Jump to content
Annons

Acidman

Medlem
  • Antal inlägg

    89
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Visst är det olika, men du kan ju fortfarande säga varför du gör som du gör i just den låten. De som säger varför du inte gör det på ett visst sätt vet också hur EQ fungerar, och kanske redan har sin stil, men är det verkligen dem du försöker nå i dina tutorials?
  2. Acidman

    Solid State Logic

    Någon som kan ladda upp X-Orcism (VST) på nätet? Jag är inte reggad och vill slippa regga mig överallt för något jag aldrig kommer använda i framtiden.
  3. Acidman

    Kraftwerk

    Intressant, får kolla på spotify och se om det är värt att köpa alla skivor på nytt.
  4. Jag funderar på samma sak, så det vore roligt om någon som gått det kunde svara. Just nu så framstår det lite oseriöst i mina ögon. Jag skickade mail som man inte får svar på. De skulle ha öppet hus, men när jag åkte dit var ingen där förutom jag och en annan kille! Han ringer till dem via mobil med numret som står på deras hemsida, men då fungerar inte ens numret. Jag har försökt maila igen efter detta utan något svar.
  5. Precis, därför är jag intresserad utav det.
  6. Ok, anledning jag frågade om Eq:t är att jag kan eq:a rätt mycket i min DAW, och därför verkade 4-bands eq inte vara tillräckligt på ett mixerbord.
  7. Ok, tackar för svar. Så de externa Eq och kompressorer behövs mer på de semi-professionella mixerborden, då de större redan har det inbyggt?
  8. Jag sitter och arbetar helt digitalt och har aldrig sett folk arbeta helt analogt, förutom kanske några små videoklipp på youtube. EQ:n som sitter på dessa mixers modell större, är de till för att snygga till signalen när man spelar in? Det är alltså inte till för mixning? För mixning behöver man köpa externa EQ:s, kompressorer osv för varje kanal på mixern?
  9. Jag har inte ens på datorn när det åskar. Stänger av modem och dator då en av mina tidigare datorer gick sönder under åska. Jag brukar dock inte dra ur nätkablarna eller stänga routern, så jag vet inte om något hjälper av det jag gör.
  10. Kan du vara lite mer specifik? ------------------------ APP på SAE är mer mixning/mastring/inspelning i studio än AEP? Inriktningarna de emellan är lite diffus på hemsidan. Någon som har gått, eller vet något om "Musik- och ljudproduktion 120 hp" i Skövde? http://utbildning.his.se/Programtillfalle....?PtKod=MLPRG09h
  11. Acidman

    Cubase 5

    Jag har också suttit och väntat med köp så de första buggarna skulle rensas. Sommaren är på väg och det blir ledighet från universitetsstudier, så då kan jag äntligen sitta i lugn och ro och göra lite än att bara titta på mina synthar som samlar damm. Det verkar ju iaf som att det går att kunna göra lite större projekt utan att det ska gå helt åt helvete för vissa. Samplingsbiblioteken man fick med, är det något att ha för någon som gör elektronisk musik? Men Halion (som jag aldrig använt förr) ser det ut som att de är enklare att hantera samplingar i sina projekt och har börjat sakna att använda det då det trots allt var med dem jag började min "musikkarriär". Jag kollar Cubase forum då och då, men varje gång när man läser där om de olika problemen får det mig att vänta lite längre.
  12. FutureRetro kan jag rekommendera om du vill ha en bra 303-klon. Titta på Androids länk för att höra på den. Om du vill ha en bra sequencer är den det bästa jag sett av alla klonerna. Hur enkelt som helst. Den har även lite extra, t ex en "accent decay"-ratt, inbyggd overdrive och reverb/delay. Overdriven kan man tyvärr inte styra utan är låst av/på, och effekterna använder jag aldrig. Det gör jag i mixen senare. Sequencern har massa funktioner men jag använder det aldrig då jag enbart klickar in noterna på både Retron och TBn i Cubase. Den har lite fler oktaver också, men ärligt så använder jag det knappt, då det aldrig riktigt passar in i låtarna. För bra kloner där man vill ha ett ett så nära tb-303-ljud som möjligt är x0x eller Retro helt klart bland de bättre.
  13. Nu använder jag Terratex's Phono PreAmp, men kan skriva lite vad jag gör. (Vänta dig att det kommer ta lååååång tid att föra över skivorna.) Jag spelar in allt via Soundforge. Eftersom man vill spela in så nära 0 som möjligt letar du efter ett part i låten/på skivan där du vet det är hög volym. När låten är klar fixar jag till början och slutet samt lyssnar igenom den. Ibland kam man märka att nålen har hoppat eller liknande. När det gäller att ta bort knaster så brukar jag inte göra något, mer än att manuellt försöka ta bort de värsta. Jag märkte ganska fort att det tar alldeles för lång tid att sitta med varje låt att försöka få till bästa kvaliten. (Lite knaster få man stå ut med när det gäller vinyl.) Det finns flera program för att ta bort sånt, men jag kunde aldrig få det så bra utan att förstöra ljudkvaliten. Efter det konverterar jag det till 192 kbps i LAME. Personligen hör jag inga större skillnader över det. Jag började för över tre år sedan och håller fortfarande på. Det är så jävla tråkigt att sitta och vänta på att det blir klart. Jag har samma pick-up som du, förresten.
  14. Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt? Jag kopplade ett gammalt reverb, BOSS RRV-10, på liknande sätt. Är det också fel? Vad har du för mjukvara i datorn som skickar ut ljudet till disten? Och vad är det du vill åstadkomma med att koppla signalen på detta sättet? Jag tänker direkt på funktionen som ( jag tror ) finns i flera nyare sequencerprogram, men framförallt Cubase där du genom ljudkortet kan koppla in extern hårdvara ( som din distpedal/rackenhet) och få upp den i programmet som vilken annan intern VST-effekt som helst. Är det det du är ute efter behöver du ha 1. Cubase ( eller annan DAW som kan hantera externa effekter ) 2. Ett ljudkort som klarar låg latency .. resten är bara inställningar. Jag använder Cubase SX3. Om jag gör som med mitt externa reverb, kopplar som ovan, och sedan ställer in ingång/utgång i Cubase borde det funka?
×
×
  • Skapa ny...