Jump to content
Annons

Yamaha NS10 vara eller icke vara


Fredster

Recommended Posts

Annons
jag skulle absolut inte rekommendera 8000serien ! på tok för mycket hängmattekaraktär på dom..

var får du det ifrån?

http://www.genelecusa.com/documents/datasheets/DS8030a.pdf

inte spikrakt men hängmatta kan man ju knappast kalla det - om du inte sitter 60 grader snett mot högtalaren förstås

de mixar jag hört från 8030 och 8040 saknar så sjukt mycket mellanregister.

iofs är jag vana med mina lådor som har mkt mellan!

dock, när jag lyssnat eller mixat med dom tycker jag det fattas mkt mellanregister!

men det är ju också ytterst subjektivt

?

tycker du mixarna saknar mellanregister eller tycker du att mixarna låter MF-fattiga när du lyssnat i 8030?

är ju liksom två olika saker med motsatt förklaring

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle absolut inte rekommendera 8000serien ! på tok för mycket hängmattekaraktär på dom..

var får du det ifrån?

http://www.genelecusa.com/documents/datasheets/DS8030a.pdf

inte spikrakt men hängmatta kan man ju knappast kalla det - om du inte sitter 60 grader snett mot högtalaren förstås

de mixar jag hört från 8030 och 8040 saknar så sjukt mycket mellanregister.

iofs är jag vana med mina lådor som har mkt mellan!

dock, när jag lyssnat eller mixat med dom tycker jag det fattas mkt mellanregister!

men det är ju också ytterst subjektivt

?

tycker du mixarna saknar mellanregister eller tycker du att mixarna låter MF-fattiga när du lyssnat i 8030?

är ju liksom två olika saker med motsatt förklaring

det jag menar är att de mixar jag hört gjorda i 80xx är mellanfattiga. och när jag mixat i 80xx tycker jag högtalarna är mellanfattiga. ursäkta om jag uttryckte mig lite dåligt. jag har nästan aldrig glasögonen på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mixar gjorda i 80XX blir fattiga på mellanregister så borde det betyda att 80XX återger för mycket mellan och mixaren kompenserar för detta... Om man samtidigt tycker att 80XX återger för lite mellan så kanske det är ett tecken på att de igentligen är ”neutrala” och det är olika tillfällen och akustiska miljöer som få en person att döma dem olika vid olika tillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menar är att de mixar jag hört gjorda i 80xx är mellanfattiga. och när jag mixat i 80xx tycker jag högtalarna är mellanfattiga. ursäkta om jag uttryckte mig lite dåligt. jag har nästan aldrig glasögonen på mig.

kan ju då bero på två saker: mixarens smak, eller att mixaren upplever för mycket mellanregister - inte för lite

så hängmatta kan du avskriva

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan ni lyssna Detta är min första inspelade låt. Låten finns på ett album jag precis har spelat in med 2 kompisar. Jag sköter allt med inspelningen och de andra spelar.

Detta har jag mixat ihop med mina hifi-högtalare.

låter rätt ok, utom lite konstiga effekter på gurorna - rum? - o att dom är lite luddiga

men det verkar ju gå att jobba i iaf, om du inte måste ha dom nån annastans förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menar är att de mixar jag hört gjorda i 80xx är mellanfattiga. och när jag mixat i 80xx tycker jag högtalarna är mellanfattiga. ursäkta om jag uttryckte mig lite dåligt. jag har nästan aldrig glasögonen på mig.

kan ju då bero på två saker: mixarens smak, eller att mixaren upplever för mycket mellanregister - inte för lite

så hängmatta kan du avskriva

inte då. de mixare jag jobbat med med 80xx har lämnat låtar med skrikande mellanregister..

och när jag lyssnat har jag upplevt för lite mellanregister. därav min ståndpunkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menar är att de mixar jag hört gjorda i 80xx är mellanfattiga. och när jag mixat i 80xx tycker jag högtalarna är mellanfattiga. ursäkta om jag uttryckte mig lite dåligt. jag har nästan aldrig glasögonen på mig.

kan ju då bero på två saker: mixarens smak, eller att mixaren upplever för mycket mellanregister - inte för lite

så hängmatta kan du avskriva

inte då. de mixare jag jobbat med med 80xx har lämnat låtar med skrikande mellanregister..

och när jag lyssnat har jag upplevt för lite mellanregister. därav min ståndpunkt!

det jag menar är att de mixar jag hört gjorda i 80xx är mellanfattiga

hur ska du ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menar är att de mixar jag hört gjorda i 80xx är mellanfattiga. och när jag mixat i 80xx tycker jag högtalarna är mellanfattiga. ursäkta om jag uttryckte mig lite dåligt. jag har nästan aldrig glasögonen på mig.

kan ju då bero på två saker: mixarens smak, eller att mixaren upplever för mycket mellanregister - inte för lite

så hängmatta kan du avskriva

inte då. de mixare jag jobbat med med 80xx har lämnat låtar med skrikande mellanregister..

och när jag lyssnat har jag upplevt för lite mellanregister. därav min ståndpunkt!

det jag menar är att de mixar jag hört gjorda i 80xx är mellanfattiga

hur ska du ha det?

jag skrev helt enkelt fel!

de mixar gjorda i 80xx tenderar att bli starka på mellan..

och det beror på att de har så lågt mellanregister. så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min syn är att NS10 är verktyg. Som används vid mixning, inte i mastering.

Det enda som spelar roll är om den som mixar finner att de fungerar som bra verktyg för att uppnå en bra mix. Funkar de för en viss användare är de värda pengarna för honom eller henne. Funkar de inte är de inte värda pengarna.

Vanliga kids skall inte ha NS10. Vanliga kids skall inte ha bandspelare heller, särskilt inte 24 kanalers. Det finns för övrigt många proffs som inte vill ha varken NS10 eller 24 kanalers bandare.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Yamaha NS10, väldigt vanliga och populära monitorer.

Skulle sätta mig i ro och få pli på en mix i dessa, och kom snbbt fram till att detta är det sämsta skit jag stött på.

Ingen idé att försöka få bukt med frekvenser under 90 hz, och mellanregister dalar upp och ner som jag vet inte vad.

Dålig respons i diskanten, och är rent av helt obalanserade i hela frekvensspektrat. Dessa ska ändå vara kult och många vill mixa i dessa.

Varför? Vad gillar folk i dessa monitorer?

Bekymrad som få! 😛

Bästa hälsningar, Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

det är en referenshögtalare som alla inom branschen vet hur de låter.

Jag vet, och jag förstår inte vilken nytta de gör iom att så mycket saknas i botten, och låter så sjukt speciella i sig.

T.ex. så gjorde jag 2 mixar, en i NS10 och en i Genelec 1035B, och kan med den utgångspunkten säga att NS10 inte gav ett skit, inte ens vid referenslyssning.

Vet att fler sitter i mina funderingar, men är det så att NS10 har funnits med så pass länge att de är en given kultreferens?

Link to comment
Dela på andra sajter

lite som en telecaster, alla vet hur den låter..

ns10 har ju funnits med i racet sedan tidigt 80tal. jag orkar inte förklara, eftersom jag inte är så pigg i huvudet idag. det klassiska som gäler ns10 är ju "om det låter brar i ns10, låter det bra överallt".

Link to comment
Dela på andra sajter

"om det låter brar i ns10, låter det bra överallt".

Just detta har jag hört tidigare, och må så vara.

Men inget jag personligen skulle nyttja mig av. Kanske om jag vore med förr när den var som populärast, och tvingade mina öron att lära mig hur de fungerar.

Men helt klart de märkligaste monitorerna jag stött på.

Bästa hälsningar, Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om vana. Var några år sen jag satt framför ett par NS10 nu, men vill minnas att det var jävla skönt o sätta nivåer i dom där plus att man efter ett lite övning får en grym kontroll på mellanregistret. Risken att man mixar för mycket 1.2khz i ett par ns10 är minimal. I ett par genelecs kan 1.2khz låta snyggt, vilket det verkligen inte gör i ett par NS10 (precis som i en halvbra hemmastereo eller tv med inbyggda högtalare). Dessutom är dom ganska grötiga vilket leder till att man per automatik blir mer noggrann med separationen, vilket jag upplever lite svårt med typ genelec: allt låter så förbannat snyggt och "färdigt" hela tiden så man kanske nöjer sig lite väl snabbt.

Givetvis går det inte att väga av lågbas eller topdiskant på ett snyggt sätt i dom där, men det är inte det som är meningen. Många gillar att se över sin mix i en gammal transistorradio och dom är ju knappast speciellt raka i frekvensgången heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag bojkottade NS10 under en lång tid.

Men jag tröttnade på att bära med mig egna lådor så jag kapitulerade.

Enda bra grejen med NS10 är att dom finns överallt, eller fanns kanske man skall säga.

Och det kanske är gott nog, jag skulle aldrig köpa ett par själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bojkottade NS10 under en lång tid.

Men jag tröttnade på att bära med mig egna lådor så jag kapitulerade.

Enda bra grejen med NS10 är att dom finns överallt, eller fanns kanske man skall säga.

Och det kanske är gott nog, jag skulle aldrig köpa ett par själv.

nackdelen med ns10m (modellen m eller studio) är att folk tar hutlösa priser för dessa idag. såg häromdagen på vendolin nån som skulle ha 8000 pix för dem, och det är lite överpris om man säger så.

dock producerades ns1000 som är stora trevägshögtalare som enligt mitt tycke är riktigt bra fullrangelådor. har länge funderat på att skaffa ett par, för att jag gillar att mixa i dessa så mycket, men mitt rum är aningen för litet för dem just nu. dessutom har jag ett par alesis monitor two på gång. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela konceptet med NS10 var lysande då det begav sig. I majoriteten av studios fanns stora och dyra studiomonitorer som en hemmalyssnare knappast hade råd att tänka på ens.. Med NS10 så var det tänkt att dom skulle låta som dom medelmåttiga högtalare majoriteten av slutkunder hade hemma.. Det var alltså helt ok att referenslyssna i ett par NS10 för att höra hur det skulle låta hemma hos en medelmåttigt slutkund... Sen att NS10 hade så övertydligt mellanregister att många gillar att referenslyssna på sång och mix var en bonus..

Men andra ord. NS10 var aldrig tänkta att låta "bra" utan att låta som det lät hos majoriteten av slutkunder... 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av problemen med NS10, är att den från början lanserades som en hemstereo-högtalare, men floppade. Då delade Yamaha ut 1000 par gratis till högprofil-studios, där de säkert skulle synas och därför kunna få en skjuts i försäljningssiffrorna - och gratis är gott så resten är, som man säger, historia... 😄

Att det sedan har funnits två versioner av NS10, gör det inte direkt lättare att acceptera den som en referens, men det tycks många bortse ifrån.

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😛

Anno dazumal var ljudet inte bättre än så - men numera har man ju bättre ljud i en ordinär kompaktstereo, så nu för tiden har de även tappat den ursprungliga tänkta funktionen och används egentligen bara för att det alltid står sådana i diverse studios.

Om man söker på NS10 med forumets sökfunktion, så hittar man flera mer eller mindre häftiga diskussioner om denna uråldriga relik som borde förpassas till de mörkaste vrår man kan hitta... 😛

Visst har många skivor mixats med NS10 - och "underligt" nog, så sammanföll deras värsta storhetstid med när alla slutmixar lät som hängmatte-eq redan på skivorna...

Auratone är en annan skräp-högtalare som har funnits i otaliga studios - och den har väckts till liv igen genom Avantone - dock samtidigt förbättrad enligt uppgift...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av problemen med NS10, är att den från början lanserades som en hemstereo-högtalare, men floppade. Då delade Yamaha ut 1000 par gratis till högprofil-studios, där de säkert skulle synas och därför kunna få en skjuts i försäljningssiffrorna - och gratis är gott så resten är, som man säger, historia... 😄

Att det sedan har funnits två versioner av NS10, gör det inte direkt lättare att acceptera den som en referens, men det tycks många bortse ifrån.

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😄

Anno dazumal var ljudet inte bättre än så - men numera har man ju bättre ljud i en ordinär kompaktstereo, så nu för tiden har de även tappat den ursprungliga tänkta funktionen och används egentligen bara för att det alltid står sådana i diverse studios.

Om man söker på NS10 med forumets sökfunktion, så hittar man flera mer eller mindre häftiga diskussioner om denna uråldriga relik som borde förpassas till de mörkaste vrår man kan hitta... 😎

Visst har många skivor mixats med NS10 - och "underligt" nog, så sammanföll deras värsta storhetstid med när alla slutmixar lät som hängmatte-eq redan på skivorna...

Auratone är en annan skräp-högtalare som har funnits i otaliga studios - och den har väckts till liv igen genom Avantone - dock samtidigt förbättrad enligt uppgift...

Grymt kul läsning artikeln du länkade till. Lägg märke till frekvenskurvan! Herrejisses!

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😆

Seröst Claes, denna artikel borde highlightas.

Det känns som om dessa NS10 har förskönats av ingen anledning mer än att "alla använder dom, och då måste de vara en bra referensmonitor".

Men det är vad jag upplever det som. Smäll NS10'orna i väggen och plocka fram ett par riktiga Genelec eller KRK tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😛

Seröst Claes, denna artikel borde highlightas.

Det känns som om dessa NS10 har förskönats av ingen anledning mer än att "alla använder dom, och då måste de vara en bra referensmonitor".

Men det är vad jag upplever det som. Smäll NS10'orna i väggen och plocka fram ett par riktiga Genelec eller KRK tycker jag. 😎

Bara för att vissa inte kan mixa i NS10or betyder ju inte att de är direkt dåliga.

Genelec är heller ingen garanti för välljud bara för att det blivit en standard. Tycker de är jobbiga och "smetiga" i diskanten.

Alla öron är olika, om du gillar ljudet i Genelec och KRK så får du väl förespråka de grejjerna här på forumet.

Men att higlighta artikeln är nästan som att säga att det vore fakta att NS10 är dåliga monitorer och det är ju direkt vilseledande.

Tilläggas bör att jag inte heller diggar NS10 supermycket, de är lite hårda och påträngande.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😛

Seröst Claes, denna artikel borde highlightas.

Det känns som om dessa NS10 har förskönats av ingen anledning mer än att "alla använder dom, och då måste de vara en bra referensmonitor".

Men det är vad jag upplever det som. Smäll NS10'orna i väggen och plocka fram ett par riktiga Genelec eller KRK tycker jag. 😎

Bara för att vissa inte kan mixa i NS10or betyder ju inte att de är direkt dåliga.

Genelec är heller ingen garanti för välljud bara för att det blivit en standard. Tycker de är jobbiga och "smetiga" i diskanten.

Alla öron är olika, om du gillar ljudet i Genelec och KRK så får du väl förespråka de grejjerna här på forumet.

Men att higlighta artikeln är nästan som att säga att det vore fakta att NS10 är dåliga monitorer och det är ju direkt vilseledande.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😛

Seröst Claes, denna artikel borde highlightas.

Det känns som om dessa NS10 har förskönats av ingen anledning mer än att "alla använder dom, och då måste de vara en bra referensmonitor".

Men det är vad jag upplever det som. Smäll NS10'orna i väggen och plocka fram ett par riktiga Genelec eller KRK tycker jag. 😎

Bara för att vissa inte kan mixa i NS10or betyder ju inte att de är direkt dåliga.

Genelec är heller ingen garanti för välljud bara för att det blivit en standard. Tycker de är jobbiga och "smetiga" i diskanten.

Alla öron är olika, om du gillar ljudet i Genelec och KRK så får du väl förespråka de grejjerna här på forumet.

Men att higlighta artikeln är nästan som att säga att det vore fakta att NS10 är dåliga monitorer och det är ju direkt vilseledande.

Tilläggas bör att jag inte heller diggar NS10 supermycket, de är lite hårda och påträngande.

Tolka mig rätt, jag pratar om min personliga smak här.

Har full respekt för dem som finner NS10 användbara.

Highlighten tyckte jag var kul iom det framkommer mycket intressanta fakta om monitorn, på många sätt, och det är alltid kul med en

ärlig recension som spräcker grupptrycket (grupptryck är också ett jäkla påfund inom branchen, då jag tycker man ska följa sitt eget tycke, och inte någon annans). För vad jag har förstått det som så var NS10 populära för en referenslyssning som ska efterlikna en hemmastereo.

Ja, på 80-talet ja. Men den håller inte alls vad den lovar i förhållande till dagens hemmalyssning.

En sak jag inte riktigt förstår. NS10 är helt döda vid subbasen, och då menar jag verkligen helt döda.

Hur hanterar man detta i ett mixläge? Som referensmonitor kan jag köpa argumentet, men i en mixsits så ställer man sig mot väggen.

Åtminstone jag.

Jag ska inte officiellt smutskasta monitorn, men här i tråden sprider jag mina egna tankar, sedan får jag väl bli motargumenterad om så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Haha vilken skön artikel. 😛

Ska kolla med Yamaha om dom kan fixa NS10-simulering som add-on-effekt till mitt Yamaha DM1000. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ett av problemen med NS10, är att den från början lanserades som en hemstereo-högtalare, men floppade. Då delade Yamaha ut 1000 par gratis till högprofil-studios, där de säkert skulle synas och därför kunna få en skjuts i försäljningssiffrorna - och gratis är gott så resten är, som man säger, historia... 😛

Att det sedan har funnits två versioner av NS10, gör det inte direkt lättare att acceptera den som en referens, men det tycks många bortse ifrån.

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😎

Anno dazumal var ljudet inte bättre än så - men numera har man ju bättre ljud i en ordinär kompaktstereo, så nu för tiden har de även tappat den ursprungliga tänkta funktionen och används egentligen bara för att det alltid står sådana i diverse studios.

Auratone är en annan skräp-högtalare som har funnits i otaliga studios - och den har väckts till liv igen genom Avantone - dock samtidigt förbättrad enligt uppgift...

Som vanligt så sprider Claes myter och direkt felaktigheter, nej NS10 låter inte sämre än de högtalare som följer med de flesta av dagens kompaktsteres, nej NS10 delades heller inte ut gratis till 1000 högprofilstudios inte heller så har hängmatteproduktioner och NS10 något gemensamt. Beror snarare på producent och musikers preferenser för knappt ingen lyssnade/mixade/graverade ju då bara med NS10:or.

Sen så kan man knappast kalla Auratonehögtalare för skräphögtalare när de verkligen fullgjorde sin uppgift väl nämligen att simulera en hyfsad bilstereo/radio.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...