Jump to content
Annons

Yamaha NS10 vara eller icke vara


Fredster

Recommended Posts

Ironi till er som inte förstår samt att ma inte kan bestämma över smak.

Jag gillar rött hon gillar blått han tycker om grönt och tudor älskar gult.

Ok vem har rätt....?

Saab är bättre en volvo....tex

mac vs pc ,,,kom ni ihåg den. Tänk om alla desa menlösa timmar gått till kreativa ideer istället för endlösa diskusioner om smak.

När allt kommer om kring så är erfarenhet och kunskap viktig. Även tycke och smak för den individ som drabbas av mitt arbete tex.

Får citera B Engelman som sa nått bra på cuttingroom igår när jag satt där och mastrade. "Det finns många som säger att den tex "micken" kan inte användas för den låter skit. Ok skit på vad och hur har han använt den...Man kan aldrig generalisera. Hur vet man att alla som pratar skit m nått har använt den på rätt sät och till vilket ändamål......Inte ordagrant men ni förstår tanken..

Låt oss återgå till ämnet nu i en ny tråd.....

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jo, angående öppen eller sluten låda. Hegobald verkar tro att om det är en sluten låda spelar inte rummets akustiska egenskaper ngn roll - men det gör det givetvis. Vi har bla a slutna lådor och dom påverkars lika mkt.

Nu börjar jag fatta varför du valt det alias du har 🙁

Jag tror inte.. Jag vet.. En basreflexlåda är betydligt svårare att placera då den är mer beroende av reflexioner från omkringliggade rum. (golv, tak men mest bakom/närliggande vägg). En sluten låda påverkas INTE i samma grad. Sen så är det ju som så att i det flesta kontrollrum (där oftast NS10 och andra närfältshögtalare hör hemma) har ett relativt dött rum rent aukustsikt om det är någorlunda korrekt konstruerat.

Å så nåra fler tillrättalägganden.

Jag har aldrig sagt att NS10 låter bra.. Tvärs om.. Men jag har sagt att den är en viktig referens och just dess speciella mellanregister gör den ypperlig till att referenslyssna i då man pular med EQ i detta område.. Man störs inte av det fulla register som de stora mainmonitorerna har. Och för att förtydliga ytterligare en sak.. NS10 är närfältsmonitorer och ska användas som referens och inget annat BASTA 😏 .

Nåra länkar att läsa på. Nakamura (NS10 konstruktören) berättar historien bakom NS10

Intressant läsning hos SoundOnSound angående HIFI speakers kontra Studiomonitorer

Ha en trevlig dag på er nu! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

De flesta professionella producenter/mixare jag stött på har enhälligt sagt att Yamaha NS10 är de bästa referens-monitorer för dem..

Samtidigt har de även påstått att de är skit, men att de har "lärt känna" sina NS10, så för deras egen del finns de inga bättre...

Ni här på forumet som har testat/använt er av dem kanske har något kul att tillägga?

Har luskat lite kring NS10 och hittade en intressant artikel som kanske kan dra igång en schysst debatt:

Yamaha NS10M - en betraktelse (904kB), Ing Öhman, Publicerad i MoLt nr 2 -02

Författaren Ingvar Öhman drev mellan åren 1977

och 1989 forskningsinstitutionen Audio Purus. Verksamheten var inriktad

på psykoakustiska studier, alltså hur hjärnan tar emot, registrerar,

bearbetar och använder information från hörseln.

Kör hårt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns redan flera trådar om detta. Vänligen fortsätt duskussionen i någon av följande:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15508

https://www.studio.se/index.php?showtopic=7462

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17669

Och du, sök-funktionen är din kompis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, det går inte, men jag har rapporterat den till en moderator så den blir förhoppningsvis nedstängd eller ihopslagen med en annan tråd inom kort, om inte alla är på semester 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej!

Jag är sugen på att köpa "Yamaha NS-10M Studio" för att använda till min kommande lilla studio. Med tanke på att de kostar runt 8000:- beggade så måste jag ställa frågan;

Hur är ljudet om man gemför med t.ex. GENELEC 8030A som kostar strax under 5000:- och är aktiva.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med en av alla tidigare tidigare trådar
Link to comment
Dela på andra sajter

Två helt olika högtalare så de ska nog inte jämföras på det sättet. NS-10or används bäst som komplement till ”linjära” studiomonitorer då NS-10or är allt från raka utan har ett väldigt uttalat mellanregister. Det de dock är bra på är transientresponsen, framförallt i basen (som dock inte sträcker sig så långt ner) då det är en sluten låda. Man brukar säga att om man kan få en mix att låta ”imponerande” i NS-10or och den fortfarande funkar i normala monitorer (som kanske spelar hela registret och mer neutralt) så har man lyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle absolut inte rekommendera 8000serien ! på tok för mycket hängmattekaraktär på dom..

hellre KRKhögtalare eller något liknande!

annars kan du kolla in genelec 1029.. dom tycker jag låter mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska självfallet lyssna på olika modeller innan du köper något. 8030A, Dynaudio BM5 mkII, Adam A7 & VXT6 är några jag skulle lyssna på. 1029 tycker jag personligen inte är ett alternativ.

EDTI: la till A7.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett alternativ att överväga om du vill ha bra monitorer, är ADAM A7, som bl a har vunnit MIPA Award som 2007 års bästa närfältare. 🙂 ADAM:s nya A5 kan kanske också vara intressant till små hemstudios - eller som en ruggigt bra datorhögtalare...

Dagens gnäll från mig 🙂 (går inte att låta bli när NS-10 nämns...):

Jag tycker inte att NS-10 är värda att överväga över huvud taget. Det är onödigt att lära sig mixa i sådana reliker när det finns betydligt bättre monitorer i dag som ger bättre upplösning i ljudet UTAN att överdriva något register, på det sätt som NS-10 gör.

Orsaken till att de har blivit populära (förutom att Yamaha delade ut 1000 par gratis till högprofilstudios där de alltid skulle synas, i reklamsyfte när det begav sig), är för att folk som ofta jobbar i olika studios, behöver en referens att gå efter när de kommer till okända ställen. Samma sak var det med de hemska Auratone, som var "studiostandard" före NS-10, med samma referens-funktion. I denna betydelse är inte "referens" något positivt när det gäller ljudet, utan "referensen" består i att grundljudet från referensmonitorerna är likadant på alla ställen som har dem.

EDIT: Gilbert editerade visst sitt inlägg medan jag skrev mitt, men A7 förtjänas att nämnas igen, så det är ingen skada skedd... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett alternativ att överväga om du vill ha bra monitorer, är ADAM A7, som bl a har vunnit MIPA Award som 2007 års bästa närfältare. 🙂 ADAM:s nya A5 kan kanske också vara intressant till små hemstudios - eller som en ruggigt bra datorhögtalare...

Dagens gnäll från mig 🙂 (går inte att låta bli när NS-10 nämns...):

Jag tycker inte att NS-10 är värda att överväga över huvud taget. Det är onödigt att lära sig mixa i sådana reliker när det finns betydligt bättre monitorer i dag som ger bättre upplösning i ljudet UTAN att överdriva något register, på det sätt som NS-10 gör.

Orsaken till att de har blivit populära (förutom att Yamaha delade ut 1000 par gratis till högprofilstudios där de alltid skulle synas, i reklamsyfte när det begav sig), är för att folk som ofta jobbar i olika studios, behöver en referens att gå efter när de kommer till okända ställen. Samma sak var det med de hemska Auratone, som var "studiostandard" före NS-10, med samma referens-funktion. I denna betydelse är inte "referens" något positivt när det gäller ljudet, utan "referensen" består i att grundljudet från referensmonitorerna är likadant på alla ställen som har dem.

EDIT: Gilbert editerade visst sitt inlägg medan jag skrev mitt, men A7 förtjänas att nämnas igen, så det är ingen skada skedd... 🙂

fördelen med ns10 är att alla i branschen vet precis hur de låter!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra NS-10 med 8030 är ingen bra idé. Båda är schyssta monitorer - men ingen av dem är "den ärliga monitorn". De har varsin karaktär, och de kan avslöja olika saker om din mix.

Jag skulle inte tacka nej till att ha ett par NS-10 när jag mixar, men jag skulle än mindre kasta mig över dem för 8000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra NS-10 med 8030 är ingen bra idé. Båda är schyssta monitorer - men ingen av dem är "den ärliga monitorn". De har varsin karaktär, och de kan avslöja olika saker om din mix.

Jag skulle inte tacka nej till att ha ett par NS-10 när jag mixar, men jag skulle än mindre kasta mig över dem för 8000:-

precis.. 4000 är ett standardpris idag.. allt över är galet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett alternativ att överväga om du vill ha bra monitorer, är ADAM A7, som bl a har vunnit MIPA Award som 2007 års bästa närfältare. 🙂 ADAM:s nya A5 kan kanske också vara intressant till små hemstudios - eller som en ruggigt bra datorhögtalare...

Dagens gnäll från mig 😄 (går inte att låta bli när NS-10 nämns...):

Jag tycker inte att NS-10 är värda att överväga över huvud taget. Det är onödigt att lära sig mixa i sådana reliker när det finns betydligt bättre monitorer i dag som ger bättre upplösning i ljudet UTAN att överdriva något register, på det sätt som NS-10 gör.

Orsaken till att de har blivit populära (förutom att Yamaha delade ut 1000 par gratis till högprofilstudios där de alltid skulle synas, i reklamsyfte när det begav sig), är för att folk som ofta jobbar i olika studios, behöver en referens att gå efter när de kommer till okända ställen. Samma sak var det med de hemska Auratone, som var "studiostandard" före NS-10, med samma referens-funktion. I denna betydelse är inte "referens" något positivt när det gäller ljudet, utan "referensen" består i att grundljudet från referensmonitorerna är likadant på alla ställen som har dem.

EDIT: Gilbert editerade visst sitt inlägg medan jag skrev mitt, men A7 förtjänas att nämnas igen, så det är ingen skada skedd... 😛

fördelen med ns10 är att alla i branschen vet precis hur de låter!!

Precis! De har alltså sitt berättigande om man jobbar professionellt och ofta mixar i olika studios där man inte känner deras normala lyssning. Då finns möjligheten att veta ungefär hur det borde låta, om den i övrigt okända studion har ett par NS-10 stående.

Att däremot köpa sådana till sin hemstudio bara för att det finns sådana i proffs-studio, är bortkastade pengar, eftersom man får bättre lyssning nästan vad man än köper - och i hemstudion har de flesta bara en uppsättning monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kolla upp A7 när jag ska till "Producers Seminar: Inspelningsteknik för studio"‏ i Sthlm. Var finns de att köpa?

Jag vet att man alltid ska kolla innan man köper högtalare. Det är so otrolikt många faktorer som har betydelse för varje människa. Jag har väldigt bra hörsel och därför tycker jag det är jobbigt när t.ex. basregistret är lite ovisande som i Phonic P8A som många rekomenderar i andra trådar.

Men tror ni att t.e.x min hifi anläggning räcker eller ska man ha en monitor då man ska sitta längre bort från en "vanlig" högtalare?

www.minhembio.com/goozal

Link to comment
Dela på andra sajter

A7 i Stockholm? Jag vet att JAM har dem, men det finns säkert hos en del andra också...

Jag känner inte till prylarna i din hifi-anläggning, så jag kan inte vara säker - men om det är av bättre kvalisort, så går det troligen utmärkt att använda dem som monitorer också. De ser inte ut att vara så jättestora heller, så de är inte svårplacerade.

Det såg ut som om det är en banddiskant i dem? Det är bra, eftersom det brukar ge en större sweetspot än de traditionella dome-diskanterna. ADAM har också banddiskanter som ger en mycket bra upplösning i ljudet, så jag tror att du kommer att gilla dem bättre än många andra, eftersom du har banddiskanter i dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle absolut inte rekommendera 8000serien ! på tok för mycket hängmattekaraktär på dom..

var får du det ifrån?

http://www.genelecusa.com/documents/datasheets/DS8030a.pdf

inte spikrakt men hängmatta kan man ju knappast kalla det - om du inte sitter 60 grader snett mot högtalaren förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt bra hörsel och därför tycker jag det är jobbigt när t.ex. basregistret är lite ovisande som i Phonic P8A som många rekomenderar i andra trådar.

Men tror ni att t.e.x min hifi anläggning räcker eller ska man ha en monitor då man ska sitta längre bort från en "vanlig" högtalare?

www.minhembio.com/goozal

efter att ha kikat på din hemanläggning så tror jag du måste fundera lite över det där med bas

köp ett par a7 å du kommer fortfarande sakna bas om du jämför med din hifi-anläggning med den där jättewoofern

förmodligen behöver du komplettera med en sub även till monitorerna men använda den väldigt sparsamt

jag skulle gissa på att du har ett sjuhelvetes drag i hemanläggningen med ett jävla basdunk

funkar fint hemma men inte lika bra i mixsammanhang

rätta mig gärna om jag har fel - du kanske har världens balans i ditt system 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle absolut inte rekommendera 8000serien ! på tok för mycket hängmattekaraktär på dom..

var får du det ifrån?

http://www.genelecusa.com/documents/datasheets/DS8030a.pdf

inte spikrakt men hängmatta kan man ju knappast kalla det - om du inte sitter 60 grader snett mot högtalaren förstås

de mixar jag hört från 8030 och 8040 saknar så sjukt mycket mellanregister.

iofs är jag vana med mina lådor som har mkt mellan!

dock, när jag lyssnat eller mixat med dom tycker jag det fattas mkt mellanregister!

men det är ju också ytterst subjektivt

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha NS10 är ett skämt.

Jag skulle inte ens betala 500 kr för dom.

Hälsningar

Myggan

vad sägs om att låta bli att köpa dem då?

alla högtalare passar inte till allas öron. som jag skrev i mitt inlägg ovan passar inte genelec 80xx mig alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att NS-10:or är ett första val. Speciellt inte i en hemmastudio där man främst behöver monitorer som klarar av att ge dig en så bred ljudbild som möjligt. Jag tycker att det fattas lite bas i dom för min del. Jag tycker Fostex PM-2 MkII klarar jobbet väl. Dom är ganska öronsköna och ger en nöjande bred ljudbild. Genelecs monitorer är inget dåligt val alls, dom är suveräna tycker jag. Vilken modell av Genelec man ska välja får du lyssna dig fram till vad som passar dina öron bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt bra hörsel och därför tycker jag det är jobbigt när t.ex. basregistret är lite ovisande som i Phonic P8A som många rekomenderar i andra trådar.

Men tror ni att t.e.x min hifi anläggning räcker eller ska man ha en monitor då man ska sitta längre bort från en "vanlig" högtalare?

www.minhembio.com/goozal

efter att ha kikat på din hemanläggning så tror jag du måste fundera lite över det där med bas

köp ett par a7 å du kommer fortfarande sakna bas om du jämför med din hifi-anläggning med den där jättewoofern

förmodligen behöver du komplettera med en sub även till monitorerna men använda den väldigt sparsamt

jag skulle gissa på att du har ett sjuhelvetes drag i hemanläggningen med ett jävla basdunk

funkar fint hemma men inte lika bra i mixsammanhang

rätta mig gärna om jag har fel - du kanske har världens balans i ditt system 😆

Hehe, det finns bra med kraft så att rutorna flyger men jag har det inte så. Är väldigt petig att alla register stämmer. Har basen på ca 60 hz delning och "pluggar" av skumgummi i basreflexen för att få ett torrt ljud. Och nivån är så pass att basen bara finns där. Elac hägtalarna är väldigt detaljrika och ger en exakt bild av inspelnignarna (passar inte till metal). Diskanten sitter i högtalare för 50 tusen, t.ex. "Audiovector S3 Avantgarde".

Kan visa en låt jag spelat in och mixat i de, så kan jag höra vad ni tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...