Jump to content
Annons

Mikrofonpreamp


pereds

Recommended Posts

Är lite intresserad av vad alla använder för mikrofompreampar...

Skriv gärna vad ni tycker om dom! dvs.. vad är bra... vad som saknas... vad som fungerar mindre bra eller kanske ev är dåligt!

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

captain nemo (oregistrerad)

Jag använder den inbyggda i mixern - en Soundcraft Compact 4. Till detta använder jag en Studio Projects B1. Låter rent och bra - kanske lite för rent/stelt. Skulle kanske vilja få lite mer fläsk i ljudet...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudsakligen RME ADI-96 Pro. Skitnöjd, helt enkelt! 😄 Ren och ofärgad.

Det har hänt att jag har använt preamparna i mixern också; Behringer DDX3216, men det tillhör undantagen, eftersom de inte är lika bra. Preamparna i bordet är fullt användbara, men det finns bättre.

Behringer UltraGain har jag också, men den har fått vara kvar mest för att det är så dåligt andrahandsvärde på Behringer-prylar - och man vet ju aldrig när man behöver en extra preamp... Låter faktiskt ok, men tråkigt att röret inte går att koppla bort helt...

En preamp som jag har tänkt köpa (igen), är Summit Audio 2BA-221. Den låter helt underbart! Jag hade en sådan i ett par veckor - men sedan hade en kund panik med att få tag på en. Dumt nog gav jag med mig - och har behövt prioritera annat sedan... 😆

Andra som är värda att nämna, är Line Audio Design's preampar (DMP och OMP). De är rena och ofärgande - och lågbrusiga. Superkvalitet till amatörpris, kan man säga... 😄

Funderar annars också på en Benchmark (med tanke på hur bra deras DAC1 är), när den nu blir färdig - alternativt någon modell från Apogee... Får se när jag kan få loss tummarna och göra de tester av omvandlare och preamps, som jag har hotat med tidigare... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder universal audio M610. Helnöjd. Blev helt såld när jag hörde den första gången. Varmt rörsound och om man krämar på lite får man en antydan till go dist. Rekommenderas varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder dom inbyggda micpreamparna i mitt mixerbord (Soundcraft Spirit Folio RacPac). Är varken nöjd eller missnöjd, men dom skulle gärna få ha lite mer karaktär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintagedesign CA73, till en Neuman TLM103......underbar kombination.

Har tidigare kört med "AMEK Pure path Channel in a box" (till Neuman TLM103), men tycker CA73/Neuman-kombinationen passar mig bättre. (tillsammans med en Summit Audio TLA50 kompressor).

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se så många svar!

Vintage design

RME

Universal Audio

Själv har jag en Universal Audio 2-610 och en LA-610. 2-610 är 2x M610 och LA610 an en 1x m610 + Optisk kompressor T4. De låter mumma båda... funderar dock på att sälja min LA-610 och köpa en kompressor till (vi får se).

Grejerna körs med en Manley Ref C mikrofon och en Manley ELOP stereo kompressor/limiter. Är skitnöjd. Är lite sugen på LA-2 orna... gud vad de låter bra...

Kul att Bassman är lika övertygad som jag att UA preampen tillhör de bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer MIC2200 för det mesta, kör i stort sett allt genom denna innan ljudet åker in i datorn. Har även införskaffat en Yamaha MG16/6FX mixer vars inbyggda mikrofonförstärkare är en trevlig bekantskap än så länge...har inte hunnit testa den så mycket än för jag köpte den i fredags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en PreSonus MP20 som jag är supernöjd med ( http://www.presonus.com/mp20.html ).

Den har en ratt som dom kallar "IDSS", som skall ändra ljudet att bli mer rörlikt. Jag gillar den. På 0% får man härligt tyst, klart och fokuserat solid-state ljud. Drar man upp ratten så går den åt mörkare fetare ljud. Funkar även kanon på direkt linad gitarr.

Mera snack finns här: http://www.proaudioreview.com/par/jan01/PR...-MP20-web.shtml .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Konstigt att ingen har nämnt focusrite...

Någon som har testat Octopre? Fantastisk kombination med 3st Octopre (3x8 kanaler) med varsitt ADAT kort rakt in i RME 96/52. 24 kanaler Neve!

Det smeker hårt om man ska göra multikanalsinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects VTB1 kör jag...som sagt tidigare är den väldigt billig och låter bra...kör dem med ADK 51...låter fint....kör gurra och röst på dem...cleant och mysigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att ingen har nämnt focusrite...

Någon som har testat Octopre?  [...] 24 kanaler Neve!

Vart har du fått tag på den informationen? Rupert blev utköpt i slutet av 80-talet om jag minns rätt.

...

Hittade det här på Focusrites hemsida:

Rupert Neve has not designed any products for Focusrite Audio Engineering Ltd. and has had no relationship with the company, at his choice.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Alto.. Nja.. jag har i alla byggt en antal sånna hära http://www.tangible-technology.com/tubes/1566/1566.html

Jag föredrara att använda Lundahls trabsformator.. Finns att köpa på http://www.lundahl.se/

kul att bygga själv ju 🙂

Ser kul ut... vad blir materialkostnaden för en sån? Totalt med låda o anslutningar?

Hur bra är den? Bättre än de grejjer man köper för 7-800 (typ nämnda Alto)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Octopren var ju en rätt rejäl besvikelse. Jag bytte upp mig till Line Audio OMP. Den låter riktigt bra faktiskt. Har annars varit bortskämd med bra mixerbord och preamps. Men vill man ha en ofärgad, lågbrusig preamp så finns det inte många som klår Line Audio (om ens någon).

Link to comment
Dela på andra sajter

Octopren var ju en rätt rejäl besvikelse. Jag bytte upp mig till Line Audio OMP. Den låter riktigt bra faktiskt. Har annars varit bortskämd med bra mixerbord och preamps. Men vill man ha en ofärgad, lågbrusig preamp så finns det inte många som klår Line Audio (om ens någon).

Jag kan har fel men jag har för mig att den endast har XLR ut och inte någr TRS ut vilket är dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att ingen har nämnt focusrite...

Någon som har testat Octopre?  [...] 24 kanaler Neve!

Vart har du fått tag på den informationen? Rupert blev utköpt i slutet av 80-talet om jag minns rätt.

...

Hittade det här på Focusrites hemsida:

Rupert Neve has not designed any products for Focusrite Audio Engineering Ltd. and has had no relationship with the company, at his choice.

Jo jag har märkt att det råder viss oenighet angående om det är neve preampar eller inte, generalagenten polysonic hävdar att octoprens preampar är Neve designade, likaså gör ett par av de musiktidningar jag har,

det kanske har blivit en liten konflikt nu när Neve gått ihop med Portico och gör egna prylar.

http://www.rupertneve.com/

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

Octopren var ju en rätt rejäl besvikelse. Jag bytte upp mig till Line Audio OMP. Den låter riktigt bra faktiskt. Har annars varit bortskämd med bra mixerbord och preamps. Men vill man ha en ofärgad, lågbrusig preamp så finns det inte många som klår Line Audio (om ens någon).

Jag kan har fel men jag har för mig att den endast har XLR ut och inte någr TRS ut vilket är dumt.

Den hade behövt bli större än en HE annars.

Det är inget problem, eftersom det bara är att skaffa rätt kablar. OMP är svårslagen inom rimliga prislägen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder universal audio M610. Helnöjd. Blev helt såld när jag hörde den första gången. Varmt rörsound och om man krämar på lite får man en antydan till go dist. Rekommenderas varmt.

Har gått och funderat på att skaffa en sådan också, men de kostar ju lite fläsk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okaijj...och för oss dödliga med ytterst begränsad budget; någon som testkört ART Tube MP Studio?

japp. Har suttit mycket med den. Den gör helt klart sitt jobb och är skön att ratta på.

finns en del som anklagar den för att vara brusig men den är det lätt bästa alternativet under lusentappen, tycker jag. Sen finns det en ännu billigare, Audio Buddy. Tror det är midiman som gör den. Den...låter i alla fall 😉 min gick dock sönder. (hade den som preamp till TB´n.) så kvallan känns sådär.

Go for ART, tycker jag.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

det kanske har blivit en liten konflikt nu när Neve gått ihop med Portico och gör egna prylar.

Neve lämnade Focusrite 1989 och började strax därefter jobba med Amek. Octopre kom ut i butik för ett par år sedan. Har svårt att tro att Neve varit inblandad i skapandet av Platinumserien (som ju är Focusrites lågbudgetserie) överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Alto.. Nja.. jag har i alla byggt en antal sånna hära http://www.tangible-technology.com/tubes/1566/1566.html

Jag föredrara att använda Lundahls trabsformator.. Finns att köpa på http://www.lundahl.se/

kul att bygga själv ju 🙂

Fan va koolt! Kan inte du sätta ihop en sånhär åt mig?

http://home.earthlink.net/~djahnsen/

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...