Jump to content
  • Hitta ditt sound del 3/5: rätt mikrofon och rätt placering

    Hur formar du soundet genom att placera mikrofonen eller mikrofonerna på rätt plats? Och hur kan du tänka kring mikrofonval och vilken typ av mikrofon som ska användas?


    Kasper Martinell

    Nu har vi kommit till del 3 i serien ”Hitta ditt sound”. Jag kommer att ta upp vilka mikrofoner du kan välja och hur du placerar dem på rätt plats. I studiosammanhang använder vi oss vanligast av tre typer av mikrofoner: dynamisk mikrofon, kondensatormikrofon och bandmikrofon. Dessa tre mikrofontyper har olika karaktärer, och har ofta olika användningsområden på grund av sina olika upptagningsförmågor.

    Dynamisk mikrofon
    Denna typ av mikrofon bör oftast placeras nära ljudkällan och är väldigt SPL-tålig. (SPL = Sound Pressure Level). Det vill säga, dessa mikrofoner tål höga ljudnivåer. Frekvensåtergivningen på dynamiska mikrofoner är ofta fokuserade kring mellanregister och fungerar därför väldigt bra för att spela in ljud som inte behöver väldigt mycket av bas eller diskant.

    Kondensatormikrofon
    Kondensatormikrofoner används ofta på lite längre avstånd (ca 10 cm) på grund av sin känslighet (men fungerar självklart att placera nära också, men med risk av för mycket proximity-effekt vilket innebär en förstärkning av frekvenser under 200 Hz upp till ca 30 db). Dessa mikrofoner har ett väldigt brett frekvensomfång och passar bra till ljud som ska vara mer övergripande.

    Bandmikrofon
    Dessa fungerar mer likt en dynamisk mikrofon men frekvensupptagningen ser ofta väldigt annorlunda ut. Bandmikrofoner har generellt väldigt mycket bas och värme i ljudet och är relativt dova i diskanten. Dessa mikrofoner passar till de mesta ljudkällor, men bör användas med vetskapen att de tillför en viss karaktär till ljudet.

    1326387542_Bild2Del3_huvudbild_red.thumb.jpg.dcb66366536f62fa590e62c364dc1c58.jpgDynamiska mikrofoner som är placerade nära ljudkällan ger en tyngd och tydlighet till din produktion. Närhetseffekten skapar mycket låga mellan-frekvenser som kan upplevas som värme och punch.

    Användningsområden
    Börja med att fundera på om du vill främja ljudkällans frekvensåtergivning eller om det finns områden du vill tämja i ljudet. Till exempel: du har spelat in trummor, bas och piano. Du har redan fyllt upp ganska stora områden av frekvensspektrumet i ljudbilden, men nu är det dags att spela in gitarr. Vart vill du lägga fokuset i gitarrljudet? I bas, mellan eller diskant-registret? Vad kommer att blanda sig bäst med ljudbilden?

    Det handlar om att förstå vad musikproduktionen behöver och vad som kan komma att ”gröta till” ljudbilden. Det kan vara bra att testa 2-3 olika typer av mikrofoner och höra vilken som kommer att passa bäst för din produktion.

    Jag tycker också att det är viktigt att tänka på vad det är för musikgenre när du väljer mikrofoner. Om vi tar rock som ett exempel: När vi står på en live-show så spelas det otroligt stark volym och vi känner musiken i hela kroppen. Hur överför du den känslan till studion? Här kommer närhetseffekten in. Eftersom vi inte lyssnar på samma volym som vi gör vid en konsert, så behöver vi spela in musiken med mer bas och diskant för att återskapa den känslan. Genom att använda dig av mycket dynamiska mikrofoner och placera dom nära ljudkällan så får du mycket bas och diskant i ljuden som skapar mycket energi i musikproduktionen.

    När det kommer till mer naturtrogna musikgenrer så kan det vara bättre att använda sig av kondensator eller bandmikrofoner och placera dessa på lite längre avstånd. Detta ger ett mer öppet och luftigt ljud och återskapar mer det naturliga ljudet av instrumenten.

    Placeringar
    Hur kan du tänka när du har valt mikrofoner och ska placera dem nära källan? Om vi börjar med till exempel trummor: Det är vanligt att placera dynamiska mikrofoner väldigt nära virveltrumman  och pukor. Jag brukar tänka att ungefär ca 10 cm brukar vara lagom avstånd. När det kommer till hur du ska rikta mikrofonen så har du olika valmöjligheter. Riktar du mikrofonen mot mitten där trumpinnen slår, så får du mer attack och mellanregister, men om du riktar den mer mot kanten av trumman så fångar mikrofonen upp mer resonans och ton.

    Jag gillar oftast att rikta mikrofonerna mer mot kanten av trumman för att mjuka till transienterna lite och fånga lite mer bas och ton av trumman. Speciellt om trummisen slår hårt så är det lätt att ljudet blir väldigt ”middigt” (mycket mellanregister) och hårt ljud av att rikta den rakt mot mitten.

    Elbas/elgitarr: Här är det vanligt att placera mikrofonen rakt framför högtalaren. Sen gäller det att hitta sweetspoten mellan mitten och kanten av elementet av högtalaren. Ju närmare mitten desto mer diskant. Jag brukar gilla att placera mikrofonen ca 5 cm ifrån mitten för att mjuka till ljudet lite.

    När det kommer till gitarrförstärkare så tycker jag även att det kan vara bra med lite rumsmikrofoner för att fånga lite efterklang på ljudet. Här kommer kondensatormikrofoner in i bilden. Jag brukar placera en eller två kondensatormikrofoner några meter ifrån ljudkällan och rikta den/dem bort från förstärkaren för att ta upp så mycket reflektioner som möjligt. Detta kan ge ett skönt djup i ljudet om du väldigt sparsmakat blandar in det i ljudbilden.

    Piano/flygel: Den vanligaste tanken gällande piano är att använda sig av kondensatormikrofoner och placera dem i ett stereopar några decimeter ifrån strängarna. Men, om låten inte är en pianoballad och du bara vill fylla ut produktionen med lite pianoackord kan faktiskt ett upright-piano uppmickat med ett par Shure SM-57 eller Sennheiser MD421 eller MD441 eller liknande dynamiska mikrofoner vara väldigt användbara. Om musikproduktionen redan är fullproppad med instrument och slagverk kommer det vara väldigt svårt att passa in en flygel med all dess bas och diskant inspelat med t.ex. Neumann U87:or. Genom att spela in ett vanligt piano med enkla dynamiska mikrofoner så får du ett mellanregister som enklare kommer att höras i mixen.

    263497813_Bild1Del3_red.thumb.jpg.ae52c67458e2e815a4fe75c11bb9157f.jpg
    Stormembrans-mikrofoner eller småmembrans-mikrofoner? Vad behöver "kropp" och vad behöver tydlighet i transienterna?

    Mina guldkorn
    Jag har några enstaka mikrofoner som jag använder flitigt, och som jag tycker passar väldigt bra till olika element. Dessa mikrofoner gillar jag verkligen, och jag har har fått bra resultat av dem, men varje gång ett nytt inspelningsprojekt drar igång tycker jag att det är viktigt att experimentera och inte fastna i sina gamla vanor.

    • Sång – Generellt Shure SM7B för rocksång och Aston Origin för popsång (men jag vill tillägga att vilken mikrofon som passar bäst för sång är helt och hållet beroende på vilken typ av röst du har).
    • Bastrumma – AKG D112 ihop med ett högtalar-element (gärna 15 tum).
    • Virveltrumma – Shure SM-57 tillsammans med en småmembrans-mikrofon av typen kondensator.
    • Pukor – Sennheiser MD 441.
    • Överhäng (OH) – Schoeps småmembrans-mikrofon, alternativt Royer 121 bandmikrofon.
    • Hihat – Shure SM-57 för ett skitigt sound eller en småmembrans-mikrofon.
    • Elgitarr – Shure SM-57 tillsammans med en stormembrans-mikrofon.
    • Elbas – AKG D112 tillsammans med en Sennheiser MD 421 med "bass-cut" på max.
    • Akustisk gitarr – Aston Origin.
    • Flygel – Stormembrans-mikrofoner (en klassisk mikrofon är förstås Neumann U87).
    • Piano – Sennheiser MD 441.

    Sortera i frekvenserna
    Temat för dessa totalt 5 delar av ”Hittar ditt sound”, är genomgående att dela upp frekvensområdena och sortera/arrangera med hjälp av ljudkällan själv, musikerns spelstil, akustiken och sedan vilken mikrofon som används. För att kunna välja rätt mikrofon för rätt ändamål krävs det att du funderar lite på vad är det du vill ha kvar av källan och om det är någonting du vill ta bort. Tänkt på vad i produktionen som ska agera bas, vad som ska agera mellanregister och vad som ska agera diskant. Välj sedan mikrofoner med rätt karaktär för instrumenten som du har placerat i ett visst frekvensområde i din musikproduktion.

    Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell

    Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
    Hitta ditt sound del 2: akustiska knep
    Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen
    Hitta ditt sound del 5: rätt mix för rätt ändamål


    User Feedback

    Recommended Comments

    Billiga motsvarigheter till dom där mickarna funkar bra också om man är en fattig recordist. En fördel är att man kan ha många så man slipper koppla i och ur och slita på grejorna hela tiden. Så jättestor skillnad är det nog inte egentligen mellan prisklasserna utan man kan komma långt med hur rummet låter och olika kombinationer av mickar i och med att man med billiga mickar har tillgång till många istället för max en av varje sort.

    Jag passade på att köpa en flock olika sorters billiga mickar innan ett eventuellt brexit från gear4music som är nåt slags musikens Biltema och dom funkar förvånansvärt bra. Mickarna kostade från lite över tre hundra spänn upp till en tusing. Små gulliga konding mickar både penn och traditionella, bandmickar, dynamiska och en USB stormembranare som jag blev riktigt impad av faktiskt. Den sistnämnde fick till en bra tagning av min gamla Zusuki gura ute i mitt garage helt otippat.

    • Gilla 2
    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By HoboRec
      Mjukvarumarknaden för elgitarrinspelning är stor, och helt ärligt väldigt bra. Men om du vill spela in med den där speciella rörtoppen du har hemma, eller i replokalen utan att störa omgivningen, hur gör du då? (In English at the bottom of the page).
      Det finns ju faktiskt ingen plugin som låter exakt som din favorit-förstärkare. Att spela in en 100w rörförstärkare hemma i lägenheten är inget alternativ för de flesta. Även om du bor i villa, så är det troligtvis inte den mest populära eftermiddagssysslan bland övriga familjemedlemmar. I veckans video experimenterar jag lite med hur du kan spela in den där förstärkaren utan att störa någon – den som du inte lyckats få till ljudet ifrån trots utbudet av plugins och ändlösa listor med Kemperprofiler. Utan att behöva använda högtalare eller mikrofoner. Dina grannar kommer nog också gilla detta.

      ENGLISH
      Record your guitar amp without disturbing your neighbours
      The software market for electric guitar sound is huge, and honestly quite good. But what about that special tube amp you have at home or at your rehearsal space?
      There’s no plugin that sounds exactly like that. To record a 100w tube amp in your apartment might not be a very good alternative for most. Even if you live in a house it’s likely not the most popular afternoon activity among your family members. In this weeks video I’m experimenting with how you can record that amp. The one that you can’t seem to replicate with plugins and endless lists of Kemper profiles. This without having to use speaker cabs or microphones. Your neighbours will probably like this too.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Veckans video är en enkel DIY-video. Jag bygger en billig reamp låda med inspiration från en gammal tidningsartikel från 2012. (In English at the bottom of the page).
      Om du liksom många andra har spelat in gitarr direkt till datorn, och försökt spela upp det genom en förstärkare i efterhand, så har du säkert upptäckt att det inte alltid är helt problemfritt. En gitarr förstärkare förväntar sig en hög-ohmig instrumentsignal medan signalen du skickar ut från ditt ljudkort är en låg-ohming linjesignal. Dessutom uppstår det i princip alltid problem med jordloopar och oljud i signalen. Det du behöver då är en låda specifikt för ändamålet, men de är ofta relativt dyra.
      Om du vill börja prova på och bli inspirerad av reamp-världen så rekommenderar jag att börja med detta lilla projekt. Förutsatt att du kan löda någorlunda bra.

      ENGLISH
      Build your own reamp box
      This weeks video is a simple DIY video. I build a reamp box with inspiration from an old guitar magazine from 2012.
      If you like many others have recorded guitar direct to your computer, and then tried to play that signal through an amp, you might have experienced that it’s not that simple. A guitar amp expects a high ohm instrument signal while the signal you send from your audio interface is a low ohm line signal. There will also be problems with ground loops and noise in your signal. This is where you need a tool made for this purpose, but they can be pretty expensive.
      If you want to try out reamping and be inspired by that whole world I recommend that you try this little project. You just need basic soldering skills.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Jag skulle vilja påstå att virvelljudet är en av de viktigaste komponenterna i en rocklåts helhetsljud. Beroende på hur virveln är stämd och vad den har för respons kan uppfattningen om gitarrljud och annat påverkas. (In English at the bottom of the page).
      En stor tjock virvel med punch kan få gitarrerna att låta fetare och mer nedstämda än till exempel en jättehögt stämd piccolovirvel. Det finns också en del snabba trick du kan ta till för att drastiskt ändra ljudet i en virvel, utan att stämma om eller byta skinn. Något som kan vara bra om du tillfälligt vill ända karaktär i en låt, eller bara vill testa något nytt.

      ENGLISH:
      How the snare sound affects the over all sound of your mix

      I’d like to say that the snare drum is one of the the most important components for the sound in a rock song. Depending on how the snare is tuned and what kind of response it has the perception of the guitar sound and other things can change.
      A big fat punchy snare can make the guitars sound lower in tune than for example a high pitched piccolo snare. There are also some quick tricks that you can do to drastically alter the sound of the snare, without retuning or changing heads. Something that can be useful if you temporarily want to change the sound or just want to try things out.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      I Augusti förra året fick jag besök av japanska rock legenderna Electric Eel Shock. Jag hade tidigare kontaktat dem för att se om de var sugna på att komma förbi och ta en titt på studion om de hade vägarna förbi under sin europaturné. De svarade med ett bättre förslag, som var att boka ett par dagar för att spela in en ny singel.
      Jag passade självklart på att dokumentera så mycket jag han med under inspelningen, samt ställa lite frågor om deras instrument och annat relevant. Deras nya singel Red Devil är nu släppt så jag tänkte att det nog är hög tid att göra något av det här materialet.
      Electric Eel Shock firar 25 års jubileum i år och gör en ordentlig turné där de åter igen kommer till Sverige under våren. Har du tur kommer de spela någonstans i närheten av dig.
       
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By joachime
      Hans Surte Norin är ett etablerat namn inom Kultursverige. Han är teknisk chef och ljudansvarig på Uppsala Konsert & Kongress, titulerad ljudguru på Västanå Teater och flitigt anlitad ljudtekniker på frilansbasis. Bland annat i ett nära samarbete med dirigenten Hans Ek.
      Surte kom i kontakt med Austrian Audio när han klev in i ett musikprojekt som specificerat fyra par matchade AKG C414-mikrofoner – något som visade sig svårt att på kort tid få tag i. Han valde istället att prova en uppsättning av Austrian Audios kondensatormikrofon OC18 som har stormembran. Valet var inte helt överraskande med tanke på att företaget startades av före detta AKG-anställda som gick vidare med egen produktion efter beskedet att tillverkningen skulle flytta från Wien i Österrike. 
      – Jag är nyfiken av mig och gillar att hänga med i den tekniska utvecklingen, berättar Surte. Vi testade mikrofonerna i alla möjliga sammanhang: överhäng till trummor, flygel, solister och tråblås. De gjorde inte bort sig någonstans.
      Uppsala Internationella Gitarrfestival blev lite av ett eldprov. Surte placerade mikrofonerna framför varje gitarr under hela festivalen, givetvis beredd att byta till någon de mera beprövade trotjänarna som alltid har funnits med.
      – Det blev så att vi i slutändan använde Austrian-mikrofonerna till alla framträdanden, säger Surte.
      – De har en direkt tilltalande ljudkaraktär och är dessutom lätta att skruva till för att få det ljud man önskar.
      Efter att ha försäkrat sig om att mikrofonerna var välljudande försåg Surte sin mickväska med ett par OC818. Till skillnad från OC18 har OC818 valbar upptagningskaraktäristik som dessutom kan styras steglöst via Bluetooth.
      – Det kan låta lite gimmick-artat men har visat sig vara oerhört praktiskt i och med att man kan justera mikrofonernas upptagningsområde under soundcheck, förklarar Surte.

      Att gå steglöst från supernjure till rundtagande gör det möjligt att finjustera balansen mellan frekvensrespons och läckage från sidorna av mikrofonen. Något som underlättat för Surte att finna intressanta klangfärger:
      – Det finns ett mellanläge mellan rundtagande och njure som är mycket användbart. Det har ett sound som känns större än njure, vilket ofta passar bra när man mickar upp flygel.
      En annan fördel han har funnit med Austrian Audio är företagets kvalitetskontroll. Varje enskild mikrofon ligger så pass nära de angivna värdena att de går att betrakta som matchade. 
      Vi ställer frågan om det är någonting han saknar hos OC818. 
      – Ja, det skulle vara praktiskt att kunna justera upptagningsområdet för flera mikrofoner samtidigt, svarar Surte som ser positivt på den framtida utvecklingen inom området. 
      Läs mer
      > Tillverkare: Austrian Audio
      > Surtes arbeteplats: Uppsala Konsert & Kongress
      Av Joachim Ekermann
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...