Jump to content
Annons

Mixa en av mina Produktioner / råa spår / stems /


crillemannen

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Bra där, Die Hard. Solot har du mejslat fram bra, trummorna likaså. Känner inte basen though 🙁 Hade du fixat fram trycket på den så hade gurorna "chugga, chugga:t" ännu mera. Som jag upplever det nu så är det massor av gura men att basen inte kompletterar dem 😑

Leaden samt "hey, hey"-kören är bra.

Vänligen,

CHAE

Känner inte basen? 😳 Alla känner väl Basse? 😛 I mina högtalare så hör jag den klart och tydligt och bra nog tryck. Men å andra sidan finns det gott om kommersiella metallåtar där man inte hör basen alls eller mycket litet överhuvudtaget. Men visst jag hade kunnat höja den distade lite högre delen lite till så hade basen kommit fram lite till. Men som sagt var smaksak hur man vill ha basen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Här är en nyare mix!

Hur varte nu då?

http://www.grahnsmusik.com/bloodlit1.mp3

😱

I metal är det brukligt att det är fullt ös medvetslös på kompressorn på virvel. Eller åtminstone till 90% om det nu inte är 70-80-talsaktigt man vill få fram. Pukorna som Soundprocessingstudio redan nämnt låter pukorna pappiga. Testa t ex skära de ganska en bra bit ca 600 hz och dra på runt 80hz och höj 3khz och uppåt. Kicken är för dov och tar över hela ljudbilden och är för hög. För mycket bas på den alltså. Det är väldigt mycket krockande överhuvudtaget i mixen och ingen struktur. Städa upp med hp-filter på allt innan du börjar med att mixa allt annat. Ett tips i såna här låtar är att om du har någon 1176 kompressor är att köra all bottons in på sången. Vilket jag gjorde och även slängde på gratispluggen Camelchrusher. Den pluggen hamnade på körerna också. Dist gör att saker kommer fram i mixen. Sketabra på kick och virvel också. Dra på för mycket med EQ på t ex kick funkar inte något vidare. Bättre slänga på multibandare eller någon psykoakustisk plugg som t ex Waves maxxbass, Nomad Factorys sonic maximizer eller någon annan liknande. Det blir bättre tryck plus att det inte tar över mixen. Ja om man inte överdriver förstås. Införskaffat Slates VCC och VTM och kan inte annat än att rekommendera dem. Använde dem till den här mixen också. Grymt bra pluggar och verkligen lyfter en mix. Ja lite tips från mig i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste fixa en vettig lokal att bygga en liten studio i! Jag hör ju knappt vad jag gör nu med mixningen! 😄

Hörlurar är din vän eftersom du då alltid sitter i samma rum. Jag ställer alltid in grundljudet med lurar och sedan högtalarna till att finjustera volymer, panoreringar och blöta effekter och jag sitter i ett helt vanligt sovrum utan någon som helst ljudbehandling.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har både BeyerDynamic DT250 och AKG K240MkII om ni undrar. Finns säkert bättre! 😄

Jäpp Ultrasone. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, filerna är hemma....men....och det här låter som en kass ursäkt men....jag har ett h-e att importera filerna i Logic. Fattar inte vad f-n som hänt. Provad att dra in alla, men det funkade inte. Provade att dra in 6-7st och det funkade, men när jag sedan skulle dra in resten så blir det bara den där fina färgglada snurran....och jag måste tvångsavsluta.

Har aldrig någonsin haft problem med liknande förut. Testade att backa till 10.8.3, men det verkar inte heller hjälpa.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Här är min senaste mix! Jag är säkert ute och cyklar men tycker det låter rätt så bra ändå för att vara jag lixom! 😄

http://www.grahnsmusik.com/bloodlit2.mp3

Så nu börjar det låta bättre för varje mix. 🙂 Tänk ska man slänga på reverb på leadsång så se till att den inte hörs. Det bästa är slänga på något room eller plate och mixa in tills den känns men inte hörs i mixen. På kör däremot funkar hall utmärkt. Var inte rädd för att komprimera virveln än hårdare i såna här låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig riktigt dum i huvudet nu men hur har ni gjort för att ta reda på BPM och vilken khz som wav filerna ligger på? Kan inte se att det diskuterats så jag måste ha missat något på vägen =P Använder Logic kan tilläggas.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...