Jump to content
Annons

Mixa en av mina Produktioner / råa spår / stems /


crillemannen

Recommended Posts

Hallå,

Jag tänkte dela med mig av råa spår från en låt jag spelade in med Bloodlit i våras 2013 så att ni kan pröva på att mixa 🙂 Ni får även tillgång till min omasterade mix,separerade stems och även den masterade versionen så ni kan jämföra.Låten är masterad av Henrik Udd / Studio Fredman

Lite inspelnings Info..

Alla kanaler är inspelade med Crane Song Spider preamp och DA.

Kick: Shure beta 91a

Snare: Shure sm57a

Toms: AudioTechnica atm450

Ride: Shure sm57

OH: Peluso cemc6

Bas: Shure beta52a. Ampeg classic top med Ampeg låda. Maxon od808 som boost.

Guitars: Esp med Emg81-mickar. Peavey JSX, Mesa boogie 2x12a med vintage 30element. 2st sm57:or alá Fredman.

Guitar Solo: Esp m. Emg81-mickar. Fender EVH 5150 mkIII. Mesa/Boogie 2x12a. 1st Sm57

Vox: Inspelad med Peluso 2247LE

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->

Besök gärna bandet och kolla in resten av skivan, Bloodlit:https://www.facebook.com/pages/BLOODLIT/203378636389022

Har ni några frågor så försöker jag svara ASAP. Mycket Nöje!!!

FIL 1:

https://dl.dropboxus...ws_BackAway.rar

FIL 2:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12967127/Bloodlit_STEMS%20and%20full%20mix.rar

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör väl ett försök jag också så får vi se hur det går 🙂

Lite senare: wow, det här är verkligen, verkligen inte "min" musik (att mixa that is. Låten är grym) 😄 Desto roligare och mer intressant att ta sig an imo 🙂

Återkommer...

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har inte lyssnat på originalmixen än. Man blir bara besviken på sin egen då. 😆 Nä men vill också få fram min vision av det hela och inte låta influeras och jämföra. Ska lyssna på den när jag senare blir klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på originalmixen än. [...] Nä men vill också få fram min vision av det hela och inte låta influeras och jämföra. [...]

Inte jag heller 🙂 Plockade bara upp alla wav:ar och gjorde en snabbskiss över min idé. Håller med om att jag antagligen skulle bli påverkad av originalmixen om jag lyssnade på ett sådant här tidigt stadium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde den dumheten och lyssnade på originalet! Lät inte ens i närheten när jag mixade så då joxade jag med alla Stems istället! 😆

Man är ju sämst alltså! 😄

Nu har jag inte lyssnat eller laddat ner något, men då kan man alltså utgå ifrån att orginalspåren inte är inspelade på det "sätt" som producenten/mixaren tänkt sig från början?

Eller du skruvade bara bort dig totalt? 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat eller laddat ner något, men då kan man alltså utgå ifrån att orginalspåren inte är inspelade på det "sätt" som producenten/mixaren tänkt sig från början?

Eller du skruvade bara bort dig totalt? 🙂

mvh Jon

Jag skruvar oftast bort mig haha.. Men jag tyckte det var svårt. Basen är lite out of tunes och trummorna.. vette tusiken hur man mixar ihop sånt så det låter som den färdigmixade. Är nog lite så att det inte är inspelat så som producenten/mixaren tänkt!

Fast jag vet int.. Vad säger TS? Är trummorna riggade i efterhand? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Men jag tyckte det var svårt. Basen är lite out of tunes och trummorna.. [...]

Angående basen så tycker jag att det vart asbra att crillemannen även skickade med D.I-spåret. Brukar oftast inte ha någon användning av det men i det här specifika fallet tycker jag att D.I.- och stärkarspåret kompletterade varandra kalas (hittills min mix); stärkarspåret får stå för da rumble och D.I.-spåret får stå för klarheten.

Lite så...

Trummorna är roliga. I've got a litlle parallellkomprimering-thing going on på OH:t. Får se hur det artar sig.

Fråga till er som tankat filerna; hur låter kick-spåret hos er? 😕 Hos mig distar det... Eller nja, "dist" är nog fel. "Spräck" är nog ett bättre ord. Läcket är ju charmigt men... Trodde först att det vart något ljudkortsrelaterat men nej, de andra spåren låten fint. Det är bara det här kickspåret. Kikade (och lyssnade) på ljudspåret men det verkar inte peaka någonstans men ja... Spräcket är där... Nåja, vad säger ni?

Kudus till crillemannen 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga till er som tankat filerna; hur låter kick-spåret hos er? 😕 Hos mig distar det... Eller nja, "dist" är nog fel. "Spräck" är nog ett bättre ord. Läcket är ju charmigt men... Trodde först att det vart något ljudkortsrelaterat men nej, de andra spåren låten fint. Det är bara det här kickspåret. Kikade (och lyssnade) på ljudspåret men det verkar inte peaka någonstans men ja... Spräcket är där... Nåja, vad säger ni?

Yesbox. Där ligger något i decayen på vissa kick anslag. Men det var relativt enkelt att trolla väck 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

JO de e lite spräck där[...]

Yesbox. Där ligger något i decayen på vissa kick anslag. [...]

Ah skönt! Då vart det inte bara jag 🙂

Thänx guys

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger man ner lite tid så går det att trolla [...] ändå! 😄

Men det var relativt enkelt att trolla [...] 🙂

Must...resist...urge...to...trolltp_XD.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjo,

Fråga till er som tankat filerna; hur låter kick-spåret hos er? 😕 Hos mig distar det... Eller nja, "dist" är nog fel. "Spräck" är nog ett bättre ord. Läcket är ju charmigt men... Trodde först att det vart något ljudkortsrelaterat men nej, de andra spåren låten fint. Det är bara det här kickspåret. Kikade (och lyssnade) på ljudspåret men det verkar inte peaka någonstans men ja... Spräcket är där... Nåja, vad säger ni?

Angående knasljudet i kicken så har det att göra med att jag använde en beta91a som ligger i baskaggen och det blev något konstigt resonans ljud tack vare vibrationerna, jag löste det senare med att lägga i lite mer dämpning i kaggen. Men det var ju ytterst lite så det ska nog inte var något problem.

Är alla 6 körfiler dubbning av hockeykör eller finns det något mer i dom?

Det är endast dubbar.

Sen hoppas jag ni uppskattar kvalitén av själva "performance't" i inspelningen. Ganska ovanligt att trummisen är så konstistent i sitt trumspel, då tänker jag på jämnheten i anslagen. Även gitarrerna är ju grymt bra spelade. Lyssna på det goa tugget på dämpningarna 🙂

Angående min mix så har jag givetvis använt samplingar, dock så tycker jag ändå grundljudet är bra. Lyssna t.ex på den naturliga separationen i överhänget om ni pannar det 80 L/R så ligget t.ex cymbalen i höger och HH fint lite till vänster.

Kul att det är uppskattat och posta gärna era mixar här när ni tycker ni är klara!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kommer att posta min mix när jag är klar. Kommer ta lite tid på mig att bli klar. Skönt att det är riktiga trummor och gitarrer istället för samplingar och bara DI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att posta min mix när jag är klar. Kommer ta lite tid på mig att bli klar. [...]

Ja mä! 😮

Har ordnat upp trum- och basgrunden nu och tänker sätta mig med gurorna imorrn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...