Jump to content
Annons

Yamaha NS10 vara eller icke vara


Fredster

Recommended Posts

Annons

En kompis till mig drev en musikaffär, numera nerlagd. En kund beställde hem ett par NS-10.

Han beställde hem ett par. Senare dök dom upp men fick istället två par, dvs 4 stycken NS-10

Dessutom så var fakturan på bara ett par. Här kunde ju han vart lite ful och behållt dom.

Men ärlig som han är så skickar han tillbaka dom. Påpekar att det har blivit fel i ordern.

En vecka senare han får tillbaka dom UTAN faktura! Ringer och undrar vad som händer och får till svars "-Nej du ska ha dom där"!

Om ingen köper skiten så får man väl kasta dyngan på folket! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En kompis till mig drev en musikaffär, numera nerlagd. En kund beställde hem ett par NS-10.

Han beställde hem ett par. Senare dök dom upp men fick istället två par, dvs 4 stycken NS-10

Dessutom så var fakturan på bara ett par. Här kunde ju han vart lite ful och behållt dom.

Men ärlig som han är så skickar han tillbaka dom. Påpekar att det har blivit fel i ordern.

En vecka senare han får tillbaka dom UTAN faktura! Ringer och undrar vad som händer och får till svars "-Nej du ska ha dom där"!

Om ingen köper skiten så får man väl kasta dyngan på folket! 🙂

Det låter ju fint det där! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall vara medveten om att herr Öhman inte mig veterligt någonsin arbetat med inspelning och mixning av pop. Hans kunskaper om det är området är kanske inte helt pålitliga.

NS10 var för studios bara ett av flera arbetsredskap. Den viktigaste egenskapen var att de hjälpte till att få ett bra resultat. Han missar till exempel helt att studios på den tiden alltid hade flera lyssningssystem. Minst ett med stora lådor ofta inbyggda i väggen med bra och full och rak frekvensgång som man kollade mixen med. Men för detaljer kunda man gärna mixa i NS10 -- folklore är att kunde man få det att låta bra i NS10 så lät det bra i stort sett överallt. Att Öhman inte gillade ljudet är en helt annan sak, många miljoner har tjänats på den tidens mixar.

En annan viktig sak som han missade är att jämfört med många av den tidens högtalare så hade NS10 en speciell egenskap -- det var en sluten låda. Ingen basreflex. Själv har jag svårt att mixa i lådor med basreflex, det bara bumpar i basen tycker jag. Föredrar slutna lådor även om det finns undantag. Små slutna lådor ger inte byxfladderbas, men å andra sidan slipper man "one-note-wonders" där en rätt stämd bastrumma blir extremt förstärkt medan andra frekvenser i basen inte hörs alls. Smaken är som baken här också, delad.

En sak har han dock rätt i -- idag finns det i stort sett ingen orsak för en hemmamixare att köpa NS10. Det är en svunnen tid, för nostalgiker, tillsammans med Eternithus och 50-tals mopeder.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tycker också att slutna lådor är mer rättvis där man slipper övertoner inom vissa basfrekvenser som återger mixen på ett övernaturligt och felaktigt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Man skall vara medveten om att herr Öhman inte mig veterligt någonsin arbetat med inspelning och mixning av pop. Hans kunskaper om det är området är kanske inte helt pålitliga.

Man kanske också bör påpeka Öhman han själv tillverkar "studiomonitorer" och är fan(atisk) & lärljunge till Stig Carlson som inte var så glad att Yamaha lyckades med det som han misslyckades med nämligen att producera en riktigt bra monitorhögtalare till överkomligt pris.

Att NS1000M (alltså inte NS10) skulle varit gratis för Sveriges Radio framstår som mycket märkligt med tanke på att det i texten både står att SR köpt in dessa och att de fick dom gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Yamaha Ns-10m. Dessa monitorer känns som man ser dem på alla olika proffs studios eller har jag fel?

När jag söker på dem på google så kommer det fram bilder och länkar till ebay där dom säljs.

Frågan är att:

har dessa högtalare slutats tillverkas?

Varför är det så många som använder dem?

Och vart kan man köpa dem om det fortfarande tillverkas?

post-21267-1259423252_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

tillverkas inte mer!

Det sägs att de blev studiostandard i och med att om musiken lät bra i NS10:or så låter de bra överallt...! Idag finns det inte lika utbrett som det var för 10 år sen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon stor skillnad mellan dem och dessa?

Det enda som är lika, är - som väl är - att de också har en vit baskon... 😆

Om du har gott om tid, så hittar du en 13 sidor lång tråd (sammanslagen av flera trådar) om NS10 här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=15508 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Pissar lite bensin på den eventuella elden som kan explodera....

Bara idioter följer strömmen och köper skiten ett par NS10, bara för att andra studios har dom. I verkligheten så har Yamaha kasstat skiten på användarna. Att köp billigt för fan! Ett par Behringer låter mindre sämst än dessa skitlådor!

Skulle Bruce Swedien påstå att behringer kompressoer är bra så skulle många dårar "hålla med" och köpa samma skiten bara för att yberproducenten gjorde det!

Men visst, det finns säkert pappskallar som mixar genom ett par megafoner och lyckats med det! Och jag själv gjort ett skivsläpp genom ett par skitiga hifihögtalare. Neutral my ass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gillar jag att ha ett par NS10 vid sidan om huvudmonitorerna. De är underbara att ha som referens, men nästan alla jag har pratat med är eniga om att det är det de är bäst på och att man absolut inte bör förlita sig på dem som precisionsmonitor. Man brukar också prata om att de är bra när man vill balansera mellanregistret eller höra hur det låter i "kökstereon". Men för guds skull, kom ihåg att det inte är en ärlig monitor!

Vill du ha något som låter som NS10 i dagsläget är det MSP5:or du ska köpa. De låter ganska likt, men har lite mer diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pissar lite bensin på den eventuella elden som kan explodera....

Bara idioter följer strömmen och köper skiten ett par NS10, bara för att andra studios har dom. I verkligheten så har Yamaha kasstat skiten på användarna. Att köp billigt för fan! Ett par Behringer låter mindre sämst än dessa skitlådor!

Skulle Bruce Swedien påstå att behringer kompressoer är bra så skulle många dårar "hålla med" och köpa samma skiten bara för att yberproducenten gjorde det!

Men visst, det finns säkert pappskallar som mixar genom ett par megafoner och lyckats med det! Och jag själv gjort ett skivsläpp genom ett par skitiga hifihögtalare. Neutral my ass!

Är du tillräckligt skillad för att göra ett sånt utlåtande...? =) Monitorer är verktyg, mixar man i NS 10 så mixar man på ett sätt som når ett visst resultat, är det det soundet man är ute efter så är NS 10 uppenbarligen det rätta verktyget för det tillfället, vill man ha en annan karaktär så kan man välja andra högtalare. NS 10 ÄR bra när man ska sätta nivåer, eQa i dom kanske inte alltid är det bästa, sång tycker iof jag dom va bra på när jag ville ha ett visst resultat. Jag har inte dom kvar, inte pga att jag tyckte dom va dåliga utan mest för att jag inte ville ha det brummande steget igång vilket jag slipper men aktiva monitorer.

Idag kan man ju ist köpa vanliga små datorhögtalare, det tycker jag fungerar lika bra när det kommer till att höra hur det kommer låta i små högtalare.

Redigerat av yaleed
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du tillräckligt skillad för att göra ett sånt utlåtande...? =) Monitorer är verktyg, mixar man i NS 10 så mixar man på ett sätt som når ett visst resultat, är det det soundet man är ute efter så är NS 10 uppenbarligen det rätta verktyget för det tillfället, vill man ha en annan karaktär så kan man välja andra högtalare. NS 10 ÄR bra när man ska sätta nivåer, eQa i dom kanske inte alltid är det bästa, sång tycker iof jag dom va bra på när jag ville ha ett visst resultat. Jag har inte dom kvar, inte pga att jag tyckte dom va dåliga utan mest för att jag inte ville ha det brummande steget igång vilket jag slipper men aktiva monitorer.

Idag kan man ju ist köpa vanliga små datorhögtalare, det tycker jag fungerar lika bra när det kommer till att höra hur det kommer låta i små högtalare.

Är du tillräckligt skillad för att göra ett sånt utlåtande...? =) Monitorer är verktyg, mixar man i [hittepå-högtalare]så mixar man på ett sätt som når ett visst resultat, är det det soundet man är ute efter så är [hittepå-högtalare] uppenbarligen det rätta verktyget för det tillfället, vill man ha en annan karaktär så kan man välja andra högtalare. [hittepå-högtalare] bra när man ska sätta nivåer, eQa i dom kanske inte alltid är det bästa, sång tycker iof jag dom va bra på när jag ville ha ett visst resultat. Jag har inte dom kvar, inte pga att jag tyckte dom va dåliga utan mest för att jag inte ville ha det brummande steget igång vilket jag slipper men aktiva monitorer.

Idag kan man ju ist köpa vanliga små [hittepå-högtalare], det tycker jag fungerar lika bra när det kommer till att höra hur det kommer låta i små [hittepå-högtalare].

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...