Jump to content
Annons

Yamaha NS10 vara eller icke vara


Fredster

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

Amen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

nja

en sanning med grov modifikation

det du inte hör kan du aldrig ha koll på - oavsett hur väl du känner till hur det du hör låter

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

Monitorer som inte återger hela det hörbara frekvensområdet duger INTE att mixa i eftersom du inte har en aning om vad mixen innhåller i de frekvensområden som monitorerna ej återger. Så är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

Monitorer som inte återger hela det hörbara frekvensområdet duger INTE att mixa i eftersom du inte har en aning om vad mixen innhåller i de frekvensområden som monitorerna ej återger. Så är det!

hur kommer det sig då att ESI nEar säljer som smör?

man behöver inte dunderhögtalare för att mixa, visserligen underlättar det, men det är inte definitivt nödvändigt. det viktiga är att man lär sig sina högtalare

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

Monitorer som inte återger hela det hörbara frekvensområdet duger INTE att mixa i eftersom du inte har en aning om vad mixen innhåller i de frekvensområden som monitorerna ej återger. Så är det!

hur kommer det sig då att ESI nEar säljer som smör?

man behöver inte dunderhögtalare för att mixa, visserligen underlättar det, men det är inte definitivt nödvändigt. det viktiga är att man lär sig sina högtalare

Men lilla vän... Om du mixar din låt och dina monitorer slutar vid 60hz.... Hur vet du hur mycket 40hz mixen innehåller då?

Tänk efter innan du kommer med motargument!

Link to comment
Dela på andra sajter

NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

Monitorer som inte återger hela det hörbara frekvensområdet duger INTE att mixa i eftersom du inte har en aning om vad mixen innhåller i de frekvensområden som monitorerna ej återger. Så är det!

Då kan jag meddela att det finns 4 plattor där ute att köpa som jag har mixat i ett par vanliga hemmahifihögtalare, JBL Horizon. Och det lustiga är, att när jag spelar dom i mina Genelec så låter det precis som jag hade tänkt mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

Monitorer som inte återger hela det hörbara frekvensområdet duger INTE att mixa i eftersom du inte har en aning om vad mixen innhåller i de frekvensområden som monitorerna ej återger. Så är det!

hur kommer det sig då att ESI nEar säljer som smör?

man behöver inte dunderhögtalare för att mixa, visserligen underlättar det, men det är inte definitivt nödvändigt. det viktiga är att man lär sig sina högtalare

Men lilla vän... Om du mixar din låt och dina monitorer slutar vid 60hz.... Hur vet du hur mycket 40hz mixen innehåller då?

Tänk efter innan du kommer med motargument!

hur många högtalare eller hörlurar ute i handeln som riktar sig till vardagliga konsumenter kan återge exakt klart ljud ned till 40 hz? eller vilken "studiohögtalare" som helst klarar ned till 40 hz?

och jag är inte "din lilla vän" för den delen heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste då tillägga att det finns en ny fel-standard iaf inom TV. Nämligen, Genelec !

Bättre (mycket) än NS-10 men ändå inte raka. Speciellt med denna loudness känsla som de har.

Måste bara fråga då vilka monitorer som är raka? Och är raka monitorer något vi eftersträvar egentligen? Är det inte bättre med en monitor som inte döljer någon information, men ändå låter dig jobba 8 timmar i sträck utan att bli trött i öronen? Jag påstår inget, utan ställer mer frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste då tillägga att det finns en ny fel-standard iaf inom TV. Nämligen, Genelec !

Bättre (mycket) än NS-10 men ändå inte raka. Speciellt med denna loudness känsla som de har.

Måste bara fråga då vilka monitorer som är raka? Och är raka monitorer något vi eftersträvar egentligen? Är det inte bättre med en monitor som inte döljer någon information, men ändå låter dig jobba 8 timmar i sträck utan att bli trött i öronen? Jag påstår inget, utan ställer mer frågan.

Vem vet?

DynAudios högtalare Ska vara nåt i hästväg men om de är raka det vet jag inte.

Om jag skulle köpa ny högtalare skulle jag kolla på Genelec för att de blivit standard fast jag inte tycker att de är optimala.

Bra att ha samma lyssning som kunderna. Så man vet hur det låter det man levererar.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

NS 10 eller inte. Är ändå skit samma! Det går ju iallafall att mixa i precis vilka högtalare som helst. Vet man bara hur dom låter och är van vid dom så funkar det ju. Ta fem eller tio par av världens bästa studiomonitorer, oavsett vad dom kostar eller hur neutrala dom är, så låter dom alla olika!

Monitorer som inte återger hela det hörbara frekvensområdet duger INTE att mixa i eftersom du inte har en aning om vad mixen innhåller i de frekvensområden som monitorerna ej återger. Så är det!

Då kan jag meddela att det finns 4 plattor där ute att köpa som jag har mixat i ett par vanliga hemmahifihögtalare, JBL Horizon. Och det lustiga är, att när jag spelar dom i mina Genelec så låter det precis som jag hade tänkt mig!

och på vilket sätt motsäger det det som analogfreak säger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste då tillägga att det finns en ny fel-standard iaf inom TV. Nämligen, Genelec !

Bättre (mycket) än NS-10 men ändå inte raka. Speciellt med denna loudness känsla som de har.

för det första så är genelec inte 1 monitor - det är flera olika modeller

vilken pratar du om?

och du får gärna styrka ditt uttalande om loudness kurva på aktuell monitor

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Och är raka monitorer något vi eftersträvar egentligen? Är det inte bättre med en monitor som inte döljer någon information, men ändå låter dig jobba 8 timmar i sträck utan att bli trött i öronen? Jag påstår inget, utan ställer mer frågan.

ja det eftersträvar vi

det är inte dom rakaste som är uttröttande

man får komma ihåg att även om två monitorer kan ha bra värden, tex +/- 1,5dB inom samma spann så kan det ändå skilja tre dB mellan högsta å lägsta punkt å då också på helt olika ställen

det är det som gör att vissa kan uppfattas som mer tröttande i längden även om värdena är lika raka som en annan som uppfattas mer mjuk

sen har vi också faktorer som hur den arbetar med högt ljud, när infaller punkten då det börjar dista lite?

hur skiljer sig återgivningen i olika volymer?

det är väldigt många faktorerer som spelar in - men absolut är det det raka man ska eftersträva eftersom det är det bästa för att kunna återge ljudkällan som den låter - speciellt i jämförelse med direktljudet

och detta har inte nåt att göra med hur våra örom behandlar ljud olika från individ till individ som några helt felaktigt tror

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har ju en kopia av dom HS 50M eller nåt undrar just om dom har förbättrats jämfört med NS 10 eller bara fått ett nytt namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju en kopia av dom HS 50M eller nåt undrar just om dom har förbättrats jämfört med NS 10 eller bara fått ett nytt namn.

Det enda som är lika är färgen på baskonen - men i reklamen rider de ändå på hypen runt NS10... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

för det första så är genelec inte 1 monitor - det är flera olika modeller

vilken pratar du om?

och du får gärna styrka ditt uttalande om loudness kurva på aktuell monitor

tack

8030 och 8040 är vad som brukar användas. Ibland t.o.m 8050.

Att styrka med nån diagram kurva kan jag inte men när jag hör dem så uppfattar jag dem att de förskönar ljudet som kommer ur dem!

Det är jag inte ensam om!

Vill du då också ha namnlista? ☺️

De är jävligt bra monitorer ingen snack om saken men för att vara en standard och pengarna tycker jag att de är för färgade.

Har du Genelec så har du defenetivt inte gjort ett fel köp!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du då också ha namnlista? :rolleyes:

skulle vara rätt intressant...

med tanke på att kurvan kan hittas här http://www.genelec.com/pdf/DS8040a.pdf på sista sidan fig.3

vet man ens hur en loudnesskurva ser ut om man tycker att den låter så?

två av dom högsta peakarna i den ganska raka kurvan ligger på 1k resp 2k

här finns 8050 http://www.genelec.se/documents/datasheets/DS8050a.pdf å här 8030 http://www.genelec.com/pdf/DS8030a.pdf

du får gärna förklara i vilket spektra du tycker dom färgar ljudet

Link to comment
Dela på andra sajter

du får gärna förklara i vilket spektra du tycker dom färgar ljudet

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att jag är färgblind! :rolleyes:

Kolla du på dina färgglada diagram och njut! Jag lyssnar istället!

Kurver skiter jag i! Man kan kolla på kurver hur mycket man vill och de ger en finger visning inget annat!

Nu har jag inget jättebra ex. men om man jämför

g12t_75.gif

och

g12_m_greenback.gif

Här ser man inte att det är så stor skillnad på dessa men dessa 2st gitarrhögtalare men de låter helt olika. Den översta är en Celestion G12t-75 som sitter i alla standard Marshall lådor den andra är Greenback högtalare och har en helt annan karaktär i soundet men de ser ut som om det bara skiftar i diskanten. Det gör det definitivt inte på riktigt!

Edit: Och jag säger inte att Genelec är dåliga högtalare!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

men nu är det säkerligen bara mätningar på högtalarna i sig, sen har man lådans ljud att ha i åtanke när det kommer till kritan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg även märket till den grova skalan på graferna. Det är inte bara amplitud-frekvensförhållandet som avgör hur en högtalare låter. Impulsrespons, diffraktion, "lobing" (vad heter det på svenska?), harmonisk och intermodulationsdistorsion, och inte minst lådan plus en massa fler faktorer är med i spelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om ni skulle lägga märke till att jag skrev att det inte var ett jättebra exempel!

Tråden börja spåra ur men jag har fått fram det jag tycker om Genelecs nya modeller.

Och för femtielfte ggr så tycker jag inte att det är dåliga högtalare! 😛

Men det är som att skriva att Madonna är överskattad det är liksom heligt, vilket jag inte tycker bara ett exempel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om ni skulle lägga märke till att jag skrev att det inte var ett jättebra exempel!

konstigt att lägga fram ett dåligt exempel när man vill argumentera för sin sak... 🙂

i övrigt har gilbert å idf sagt det som behöver sägas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad mycket folk har att säga om en mer än tjugo år gammal högtalare som i princip har spelat ut sin roll! 😛

Som man säger låter det bra i ett par NS-10or så låter det bra överallt.

så ett brum på 30Hz som inte hörs i ns10 tycker du skulle låta finfint i ett hemmabiosystem?

Hur får man till ett sånt brum? Och i vilka andra närfältsmonitorer utan kompletterande subbas kan man höra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad mycket folk har att säga om en mer än tjugo år gammal högtalare som i princip har spelat ut sin roll! 😉
Som man säger låter det bra i ett par NS-10or så låter det bra överallt.

så ett brum på 30Hz som inte hörs i ns10 tycker du skulle låta finfint i ett hemmabiosystem?

Hur får man till ett sånt brum? Och i vilka andra närfältsmonitorer utan kompletterande subbas kan man höra det?

hur är oviktigt

på fråga två är svaret helt ovidkommande

Link to comment
Dela på andra sajter

Demoproducenten ?

ja alltså, hur man får ett brum på 30Hz är väl inte intressant? det kan man få eller skapa på flera sätt eller hur?

vilka andra närfältare som kan eller inte kan återge ett lågfrekvent brum är väl inte heller intressant

grejen är ju att det man inte hör det hör man inte

och det kan ju bli ett problem när det plötsligt hörs - nån annan stans

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Dp på den punkten, att det man inte hör går heller inte att åtgärda..

Sen kan jag tycka att NS10 får lite väl mkt skit i denna tråd..

Jag ser inte dom som huvud eller mixmonitorer utan som ett hjälpmedel till att felsöka i ljudbilden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...