Jump to content
Annons

Reason 3.5 eller 4 när?


leaf

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Det är inget fel på syntharna men det är något med ljudkvaliteten som jag inte kan förklara riktigt.

Kanske kan förklaras med att de låter lite livlösa och stela utan botten? eh, konstig förklaring jag vet men jag kan inte förklara det bättre.

Det låter helt enkelt inte analogsynth om tex SUBTRACTOR som ju skall emulera en sådan och Maltröm låter lite likadant, det där riktigt feta mjuka ljudet saknas helt enkelt.

Man kan ju alltid fintrimma med effekter och EQ men det skall inte behövas i dagens läge tycker jag.

Lyssna på impOSCar eller Korg Legacy collection(Analoga) Cakewalk Rapture mfl så hör du stor skillnad.

Dessa kan man kalla FETA synthar!

Detta är ju bara vad jag tycker och det är säkert många som inte håller med, men har man spelat synthar sedan tidigt 80:tal så vet man hur en analogsynth bör låta och hur en icke analog synth låter.

Jag tror därför att Propellerheads måste göra om ljudmotorn i Reason för att inte bli omkörda av konkurrenterna gällande ljudkvalitet.

I övrigt så kan man ju bara säga att Reason fortfarande är Konung när det gäller överskådlighet, lättarbetad mm!

Nu när datorerna blir otroligt mkt kraftfullare än för ett par år sedan skulle det nog gå att göra om ljudmotorn utan att tappa allt för många kunder med lite äldre datorer.

Själv köper jag ny dator var tredje år för att hänga med.

Vi hörs i framtiden!

😄

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på syntharna men det är något

Lyssna på impOSCar eller Korg Legacy collection(Analoga) Cakewalk Rapture mfl så hör du stor skillnad.

Dessa kan man kalla FETA synthar!

😄

Spana på CPU mätaren så förstår du nog....

Redigerat av Hype
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar! högre ljudkvalitet=högre belastning på datorn men jag har en eMac 1GHz G4 med 640 MB RAM och den hänger med ganska bra ännu.

Har man som jag en äldre dator ca 4 år gammal så får man ju räkna med att köpa en ny snart för att hänga med.

Den hårda sanningen är att man kan aldrig ha en för snabb dator bara en för trög=gammal!

Jag skall köpa mig en ny Mac i Augusti, September när de nya Mac Pro och iMac släppts och då blir det andra bullar!

🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter helt enkelt inte analogsynth om tex SUBTRACTOR som ju skall emulera en sådan och Maltröm låter lite likadant, det där riktigt feta mjuka ljudet saknas helt enkelt.

Man kan ju alltid fintrimma med effekter och EQ men det skall inte behövas i dagens läge tycker jag.

Lyssna på impOSCar eller Korg Legacy collection(Analoga) Cakewalk Rapture mfl så hör du stor skillnad.

Dessa kan man kalla FETA synthar!

Jodå, jag har en Korg Legacy och jag har pulat mycket med MS-20, det är en sannerligen härlig mjukvarusynt som kan man få till en hel del som jag inte fått till över huvud taget på suben. Men rätt använd så kan subtractorn få ur sig sanerligen feta ljud den också, oftast måste jag snarare använda en EQ för att inta ljudet skall bli för fylligt och ta över. Man måste bara lära sig stryka den medhårs, och jag tror Reason har all rätt att lämna det slutliga ljudet man vill uppnå till EQ, Unison, Delay, Reverb eller Scream 4. Det är väl ok att se Suben som den första delen i ljudkedjan för att sedan skräddarsy hur man vill att ljudet skall arta sig därefter. Jag tycker man har mer kontroll över hur man vill att det skall låta på det sättet. Finns det nån opartisk som använt både Subtractorn och andra mjukvarusyntar som håller med mig?

Men jag har inget emot en förbättrad ljudmotor även om den suger lite mer prestanda. De som vill kan ju fortfarande köra 3.0 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En sak som jag mycket gärna vill se i nästa Reason och som jag fortfarande har problem med är möjligheten att ställa in en skala, eller ändra på en enskild ton så att alla device medföljer, eller enbart 1 device. Med etta menas att kunna ändra tonhöjden i en enskild tangent. Detta skulle vara glädjande hos oss som älskar Reason men måste ta till andra medel för att kunna spela bl a kvartstoner. Det är frustrerande att en sådan avancerad mjukvara inte klarar av inställningsmöjligheter som länge har kunnat hittas i många enkla modeller av hårdvarusyntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra varför dom söker nya programmerare?

Vad jag mest av allt skulle villja ha i en ny uppdatering är definitivt en uppdatering av Sequencern, och varför?

Quantiseringen som finns är kass, skulle va som i cubase!!!

Audio tracks, varför? jo: När man har en lång wav som spelas och sen vill man stoppa mitt i den så måste man börja om från början istället som för i t.ex. cubase där man kan börja från där man stoppade!!!

Anrda grejjer som vore bra...?

Kanske några fler ratta och knappar på combinatorn?

Ev. en ny synt, combinatorn är bra men det behövs nog utökas lite.

Längre rate på lfo, inte bara 16/4 så man kan får längre svepningar av t.ex flange, filet å sånt... kan doch rita egna kurvor i sequancern men varför?

Bättre kurv ritning i sequencern, typ färdig inställda kurvor å så...

INTE stöd på vsti, det gör bara reason mindre stabilt, DOCK kan dom kanske komma på nåt eget vsti system typ RSNI som i Reason Instruments eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)
Nåt som verkligen måste fixas är ju när man kör till exempel ett ambientljud eller bara en lång ton som fortsätter spelas så länge man håller tangenten inne. Om man då vill lyssna hur det partiet låter så måste man ta det från tangentnertryckningen för att få med ambient/padljudet, om man börjar lyssna mitt i så hörs det inte! Fattar nån? Det är skitstörande iaf!

ja detta är grovt störande! om man skulle fixa det här så skulle jag bli mkt glad. det kanske har något med prestande att göra, att det skulle bli mer krävande med en sån här funktionalitet, men man skulle ju kunna ha det som ett alternativ i inställningsmenyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Propellerheads sökte för ett tag sen folk som är duktiga på ta fram GUI, typ navigering och workflow. Därför gissar jag att man kommer att förbättra hur man jobbar i Reason. I dag kan det bli lite pilligt att hitta bland sina devices och att koppla när det blir mycket sladdar. Jag skulle gissa att man jobbar på att förenkla arbetssättet. Principen med Combinatorn för att förenkla tror jag är ett koncept som man fortsätter att jobba med. Något i stil med Ableton Live-clips skulle inte förvåna mig (1-flera takter med MIDI-noter som även innehåller instrumenten som ska spelas upp inkl effektkedja).

En uppdaterad sequencer kommer antagligen. Det har ju inte hänt mycket med sequencern sen 1.0 så det borde vara dags nu. Jag tror även att man kommer slänga med nån ny synth. Logisk sett borde vi se en ny fet hybrid synth med typ 4 analoga osc + wavetables + massa snygga patches (här har ju många VSTi ett stort övertag i dag). Jag tror inte vi kommer att få se VST-stöd eller audiospår. Kanske audio men längre fram då, typ 5.0. Samtidigt tycker man att det borde inte var så svårt att fixa och det är ju många som vill ha det. Längre fram tror jag att de har en förbättrad ljudmotor men jag tror inte vi ser det redan tills nästa version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som verkligen måste fixas är ju när man kör till exempel ett ambientljud eller bara en lång ton som fortsätter spelas så länge man håller tangenten inne. Om man då vill lyssna hur det partiet låter så måste man ta det från tangentnertryckningen för att få med ambient/padljudet, om man börjar lyssna mitt i så hörs det inte! Fattar nån? Det är skitstörande iaf!

ja detta är grovt störande! om man skulle fixa det här så skulle jag bli mkt glad. det kanske har något med prestande att göra, att det skulle bli mer krävande med en sån här funktionalitet, men man skulle ju kunna ha det som ett alternativ i inställningsmenyn.

Nja, det gäller väl alla andra sequensers med, så i så fall blir dom pionjärer... igen.

Att dom implementerar audio är dock ett måste om dom vill tävla med dom riktiga aktörerna, som det är nu är dom bara utan konkurrens bäst ibland leksaksprogrammen.

Det sjukt coolaste vore ifall VST/VSTi kunde komma upp som delar utav Reason, då skulle Cubase åka ned i papperskorgen direkt.

Jag har nämligen numer lärt mig hur extremt anpassningsbara alla funktioner i Cubase är och hur i sin tur dess beståndsdelar ned till molekylärnivå kan

personifieras precist efter användarens personliga smak och kommit fram till att allt detta är helt... bortkastat om man ska göra musik 😳!

Cubase är gjort av dataprogrammerare för andra dataprogrammerares beundrans skull medan Reason är gjort av musikskapare för musikskapare.

Tyvärr måste man ju ha ett annat program plus Reason och då faller ju hela idén med Reason.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr måste man ju ha ett annat program plus Reason och då faller ju hela idén med Reason.

EXAKT.

Det är liksom det som är det stora problemet med Reason.

Annars gillar jag verkligen idén med ett oexpanderbart program som sköter allt, trots begränsningarna det innebär. Det lockar fram uppfinningsrikedomen. Det blir lite som när folk satt och programmerade demos till C64 och så. Du har en färdig plattform, och det gäller att tänja på gränserna för vad den kan prestera. Istället för att köpa en ny VST-plug för att förverkliga varje ny vision så kan man med lite finess fixa det med de verktyg man erbjuds i Reason.

Men eftersom man inte kan spela in ljud så tar det ju tvärstopp ganska snart. Det finns ingen väg runt problemet i Reason utan att ta till rewire och nån host-sequencer. Och ja, då sumpar man ju sin älskade isolerade arbetsmiljö =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr måste man ju ha ett annat program plus Reason och då faller ju hela idén med Reason.

EXAKT.

Det är liksom det som är det stora problemet med Reason.

Det finns ingen väg runt problemet i Reason utan att ta till rewire och nån host-sequencer. Och ja, då sumpar man ju sin älskade isolerade arbetsmiljö =(

Precis, vad spelar det för roll att Reason är superstabilt om man måste öppna Reason uti instabila Cubase 😆!

Jag vet att det här med audio är/var störst gnäll-grejen med Reason på nätet men för en gångs skull har internet-gnällisarna rätt!

Fixa audio i Reason eller dö en långsam död. En grej som skulle bli dundersuccé vore att göra Reason (med Audio) för gitarrister.

Kanske i sammarbete med Line 6 för dom vill ju inte släppa sina utmärkta pluggar som VST och då passar ju ett slutet sytem som Reason perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, vad spelar det för roll att Reason är superstabilt om man måste öppna Reason uti instabila Cubase 😮!

😉

i sammarbete med Line 6 för dom vill ju inte släppa sina utmärkta pluggar som VST och då passar ju ett slutet sytem som Reason perfekt.

kolla här då!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, Refill´s programmerade av Line 6. Line 6 har dom bästa gitarr-pluggarna fortfarande enligt mig, släpp dom till Reason om Reason lovar fixar audio.

hmm.. jag tror inte jag håller med om att Reason ska göra så att man kan lira in audio. jag trivs med 3.0 som det är, och ser hellre än uppdatering av synthar effekter etc. dvs. gate, tremolo, etc o sen lite mer mjukare ton (lite analogfeeling) utan o behöva dista o d!

edit: sen en bättre kvantiseringsfunktion

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, jag hajar inte det här att folk hackar på Reason att den låter för tunt.

Jag kör 3.0 och är skitnöjd.

Jag har testat alla möjliga andra mjuksynthar men jag återvänder alltid till Reason pga lättfattat uppställningen och flexibilitet.

Jag skulle nog skicka Kobajs i papperskorgen om jag kunde lira in audiotracks i Reason.

Nu har jag lågt ställda krav på ljudspårs inspelning och redigering samt Midi redigering, man vill ju lira inte peta för mycket i musiken och då funkar Reasons Midi.

Trots att jag har Kobajs så börjar jag alltid i Reasons sequenser.

Men om det fanns ljudspår, skulle jag sakna VST pluggen SIR, annars kan det mesta kvitta. Sådan är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
hmm.. jag tror inte jag håller med om att Reason ska göra så att man kan lira in audio. jag trivs med 3.0 som det är, och ser hellre än uppdatering av synthar effekter etc. dvs. gate, tremolo, etc o sen lite mer mjukare ton (lite analogfeeling) utan o behöva dista o d!

edit: sen en bättre kvantiseringsfunktion

Tremolo, du kan ju modda med en LFo så får du tremolo.

Håller med om att en enkel gate skulle sitta fint, det är nog det som jag saknar mest förutom ljudspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. jag tror inte jag håller med om att Reason ska göra så att man kan lira in audio. jag trivs med 3.0 som det är, och ser hellre än uppdatering av synthar effekter etc. dvs. gate, tremolo, etc o sen lite mer mjukare ton (lite analogfeeling) utan o behöva dista o d!

edit: sen en bättre kvantiseringsfunktion

Tremolo, du kan ju modda med en LFo så får du tremolo.

Håller med om att en enkel gate skulle sitta fint, det är nog det som jag saknar mest förutom ljudspår.

jo allt är ju möjligt..man kan ju ställa in filter o skit så att det agerar som en gate, men det känns ilte "för mycket", om du förstår vad jag menar.

en multieffekt till combinatorn skulle vara ngt.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon nämnt det, men det vore schysst med en uppdatering av ReWire så att man skulle kunna skicka signaler från ljudspår i Cubase till effekter i Reason.

det vore VERKLIGEN ngt. vill köra ut en 10 olika körstämmor till reason o dista.. känns lite surt om man ska sitta o bounca ut från Pro Tools varje grejj, o sen lägga in i samplern o dista på, o sen dra ut det o sen importera det.

tar flera timmar för ngt som kan ta 10 sekunder innan det är helt färdigt.

visst kan man dra ut det i diverse rackeffekter/effektpedaler, men jag gillar screamern som fan!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon nämnt det, men det vore schysst med en uppdatering av ReWire så att man skulle kunna skicka signaler från ljudspår i Cubase till effekter i Reason.

Bättre upp att implementera ljudspår I Reason så man slipper allt rewirande 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan smidig lösning på ovanstående vore ju ifall man kunde importera in audiospår i Reason 😉!

Edit, fler som tänker som Hans.

Kom igen nu proppellerheads, 1 erkänn att audio i Reason är en bra idé, 2 fixa audio i Reason. 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Reason borde snegla åt Pro tools håller typ Xpand, Strike och deras lättöverskådliga gränsnitt, tycker reason ser alldeles för plottrigt och för mycket knappar hit å dit.

Ljudmässigt kan jag inte utala mig har lyssnat för lite på e, det jag har och klaga på är utseendemäsigt, där ligger Reason långt efter Protools och Steinbergs Hypersonic.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller om de inte vill integrera audiospår i reason - varför inte en simpel vanlig player för audiofiler, med synkat start och stop om man vill...? det saknar jag mest av allt. tänk om man kunde använda MClass suite och mastra med. nu får man ju dra in ljudfilen i en sampler för att kunna göra det. värdelöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

eller om de inte vill integrera audiospår i reason - varför inte en simpel vanlig player för audiofiler, med synkat start och stop om man vill...? det saknar jag mest av allt. tänk om man kunde använda MClass suite och mastra med. nu får man ju dra in ljudfilen i en sampler för att kunna göra det. värdelöst!

värdelöst skulle jag inte säga.. jag uppskattar det programmet som fan!! men visst vissa grejjer borde komma till och det gör det säkert i framtiden. hoppas bara att propparna läser detta!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...