Jump to content
Annons

Finns de någon hårdvara som underlättar mixning?


Lonie

Recommended Posts

Oj, nu har jag missat något. Trodde du och din 610 var oskiljaktiga?

Nä, jag lessnade på den, den hade en sorts dist liknande den som finns i billigare rörpreampar. Har läst på nätet om flera som tyckt samma sak. Nu kör jag oftast TLM49 - Audient Mico preamp - SPL DynaMaxx kompressor i soft limiter läget. Blir det för stötigt ändå i mixen så tar jag ett varv till genom samma burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Mixning" börjar ju få en alternativ betydelse nu, när DJ-fenomenet är så starkt. Så ordet mixning kanske frammanar en inre bild av såväl musikhantering på grovkornig nivå som lite mer finkornig.

Ett spontant förslag på kanske de enklaste grovkorniga verktygen är Waves One Knob paketet. Waves är knappast billigaste tillverkaren men är det enkelt, snabbt och överskådligt man vill ha så kan dom vara värd en titt.

Tror för övrigt folk reagerar lite, för att kan låta/kännas som det blir 'för enkel' fråga. Lite som att fråga en kock om det finns en kastrull som hjälper till att laga bättre mat, om det finns 1 krydda som gör all mat bättre, eller 1 verktyg som underlättar allt jobb för en snickare.

Många av oss önskar nog det fanns, egentligen, och vi är nog på väg mot 'auto-mixning' verktyg. Auto-komposition verktyg och färdig musik att stämpla sitt eget namn på finns ju redan, i tilltagande mån. Men när det gäller att bygga, skapa och framställa saker från ingenting, så .. det finns liksom ingen väg runt, annat än möjligen att hyra lärda att mixa saker åt en.

Liksom en bartender finns det ingen väg runt att behöva lära sig fnörton hundra drinkar och att lära sig blanda varenda en av dom, samt utveckla ett smak- och luktsinne för hur olika smak-element (och hela kemin runt det) fungerar och interagerar.

När jag var liten älskade jag Rolands syntar (JD, JP, JV, XV och trummaskinerna), köpte nästan bara såna, för där lät allt 'som det ska', rakt av, knappt något mix-behov direkt ur burken. Så i bagaget tror jag vi alla kan känna igen oss, på våra lika sätt, i önskan efter spontanitet. När man lärt sig mer däremot, så ser man även hur oerhört sårbar man blir om man inte fullt ut förstår- och kan manipulera de två material musik är gjord av: känslor och ljud.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Många enligt min erfarenhet mixar på alldeles för hög volym, vilket ger sämre mixar och snabbare örontrötthet. Jag mixar på mellan 75-80db volym. Så ta pauser som sagts och sänk volymen om den är hög så kommer din örontrötthet säkert bli bättre.

MVH

Anders

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag lessnade på den, den hade en sorts dist liknande den som finns i billigare rörpreampar. Har läst på nätet om flera som tyckt samma sak. Nu kör jag oftast TLM49 - Audient Mico preamp - SPL DynaMaxx kompressor i soft limiter läget. Blir det för stötigt ändå i mixen så tar jag ett varv till genom samma burk.

Ah, där ser man! Jag tycker personligen att 610 låter kanon till mycket, men sång har jag aldrig tyckt den lämpat sig så bra till. Blir gärna lite mossigt, och inte på det sköna 1073-sättet.

Men är det den erfarenheten som fått dig att dissa alla rörpyntade apparater? Låter lite drastiskt tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Många enligt min erfarenhet mixar på alldeles för hög volym, vilket ger sämre mixar och snabbare örontrötthet. Jag mixar på mellan 75-80db volym. Så ta pauser som sagts och sänk volymen om den är hög så kommer din örontrötthet säkert bli bättre.

MVH

Anders

Och tinnitus. Man har läst om många här som varit drabbade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen när jag mixar så kan de svårt att höra när man sitter flera timmar och vrider på kompressorn på ett ljud får ont i pekfingret. 🙂

Dubbelpostar (i dubbel bemärkelse...) Yllets inlägg om bra mixningsrutiner: http://bloggar.m3.idg.se/pluggar/fredagstipset-och-hor-sen/

Följer du dessa så har du med största sannolikhet lösningen på båda dina problem.

Sen finns det några andra tips. Det kan t ex vara värt att lära sig använda musen med både händerna. Själv använder jag vänster hand på jobbet och höger hand hemma.

Har du plats så kan det även vara en ide att skaffa ett höj&sänkbart skrivbord. Att kunna byta arbetsställning är alltid bra för kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow känsligt ämne det här eller? 😄

Till OP:

Nej, det finns inga genvägar där. Idag finns det som många påpekat utmärkta verktyg i datorn som emulerar HW väldigt bra. Sen handlar det mest bara om övning. Se mixning som ett instrument vilket tar många 1000h att bli riktigt bra på!

Sen kan det givetvis hjälpa mycket att ha ett behandlat rum och bra monitorer som man litar på. Men i början finns det så mycket man behöver förbättra så att igentligen är det bara att köra på och mixa och spela in så mycket man bara kan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, där ser man! Jag tycker personligen att 610 låter kanon till mycket, men sång har jag aldrig tyckt den lämpat sig så bra till. Blir gärna lite mossigt, och inte på det sköna 1073-sättet.

Men är det den erfarenheten som fått dig att dissa alla rörpyntade apparater? Låter lite drastiskt tycker jag. 🙂

Det är väl den samt några fler rörpreampar. Har även lyssnat på några rörstereoapparater som ägarna tycker slår allt, men tyckt det låtit halvbra, plus att de brusat lite onödigt mycket. Men riktigt svindyra rörgrejer är kanske kanonbra. Men det blir ju knappast aktuellt för en liten hemmastudio.

Jag fick ganska skönt basline ljud ur min 610, men sen blev det problem med peakar från prektrumspelad basen i mixen, kompressorn var för långsam till det. Jag tyckte inte EQ-delen var nåt bra heller. Betydligt bättre i min Apex PE 232 mkll. Den har både grafisk o parametrisk eq i samma låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett par bättre monitorer är kanske det som behövs? Bättre lyssning alltså?

🙂

Blir du trött i öronen så gissar jag på att din lyssning inte är den bästa.

...eller så kan det vara akustikbehandlingen som är undermålig och behöver förbättras. Ibland kan det till och med göra större skillnad än att byta monitorer.

Du kan läsa lite om akustikbehandling i min Wiki-artikel här, där det även finns lite tips på budgetlösningar: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.icon-glob...rs_qcon pro.htm

Jag tycker nog att den är mycket prisvärd. Vad är billigt?

Billigast/"mest prisvärda" i den klassen tycker jag nog. Potsen är väl sådär. Går direkt mot mackie-protokollet. Jag har tre (1 + 2 exp) och tycker det är superskönt att slippa musen lite då och då och roligt både att jamma och mixa med. Det är ju mest lekstuga för mig men det är viktigt att det känns lite roligt!

Lonie, om det är för att krana lite (det taktila) så funkar det säkert bra med en anpassad kontroll likaväl som hårdvara tror jag.

Sen, både när det gäller örontrötthet och lite mixtips, kolla Yllets blogg som han länkade till ovan. Finns mycket smått o gott där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

"Har hört att de finns hårdvara i kompressor skulle de vara något?"

Fortsätt att prodda in the box, du behöver ingen hårdvara än även om det hjälper och ger mer än de 5% som påstås ovan.

En bra analog mixer eller summer gör underverk för mixar då man kan pusha dem utan att del låter dåligt. Jag säger inte att mjukvara låter kasst när det kommer till saturation men digitalt kan inte återskapa det som händer i analoga kretsar ännu.

Om du har deg tycker jag du ska köpa ett par Neve eller API preamps och bounca saker igenom. Individuella kanaler, bussar och mastern. Testa och pusha dem också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...