, men ändå tvingar oss till sån här idioti. Om jag bara kunde spela in sång och mina hårda synthar i Reason skulle mitt liv bli komplett. Jag blir så ledsen i ögat =(

Reason är nog det bästa stycke mjukvara som någonsin har sett dagens ljus, men det snubblar ändå precis på mållinjen.

Jag fattar inte.

Även om de lät oss spela in ljud i det så skulle ju fokus vara kvar på deras fantastiska mjukvarustudiolösning. Det skulle bara bespara oss en massa trassel.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaargGGGgghhhHhhhh!!!!!1!!11

Sådär. Förlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag vet att det här är ett mer än uttjatat ämne, men jag KAN inte låta bli. Så om du inte vill läsa tröttsamt tjat: hoppa över min post. Aight?

Here goes:

Förihelvete! Sluta snobba er och låt mig spela skicka MIDI och spela in ljud med Reason! Va FAN! Jag blir tokig! Jag vill inte slava Reason till nåt annat program. Jag älskar att arbeta med Reason. Personkemin stämmer perfekt. Allt funkar. Men nu MÅSTE jag jiddra med rewire och andra program och det är ett jävla krångel. Arbetsmetoden blir allt annat än smidig. Man måste använda sig av dubbla uppsättningar kortkommandon, genvägar och verktyg och man blir ju helt förvirrad. Det är så ironiskt att Propellerheads är så måna om att Reason ska vara självgående, men ändå tvingar oss till sån här idioti. Om jag bara kunde spela in sång och mina hårda synthar i Reason skulle mitt liv bli komplett. Jag blir så ledsen i ögat =(

Reason är nog det bästa stycke mjukvara som någonsin har sett dagens ljus, men det snubblar ändå precis på mållinjen.

Jag fattar inte.

Även om de lät oss spela in ljud i det så skulle ju fokus vara kvar på deras fantastiska mjukvarustudiolösning. Det skulle bara bespara oss en massa trassel.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaargGGGgghhhHhhhh!!!!!1!!11

Sådär. Förlåt.

De vill inte kompromissa stabiliteten tror jag. Men om de istället gjorde ett tillägsprogram speciellt utvecklat för Reason som man kunde spela in i och använda hårdvarusyntar samt vst(i) så skulle jag inte gnälla längre. De är nog fullt medvetna om detta på propellerheads men de har gjort ett val som är ganska befogat. Men det kommer en dag... bara vänta. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inge fel på reason syntarna! Om inte annat lämnar dom rum åt de "finare" VST:arna 😏

Uppläget ska dom verkligen inte ändra på i alla fall, mer flexibel lösning finns nog inte på marknaden? koppla hit ... koppla dit

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som verkligen måste fixas är ju när man kör till exempel ett ambientljud eller bara en lång ton som fortsätter spelas så länge man håller tangenten inne. Om man då vill lyssna hur det partiet låter så måste man ta det från tangentnertryckningen för att få med ambient/padljudet, om man börjar lyssna mitt i så hörs det inte! Fattar nån? Det är skitstörande iaf!

Edit: Som Norbert säger, jag vill också ha nåt sorts motsvarighet till Cubases tempotrack.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag vet att det här är ett mer än uttjatat ämne, men jag KAN inte låta bli. Så om du inte vill läsa tröttsamt tjat: hoppa över min post. Aight?

Here goes:

Förihelvete! Sluta snobba er och låt mig spela skicka MIDI och spela in ljud med Reason! Va FAN! Jag blir tokig! Jag vill inte slava Reason till nåt annat program. Jag älskar att arbeta med Reason. Personkemin stämmer perfekt. Allt funkar. Men nu MÅSTE jag jiddra med rewire och andra program och det är ett jävla krångel. Arbetsmetoden blir allt annat än smidig. Man måste använda sig av dubbla uppsättningar kortkommandon, genvägar och verktyg och man blir ju helt förvirrad. Det är så ironiskt att Propellerheads är så måna om att Reason ska vara självgående, men ändå tvingar oss till sån här idioti. Om jag bara kunde spela in sång och mina hårda synthar i Reason skulle mitt liv bli komplett. Jag blir så ledsen i ögat =(

Reason är nog det bästa stycke mjukvara som någonsin har sett dagens ljus, men det snubblar ändå precis på mållinjen.

Jag fattar inte.

Även om de lät oss spela in ljud i det så skulle ju fokus vara kvar på deras fantastiska mjukvarustudiolösning. Det skulle bara bespara oss en massa trassel.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaargGGGgghhhHhhhh!!!!!1!!11

Sådär. Förlåt.

De vill inte kompromissa stabiliteten tror jag. Men om de istället gjorde ett tillägsprogram speciellt utvecklat för Reason som man kunde spela in i och använda hårdvarusyntar samt vst(i) så skulle jag inte gnälla längre. De är nog fullt medvetna om detta på propellerheads men de har gjort ett val som är ganska befogat. Men det kommer en dag... bara vänta. 😏

det där har jag också tänkt på...ett skitsimpelt program..typ ett extrarack liksom...vore guld!...och så skulle reason förstås vara rewire-master...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är faktiskt sant! Jag började med Reason, bara Reason, älskade verkligen allt med det programmet.

Sen började jag sjunga på låtarna jag gjort i Reason. Men det kunde jag ju inte göra i Reason så då var man tvungen att lära sig Cubase,

Cubase är onödigt tillkrånglat och otroligt plottrigt men nu så kör jag enbart Cubase. Visst jag saknar Reason men det blir så krångligt

att göra saker i två program samtidigt och eftersom Cubase är ett måste så tvingas man välja bort Reason.

Mitt ultimata program skulle vara 10% Cubase 90% Reason, Rubase eller Ceason!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är faktiskt sant! Jag började med Reason, bara Reason, älskade verkligen allt med det programmet.

Sen började jag sjunga på låtarna jag gjort i Reason. Men det kunde jag ju inte göra i Reason så då var man tvungen att lära sig Cubase,

Cubase är onödigt tillkrånglat och otroligt plottrigt men nu så kör jag enbart Cubase. Visst jag saknar Reason men det blir så krångligt

att göra saker i två program samtidigt och eftersom Cubase är ett måste så tvingas man välja bort Reason.

Mitt ultimata program skulle vara 10% Cubase 90% Reason, Rubase eller Ceason!

Kanske om Reason stockar på Cubase i sjärten? 🙁

Ingen som känner till nån reason-fantast som är duktig på programering? 😄

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag täkte på de skulle kunna göra i nya Reason är att möjliggöra laddning av egna samplingar i Maelström. Då skulle man kunna använda den som vanlig granulator om man vill. Vad tycks?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ljudet i Reason är lite tamt och tunnt, vet ej hur jag skall förklara men det låter inte helt ok hur man än gör.

Om det sedan är syntharna eller Reason i helhet vet jag inte men tippar på att det är ljudmotorn?

:rolleyes:

Jag har känt samma problem, men jag var bara kass på att använda subtractorn som när man lärt sig den är en oerhört bra och flexibel mjukvarusynt. Tror du skulle ändra dig om du hörde lite av vad folk lyckats göra med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis börja använda Reason 3. Ett önskemål jag har är att man borde kunna ha två rack brevid varann så blir det mindre musarm. Kunna koppla våglätt istället för bara lodrätt. Sedan har dom tagit bort helskärmsläget. Skulle man kunna ha två rack brevid varann så skulle man kunna bygga ut sequensern så att den tar upp hela vågräta delen av skärmen nertill och göra den lite mera visuell än att bara se ut som en rulle från ett spikpiano. Pluggarna dvs syntharna är väl inte dom bästa man hört. Combinatorn får man väl trösta sig att ha tillsvidare.

Effekt pluggarna i Reason är mycket mycket bättre än dom som följer med t ex Cubase SL/SX. Steinberg borde klart lägga fokus på att få till bättre effekter kommande releaser av Cubase, t ex en riktig mastring sektion än dom gamla pluggarna som känns från bronsåldern.

När det gäller VST diskussionen så hoppas jag verkligen inte Propellerhead får för sig att integrera VST in i skalet på Reason. Det skulle bara nagga på stabiliteten på programet. Tycker nog att Rewire är fullgott nog än en instabil Reason.

Annars tycker jag Reason är helt ok att ha som en verktygslåda för att testa låtideér. Det går fort, det går snabbt att ändra saker och ting...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...