Jump to content
Annons

Yamaha NS10 vara eller icke vara


Fredster

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Om du vill kontra mig med en ren spydighet så kan du väl åt minstone förtydliga dig en aning.

Min avsikt är inte att skapa några vidare "fajter" eller att fälla ut klorna.

Känner att du spelar på din trovärdighet, men övertyga mig motsatsen om du anser att min åsikt bekymrar dig.

Din åsikt bekymrar mig inte. Det hela är klart som korvspad. Antingen så har du inte läst den tråden ordentligt eller så fattar du inte.

Det som jag tycker är klart som korvspad är att du satte spiken i foten när Öhman dök upp, och valde att smita bort från diskussionen.

Nu till ditt försvar väljer du att läsa så mycket det går mellan raderna från Öhmans svar för att kunna slingra dig ur eländet.

Om du hade läst tråden ordentligt och kollat på datumen för inläggen så hade du nog inte skrivit att jag smitit från diskussionen......

sen så är det ett absurdt inlägg från Öhman där han påstår att jag ljuger om påståenden som han sedan ger mig rätt i....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten hyllar ju Fostex PM-serie.

Hyllar är att ta i men vid det tillfället så var det svårt att hitta bättre monitorer för pengarna och de står sig fortfarande bra, Fostex är inget litet källarbolag...

Har du hört talas om Revaxör?

Med en sådan kommentar så har du knappast hört det som du kritiserar.....

Jag ägde ett par men dom gick inte att jobba med. Det sämsta jag någonsin hört.

Din trovärdighet blir lägre och lägre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill kontra mig med en ren spydighet så kan du väl åt minstone förtydliga dig en aning.

Min avsikt är inte att skapa några vidare "fajter" eller att fälla ut klorna.

Känner att du spelar på din trovärdighet, men övertyga mig motsatsen om du anser att min åsikt bekymrar dig.

Din åsikt bekymrar mig inte. Det hela är klart som korvspad. Antingen så har du inte läst den tråden ordentligt eller så fattar du inte.

Det som jag tycker är klart som korvspad är att du satte spiken i foten när Öhman dök upp, och valde att smita bort från diskussionen.

Nu till ditt försvar väljer du att läsa så mycket det går mellan raderna från Öhmans svar för att kunna slingra dig ur eländet.

Om du hade läst tråden ordentligt och kollat på datumen för inläggen så hade du nog inte skrivit att jag smitit från diskussionen......

sen så är det ett absurdt inlägg från Öhman där han påstår att jag ljuger om påståenden som han sedan ger mig rätt i....

Punkterna i slutet av meningarna antyder att du har något mer att säga. Varsågod, fortsätt! 😆

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Punkerna i slutet av meningarna antyder att du har något mer att säga. Varsågod, fortsätt! 😆

Behövs det? Du skrev ju att du hade läst OCH fattat den tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vad är katten för figur egentligen? 😆

Han verkar ju inte ha alla pommes frites på tallriken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du Katten... Ringde du Öhman? 😆

Så du såg inte heller att hans inlägg kom fem månader efter att diskussionen avslutats****? Jag har dock pratat med honom ....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i en del studios med sagda högtalare. Har aldrig haft problem med det, Förmodligen vet ni bättre.

Det handlar dock i bland om att göra en produktion och jag skiter fulkomligt i vad Dr Öhman säger. Använd vilka högtalare du vill bara det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du Katten... Ringde du Öhman? 😆

Så du såg inte heller att hans inlägg kom fem månader efter att diskussionen avslutats****? Jag har dock pratat med honom ....

och...

NFYE

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror Katten känner sig väldigt trängd nu och bara slår ifrån sig.

Frågan är om vi ska låta honom vara ifred ett tag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag tror Katten känner sig väldigt trängd nu och bara slår ifrån sig.

Struntprat! Det jag skrev i den andra monitortråden tål att upprepas

"vilken monitor som är bäst är omöjligt att säga.Alla har olika preferenser och rummet som monitorerna ska stå i spelar alltför stor roll för att man ska kunna peka ut en enskild modell som BÄST på allt, att det sedan finns en drös av bra monitormodeller från 2.000 och uppåt är inte en hemlighet. Inte heller att Ino inte vill att deras modeller ska testas av någon oberoende tidning.

Att Ino pip relativt lätt tappar luften och bottnar när man spelar högt med dom borde du väl känna till Ljudfjollan? Piparna passar bra till viss typ musik jazz visor & pop men mindre bra till annan typ av musik som metall och klubbmusik."

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

*Kavlar upp ärmarna, hinkar i mig en konserv spenat och sätter på He-man themet i bakgrunden*

Nej men skämt åsido. Denna tråda ballade ur ganska ivrigt, och jag tror vi alla känner en dominerad lutning mot en utav parterna, så fortsatt diskussion känns överflödig. Om någon däremot har fler synpunkter och kul info ang. NS10 så är jag glädjeligen villig att läsa och diskutera. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att de flesta i den här tråden tror att vi på något sätt ska kunna komma fram till huruvida NS10:or objektivt sätt är bra att mixa i. Det är inte helt oväntat omöjligt. Blev mixen bra var det rätt högtalare att mixa i. Det går inte att säga emot det på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle råda alla som funderar på att skaffa ett par NS-10or att tänka en gång till, framförallt om de inte redan äger ett par "neutrala" monitorer. Det finns massor med högtalare som är bättre än dom, både som monitorer och hifi-högtalare, och jag finner det lite lustigt att så många tycker att de är så himla bra bara för att de (av någon underlig anledning) förekommer så ofta i studios. Givetvis kan man lära sig att mixa med i princip vad som helst så länge man lär sig sin lyssning, men det känns lite onödigt då det finns enklare vägar att gå.

Edit: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle råda alla som funderar på att skaffa ett par NS-10or att tänka en gång till, framförallt om de inte redan äger ett par "neutrala" monitorer. Det finns massor med högtalare som är bättre än dom, både som monitorer och hifi-högtalare, och jag finner det lite lustigt att så många tycker att de är så himla bra bara för att de (av någon underlig anledning) förekommer så ofta i studios. Givetvis kan man lära sig att mixa med i princip vad som helst så länge man lär sig sin lyssning, men det känns lite onödigt då det finns enklare vägar att gå.

Edit: Stava...

Rent spontant om jag ska lita på mitt första intryck (2 heldagar med mix) så håller jag med dig där.

De känns lite föråldrade för dagens produktioner, och det är ett jäkla kvin att få prodden att sitta i dem.

PS: Har en tendens att upprepa mig i senare inlägg. Ber om ursäkt för det. :rolleyes:

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha NS10 är som ett dåligt skämt.

Glaskatten likaså.

Glaskatten - Varför slutade du skriva i tråden där Öhman faktiskt dök upp?

Där hade du tillfälle att få rätsida på alla dina många missuppfattningar och chans att få

lektioner i ljudlära, högtalarkonstruktion, akustik och psykoakustik.

Och det behövs vill jag lova.

Det finns fler mätningar på internet som bekräftar ingenjör Ingvar Öhmans test av NS10.

Resultatet är lika pinsamt, dock saknas en så gedigen och korrekt analys om varför och hur.

Studiomonitorer ska vara så neutrala som möjligt så att man kan avgöra vad man hör och hur man ska mixa.

Om man inte förstår denna enkla logik så är det dags att tänka om, tänka rätt och sättta sig i skolbänken igen.

Men det borde inte behövas - det borde räcka med sunt förnuft.

Jag och mina studiokollegor har varit ägare av NS10 samt diverse Genelec, Mackie, Event, Adam etc.

NS10 är utan tvekan sämst lämpad för ljudåtergivning öht.

Ino Audio (Öhman) är hittills dom bästa vi testat.

Ha en skön sommardag.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten

För övrig så är det patetiskt av dig att, lika otrevligt som vanligt, hoppa på Claes som alltid är mkt hjälpsam och har bra koll på läget.

Ta och skärp till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten - Varför slutade du skriva i tråden där Öhman faktiskt dök upp?

Återigen, Öhman dök upp 5 Månader efter att diskussionen var AVSLUTAD! Dessutom med ett ganska bisarrt inlägg där han påstår att jag ljuger när han samtidigt ger mig rätt och som sagt han hade inte låtit någon oberoende tidning testa sina högtalare trots att han påstpd det själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten

För övrig så är det patetiskt av dig att, lika otrevligt som vanligt, hoppa på Claes som alltid är mkt hjälpsam och har bra koll på läget.

Fast här hade han ju bevisligen ingen koll alls på läget utan han spred bara myter och felaktigheter bl.a. genom Öhmans hatattack mot NS10...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

['Glaskatten' post=747433' date='2008-07-01, 09:58]

Glaskatten - Varför slutade du skriva i tråden där Öhman faktiskt dök upp?

Återigen, Öhman dök upp 5 Månader efter att diskussionen var AVSLUTAD! Dessutom med ett ganska bisarrt inlägg där han påstår att jag ljuger när han samtidigt ger mig rätt och som sagt han hade inte låtit någon oberoende tidning testa INO högtalare på riktigt trots att han påstod det själv...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

NS10 är dåliga monitorer och det är ju direkt vilseledande.

skulle vilja påstå att säger man nåt annat så är det vilseledande

den är inte bra bara för att man kan lära sig mixa i dom

man kan göra det i vilken skit som helst

det gör inte skiten bättre

ns10 är inte riktigt skit för som en del påpekat så är tydligheten i mellanregistret användbart ibland

men som referens monitor duger den inte

så är det

Link to comment
Dela på andra sajter

NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...