Jump to content
Annons

Jamulus; jamma/repa direkt över internet


punkrockdude

Recommended Posts

Vill ni spela tillsammans med andra över internet rekommenderar jag Jamulus som är gratis och fungerar fantastiskt i min mening. Det installeras enkelt och finns för GNU/Linux, FreeBSD, Windows, MacOs, etc etc.

https://jamulus.io/

P.S. Använd helst nätverkskabel istället för Wifi samt välj servrar i listorna med låg ping för att få minsta möjliga fördröjning.

Redigerat av punkrockdude
Uppdaterade URL:en till Jamulus hemsida samt operativsystem som det finns tillgängligt för.
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 hour ago, YellowStudio said:

Coolt, då skall man bara hitta nån och jamma med.

Det fantastiska är att du kan gå med i kanaler där och hoppa in i repen/jammen utan att fråga innan. Du slipper vänta på en vän som trilskar med att alltid boka preliminära kvällar som aldrig blir av då de har "så mycket att göra och aldrig någon tid över".

Redigerat av punkrockdude
Rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det några som är med på att en kväll spela lite i Jamulus? Vi bestämmer oss för några enkla låtar så att vi initialt har något att spela och när det är gjort så bestämmer vi servern som vi ska välja att jamma på. Innan vi jammar så har varje deltagare ställt in ett acceptabelt ljud. Mikrofon är inte tvunget då det finns chattfunktion. När ni använder Jamulus så rekommenderas starkt nätverkskabel istället för Wifi för stabil fördröjning utan dropouts eller missljud.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har införskaffat Jamulus!

Hoppas man får tid ikväll att prova. Om någon här vill lira lite så heter jag vayzeria där.  Borde kunna ha en tagg här på forumet med sitt nickname på Jamulus så man kan hitta/ lägga till varandra. Grymt sugen på repa igen😉😊😎🤟

Redigerat av vayzeria
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Tack för tips! 🙂 Teståkte igår och det fungerade bättre än förväntat, med riktigt fin tight live-känsla i en del jam!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå medi Telegramgruppen Jamulus Sverige så finner vi varandra lätt. Jag är på Jamulus ofta och jammar samt satt upp servrar. En del av oss som jammar har även videomöte över Jitsi Meet som är hur enkelt som helst att använda. Ingen registrering och man skriver enbart in vad man vill kalla sitt videomöte och sitt smeknamn som man vill ha. De andra som vill in i videomötet skriver även de in samma videomötesnamn som förste personen namngav och då möts de.

Används Jitsi samtidigt så kan latencyn behöva höjas ett snäpp för att undvika artifakter i ljudkvalitén pga att datorn får arbete lite mera.

 https://meet.jit.si/

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta/fantastiska är att det går att använda Jamulus med datorer som är 15-20 år gamla med deras inbyggda ljudkort ifall man är fattig eller inte har annat. Har själv provat detta med en Debian 10 installation, JACK och gitarrförstarkaremuleringsplugin (långt ord) med 128 samples latens. Jag fick då en sammanlagd fördröjning på enbart 20ms på en server i närheten.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt få det är funka med Cubase, Voicemeeter och Bias Amp 2.

Får både ren signal OCH Bias Amp samtidigt eller bara regn signal.  Lite hög fördröjning t.o.f. men hur ser signalkedjan ut för att få det att hållas ihop. Funderar på att skippa Cubasae och bara köra BA2 som stand alone?

 

Kikat runt på nätet men inget som får mig att fatta!😥

Redigerat av vayzeria
Felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett separat program och inte en plugin. Samplingsfrekvensen måste vara 48000 då inbyggda codecen Opus iaf arbetar med det.

Du kan i Windows koppla samman Jamulus med Reaper ifall du installerar det och väljer tillbaka ReaRoute. Det krävs lite routing men är du intresserad så kan jag skicka en Reaperprojektfil som är konfigurerad för två kanske, mikrofon och instrument in, som sedan skickas vidare till Jamulus.

Boka en kväll så kan jag hjälpa er sätta upp era projekt med hjälp av Anydesk och chat (föredrar chatten i kanalen Jamulus Sverige i Telegram).

Link to comment
Dela på andra sajter

ReaRoute efter Reaperinstallation kan användas i andra ASIO-kompatibla program. Dock måste Reaper användas som kärnan där alla program som använder ReaRoute "återvänder" till. Detsamma gäller Jamulus. Reaper ställer man inte är använda ens ljudkorts ASIO och sedan kan på kanaler välja att skicka ljud ur till t.ex. utgång ReaRoute 1/2. I Jamulus väljer man ReaRoute som ASIO-enhet. Kanaler skickas sedan tillbaka via ReaRoute som man tar emot i Reaper genom att på en egen kanal välja input ReaRoute 1/2 och använda monitoring for att höra ljudet.

Jag rekommenderar att använda 64 samples latens och aktivera "Enable small network buffers" i settings i Jamulus. 64 och den inställningen minskar fördröjningen avsevärt. Stäng av all direkt monitoring som ljudkortet erbjuder. Du måste lära dig att samarbeta med fördröjningen för annars förstör du för de andra.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar gärna emot lite hjälp.  Använder inte Reaper utan  Cubase, men principen är ju densamma. 

Har 48.000 Hz / 128 i samplerate enligt default.

I Voicemeeter så har jag låg fördröjning, knappt märkbart att det släpar efter,  men det finns där ändå irriterande nog🙄🤔.

In/ut kanaler i Cubase är gjorda för Voicemeeter och även in/ut i Voicemeeter.

Funderade på att byta host (Voicemeeter)

Komma överens med dag och tid?

Ta det över telefon också för enkelhet och smidighet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa slejnard:

Spännande! Jag har inte kommit igång med detta än 😃

Var lite bök, fick hjälp av  PunkRockDude här på forumet. 

Enda nackdelen e ett jekla störande delay/harmony effekt när jag e uppkopplad till Jamulus (använder Bias Amp). Lite surt när man spelat enkla/singel noter. Hörs mest på de högre strängarna. Lite hög pingtid antar jag🙄😏

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Kul! Hängde med gitarren på långa fusion-jam långt in på småtimmarna fredag och lördag! Idag vart det mest bas, men riktigt kul ändå med ett par progrockmusiker som övar Emerson Lake & Palmer. Har inte sett till er dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att fler på forumet verkar intressera sig för detta!

Ett tips dock är att ifall man använder det så har man ställt in ett bra ljud, bra nivåer etc innan man ger sig in i ett jam som pågor. Det är många (inkl jag själv) som börjat irritera sig på folk som dyker upp i ett jam, börjar spela högt som bara den eller börjar prata "testing testing" mitt i musiken. Ibland blir det fullständigt kaos pga rundgång från användare som felkonfigurerat sin insignal i Jamulus. Detta har bl.a. lett till att jag på min publika server satt upp nivåkrav (omkring -23 LUFS) samt andra riktlinjer. Därför hoppas jag att Jamulus i framtiden kommer få en bättre nivåindikator så att detta enklare kan ställas in.

När alla som är med och spelar på Jamulus har alla krav uppföljda så är det underbart roligt och givande! 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 hours ago, vayzeria said:

Enda nackdelen e ett jekla störande delay/harmony effekt när jag e uppkopplad till Jamulus (använder Bias Amp). Lite surt när man spelat enkla/singel noter. Hörs mest på de högre strängarna.

Jag tror att du syftar på artefakter pga ljudkodeken som används (opus/celt). Jag har också märkt av det på höga saturerade toner när man kommer upp vid tvåstrukna oktaven. Nog tyvärr något att i nuläget leva med för att kunna få ner latensen så oerhört lågt som det är nu (~2.5ms) utan en oerhört hög bitrate.

Det sker fortfarande i viss mån vid följande men ifall du inte redan använder hög kvalité under inställningar så prova det.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan sa punkrockdude:

Jag tror att du syftar på artefakter pga ljudkodeken som används (opus/celt). Jag har också märkt av det på höga saturerade toner när man kommer upp vid tvåstrukna oktaven. Nog tyvärr något att i nuläget leva med för att kunna få ner latensen så oerhört lågt som det är nu (~2.5ms) utan en oerhört hög bitrate.

Det sker fortfarande i viss mån vid följande men ifall du inte redan använder hög kvalité under inställningar så prova det.

Jo då kan det nog vara. Nu när du säger det.  Märkte det vid vissa lägre toner. Men kan vara att hörlurarna mina inte är tillräckligt bra... skaffade för att mixa i ibland, men är i den lägre prisklassen spå det e nog därför jag gnäller så jäkligt🤣

Får försöka få till det på något vis.

Får laborera ikväll. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in i tråden med en fråga! Har använt Jamulus några månader nu, är ute nästan varje dag och jazzar både i slutna och öppna servrar. 
Funderar nu på att köpa en ny router, är det någon som rekommenderas som särskilt bra för just Jamulus? Tänker då på någon som fungerar bra för egen server.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, stebe said:

Funderar nu på att köpa en ny router, är det någon som rekommenderas som särskilt bra för just Jamulus? Tänker då på någon som fungerar bra för egen server.

Jag har en TP-Link TL-WR841N/ND v10 som är en lågprisrouter. Den kostade enbart 250kr för kanske fyra år sedan och den fungerar klockrent med en Jamuluserver som är igång konstant (24/7) samt tre andra privata Jamulussevrar som är igång då och då samt tre andra datorer uppkopplade från och till. Nackdelen är att den 100Mbit och inte 1Gbit men än så länge fungerar den precis som jag önskar.

Den fungerade bra med standardmjukvara och ännu bättre med OpenWRT.

Redigerat av punkrockdude
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)
12 timmar sedan sa stebe:

Har använt Jamulus några månader nu, är ute nästan varje dag och jazzar både i slutna och öppna servrar.

Ja det är vanebildande! 🙂 Hinner bara med på helgerna f.n. men jag går ofta på vardagar/kvällar och lyssnar runt på de ställen jag vet att det liras bra musik! Men ofta mycket snackande!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej,

Jobbar med att lösa problematiken med ljudfördröjning för distansträning av musikgrupper på fritidsgård, och har fått veta att Jamulus fungerar bäst.

Pga. GDPR så undrar jag om någon vet var Jamulus webbsida har sin server placerad ?

För att kommuner ska kunna använda sig av ex. Jamulus måste den vara placerad inom EU.

Jag har noll kunskap om Jamulus, men diskuterat Jamulus med några här på Studio.se

Med en vänlig hälsning

Börje Brandt
Fritidsgården Holken
Skellefteå Kommun

Link to comment
Dela på andra sajter

@Peter RoosHär är en snabb video jag gjorde med OBS under Linux där jag själv är uppkopplad till Jamulus, routar ljudet från Jamulus in till OBS, lagt till tre videokällor som OBS ska fånga som sedan skickas till en direktsänd YouTube-strömning. Allt detta samtidigt som jag tittar på strömningen direkt i webbläsaren och använder lägsta latensen med väldigt stabilt resultat. Datorn är tretton år gammal så har du en dator som är acceptabel (inte objektivt, tyvärr) så ska det inte vara några problem. Kan vara att ifall det knastrar något så kan man höja latensen till från 64 till 128 men det är inga som helst problem i detta sammanhanget där redan en viss fördröjning finns. I ditt fall ska videokällorna isf bytas ut mot en Jitsi, Teams etc ruta som källa.

Jitsi fungerar utmärkt till detta och kräver ingen registrering. Det finns både som webbversion samt ensamstående programvara vilket jag rekommenderar i detta fallet då det drar ner på processoranvändningen.

https://youtu.be/YrShRr4DwXw

Redigerat av punkrockdude
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

35 minutes ago, Börje Brandt said:

Pga. GDPR så undrar jag om någon vet var Jamulus webbsida har sin server placerad ?

För att kommuner ska kunna använda sig av ex. Jamulus måste den vara placerad inom EU.

Själva servern du kopplar upp till ligger där den ligger. Sätter du upp en egen Jamulusserver så ligger den precis där du har satt upp den och har ingen som helst kontakt med tredje part för att möjliggöra dess funktion förutom ifall du gör den publik då den enbart skickar till en annan server (fischvolt.de) information om var servern är placerad så att användare hittar den. Ingen användaruppkoppling går genom den "gula sidorna" servern.

Kort sagt, en publik Jamulusserver är jag 99,99% säker på inte bryter mot den reglen. En privat Jamulusserver är jag till 100% säker på att den inte bryter mot den regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...