Jump to content
Annons

Mikrofonpreamp


pereds

Recommended Posts

checka in det här;

www.thelisteningsessions.com

jättebra jämförande test av micpreampar, lite som claes jämförelser micar emellan.

jag gillade soundet från phoenix-förstärkarna, men de kan jag väl bara drömma om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Någon som har testat Octopre?  Fantastisk kombination med 3st Octopre (3x8 kanaler) med varsitt ADAT kort rakt in i RME 96/52. 24 kanaler Neve!
  • Neve har INTE utvecklat Octopre eller annan Focusrite platinum-burk, som andra svarat tidigare
  • OctoPre är nästan Behringer-klass. Den funkar väl hyffsat, men inte mer.
  • Att skicka ADAT i optisk kabel från OctoPre är att be om bekymmer.

Att bara nämna Behringer i samma mening som Focusrite Octopre borde vara kriminellt! Det är miltals skillnad på de produkterna. Sen är det faktiskt Klass A-förstärkare i Octopren och för mig funkar det alldeless utmärkt att köra ADAT ut in i en DIGI 002!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okaijj...och för oss dödliga med ytterst begränsad budget; någon som testkört ART Tube MP Studio?

japp. Har suttit mycket med den. Den gör helt klart sitt jobb och är skön att ratta på.

finns en del som anklagar den för att vara brusig men den är det lätt bästa alternativet under lusentappen, tycker jag. Sen finns det en ännu billigare, Audio Buddy. Tror det är midiman som gör den. Den...låter i alla fall 😛 min gick dock sönder. (hade den som preamp till TB´n.) så kvallan känns sådär.

Go for ART, tycker jag.

/E

Jag har en gammal ART Tube Pac (rör pre + comp), men den brusar så mycket att jag nu kör min Röde NT1000 mick rätt in i min Behringer UB802. Brusfritt och kristallklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Octopren var ju en rätt rejäl besvikelse. Jag bytte upp mig till Line Audio OMP. Den låter riktigt bra faktiskt. Har annars varit bortskämd med bra mixerbord och preamps. Men vill man ha en ofärgad, lågbrusig preamp så finns det inte många som klår Line Audio (om ens någon).

Är DMP-modellen möjligen likvärdig i ljudkvalitét?

http://www.lineaudio.se/linepre.htm

OMP/DMP SPECIFICATIONS:

http://www.lineaudio.se/linepredata.htm

Om man skall koppla detta till datorn, är det en nackdel eller ett måste att ha en kompressor emellan?

Redigerat av Sushi Brother
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en Samson C-Valve ( Rörpreamp )

den har massor av bra inbyggda funktioner kör både in gitarr och min AKG C4000B i den och man kan få en väldigt varm och fin ton om man lägger på lite tube... annars så har den low pass Voice EQ och en limiter, och det bästa är att den har spdif utgång så det är bara kräma rakt in i datorn 😎

den kostar ca 1300kr... men jag vet inte om det var värt det igentligen.. skulle nog gå lika bra att köra rakt in i mixern och sen köra på nån rör plug på det kanske.. men det behöver jag ju inte prova nu då 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Octopren var ju en rätt rejäl besvikelse. Jag bytte upp mig till Line Audio OMP. Den låter riktigt bra faktiskt. Har annars varit bortskämd med bra mixerbord och preamps. Men vill man ha en ofärgad, lågbrusig preamp så finns det inte många som klår Line Audio (om ens någon).

Är DMP-modellen möjligen likvärdig i ljudkvalitét?

http://www.lineaudio.se/linepre.htm

OMP/DMP SPECIFICATIONS:

http://www.lineaudio.se/linepredata.htm

Om man skall koppla detta till datorn, är det en nackdel eller ett måste att ha en kompressor emellan?

OMP och DMP är identiska - förutom antalet preamps.

Det är en kinkig entusiast som har konstruerat och som tillverkar - och han skulle inte tulla på ljudkvaliteten frivilligt... 😲

Om man ska ha en kompressor mellan, är kanske snarare en smaksak - eller en fråga om arbetssätt. Om jag skulle ha en kompressor, så skulle det vara en som är i närheten av samma transparens som preamparna - och det blir i så fall en FMR RNC.

Själv kör jag dock utan kompressor - och spelar i stället in med 32-bit FP och lägger mig på en marginal som räcker till vid inspelning. Då har jag en helt oförstörd signal in och kan laborera med kompressor i efterhand, vid mix i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Kör med ART Tube MP. Jävligt bra till det priset (ca: 500 pix) och den låter väldigt varm.

En polare gnällde och menade att den lät metalliskt och kall när han mickade upp trummor och gitarr med den. Men det är inget jag märkt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag dock utan kompressor - och spelar i stället in med 32-bit FP och lägger mig på en marginal som räcker till vid inspelning. Då har jag en helt oförstörd signal in och kan laborera med kompressor i efterhand, vid mix i stället.

Blir det bättre med 32-bit FP? Du upplever inte att ljudet blir konstigt av att interpoleras?

Vilka mickar tycker du passar med den här Preampen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Interpoleras? Hur menar du? Cubase har intern hantering i 32-bit FP, så det blir inga möjliga problem förrän när det är dags för Dither ner til 16-bit - eftersom man då kör med 32-bit FP hela vägen fram tills dess...

Ljudinnehållet är ju fortfarande 24-bit (som omvandlaren har), men med decimaler också, som gör att det blir mindre känsligt. Redan 24-bit räcker nog egentligen (men är bara heltal och därför något sämre), men varför sikta lägre när det kostar så lite...? 😆

Micar till OMP? Alla fungerar ypperligt. Jag kör visserligen inte med någon OMP själv, utan en RME ADI-96 Pro - men jag har kört med OMP ganska mycket tidigare, men så var en kund lite stressad och behövde en OMP snabbt - och vad gör man inte för kunderna...? 😉 Sedan har det inte blivit av att jag har köpt någon ny, eftersom min RME är så bra som den är - och jag behöver sällan egentligen mer än en ingång...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
skold79 (oregistrerad)
Någon som har testat Octopre?  Fantastisk kombination med 3st Octopre (3x8 kanaler) med varsitt ADAT kort rakt in i RME 96/52. 24 kanaler Neve!
  • Neve har INTE utvecklat Octopre eller annan Focusrite platinum-burk, som andra svarat tidigare
     
  • OctoPre är nästan Behringer-klass. Den funkar väl hyffsat, men inte mer.
     
  • Att skicka ADAT i optisk kabel från OctoPre är att be om bekymmer.

Att bara nämna Behringer i samma mening som Focusrite Octopre borde vara kriminellt! Det är miltals skillnad på de produkterna. Sen är det faktiskt Klass A-förstärkare i Octopren och för mig funkar det alldeless utmärkt att köra ADAT ut in i en DIGI 002!

Har kört Octopre Live. Helt livsfarlig. den tappade synken och bara skuter ut brus med full nivå. Trodde att Pa:t skulle gå sönder .... /ds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Har någon här provat Alto's rörpreamps? Tänkte främst på 2-kanalaren.

Jag har en Alto mic tube...

den är kanon till girarr Jat tycker att den verkligen lyfter ljudet...

har den oftast koplad: Gura-->V-amp2-->alto mic tub-->Delta 66(ljudkort).

Har också provat den på med en shure sm 94 och med Generis ADK GC1e både till ac.gura och fiol... och det funkar fint...

dock tycker jag inte at den fungera til sång... då käns ljudet plat och tråkigt...

men till gura... kanon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alto tror jag inte ett dugg på...

För flera år sedan prövade jag en Altomixer som lät riktigt platt och tråkig, så jag förstår din skepsis. Samtidigt tycker jag vi ska försöka vara sakliga i en sån här tråd. Det skulle därför vara bra om du kunde förklara varför du inte tror på Alto, trots andra medlemmars positiva erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
creel (oregistrerad)
Huvudsakligen RME ADI-96 Pro. Skitnöjd, helt enkelt! 🙂 Ren och ofärgad.

Det har hänt att jag har använt preamparna i mixern också; Behringer DDX3216, men det tillhör undantagen, eftersom de inte är lika bra. Preamparna i bordet är fullt användbara, men det finns bättre.

Behringer UltraGain har jag också, men den har fått vara kvar mest för att det är så dåligt andrahandsvärde på Behringer-prylar - och man vet ju aldrig när man behöver en extra preamp... Låter faktiskt ok, men tråkigt att röret inte går att koppla bort helt...

En preamp som jag har tänkt köpa (igen), är Summit Audio 2BA-221. Den låter helt underbart! Jag hade en sådan i ett par veckor - men sedan hade en kund panik med att få tag på en. Dumt nog gav jag med mig - och har behövt prioritera annat sedan... 🙂

Andra som är värda att nämna, är Line Audio Design's preampar (DMP och OMP). De är rena och ofärgande - och lågbrusiga. Superkvalitet till amatörpris, kan man säga... 🙂

Funderar annars också på en Benchmark (med tanke på hur bra deras DAC1 är), när den nu blir färdig - alternativt någon modell från Apogee... Får se när jag kan få loss tummarna och göra de tester av omvandlare och preamps, som jag har hotat med tidigare... 🙂

Hur är Line Audios preampar jämfört med RME Fireface? Du har väl provat Fireface 400 eller 800?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Neve har INTE utvecklat Octopre eller annan Focusrite platinum-burk, som andra svarat tidigare
  • OctoPre är nästan Behringer-klass. Den funkar väl hyffsat, men inte mer.
  • Att skicka ADAT i optisk kabel från OctoPre är att be om bekymmer.

Att bara nämna Behringer i samma mening som Focusrite Octopre borde vara kriminellt! Det är miltals skillnad på de produkterna. Sen är det faktiskt Klass A-förstärkare i Octopren och för mig funkar det alldeless utmärkt att köra ADAT ut in i en DIGI 002!

Exakt vad är felet med det? Är det nånting Behringer gör hyffsat är det just preamps. Vi kör ofta deras mixers live då de är lågbrusiga och har bra drag i preamparna till skillnad från tex Mackie. Sen skulle jag inte nämna Octopre som en produkt att representera Focusrite till skillnad från deras produkter i tex red serien, där kan man snacka miltals skillnad! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder en Studio V3 till min mik och tycker att den fungerar bra, den har däremot bara en ingång och en utgång, men än så länge har jag inte så många mikrofoner så det gör inte så mycket. Köpte den billigt begagnat på en musikrea för några år sedan.

Har hänt någon gång att ljudet har skrapat litegrann, men då var det sladden som inte var ordentligt isatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...