Jump to content
Annons

Yamaha NS10 vara eller icke vara


Fredster

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Grymt kul läsning artikeln du länkade till. Lägg märke till frekvenskurvan! Herrejisses!

Frekvenskurvan är dock lite fult representerad i artikeln egentligen så är den inte så mycket värre än många andra högtalare som folk tror har rak frekvensgång.

Förövrigt så ska man ta Öhman med en nypa salt angående vad han säger/skriver om andra högtalare han är ju minst sagt lite jävig.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Grymt kul läsning artikeln du länkade till. Lägg märke till frekvenskurvan! Herrejisses!

Frekvenskurvan är dock lite fult representerad i artikeln egentligen så är den inte så mycket värre än många andra högtalare som folk tror har rak frekvensgång.

Förövrigt så ska man ta Öhman med en nypa salt angående vad han säger/skriver om andra högtalare han är ju minst sagt lite jävig.......

Jag känner inte till den mannen något vidare sedan tidigare, så jag ska icke stå här och försvara.

Givetvis bör inte frekvenskurvan vara rak, men basresponsen var intressant (och självklar), dromedarpuckel vid runda 1-1,5 khz, och en ovanligt svajig topp.

Diskantregistret brukar ofta svänga en del i toppen på de flesta monitorer, men det var en jäkla kryddig svägning.

Men vem vet. Om jag hade ett par som jag kontinuerligt skulle jobba med så skulle jag kanske förändra min åsikt till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😛

Seröst Claes, denna artikel borde highlightas.

Det känns som om dessa NS10 har förskönats av ingen anledning mer än att "alla använder dom, och då måste de vara en bra referensmonitor".

Men det är vad jag upplever det som. Smäll NS10'orna i väggen och plocka fram ett par riktiga Genelec eller KRK tycker jag. 😎

Bara för att vissa inte kan mixa i NS10or betyder ju inte att de är direkt dåliga.

Genelec är heller ingen garanti för välljud bara för att det blivit en standard. Tycker de är jobbiga och "smetiga" i diskanten.

Alla öron är olika, om du gillar ljudet i Genelec och KRK så får du väl förespråka de grejjerna här på forumet.

Men att higlighta artikeln är nästan som att säga att det vore fakta att NS10 är dåliga monitorer och det är ju direkt vilseledande.

Tilläggas bör att jag inte heller diggar NS10 supermycket, de är lite hårda och påträngande.

Tolka mig rätt, jag pratar om min personliga smak här.

Har full respekt för dem som finner NS10 användbara.

Highlighten tyckte jag var kul iom det framkommer mycket intressanta fakta om monitorn, på många sätt, och det är alltid kul med en

ärlig recension som spräcker grupptrycket (grupptryck är också ett jäkla påfund inom branchen, då jag tycker man ska följa sitt eget tycke, och inte någon annans). För vad jag har förstått det som så var NS10 populära för en referenslyssning som ska efterlikna en hemmastereo.

Ja, på 80-talet ja. Men den håller inte alls vad den lovar i förhållande till dagens hemmalyssning.

En sak jag inte riktigt förstår. NS10 är helt döda vid subbasen, och då menar jag verkligen helt döda.

Hur hanterar man detta i ett mixläge? Som referensmonitor kan jag köpa argumentet, men i en mixsits så ställer man sig mot väggen.

Åtminstone jag.

Jag ska inte officiellt smutskasta monitorn, men här i tråden sprider jag mina egna tankar, sedan får jag väl bli motargumenterad om så. 🙂

Jag förstår att det är dina egna åsikter, självklart så ska man ju få ventilera vad man känner.

Artikeln är ju däremot kanske inte helt neutral utan lutar mer åt att framhäva (och överdriva) NS10ornas nackdelar.

Det är många mindre högtalare som dalar fort i lågbasen. Dagens små 5" monitorer som påstås gå ner till 45hz eller vad det nu kan vara har ju ingen vettig information under 100hz. Dessutom så är de flesta respons-bilder på tillverkarnas hemsidor ganska förskönade jämfört med den som publiceras i artikeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😛

Seröst Claes, denna artikel borde highlightas.

Det känns som om dessa NS10 har förskönats av ingen anledning mer än att "alla använder dom, och då måste de vara en bra referensmonitor".

Men det är vad jag upplever det som. Smäll NS10'orna i väggen och plocka fram ett par riktiga Genelec eller KRK tycker jag. 😎

Bara för att vissa inte kan mixa i NS10or betyder ju inte att de är direkt dåliga.

Genelec är heller ingen garanti för välljud bara för att det blivit en standard. Tycker de är jobbiga och "smetiga" i diskanten.

Alla öron är olika, om du gillar ljudet i Genelec och KRK så får du väl förespråka de grejjerna här på forumet.

Men att higlighta artikeln är nästan som att säga att det vore fakta att NS10 är dåliga monitorer och det är ju direkt vilseledande.

Tilläggas bör att jag inte heller diggar NS10 supermycket, de är lite hårda och påträngande.

Tolka mig rätt, jag pratar om min personliga smak här.

Har full respekt för dem som finner NS10 användbara.

Highlighten tyckte jag var kul iom det framkommer mycket intressanta fakta om monitorn, på många sätt, och det är alltid kul med en

ärlig recension som spräcker grupptrycket (grupptryck är också ett jäkla påfund inom branchen, då jag tycker man ska följa sitt eget tycke, och inte någon annans). För vad jag har förstått det som så var NS10 populära för en referenslyssning som ska efterlikna en hemmastereo.

Ja, på 80-talet ja. Men den håller inte alls vad den lovar i förhållande till dagens hemmalyssning.

En sak jag inte riktigt förstår. NS10 är helt döda vid subbasen, och då menar jag verkligen helt döda.

Hur hanterar man detta i ett mixläge? Som referensmonitor kan jag köpa argumentet, men i en mixsits så ställer man sig mot väggen.

Åtminstone jag.

Jag ska inte officiellt smutskasta monitorn, men här i tråden sprider jag mina egna tankar, sedan får jag väl bli motargumenterad om så. 🙂

Det är många mindre högtalare som dalar fort i lågbasen. Dagens små 5" monitorer som påstås gå ner till 45hz eller vad det nu kan vara har ju ingen vettig information under 100hz.

En bra poäng där, och jag må väl tycka detsamma om dessa andra monitorer. Har man ingen fullkomlig lyssning över hela registret så väljer jag gärna bort de monitorerna utan att blinka. Men sedan så finns det såklart subbaskomplement (finns det dedikerade till NS10 förövrigt?) och då kan ju saken diskuteras om, då lyssningen har fått sin fulla potential.

Edit: Grammatiken felar ibland. 🙂

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Grymt kul läsning artikeln du länkade till. Lägg märke till frekvenskurvan! Herrejisses!

Frekvenskurvan är dock lite fult representerad i artikeln egentligen så är den inte så mycket värre än många andra högtalare som folk tror har rak frekvensgång.

Förövrigt så ska man ta Öhman med en nypa salt angående vad han säger/skriver om andra högtalare han är ju minst sagt lite jävig.......

Jag känner inte till den mannen något vidare sedan tidigare, så jag ska icke stå här och försvara.

Givetvis bör inte frekvenskurvan vara rak, men basresponsen var intressant

NS10 är ju slutna vilket har flera fördelar bl.a. att de inte påverkas av rummet lika mycket som basreflexmonitorer och dessutom blir basen renare & "snabbare" men nackdelen är att de inte går lika djupt och kräver en kraftfull förstärkare, något som många som provat NS10 inte verkar ha fattat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt kul läsning artikeln du länkade till. Lägg märke till frekvenskurvan! Herrejisses!

Frekvenskurvan är dock lite fult representerad i artikeln egentligen så är den inte så mycket värre än många andra högtalare som folk tror har rak frekvensgång.

Förövrigt så ska man ta Öhman med en nypa salt angående vad han säger/skriver om andra högtalare han är ju minst sagt lite jävig.......

Jag känner inte till den mannen något vidare sedan tidigare, så jag ska icke stå här och försvara.

Givetvis bör inte frekvenskurvan vara rak, men basresponsen var intressant

NS10 är ju slutna vilket har flera fördelar bl.a. att de inte påverkas av rummet lika mycket som basreflexmonitorer och dessutom blir basen renare & "snabbare" men nackdelen är att de inte går lika djupt och kräver en kraftfull förstärkare, något som många som provat NS10 inte verkar ha fattat...

Att de inte påverkas lika mycket av rummet är helt klart ett plus, och det har jag faktiskt lagt märke till markant. Det gäller att placera skallen rätt för så rättvis lyssning som möjligt, och om man ställer sig upp eller backar någon meter så dör ljudet mycket hastigare än många andra monitorer. Alltså, jag tycker att man hittar den "rätta" lyssningspositionen väldigt lätt med monitorerna.

De jag använt mig av har definitivt drivits av en kraftfull förstärkare (minns inte riktigt namnet, men kan återkomma om det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att NS10 inte ”påverkas av rummet” är korrekt om man menar att den inte spelar lika djupt som andra 8”are. Högtalare är rundstrålande i basen, slutna som basreflex, så om man jämför högtalare med liknande frekvensrespons så påverkar rummet lika mycket. Att slutna lådor generellt har mindre problem med resonanser stämmer dock då baselementet konstant ”dras” tillbaka mot ursprungsposition av ett låg eller högtryck.

Ang. NS-10 så är det väl ganska allmänt känt att de har en tydlig peak vid 1,5-2 KHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixade en hel del i NS-10'or under nittiotalet. Vande mig tillslut och föredrog de framför Genelecs 10XX-nånting. Satte mig framför ett par igen för någon vecka sedan (alternerande lyssning till ett par Mackie HR824). Slog över till NS-10 för att lyssna och fattade ingenting. Hade helt glömt bort bort ljudbilden. Det är helt klart monitorer med lång inlärningskurva.

Och jag kan mycket väl tänka mig att de inte funkar med dagens ljudideal: Mer djupbas (som ju inte går fram) och en limiter som pressar på gränsen till distortion. Det låter säkert rent ut sagt förjävligt i ett par NS-10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att NS10 inte ”påverkas av rummet” är korrekt om man menar att den inte spelar lika djupt som andra 8”are. Högtalare är rundstrålande i basen, slutna som basreflex, så om man jämför högtalare med liknande frekvensrespons så påverkar rummet lika mycket. Att slutna lådor generellt har mindre problem med resonanser stämmer dock då baselementet konstant ”dras” tillbaka mot ursprungsposition av ett låg eller högtryck.

Ang. NS-10 så är det väl ganska allmänt känt att de har en tydlig peak vid 1,5-2 KHz.

nu skrev ju faktiskt hr. glas

slutna vilket har flera fördelar bl.a. att de inte påverkas av rummet lika mycket som basreflexmonitorer och dessutom blir basen renare & "snabbare"

och inte att de är helt över the topp när det gäller att inte påverkas av rummet. som jag förstår det vad han menar är att själva bashögtalaren i sig påverkas mer av lådan och mindre av reflexhål och kan därför slå snabbare och renare.

rätta mig gärna om jag har fel. jag är helt slut i hela kroppen! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Att NS10 inte ”påverkas av rummet” är korrekt om man menar att den inte spelar lika djupt som andra 8”are. Högtalare är rundstrålande i basen, slutna som basreflex, så om man jämför högtalare med liknande frekvensrespons så påverkar rummet lika mycket. Att slutna lådor generellt har mindre problem med resonanser stämmer dock då baselementet konstant ”dras” tillbaka mot ursprungsposition av ett låg eller högtryck.

Ang. NS-10 så är det väl ganska allmänt känt att de har en tydlig peak vid 1,5-2 KHz.

Högtalare är inte rundstrålande! Däremot blir det svårare och svårare att rikta ljud ju längre våglängden är.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Att NS10 inte ”påverkas av rummet” är korrekt om man menar att den inte spelar lika djupt som andra 8”are. Högtalare är rundstrålande i basen, slutna som basreflex, så om man jämför högtalare med liknande frekvensrespons så påverkar rummet lika mycket. Att slutna lådor generellt har mindre problem med resonanser stämmer dock då baselementet konstant ”dras” tillbaka mot ursprungsposition av ett låg eller högtryck.

Ang. NS-10 så är det väl ganska allmänt känt att de har en tydlig peak vid 1,5-2 KHz.

Högtalare är inte rundstrålande! Däremot blir det svårare och svårare att rikta ljud ju längre våglängden är.

precis, högtalaren är oftast lite hörnig, men ljudet som den återskapar är däremot rundstrålande, som du säger i de lägre registren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att NS10 inte ”påverkas av rummet” är korrekt om man menar att den inte spelar lika djupt som andra 8”are. Högtalare är rundstrålande i basen, slutna som basreflex, så om man jämför högtalare med liknande frekvensrespons så påverkar rummet lika mycket. Att slutna lådor generellt har mindre problem med resonanser stämmer dock då baselementet konstant ”dras” tillbaka mot ursprungsposition av ett låg eller högtryck.

Ang. NS-10 så är det väl ganska allmänt känt att de har en tydlig peak vid 1,5-2 KHz.

Högtalare är inte rundstrålande! Däremot blir det svårare och svårare att rikta ljud ju längre våglängden är.

i basen skrev jag och högtalare är rundstrålande i basen ( < ca. 150 Hz ).

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Bosch_3...lar_pattern.png

Edit: la till en länk.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av problemen med NS10, är att den från början lanserades som en hemstereo-högtalare, men floppade. Då delade Yamaha ut 1000 par gratis till högprofil-studios, där de säkert skulle synas och därför kunna få en skjuts i försäljningssiffrorna - och gratis är gott så resten är, som man säger, historia... 😛

Att det sedan har funnits två versioner av NS10, gör det inte direkt lättare att acceptera den som en referens, men det tycks många bortse ifrån.

En tråd om NS10 kan självklart inte vara utan DENNA artikeln. 😄

Anno dazumal var ljudet inte bättre än så - men numera har man ju bättre ljud i en ordinär kompaktstereo, så nu för tiden har de även tappat den ursprungliga tänkta funktionen och används egentligen bara för att det alltid står sådana i diverse studios.

Auratone är en annan skräp-högtalare som har funnits i otaliga studios - och den har väckts till liv igen genom Avantone - dock samtidigt förbättrad enligt uppgift...

Som vanligt så sprider Claes myter och direkt felaktigheter, nej NS10 låter inte sämre än de högtalare som följer med de flesta av dagens kompaktsteres, nej NS10 delades heller inte ut gratis till 1000 högprofilstudios inte heller så har hängmatteproduktioner och NS10 något gemensamt. Beror snarare på producent och musikers preferenser för knappt ingen lyssnade/mixade/graverade ju då bara med NS10:or.

Sen så kan man knappast kalla Auratonehögtalare för skräphögtalare när de verkligen fullgjorde sin uppgift väl nämligen att simulera en hyfsad bilstereo/radio.

Det är lätt att kräka ut sig en massa ord när man gömmer sig bakom en anonym signatur och därmed inte behöver stå för vad man säger. 🙂

NS10 är enligt min mening dåliga monitorer eftersom de har ett våldsamt överdrivet mellanregister och i princip obefintlig bas. Deras användningsområde är som referensmonitorer eftersom de ju finns i många studios efter Yamahas stora reklamkampanj på den tiden. "Referens" i detta sammanhang innebär inte nödvändigtvis något positivt, utan enbart att man vet hur de låter, så att de kan vara användbara om man ofta kommer till obekanta studios och ska mixa - och man då behöver en känd referens att jämföra den riktiga lyssningen med. På det sättet slipper man alltså släpa med sin egen lyssning om man behöver mixa i en obekant studio.

Auratones uppgift var som referens, på samma sätt som NS10 - och de är enligt min mening skräphögtalare eftersom ljudet låter kasst genom ett par sådana - betydligt sämre än genomsnitts-bilstereon i dag.

"Sprider myter och felaktigheter"...? Det ska komma från dig - som fortfarande inte har bemött t ex denna gamla tråden, trots flera uppmaningar i senare diskussioner där Öhman har dykt upp och du har kommit med en massa felaktiga uttalanden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Sprider myter och felaktigheter"...? Det ska komma från dig - som fortfarande inte har bemött t ex denna gamla tråden, trots flera uppmaningar i senare diskussioner där Öhman har dykt upp och du har kommit med en massa felaktiga uttalanden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151 😛

När Öhman är borta dansar katterna på bordet... eller hur var det nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är lätt att kräka ut sig en massa ord

Ja och det var precis det som du gjorde om NS10:orna att det du skrev i stort saknar substans bekymrar tydligen inte dig...

Vad gäller Öhman så gnällde han bl.a. om att jag skrivit att han inte har tillåtit att pip testas av oberoende tidningar etc. men det stämmer ju, han skrev att jag ljög på grund av att MM skrivit om dem men det var ju inget TEST!!!! och han som i MM skrev om Öhman och hans högtalare var ju totalt okritisk och skrev därför mest rappakalja. Piparna är knappast de ultimata supermonitorer som han vill att de ska vara.

Han ger mig också rätt om det jag påstod nämligen att pip sätter djupbas framför ljudtryck vilket inte alltid är så lyckat...

Citat Öhman:

"Vill dock avsluta med att vidimera att Glaskatten har rätt" "

"piP är inte avsedda för spelning på nivåer över sisådär 100 dB på lyssningsplats. I stora delar av frekvensregistret kan de spela avsevärt högre än så, men har man till dagligdags sådana behov, bör man investera i ett väsentligt ljudtryckskapabare system än piP.."

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

"Sprider myter och felaktigheter"...? Det ska komma från dig - som fortfarande inte har bemött t ex denna gamla tråden, trots flera uppmaningar i senare diskussioner där Öhman har dykt upp och du har kommit med en massa felaktiga uttalanden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151 😛

Förlåt men kan inte låt bli att le. Det fick mig att ifrågasätta din kompetens Katten.

Är själv väldigt okunnig inom flera områden, och jag förutsätter att man kan ta lärdom, och lita på att det som skrivs på detta gemensamma forum är sanningsenligt. Borde överväga att enbart förlita mig på studier.

Men du kanske har ett vettigt utlåtande? 🙂

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"Sprider myter och felaktigheter"...? Det ska komma från dig - som fortfarande inte har bemött t ex denna gamla tråden, trots flera uppmaningar i senare diskussioner där Öhman har dykt upp och du har kommit med en massa felaktiga uttalanden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151 😛

Förlåt men kan inte låt bli att le. Det fick mig att ifrågasätta din kompetens Katten.

Då får jag nog ifrågasätta din kompetens av att läsa trådar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Han ger mig också rätt om det jag påstod nämligen att pip sätter djupbas framför ljudtryck vilket inte alltid är så lyckat...

Citat Öhman:

"Vill dock avsluta med att vidimera att Glaskatten har rätt" "

Ibland är du bara för mycket, katten! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Han ger mig också rätt om det jag påstod nämligen att pip sätter djupbas framför ljudtryck vilket inte alltid är så lyckat...

Citat Öhman:

"Vill dock avsluta med att vidimera att Glaskatten har rätt" "

Ibland är du bara för mycket, katten! 😆

Glaskatten hyllar ju Fostex PM-serie. Det säger väl allt om hans ljud-referenser. Vore jag han så skulle jag börja med nåt helt annat som tex bowling. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Sprider myter och felaktigheter"...? Det ska komma från dig - som fortfarande inte har bemött t ex denna gamla tråden, trots flera uppmaningar i senare diskussioner där Öhman har dykt upp och du har kommit med en massa felaktiga uttalanden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151 😆

Förlåt men kan inte låt bli att le. Det fick mig att ifrågasätta din kompetens Katten.

Då får jag nog ifrågasätta din kompetens av att läsa trådar....

Om du vill kontra mig med en ren spydighet så kan du väl åt minstone förtydliga dig en aning.

Min avsikt är inte att skapa några vidare "fajter" eller att fälla ut klorna.

Känner att du spelar på din trovärdighet, men övertyga mig motsatsen om du anser att min åsikt bekymrar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten hyllar ju Fostex PM-serie.

Hyllar är att ta i men vid det tillfället så var det svårt att hitta bättre monitorer för pengarna och de står sig fortfarande bra, Fostex är inget litet källarbolag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Glaskatten hyllar ju Fostex PM-serie.

Hyllar är att ta i men vid det tillfället så var det svårt att hitta bättre monitorer för pengarna och de står sig fortfarande bra, Fostex är inget litet källarbolag...

Har du hört talas om Revaxör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om du vill kontra mig med en ren spydighet så kan du väl åt minstone förtydliga dig en aning.

Min avsikt är inte att skapa några vidare "fajter" eller att fälla ut klorna.

Känner att du spelar på din trovärdighet, men övertyga mig motsatsen om du anser att min åsikt bekymrar dig.

Din åsikt bekymrar mig inte. Det hela är klart som korvspad. Antingen så har du inte läst den tråden ordentligt eller så fattar du inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill kontra mig med en ren spydighet så kan du väl åt minstone förtydliga dig en aning.

Min avsikt är inte att skapa några vidare "fajter" eller att fälla ut klorna.

Känner att du spelar på din trovärdighet, men övertyga mig motsatsen om du anser att min åsikt bekymrar dig.

Din åsikt bekymrar mig inte. Det hela är klart som korvspad. Antingen så har du inte läst den tråden ordentligt eller så fattar du inte.

Vi har läst tråden och vi fattar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten hyllar ju Fostex PM-serie.

Hyllar är att ta i men vid det tillfället så var det svårt att hitta bättre monitorer för pengarna och de står sig fortfarande bra, Fostex är inget litet källarbolag...

Har du hört talas om Revaxör?

Med en sådan kommentar så har du knappast hört det som du kritiserar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill kontra mig med en ren spydighet så kan du väl åt minstone förtydliga dig en aning.

Min avsikt är inte att skapa några vidare "fajter" eller att fälla ut klorna.

Känner att du spelar på din trovärdighet, men övertyga mig motsatsen om du anser att min åsikt bekymrar dig.

Din åsikt bekymrar mig inte. Det hela är klart som korvspad. Antingen så har du inte läst den tråden ordentligt eller så fattar du inte.

Det som jag tycker är klart som korvspad är att du satte spiken i foten när Öhman dök upp, och valde att smita bort från diskussionen.

Nu till ditt försvar väljer du att läsa så mycket det går mellan raderna från Öhmans svar för att kunna slingra dig ur eländet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Glaskatten hyllar ju Fostex PM-serie.

Hyllar är att ta i men vid det tillfället så var det svårt att hitta bättre monitorer för pengarna och de står sig fortfarande bra, Fostex är inget litet källarbolag...

Har du hört talas om Revaxör?

Med en sådan kommentar så har du knappast hört det som du kritiserar.....

Jag ägde ett par men dom gick inte att jobba med. Det sämsta jag någonsin hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...