Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Anna Engbergs bästa tips om snygg sångproduktion


    Lotta Fahlén

    MÅNDAGINTERVJUN: Hur blir sången så bra som möjligt? Det får vi veta av producenten, mix- och mastringsteknikern Anna Engberg som delar med sig av hur hon jobbar med inspelning och mixning av sång – och vilka pluggar hon använder mest.

    anna_engberg_ah_red.thumb.jpg.c2ba9fc956ff67a6cdf5c465a394d366.jpg

    Med flera utbildningar i bagaget har hon skrivit en C-uppsats om Vocal Pitch Correction och jobbar nu som ledare för producentprogrammet Vem kan bli producent och som huvudföreläsare på utbildningen Audio Production Program på SAE Institute i Stockholm.

    Skulle du vilja berätta berätta steg för steg hur du jobbar med röst – från inspelning till mixning?
    – Först och främst tycker jag att det är viktigt att förstå vad låten vill, vad som ska fram, det är ju det allt handlar om. Sen handlar det i vissa projekt om att välja rätt vokalist, i andra om att jobba med vokalisten för att komma till rätt känsla och klang i framförandet. Mikrofonval kan ha betydelse, men i slutändan kommer du alltid att få ett bättre resultat med bra ljud från källan.

    – Rummet tycker jag också är viktigt för slutprodukten, nästan viktigare än mikrofonen. En känslig mikrofon kommer att plocka upp väldigt mycket rum. Om rummet har en massa märkliga klanger i sig kommer det att störa slutresultatet. Då tar jag hellre en "sämre" mikrofon i ett bättre rum. Jag tycker inte heller om att spela in sång i för stora rum, jag känner ofta att det blir svårt att få till intimitet då.

    – Hur jag jobbar med coaching varierar väldigt mycket från vokalist till vokalist; vissa vill bara gå in i studion och riva av ett par tagningar och sen vara klara, andra vill ha mer praktisk coaching om sångteknik, vissa sjunger bäst när man suttit en stund och pratat om vad låten betyder för dem. Jag känner efter från session till session, men det är alltid viktigt att vokalisten känner sig bekväm.

    – Vid inspelning tycker jag att det allra viktigaste att få till är känslan och klangen. Är det lite surt går det att fixa i efterhand, men känsla går inte att lägga till med en plugg. Jag försöker få till det så bra som möjligt redan från inspelning, då är det lättare att få en känsla för vad som fungerar och inte. Det kan handla om arrangemang, stämmor, dubbars vara eller icke-vara, vilken typ av sound jag är ute efter. Ska det till exempel vara väldigt mycket reverb på vill jag gärna spela in med det i lyssningen, det gör det lättare för vokalisten att själv korrigera sin teknik efter hur det ska låta i slutändan.

    – Bearbetning skiljer mellan låtar. För ett mer naturligt sound jobbar jag väldigt mycket i Melodyne, främst egentligen med tajming och gain-justeringar, men det beror på vokalist. Efter det brukar det bli Pro-Q3 som jag dels använder för att skära bort botten och göra justeringar om det är något i klangen som sticker ut för mycket, men jag brukar även använda den dynamiska eq:n för att ta hand om sibilanter. Jag har inte hittat någon de-esser som jag tycker gör jobbet lika genomskinligt och kontrollerbart. Annars brukar jag klippa ut sibilanterna och sänka regionerna. Kompressorer använder jag mest för soundets skull, jag brukar försöka se till att signalens volym är okej genom låten vid tonjöjdskorringeringen, kanske redan innan med hjälp av clip gain. Älskar också att jobba med parallellbearbetning, som komprimering och distorsion.

    – I låtar med lite mer producerat sound gillar jag att lägga en Antares Autotune på, den gör så mycket mer än att bara tonhöjdskorrigera. Det är verkligen olika hur jag bearbetar sång, men jag brukar försöka tänka mig hur jag vill att det ska låta i mixen och sedan använda de verktyg som jag vet tar soundet åt det hållet, istället för att använda en förinställd kanalstripp.

    Hur brukar du tänka när du väljer ut mikrofon till en viss röst?
    – Som min kollega Katharina Grubmuller brukar säga – en bra mikrofon är en mikrofon som låter. Men finns det valmöjligheter brukar jag försöka ta en mikrofon som lyfter fram det som kanske saknas i rösten för det sound som jag vill uppnå, och inte en som förstärker egenskaper som jag ändå kommer att sänka med eq:n efteråt. Samma sak med dynamik. Ska sången komprimeras mycket i mixen är det ingen idé med en mikrofon som är superbra på att ta upp transienter. Vilken mikrofon jag väljer kommer att färga ljudkällan, så jag försöker alltid välja en som gör så mycket som möjligt av mixjobbet åt mig så jag slipper göra så mycket i efterhand.

    Vad tycker du är viktigast i en sångtagning?
    – Känsla och klang/timbre! Mycket av det andra går att lösa i efterhand, även om det så klart alltid blir bättre om det är bra från början.

    Kan du berätta mer om pluggarna du återkommer till när du mixar sång?
    – Celemony Melodyne för genomskinlig tonhöjdskorringering, tajming och gain-riding, Antares Autotune för mer producerat sound. Fabfilter Pro-Q3 kan jag inte leva utan. Kompressorer växlar jag beroende på dagskänsla och vad jag är ute efter. För distorsion brukar jag köra Fabfilter Saturn. Ska det vara riktigt skitigt gillar jag att reampa sången genom en gitarrförstärkare, någon kul pedal eller motsvarande plugin och köra det parallellt. En guilty-pleasure-plugg på vokaler är Waves Infected Mushroom Pusher (just nu 40% rabatt). Den har en pot som heter "Magic" som verkligen slipar till midden på ett trevligt sätt.

    – När det gäller reverb brukar jag ofta hamna på antingen Soundtoys Little Plate eller Native Instruments RC48, med eq före och efter, och efter det ofta WavesFactory TrackSpacer med leadsångspåret som key input för att få direktljudet att hamna lite längre fram i ljudbilden. Jag brukar också se till att det inte går för mycket sibilanter ut i reverb eller delay eftersom det snabbt kan bli rörigt.

    Skiljer sig att mixa din egen röst i jämförelse med någon annans?
    – Rent praktiskt, nej. Psykologiskt, absolut! Det är jobbigt att lyssna på sin egen röst, vi själva hör den ju bara med alla resonanser vi får i skallen och bihålorna, så det låter helt annorlunda utifrån än vad vi tänker oss att det ska göra. Det är något som vi alla får öva upp och vänja oss vid. I min C-uppsats skrev jag om Vocal Pitch Correction, och tonhöjdskorrigerade då min egen röst femton gånger med olika mjukvaror. Sedan lyssnade jag på den tillsammans med flera producenter och tekniker jag intervjuade. Det var hemskt, men ganska nyttigt såhär i efterhand. Jag tycker att det viktigaste är att försöka distansera sig till ljudspåret och inte överarbeta det. Annars är det så lätt att redigera spåret tills det blir platt och tråkigt.

    Vad är du aktuell med framöver?
    – Jag producerade ett album för Johanna Bakke som släpptes i maj, och snart kommer en EP med Alyza. Sen är det en del låtar jag har mastrat som kommer ut lite då och då. I övrigt är det många projekt som rubbats av corona-situationen, tyvärr. Men jag ser fram emot att kunna rulla igång med dem när situationen lättat lite.

    Läs mer:
    Anna Engbers hemsida
    Vem kan bli producent
    SAE Institute

    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    • Tack! 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Emellanåt roar jag mig med att botanisera olika musikproduktionssidor, vilket är ett bra sätt för att hålla musikhjärnan och kreativiteten i trim.

      Dessa tips skriver jag sedan ner för att i sin tur plocka fram när jag kört fast eller bara behöver lite inspiration. Nedan följer mina senaste observationer. Mycket nöje!
      Använd ett low-cut-filer på basen i verserna och plocka bort detta i refrängen. På så sätt kommer refrängen garanterat att kännas större och fetare.
        Du kan få monospår att låta som stereo genom att kopiera spåret och panorera det helt till höger respektive vänster. Lägg sedan en kompressor på den ena kanalen och en expander på den andra.
        Testa att sjunga in leadsången viskande och blanda sedan försiktigt in denna med originalet. Detta ger sången en luftigare karaktär.
        Om din sång istället behöver lite mer botten kan du testa att kopiera spåret och filtrera bort allt mellanregister och diskant. Lägg sedan på någon form av distorsion och blanda försiktigt in med originalspåret.
        Använd de-esser på dina reverb. Detta ger ett mjukare, mindre väsande sound.
        Om du ljusar upp dina reverb i mellanregistret med en equalizer får dina instrument mer närvaro och tydlighet.
        Blanda in lite stadsljud, eller varför inte ljudet från ett pulserande tåg, i dina trumloopar för att de ska kännas mer levande och mindre statiska.
        När inspirationen tryter kan du plocka fram valfri loop och spela in och improvisera runt denna. Plocka sedan bort loopen. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Sommaren har äntligen gjort sitt intåg och vad bättre än att dra ner rullgardinerna och stänga in sig ett svettigt studiorum utan luftkonditionering?

      Det har dykt upp en del helt klart intressanta pluggar under 2017. Men istället för att slita hår i hopp om att hitta de bästa, så har jag samanställt en lista på de tio vassaste digitala kreationerna hittils, med fokus på mixning och mastring. Vissa av pluggarna är gratis, medan andra kostar mer än vad jag egentligen anser rimligt. Hur som helst, valet är ditt. Samtliga fungerar till både PC och Mac.
      GOLD – Acustica Audio

      Senaste tillskottet från analogljudsmästarna Acustica Audio. Fyra equalizers, två extremt ovanliga kompressorer samt sju preamps, med ett sound som bland annat för tankarna till Neve, API, och Rupert Neve. Pris: 1 400 kr
      Seventh Heaven – LiquidSonics


      De 30 mest populära reverben från legendariska Bricasti M7 samlade i ett smidigt och lättrattat paket. Kräver iLok 2 eller 3. Pris: 430 kr
      IronOxide5 – Airwindows
      Extremt färgad rullbandsemulator med en rejäl dos old-school-feeling. Lättrattad och fantastiskt välljudande i sann Airwindowsanda. Pris: Gratis.
      Lindell 354E – Lindell Audio


      Multibands- och mjukvaruversionen av dyrgripen Neve 2254E är inget för dig med rattfobi. Den är dock ett ypperligt val för att komprimera lite tuffare trummor, elgitarr eller rocksång. Pris: 1 740 kr
      Blackface SC-5 – Black Rooster Audio


      En mångsidig VCA-kompressor av klassiskt snitt som fungerar lika bra på mastern som på aggressiva trummor. Lämpar sig extra bra för stereospår. Pris: 430 kr
      Gatey Watey – Boz Digital Labs

      En nyskapande gate som låter dig styra vilka frekvenser som ska dämpas när tröskelvärdet överskrids. Detta resulterar i mer naturligt sound och läckage trollas bort på ett nästan magiskt sätt. Pris: 90 kr
      Tapedesk – Overloud


      Kombinerar tre eftertraktade mixerbord och två populära rullbandspelare. Ett perfekt verktyg för dig som vill sätta lite extra färg på mastern eller på gruppkanalerna. Pris: 1 740 kr
      D16 – Tekturon

      Ett kreativt och annorlunda delay för dig som gillar att experimentera och är van att jobba med sequencers. Fungerar dessutom ypperligt att styra med en midi-controller. Pris: 670 kr
      MAX1 – Beatskillz

      Den intelligenta kompressorn som sköter grovjobbet åt dig. Ett utmärkt val för dig som är osäker på kompression och limitering, eller bara tycker att det är allmänt tråkigt. Få inställningar och mycket ljud. Pris: Gratis
      Endless Smile – Dada Life
      Skaparna bakom hyllande Sausage Fattener är tillbaka med en ny plugg. Exakt vad den gör förklaras bäst med en video. Pris: 340 kr
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Regnet öser ner och det mesta känns allmänt grått och trist. Jag gräver djupt i skafferiet i hopp om att hitta något att lysa upp tillvaron med och finner till min glädje en hel del gamla bortglömda pluggar.

      Dagens inlägg får därför två syften. Dels vill jag lyfta fram vikten av att du inte behöver det senaste för att skapa bra musik. Men samtidigt också betona att det är lätt att glömma bort gamla favoriter och trotjänare. Det kanske till och med är så att gamla pluggar är vår tids nya vintage?
      Nåväl, här kommer mina nuvarande bortglömda favoriter. Vissa är gratis, medan andra kostar en liten eller större slant:
      Boz-n Digital Labs – Bark of Dog
      Gratispluggen som på ett väldigt effektivt sätt lyfter fram botten utan att gröta. Perfekt på bas och baskagge.
      BootEQ mkII
      Gratis och fortfarande en av de mest välljudande equalizerna till PC. Fungerar till både mix och master.
      Sknote – Cuttertone
      Supereffektiv plugg för att råda bot på väsande frekvenser och centrera botten. Mångsidig men samtidigt lättrattad.
      Noisebud – Smile 3
      En nytänkande equalizer som förhoppningsvis får dig att dra på smilbanden. En alternativ mastringsplugg.
      Plugin Alliance – Noveltech Character
      Klassiskern som är perfekt för att lyfta fram karaktären på olika instrument. Ett utmärkt val på trummor, bas och sång.
      Toneboosters – ReelBus 4
      Rullbandsemulator med eget sound som tveklöst utmanar de allra största. Processorsnål och välljudande.
      Tone Projects – Sonitex STX-1260
      Pluggen som gör allt och lite till för att skita ner dina inspelningar. Endast PC.
      Stillwell Audio – The Rocket
      Fortfarande min favoritkompressor på trummor, oslagbar parallellkomprimering.
      Kush – UBK-1
      Kompressor med skit under naglarna som får musiken att andas och röra på sig. Analog känsla "på riktigt".
      Voxengo – Span
      Egentligen det enda analysverktyget du behöver och dessutom helt gratis.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Äntligen är Fredagstipset tillbaka efter ett längre sommaruppehåll. Och vad bättre än att välkomna den annalkande hösten med ett par riktigt uttjatade studiouttryck och vad som egentligen menas med dessa?

      1. Det hänger inte på prylarna
      Handlar om att det är din erfarenhet och konstnärliga känsla som spelar roll och inte vilken utrustning du sitter på. Därmed inte sagt att du kan komma undan med vad som helst, bara för att du råkar vara begåvad. Fin, eller rättare sagt ”rätt” utrustning kan absolut underlätta.
      2. Mindre är mer
      Eller ”Less is more” som det vanligen heter i folkmun, syftar på att inte överarbeta produktionen eller mixen. Vi lever i en tid där nästan allt är möjligt och det är precis just av denna anledning som det är extra viktigt att tänka ”bort” istället för att ”lägga till”. Fundera alltid över vad som är musikens hjärta och plocka bort det överflödiga runt omkring. Detta är (en) konst, på riktigt.
      3. Mixa inte med ögonen
      Innebär kort och gott att du ska lyssna mer och titta mindre (på skärmen, eller mixerbordet om du nu har ett sådant). Fina gränssnitt och dansande mätare i all ära, men vem bryr sig om sådant när slutprodukten är klar? Det enda som spelar någon som helst roll är hur det faktiskt låter. Visst kommer det stunder då du inte kan lita på dina öron och då kan det visuella vara till hjälp. Men grundregeln är att lyssna först och titta sen, även om detta ofta är lättare sagt än gjort.
      4. Våga vara kreativ
      Eller ”bryt reglerna”, handlar om att jobba bort invanda mönster och att inte blint lita på allt som skrivs eller sägs (som exempelvis detta inlägg). Men uttrycket uppmanar också till att testa nya grepp och att kasta sig ut i det okända. Vad skulle exempelvis hända om du la på en distad telefonröst på leadsången i den vackra oskyldiga visan? Ja, du förtår poägen. Detta är också genvägen till att skapa något unikt.
      5. Lär dig att lyssna
      Går hand i hand med att inte mixa med ögonen. Men det är minst lika viktigt att öva upp örat till att förstå vad det är du faktiskt hör. Vad är viktigt och vad är mindre viktigt att fokusera på? Bara för att du har lärt dig hur en baskagge ”ska låta” i en metallåt, så betyder detta inte per automatik att du kan mixa metal. Du måste ha en större förståelse för musiken du jobbar med, du måste lära dig att lyssna rätt. Vad är det gemene hen vill höra? Det är din uppgift att överträffa och i viss mån även manipulera lyssnarens förväntningar. Och för att göra detta måste du förstå vad lyssnaren vill ha, men du måste också förstå vad du ska lyssna efter.
      6. Fokusera på helheten
      Till skillnad från Sveriges mästerkock så är det inte detaljerna som avgör alla gånger, utan helhetsintrycket och känslan du får när du hör en låt för första gången. Det spelar alltså ingen roll hur baskaggen låter om inte musiken får dig att stampa takten. När du sitter med ett stort projekt så är det orimligt att alla spår får lika stort fokus, detta är självklart. Men samtidigt är det lätt att snöa in på detaljer. Detta är livsfarligt av den enkla anledningen att du lätt tappar fokus och glömmer bort vad du egentligen höll på med från början, som att tillexempel skapa ett mästerverk.
      7. Det var bättre förr
      Kan naturligtvis anspela på många saker, men i grund och botten handlar det egentligen inte om att det faktiskt var bättre förr, utan snarare om att vi i dag får allt serverat. Hela världen ligger framför våra fötter (för att använda ett slitet uttryck), men att vi är dåliga på att förvalta detta. När möjligheterna är begränsade (som förr) så tvingas du tänka till, du tvingas att komma med kreativa lösningar och du tvingas att fokusera på helheten, hjärtat och kärnan i musiken. Då kan det faktiskt bli riktigt bra!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Dagens tio tips tillägnar jag dig som precis tagit, eller är påväg att ta, dina första staplande steg in i musikproduktionens smått förbryllande värld.

      Men likväl är detta en påminnelse till oss som kämpat på ett tag och som stundom trampar runt i samma gamla hjulspår. Mig själv inräknad. Innan vi sätter igång vill jag understryka att detta inte handlar om regelrätta tips i bemärkelsen ”skruva så här, så låter det så här”. Se istället dessa välmenande punkter som en knuff i rätt riktning mot bättre mixar. Då kör vi!
      1. Mixning, i sin allra renaste form, handlar om att hitta balansen mellan olika instrument och få dessa att sammarbeta som en helhet. Visst är EQ och kompressor viktigt, för att inte säga nödvändigt. Men de absolut viktigaste verktygen är volymen och dina egna öron.
      2. Lär dig att jobba med det du har. De medföljande pluggarna i ditt DAW (inspelningsprogram) räcker garanterat mer än väl. Det är lockande att skaffa det allra senaste, men faktum är att detta snarare stjälper mer än hjälper, speciellt när du håller på att lära dig grunderna.
      3. Bra lyssning är A och O, men det behöver absolut inte vara det dyraste. Ett par studiomonitorer (alternativt hörlurar) som du känner att du kan lita på och en studiomiljö som du känner dig bekväm att arbeta i, är däremot båda förutsättningar för ett gott resultat.
      4. Lyssna på musik du gillar (och ogillar) och analysera denna minutiöst. Lär dig att lyssna kritiskt, både på din egen och andras musik. Jämför och referenslyssna. Vad får refrängen att lyfta? Vilka effekter ligger på leadsången? Varför låter gitarren som den gör? Vilken känsla ger mixen dig och varför? I förlängningen kommer detta ge dig en större förståelse för musikproduktion i allmänhet och dessutom effektivisera ditt eget mixande.
      5. Ju mer du mixar, ju bättre blir du. Öva, öva och åter öva. Gör om, gör rätt. Om du misslyckas hundra gånger, vilket du kommer att göra, så har du ändå lärt dig något värdefullt, glöm aldrig det. Men…
      6. Om du kör fast, börja hellre om från början, istället för att skruva på samma mix i evigheter. Du spar garanterat tid och slipper bli galen på kuppen.
      7. Lita på din egen smak och omdöme. Det är detta som gör just dig unik.
      8. Soloknappen är din värsta fiende. Ingen bryr sig om hur bra ett instrument låter ensamt, det är helheten som räknas (se punkt 1).
      9. Det spelar ingen roll vilket DAW du använder. Alla låter lika bra,
      eller dåligt, beroende på vem som sköter spakarna.
      10. Du kommer aldrig bli 100% nöjd, oavsett hur mycket erfarenhet du har. Vänj dig vid tanken och gå vidare.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.