Jump to content
  • Hitta ditt sound del 2/5: akustiska knep

    Istället för att se akustik som bra eller dåligt, så kan du se det som olika sätt att förändra ljudet på inspelningen. Jag kommer ta dig igenom några knep som kan vara användbara i akustiska sammanhang.


    Kasper Martinell

    2025795237_akustik1_red_.thumb.jpg.b1e6fc0228db6899a0c09ce98b68e081.jpg

    Jag gick i förra delen (som du finner här) igenom hur du kan tänka när du väljer instrument och sound för din produktion, samt hur du kan tänka kring frekvensinnehållet och hur det påverkar det musikaliska arrangemanget. I denna del 2, kommer jag att ta upp hur du kan tänka kring akustiken och i det rum du väljer att spela in instrumenten i.

    Akustik är aningen diffust kan jag tycka. Vad är bra eller dålig akustik? Jag tycker att det är bättre att se hur akustiken kompletterar det sound du är ute efter. Istället för att dämpa rummen med en massa akustikpaneler och filtar kan du använda klangen i rummet för att bygga en rymd i produktionen.

    Använd dig av alla rummets alla möjligheter när du jobbar med att hitta ett sound. Det finns oändligt många val du kan göra med akustik som kommer att förändra ljudets karaktär. Kolla exempelsvis på hur geniet Sylvia Massy arbetar med sina inspelningar – hon får fram otroligt häftiga sound och experimenterar på till synes helt ”galna” sätt. Nedan är några exempel på hur du kan jobba med rummet och akustiken.

    1. Välj rum efter materialet i rummet samt rummets storlek
    Det första jag brukar tänka på är: vad för material rummet är byggt av? Jag gillar när golv och väggar är gjorda av trä. Jag tycker att trä resonerar väldigt fint, och det skapar ofta en skön klang i ljudet. Men att spela in i utrymmen med hårda material, som exempelvis sten eller betong kan vara hur häftigt som helst. Jag antar att alla någongång har varit i ett parkeringsgarage? Tänkt dig hur en virveltrumma skulle låta i ett sådant utrymme.

    2. Olika placeringar i rummet
    Gå runt och lyssna i rummet hur instrumentet låter i olika hörn och kanter av utrymmet. Det kan till exempel vara riktigt ballt att placera vissa instrument vid ett fönster för att få väldigt hårda reflektioner. Olika placeringar i rummet kommer att framhäva olika aspekter av instrumentet. Beroende på vad du är ute efter så kan du flytta runt musikern för att hitta vilken del av rummet som låter bäst för ändamålet.

    3. Analogt vått/torrt (wet/dry)
    Istället för att välja ett rum som är väldigt torrt så kan du isolera instrumentet med akustikpaneler och filtar genom att bygga ett litet bås. På detta sättet kan du fortfarande placera mikrofoner i rummet som tar upp mycket efterklang och ”levande” ljud till inspelningen. Detta är ett bra sätt om du vill ha maximal kontroll över ditt wet/dry-sound.

    4. Fånga rummet med reamping
    Reamp innebär att spela upp dina instrument genom en ny förstärkare i någon form. Om du har spelat in ett instrument i ett torrt rum men vill fånga en fin rumskaraktär efteråt så kan du helt enkelt reampa ljudet. Jag har reampat allt från gitarrer, stråkar, trummor, synthar med mera. Ställ en högtalare i rummet och placera ut ett stereopar mikrofoner, gärna lite vinklade ifrån direktljudet för att fånga så mycket reflektionsljud som möjligt. Detta är ett superbra sätt att få en naturlig rumskaraktär till dina inspelningar.

    5. Anpassa källan efter rummet
    Detta låter kanske lite motsägelsefullt när du redan har valt ett sound och ett instrument för din produktion. Men eftersom rummet kommer att påverka instrumentets sound väldigt mycket, så kan detta vara en idé att testa. Det behöver inte vara stora förändringar men att testa olika cymbaler, virveltrummor, olika storlekar på akustiska gitarrer, olika gitarrförstärkare alternativt olika inställningar kan göra att ditt instrument ”gifter sig” ännu bättre i ljudbilden.

    147257551_akustik2_red_.thumb.jpg.380ac8ea25a184b26ad00ad487a4bd80.jpg

    Sista touch innan micken
    När du har valt ut rum samt placering för ditt instrument kan det vara värt att tänka på hur du spelar på instrumentet i relation till hur frekvensåtergivningen speglas i rummet du har valt ut. I ett rum med hårt material framhävs ju exempelvis de höga frekvenserna. Detta blir en fråga om hur du balanserar upp frekvenserna med din spelstil för att få instrumentet att passa in i mixen så bra som möjligt. Lyssna på hur rummet reagerar på instrumentet och vilka frekvensområden som blir framhävande. Testa därefter att spela starkare/svagare, och blanda olika stilar för att hitta sweetspoten för instrumentets ändamål.

    Genom att tänka på akustik på detta sättet istället för om det är ”bra” eller ”dåligt” så öppnas en hel del dörrar till vad du kan göra i din produktion. Det blir också mycket roligare att se akustik som ett kreativt verktyg som går att arbeta med och skapa intressanta sound och bygga produktionens rymd.

    Vad som är bra med att arbeta på detta sättet är också att du får en tydligare bild av musiken och produktionen. Det är lättare att följa vilket håll produktionen drar åt när efterklanger och rumsljud finns med. Produktionsmixen kommer att låta mer sammanhängande och färdig. Och om du inte själv ska mixa låten så har du en chans att välja dina egna reverb och slipper att bli besviken på mix-teknikerns reverb-pluggar.


    Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell

    Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
    Hitta ditt sound del 3: Rätt mikrofon och rätt placering
    Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen
    Hitta ditt sound del 5: rätt mix för rätt ändamål


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Fairfax
      Hej,
      Jag håller på att bygga studio/kontrollrum och det är nu dags att akustikbehandla min semi-flytande konstruktion. (kan posta bilder från bygget om det skulle vara av intresse)

      Jag har läst så mycket forum att jag helt ärligt har snurrat till det i mitt huvud... Önskar hjälp från er!

      Ändamål 
      Jag skriver och producerar popmusik och sitter i dagsläget med ett par Genelec 8040b.
      Jag vill ha en studio med schysst akustik, ett rum där jag inte behöver vara orolig över att mixarna ballar ur.

      Mått
      Rum: ca 17 m²
      Bredd: 320 cm
      Längd: 537 cm
      Höjd: 260 cm (troligtvis 250cm med mitt innertak) 
       





      Min idé: 
      Jag hade tänkt att göra en spaltpanel med isolering bakom som framvägg. ca: 50 cm ifrån befintlig vägg med 30° vinklade hörn.
      På sidoväggarna hade jag tänkt stapla 120 cm isolering mellan träreglar från golv till tak och spänna tyg över.
      På bakväggen hade jag tänkt bygga basfällor med 45° vinkel, klä dom med spaltpanel som frontväggen. Samt göra en 1x2 meter skyline-diffusor centrerad. 
      Taket kommer vara ett nedfällt innertak där vinklarna kommer vara som bild nummer två. ↓

      Framvägg:


      Bakvägg:

      Frågor: 
      Är detta en bra idé? (Eller är det en bättre idé att låta bli att klä sidoväggarna och sedan punktplacera saker istället?)
      Kommer jag döda mitt rum?
      Vill jag döda mitt rum?
      Har någon en bättre idé?

      Alla tips är välkomna, 
      Tack!
    • By HoboRec
      Mjukvarumarknaden för elgitarrinspelning är stor, och helt ärligt väldigt bra. Men om du vill spela in med den där speciella rörtoppen du har hemma, eller i replokalen utan att störa omgivningen, hur gör du då? (In English at the bottom of the page).
      Det finns ju faktiskt ingen plugin som låter exakt som din favorit-förstärkare. Att spela in en 100w rörförstärkare hemma i lägenheten är inget alternativ för de flesta. Även om du bor i villa, så är det troligtvis inte den mest populära eftermiddagssysslan bland övriga familjemedlemmar. I veckans video experimenterar jag lite med hur du kan spela in den där förstärkaren utan att störa någon – den som du inte lyckats få till ljudet ifrån trots utbudet av plugins och ändlösa listor med Kemperprofiler. Utan att behöva använda högtalare eller mikrofoner. Dina grannar kommer nog också gilla detta.

      ENGLISH
      Record your guitar amp without disturbing your neighbours
      The software market for electric guitar sound is huge, and honestly quite good. But what about that special tube amp you have at home or at your rehearsal space?
      There’s no plugin that sounds exactly like that. To record a 100w tube amp in your apartment might not be a very good alternative for most. Even if you live in a house it’s likely not the most popular afternoon activity among your family members. In this weeks video I’m experimenting with how you can record that amp. The one that you can’t seem to replicate with plugins and endless lists of Kemper profiles. This without having to use speaker cabs or microphones. Your neighbours will probably like this too.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Veckans video är en enkel DIY-video. Jag bygger en billig reamp låda med inspiration från en gammal tidningsartikel från 2012. (In English at the bottom of the page).
      Om du liksom många andra har spelat in gitarr direkt till datorn, och försökt spela upp det genom en förstärkare i efterhand, så har du säkert upptäckt att det inte alltid är helt problemfritt. En gitarr förstärkare förväntar sig en hög-ohmig instrumentsignal medan signalen du skickar ut från ditt ljudkort är en låg-ohming linjesignal. Dessutom uppstår det i princip alltid problem med jordloopar och oljud i signalen. Det du behöver då är en låda specifikt för ändamålet, men de är ofta relativt dyra.
      Om du vill börja prova på och bli inspirerad av reamp-världen så rekommenderar jag att börja med detta lilla projekt. Förutsatt att du kan löda någorlunda bra.

      ENGLISH
      Build your own reamp box
      This weeks video is a simple DIY video. I build a reamp box with inspiration from an old guitar magazine from 2012.
      If you like many others have recorded guitar direct to your computer, and then tried to play that signal through an amp, you might have experienced that it’s not that simple. A guitar amp expects a high ohm instrument signal while the signal you send from your audio interface is a low ohm line signal. There will also be problems with ground loops and noise in your signal. This is where you need a tool made for this purpose, but they can be pretty expensive.
      If you want to try out reamping and be inspired by that whole world I recommend that you try this little project. You just need basic soldering skills.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Jag skulle vilja påstå att virvelljudet är en av de viktigaste komponenterna i en rocklåts helhetsljud. Beroende på hur virveln är stämd och vad den har för respons kan uppfattningen om gitarrljud och annat påverkas. (In English at the bottom of the page).
      En stor tjock virvel med punch kan få gitarrerna att låta fetare och mer nedstämda än till exempel en jättehögt stämd piccolovirvel. Det finns också en del snabba trick du kan ta till för att drastiskt ändra ljudet i en virvel, utan att stämma om eller byta skinn. Något som kan vara bra om du tillfälligt vill ända karaktär i en låt, eller bara vill testa något nytt.

      ENGLISH:
      How the snare sound affects the over all sound of your mix

      I’d like to say that the snare drum is one of the the most important components for the sound in a rock song. Depending on how the snare is tuned and what kind of response it has the perception of the guitar sound and other things can change.
      A big fat punchy snare can make the guitars sound lower in tune than for example a high pitched piccolo snare. There are also some quick tricks that you can do to drastically alter the sound of the snare, without retuning or changing heads. Something that can be useful if you temporarily want to change the sound or just want to try things out.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      I Augusti förra året fick jag besök av japanska rock legenderna Electric Eel Shock. Jag hade tidigare kontaktat dem för att se om de var sugna på att komma förbi och ta en titt på studion om de hade vägarna förbi under sin europaturné. De svarade med ett bättre förslag, som var att boka ett par dagar för att spela in en ny singel.
      Jag passade självklart på att dokumentera så mycket jag han med under inspelningen, samt ställa lite frågor om deras instrument och annat relevant. Deras nya singel Red Devil är nu släppt så jag tänkte att det nog är hög tid att göra något av det här materialet.
      Electric Eel Shock firar 25 års jubileum i år och gör en ordentlig turné där de åter igen kommer till Sverige under våren. Har du tur kommer de spela någonstans i närheten av dig.
       
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...