Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Anna Engbergs bästa tips om snygg sångproduktion


    Lotta Fahlén

    MÅNDAGINTERVJUN: Hur blir sången så bra som möjligt? Det får vi veta av producenten, mix- och mastringsteknikern Anna Engberg som delar med sig av hur hon jobbar med inspelning och mixning av sång – och vilka pluggar hon använder mest.

    anna_engberg_ah_red.thumb.jpg.c2ba9fc956ff67a6cdf5c465a394d366.jpg

    Med flera utbildningar i bagaget har hon skrivit en C-uppsats om Vocal Pitch Correction och jobbar nu som ledare för producentprogrammet Vem kan bli producent och som huvudföreläsare på utbildningen Audio Production Program på SAE Institute i Stockholm.

    Skulle du vilja berätta berätta steg för steg hur du jobbar med röst – från inspelning till mixning?
    – Först och främst tycker jag att det är viktigt att förstå vad låten vill, vad som ska fram, det är ju det allt handlar om. Sen handlar det i vissa projekt om att välja rätt vokalist, i andra om att jobba med vokalisten för att komma till rätt känsla och klang i framförandet. Mikrofonval kan ha betydelse, men i slutändan kommer du alltid att få ett bättre resultat med bra ljud från källan.

    – Rummet tycker jag också är viktigt för slutprodukten, nästan viktigare än mikrofonen. En känslig mikrofon kommer att plocka upp väldigt mycket rum. Om rummet har en massa märkliga klanger i sig kommer det att störa slutresultatet. Då tar jag hellre en "sämre" mikrofon i ett bättre rum. Jag tycker inte heller om att spela in sång i för stora rum, jag känner ofta att det blir svårt att få till intimitet då.

    – Hur jag jobbar med coaching varierar väldigt mycket från vokalist till vokalist; vissa vill bara gå in i studion och riva av ett par tagningar och sen vara klara, andra vill ha mer praktisk coaching om sångteknik, vissa sjunger bäst när man suttit en stund och pratat om vad låten betyder för dem. Jag känner efter från session till session, men det är alltid viktigt att vokalisten känner sig bekväm.

    – Vid inspelning tycker jag att det allra viktigaste att få till är känslan och klangen. Är det lite surt går det att fixa i efterhand, men känsla går inte att lägga till med en plugg. Jag försöker få till det så bra som möjligt redan från inspelning, då är det lättare att få en känsla för vad som fungerar och inte. Det kan handla om arrangemang, stämmor, dubbars vara eller icke-vara, vilken typ av sound jag är ute efter. Ska det till exempel vara väldigt mycket reverb på vill jag gärna spela in med det i lyssningen, det gör det lättare för vokalisten att själv korrigera sin teknik efter hur det ska låta i slutändan.

    – Bearbetning skiljer mellan låtar. För ett mer naturligt sound jobbar jag väldigt mycket i Melodyne, främst egentligen med tajming och gain-justeringar, men det beror på vokalist. Efter det brukar det bli Pro-Q3 som jag dels använder för att skära bort botten och göra justeringar om det är något i klangen som sticker ut för mycket, men jag brukar även använda den dynamiska eq:n för att ta hand om sibilanter. Jag har inte hittat någon de-esser som jag tycker gör jobbet lika genomskinligt och kontrollerbart. Annars brukar jag klippa ut sibilanterna och sänka regionerna. Kompressorer använder jag mest för soundets skull, jag brukar försöka se till att signalens volym är okej genom låten vid tonjöjdskorringeringen, kanske redan innan med hjälp av clip gain. Älskar också att jobba med parallellbearbetning, som komprimering och distorsion.

    – I låtar med lite mer producerat sound gillar jag att lägga en Antares Autotune på, den gör så mycket mer än att bara tonhöjdskorrigera. Det är verkligen olika hur jag bearbetar sång, men jag brukar försöka tänka mig hur jag vill att det ska låta i mixen och sedan använda de verktyg som jag vet tar soundet åt det hållet, istället för att använda en förinställd kanalstripp.

    Hur brukar du tänka när du väljer ut mikrofon till en viss röst?
    – Som min kollega Katharina Grubmuller brukar säga – en bra mikrofon är en mikrofon som låter. Men finns det valmöjligheter brukar jag försöka ta en mikrofon som lyfter fram det som kanske saknas i rösten för det sound som jag vill uppnå, och inte en som förstärker egenskaper som jag ändå kommer att sänka med eq:n efteråt. Samma sak med dynamik. Ska sången komprimeras mycket i mixen är det ingen idé med en mikrofon som är superbra på att ta upp transienter. Vilken mikrofon jag väljer kommer att färga ljudkällan, så jag försöker alltid välja en som gör så mycket som möjligt av mixjobbet åt mig så jag slipper göra så mycket i efterhand.

    Vad tycker du är viktigast i en sångtagning?
    – Känsla och klang/timbre! Mycket av det andra går att lösa i efterhand, även om det så klart alltid blir bättre om det är bra från början.

    Kan du berätta mer om pluggarna du återkommer till när du mixar sång?
    – Celemony Melodyne för genomskinlig tonhöjdskorringering, tajming och gain-riding, Antares Autotune för mer producerat sound. Fabfilter Pro-Q3 kan jag inte leva utan. Kompressorer växlar jag beroende på dagskänsla och vad jag är ute efter. För distorsion brukar jag köra Fabfilter Saturn. Ska det vara riktigt skitigt gillar jag att reampa sången genom en gitarrförstärkare, någon kul pedal eller motsvarande plugin och köra det parallellt. En guilty-pleasure-plugg på vokaler är Waves Infected Mushroom Pusher (just nu 40% rabatt). Den har en pot som heter "Magic" som verkligen slipar till midden på ett trevligt sätt.

    – När det gäller reverb brukar jag ofta hamna på antingen Soundtoys Little Plate eller Native Instruments RC48, med eq före och efter, och efter det ofta WavesFactory TrackSpacer med leadsångspåret som key input för att få direktljudet att hamna lite längre fram i ljudbilden. Jag brukar också se till att det inte går för mycket sibilanter ut i reverb eller delay eftersom det snabbt kan bli rörigt.

    Skiljer sig att mixa din egen röst i jämförelse med någon annans?
    – Rent praktiskt, nej. Psykologiskt, absolut! Det är jobbigt att lyssna på sin egen röst, vi själva hör den ju bara med alla resonanser vi får i skallen och bihålorna, så det låter helt annorlunda utifrån än vad vi tänker oss att det ska göra. Det är något som vi alla får öva upp och vänja oss vid. I min C-uppsats skrev jag om Vocal Pitch Correction, och tonhöjdskorrigerade då min egen röst femton gånger med olika mjukvaror. Sedan lyssnade jag på den tillsammans med flera producenter och tekniker jag intervjuade. Det var hemskt, men ganska nyttigt såhär i efterhand. Jag tycker att det viktigaste är att försöka distansera sig till ljudspåret och inte överarbeta det. Annars är det så lätt att redigera spåret tills det blir platt och tråkigt.

    Vad är du aktuell med framöver?
    – Jag producerade ett album för Johanna Bakke som släpptes i maj, och snart kommer en EP med Alyza. Sen är det en del låtar jag har mastrat som kommer ut lite då och då. I övrigt är det många projekt som rubbats av corona-situationen, tyvärr. Men jag ser fram emot att kunna rulla igång med dem när situationen lättat lite.

    Läs mer:
    Anna Engbers hemsida
    Vem kan bli producent
    SAE Institute

    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    • Tack! 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Finns det något bättre än lättsmälta topplistor? Förmodligen. Idag fortsätter vi hursomhelst föregående veckas Fredagstips med ytterligare ett gäng fin fina pluggar.

      Denna gång mina nuvarare favoriter som gång på gång smyger sig in i samtliga projekt och ständigt levererar. Är dom ett måste? Självklart inte. Men följande nio digitala hjälpredor gör i alla fall mitt dagliga arbete både lättre och dessutom roligare. Klicka på respektive rubrik för att besöka pluggsidan. Här finner du förra veckans fredagstips 10 nya pluggar du inte får missa
      Fabfilter Pro-Q 3
      Equalizernas equalizer som klarar allt och lite till med sitt fantastiska innovativa gränssnitt och transparenta sound. Till godbitarna hör bland annat Auto Gain, 24 EQ-band, Spectrum Grab, EQ Match, Zero Latency, Linear Phase och Natural Phase. Att pluggen dessutom är extremt processorsnål och klarar av alla tankbara filtertyper upp till 96 dB/oct gör inte saken sämre.
      PSP E27
      I grunden är E27 en ytterst välljudande tre bands EQ med nio valbara frekvenser som fläckfritt fångar känslan från dess analoga förebild. En mer färgad historia som kompletterar Fabfilter Pro-Q 2 utmärkt och lämpar sig till både mixning och mastring. Speciellt 28k-knappen som boostar toppen är extra trevlig! En equalizer som garanterat lyser upp vinterhalvåret.
      TDR Kotelnikov GE
      Mastrings- och stereokompressorn som aldrig låter illa, sålänge du inte direkt missbrukar pluggen såklart. TDR Kotelnikov GE limmar ihop vilken fladdrig produktion som helst, samtidigt som den håller sig i bakgrunden och aldrig står vägen för själva grundljudet. Skulle jag tvingas att endast klara mig på en digital kompressor hade det förmodligen blivit denna.
      Sly-Fi Deflector
      En lite skitigare kompressor som skakar liv i de mest livlösa av inspelningar. Vad sägs exempelvis om klassisk och mjuk LA2-A kompression på sång eller varför inte brutal 1176 mangling på trummor? Lätt fixat! Deflector är dock inget du använder på alla spår, men kan verkligen vara en stor tillgång när du vill sätta lite extra karaktär på tillvaron.
      iZotope Ozone 9
      Mastringssviten som är mer än bara ett gäng pluggar i smidig förpackning. Framförallt sticker den dynamiska equalizern ut och visar sig gång på vara riktigt användbar. Som grädde på moset finns dessutom en välljudande exciter, multibandskompressor, stereobreddare och maximizer för riktigt regniga dagar.
      Waves MixCentric
      En ratt är allt som behövs och vips låter din aningen dova eller livlösa mix mycket trevligare. Bör användas med största försiktighet! För mycket av det goda är sällan gott.
      Brainworx bx_refinement
      Räddaren i nöden som filar bort jobbiga frekvenser på allt från enskilda kanaler till hela mixar. En lättrattad historia som gör precis vad som förväntas och mer där till. En lyxplugg för den late kan tyckas, men en garanterad tidssparare för dig som dagligen sitter och mixar.
      Valhalla Plate
      Plåtreverbet som låter både gammalt och rostigt, stort och skitigt och ekande drömskt. Valet är ditt. En nostalgitripp som verkligen inte sparar på krutet och vågar vara allt annat än subtilt. Trummor, sång och gitarr låter genast mycket mer levande. Måste testas!
      SIR StandardCLIP
      Nästa generations soft clipper med upp till x256 oversampling är tveklöst det bästa sättet att få upp volymen på dina mixar idag. Ersätter och kör över den klassiska limitern utan problem.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Mina budord är varken huggna i sten eller någon skänk från ovan. Deras syfte är inte att följas slaviskt.

      Se istället dessa tjugo små predikningar som en vägledning när du kört fast och känner tivel. Vi har alla varit där och vi behöver alla påminnas om det mest självklara då och då, så även jag.
      Du skall icke mixa med ögonen. Du skall icke köpa alla nya pluggar. Du skall icke komprimera i onödan. Du skall icke mixa på för svag volym. Du skall icke mixa på för stark volym. Du skall icke glömma att vara kreativ. Du skall icke undvika att automatisera. Du skall icke överbelasta masterregeln. Du skall icke strunta i att referenslyssna. Du skall icke underskatta de-esser på sång. Du skall icke skruva på equalizern i sololäge. Du skall icke använda low-cut på alla kanaler. Du skall icke lyssna på mixen, lyssna på låten. Du skall icke sitta för länge utan att ta pauser. Du skall icke glömma att jobba med kontraster. Du skall icke eftersträva 100 procent perfektion. Du skall icke använda fler effekter än du behöver. Du skall icke tro att mastring löser alla dina problem. Du skall icke inbilla dig att allt behöver höras hela tiden. Du skall icke skylla din bristfälliga mix på något annat än dig själv. BONUSBUDORD: Du skall icke följa dessa budord till punkt och pricka.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Även om 2016 förmodligen går till historien som året då flest kändisstjärnor slocknande, så finns det all anledning att blicka framåt. Kanske är det dags för ett nytt nyårslöfte?

      Kanske tillhör du skaran som struntar i firande och lovord och rycker på näsan åt välmenande studiotips. Eller varför inte tio stycken? Jag vill hursomhelst ta tillfället i akt och tacka samtliga läsare för det gångna året och säga som jag alltid brukar säga: Grått nytt hår! Detta ska i alla jag tänka på:
      1. Eftersträva inte perfektionism. Perfekt är tråkigt, perfekt är omänskligt och leder till att du får svårt att slutföra dina projekt. Så fort inspelningen eller mixen börjar kännas tråkig eller jobbig så har du förmodligen arbetat för mycket med din låt. Lova dig själv att släppa lite på kontrollen det kommande året.
      2. Mixa på låg och stark volym. Merparten av ditt mixande sker med fördel på låg volym, det vill säga volym som gör att du kan föra ett normalt samtal utan att höja rösten. När dina öron blir trötta minskar hjärnans förmåga att urskilja mellanregistret och separera frekvenser. Detta innebär i sin tur att dina mixar framstår som grötigare än dom egentligen är. Vidare får du svårt att urskilja volymskillnader mellan olika instrument. Om du får din mix att låta intressant på svag volym så kommer den garanterat att låta fantastisk när du krämar på. Förutsatt att du har koll på frekvensspektrat. Med detta sagt är det naturligtvis viktigt att testa mixen på starkare volym, eftersom du då lättare kan urskilja bas och topp. Detta görs med fördel under kortare perioder!
      3. Muteknappen är din bästa vän om mixen känns grötig, stökig eller ofokuserad. Jag råder dig helt enkelt att testa att muta diverse kanaler. Kanske blir skillnaden mellan vers och refräng större, kanske kan du muta vissa element i versernas första halva, för att bygga på i andra delen och så vidare. Möjligheterna är många, men kontentan är den samma: Låtens dynamik och variation kommer att förstärkas, vilket nästan alltid är önskvärt.
      4. Soloknappen är din värsta fiende. Det spelar ingen roll hur bra ett instrument låter ensamt om det inte passar i mixen. Det är och kommer alltid vara helheten som räknas när du mixar och inget annat. Ibland kan det naturligtvis vara nödvändigt att sololyssna, exempelvis när du vill råda bot på en jobbig frekvens eller liknande. Men tänk så här: Om du spenderar 5 timmar på en mix, använd större delan av den tiden till att lyssna på låten, inte på detaljerna.
      5. Våga vara kreativ. Försök alltid att skapa något unikt, med en twist och ställ dig själv frågan: Vad gör just min mix speciell? Varför ska lyssnaren lyssna vidare? Vänta inte med godbitarna till sista refrängen. Din mix ska hålla hela vägen och klara sig utan onödiga transportsträckor.
      6. Lek med 3 decibels-regeln. Tycker du att något instrument låter aningen för starkt i mixen, men är säker på att det ska höras? Testa då att sänka -3dB och se om det känns bättre. Eller tvärt om, om något låter för lite svagt. Ofta räcker det med faktiskt med 3dB. Att pilla med 0.5dB hit eller dit är bara tidskrävande och dessutom onödigt.
      7. Skruva inte mer än nödvändigt. Många gånger handlar det inte om att lägga på ytterligare en equalizer eller den senaste kompressorn för att få mixen att låta bättre, utan en så enkel sak som att hitta rätt balans mellan instrumenten med hjälp av enbart volym och panorering.
      8. Jobba med volymautomatisering. Detta är den stora hemligheten bakom en professionell mix, jämfört med en mer amatörmässig. Alla instrument behöver inte höras lika mycket hela tiden. Kanske ska låtens fokus flyttas från ett instrument till ett annat, kanske ska något instrument plockas bort under verserna och så vidare. Allt detta bidrar nästan alltid till en mer spännande och levande mix, som andas och rör sig, precis som i verkligheten. Sen ska du naturligtvis fortsätta att jobba med equalizer, kompressor och andra effekter om det behövs, precis som vanligt. Automatiseringen är nyckeln till framgång.
      9. Skär innan du boostar. Även kallat subtractive eq och ett högst omdebatterat ämne. Personligen gillar jag att först plocka bort det jag inte gillar, för att sedan lägga till godbitarna. Sitter du på många färgade equalizers eller analog hårdvara så kan det naturligtvis finnas en större poäng med att trycka på lite extra om det behövs, just för att sätta karaktär på mixen. Kontentan är hursomhelst att först råda bot på eventuella problem, för att sedan förstärka godbitarna.
      10. Fastna inte i tekniken. Slutligen vill jag påminna om att hårdvara eller mjukvara inte spelar någon roll. Jobba istället med den utrustning du trivs med. Må det vara en mikrofon från Claes Ohlson eller en ovärderlig Neumann u47. Men tro för allt i världen inte att du behöver en massa dyra prylar för att uppnå ett proffsigt resultat. Dina öron, din kunskap och din känsla för musik är oändligt mycket viktigare.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Fel fel fel, ständigt dessa fel. Varför ska det vara så svårt att få till en välljudande mix?

      Jag minns när jag var blott 15 år och mixade ett av mina första alster. Utan några som helst förkunskaper kastade jag mig in i projektet och bara körde på. När jag nu lyssnar på resultatet mer än 20 år senare slås jag av att det faktiskt låter helt ok.
      Jag har garanterat gjort betydligt sämre mixar än denna långt senare i min karriär. Hur kan detta komma sig? Svaret är naturligtvis mångbottnat, men i grunden handlar det om att jag då lyssnade mer än jag tittade. Jag visste inte riktigt vad jag höll på med och tvingades därför att använda mina öron istället för mina ögon. Med anledning av detta går dagens fredagstips till botten med det mest fundamentala, nämligen equalizern och 5 vanliga fel du förmodligen gör då och då:
      Du tror att alla spår behöver eq – Vilket naturligtvis är ett misstag. En equalizer behövs bara om du vill förändra ljudet, inte annars. Bara för att du har verktyget till hands så behöver det inte användas. Men… Alla spår kan väl alltid låta lite bättre, kanske du tänker? Ja och nej. Fråga dig då hellre: Måste det här spåret verkligen justeras? Om inte, så behövs det naturligtvis ingen equalizer. Ibland räcker det gott med att bara sänka eller höja volymen. Kom ihåg att 80-90% av en mix bara är volym och panorering, resten är grädde på moset.
      Du hör vad du ser – Lita inte på hur equalizern ser ut, utan på hur det faktiskt låter. Att skruva ljud har ingenting med utseende att göra. I dagens digitaliserade värld är det oerhört lätt att bli distraherad, vilket är viktigt att vara medveten om. Du blir attackerad från alla håll och kanter med tjusiga gränssnitt och dansande mätare. Det visuella kan (och kommer) att lura dig vare sig du vill eller inte.
      Ett användbart tips som dock kan underlätta i sammanhanget är att du eq:ar precis vanligt, för att sedan klicka av och på bypass-knappen med förbundna ögon. Låter det verkligen bättre? Eller ser det kanske bara bättre ut? Med detta sagt finns det naturligtvis även fördelar med det visuella. Speciellt om du vill råda bot på hög- eller lågfrekvent material som du annars inte skulle höra, men som äter upp onödig energi.
      Du skruvar för snävt och brant – Se istället dina eq-kurvor som ett böljande mjukt och fluffigt landskap, vilket ger ett mer ”naturligt” intryck (eller uttryck). Detta tankesätt går såklart helt mot att ”mixa med ögonen” - Men poängen är att ett väl inspelat instrument sällan behöver särskilt mycket justering. Framförallt inte brant och snävt. Kanske några decibel här eller där för att lyfta fram och förstärka karaktären. Om du upptäcker att du behöver massor av snäva eq-justeringar så är det dags att spela in på nytt!
      Du litar på presets – Problemet är bara att förinställningarna inte har någon som helst aning om hur din inspelning faktiskt låter, vilka mikrofoner som använts, hur sångaren eller gitarren klingar och så vidare. Alla inspelningar är unika och tur är väl det. Förinställningarna har heller ingen koll på hur övriga spår i mixen låter och hur de då bör förhålla sig till dessa. Allt förinställningarna gör är att ge generella tips gällande exempelvis en sång- eller gitarrtagning. Det är sedan upp till dig att avgöra om det är bättre eller sämre. Därmed inte sagt att du ska undvika presets, inte alls. Men se dom endast som något att utgå ifrån, snarare än en färdig mall. Det finns inga magiska genvägar (än), bara lite hjälp på vägen.
      Du rattar i sololäge – Klassikern som tåls att upprepas gång på gång, tills det sitter som sten i berget. Det spelar ingen roll hur bra ett instrument låter ensamt, om det inte passar i mixen. Oftare än du tror så handlar det inte om att lägga på mer equalizer eller kompression, utan bara en sån enkel sak som att ändra volymen. Sololäget är dock bra när du ska leta upp problemfrekvenser, men är din värsta fiende när du ska hitta rätt frekvensmässig balans och känsla i mixen.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Körer som grötar… Körer som känns otydliga… Körer som bråkar med leadsången… Känns detta bekant? Då är du inte ensam.

      Men lugn, det hela är faktiskt ganska enkelt att råda bot på, även om det kan kräva en del trixande. Mitt recept på perfekta och tajta körer skruvar du till i sju enkla steg och ser ofta ut ungefär såhär:
      1. Klipp bort alla starka konsonanter. Ett oerhört viktigt och ibland tidskrävande moment. Jag klipper i stort sett alltid bort S, T, K och P, vilket får effekten att kören låter 100% synkad med leadsången. Det är just konsonanterna som ofta ligger och stör och bråkar med leadsången och då ger ett ofokuserat och slarvigt intryck. Alternatvit går det naturligtvis även bra att jobba med en kraftig de-esser på körspåren, men då på bekostnad av tydligheten.
      2. Low cut högre upp än du tror. Poängen med körer är att de ska ligga i bakgrunden och fylla ut och förstärka. Det enklaste sättet att uppnå detta på är att skära högt upp. Bli inte förvånad om du måste gå så högt som 500-600Hz. Att ha botten i körer är i regel onödigt och energikrävande. Det finns naturligtvis undantag, som alltid, speciellt i mer sparsmakade alster där rösterna kräver närvaro.
      3. Skär runt 2000-3000 Hz. Detta område är viktigt för leadsången, men även för andra instrument och sänks därför med fördel på körspåren för att lämna plats. Som en trevlig bieffekt hamnar dessutom kören bakom leaden, vilket är precis vad du vill åt.
      4. Boosta 6000-8000 Hz. Området att ratta på när då behöver mer tydlighet och briljans. Högre upp har leadsången pantent på.
      5. High cut 10000-12000 Hz. För att lämna plats och framförallt luft åt leadsången, vilket även här resulterar i att körerna hamnar än mer i bakgrunden. Visst finns det låtar som kräver extremt luftiga körer, men som regel kan du plocka bort här.
      6. Panorera som en solfjäder. Sprid ut körspåren till höger och vänster likt en solfjäder. Ju ljusare, ju längre ut på kanterna. Mörkare och basrika körer, eller instrument i allmänhet för den delen, mår bättre av att hålla sig mer mot mitten.
      7. Komprimera hårt. Smaksak, men jag gillar generellt att komprimera mina körer ganska hårt, speciellt i refrängerna. Detta för att varje ord ska höras tydligt, vilket också gör att helheten känns mer ännu mer tajt, speciellt om du följt ovanstående steg.
      BONUSTIPS: Dubblera och oktavera samtliga stämmor om möjligt för ett fetare intryck, vilket såklart också är beroende på genre. Ett annat tips är att låta en synth spela samma melodi som körerna, för att sedan försiktigt fylla ut.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.