Jump to content
Annons

Vad är musik?


Groovebox

Recommended Posts

Annons

Jag vill ha musik som är något så när organiserad och strukturerad. Kaos lämnar jag gärna till andra. Har periodvis lyssnat mycket på allt möjligt och kommit fram till att det jag gillar bäst helt enkelt är "bra låtar". Skulle dock själv inte försöka definiera vad musik är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som svaret på frågan "vad är kärlek?" eller "vad är meningen med livet?" skulle jag inte uttrycka mig i ord i mitt svar, utan genom att uppleva det.

M a o så är svaret "42"?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikläraren jag hade på högstadiet (för typ 100 år sedan), började alltid lektionerna med dessa ord:

"Musik är den sköna konst som med takt och ton framkallar känslostämningar."

Det sammanfattar det hela ganska hyfsat - för något i den stilen är nog det enda som alla kan hålla med om. När sådana här diskussioner dyker upp så brukar de ju alltid urarta i diskussioner om personlig smak, vem som har mest "rätt" och vem som är mest kompetent att avgöra om det är "bra" eller inte... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikläraren jag hade på högstadiet (för typ 100 år sedan), började alltid lektionerna med dessa ord:

"Musik är den sköna konst som med takt och ton framkallar känslostämningar."

Det sammanfattar det hela ganska hyfsat - för något i den stilen är nog det enda som alla kan hålla med om. När sådana här diskussioner dyker upp så brukar de ju alltid urarta i diskussioner om personlig smak, vem som har mest "rätt" och vem som är mest kompetent att avgöra om det är "bra" eller inte... 😉

Håller inte helt med. Det finns ju såna som samplar tåg och klipper ihop, det är väl inte särskilt mycket tonalitet i sånt. Skulle nog använda mig av en ännu bredare definition, ljud och tystnad som organiseras med avseende för att skapa just musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte denna tråden kommer utvecklas till något gnabbande om vem som har bäst smak eller rätt hit och dit.

När det gäller musik blir jag ofta förvånad över att folk finner melodier som det viktigaste musikaliska uttrycket. Jag tycker att rytm är en mer väsentlig del av musiken och livet.

Naturen skapar inga melodier tex, men den bygger på rytm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag finner intressant är varför vi kopplar dur till något glatt och moll till något ledsamt. Är detta en medfödd egenskap eller är det inlärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att poopa partyt, men ...

Den här frågan har nog definierats klart. Sist jag minns kom Studio Forums medlemmar till den slutsatsen att i princip allt ljud var musik för den som ville att vilket ljud som helst var musik. Därför anses även knackning på dörren, naglar längs en "svart tavla", jumbojet som startar, en kanins dödsångestskri när den håller på att ätas upp av en häger, etc, allt det anses vara musik. En medlem tyckte till och med att en intervju i ett nyhetsinslag i TV också kunde vara musik ...

Musik är såklkart inte "allt ljud". Sådant snack är bara för att göra sig märkvärdig på ett ganska så fånigt sätt. Man vill liksom "sticka ut" lite grann; vilket då osökt leder en in på ett annat ämne: att musik för det flesta är en prestige-fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå? Vad är musik egentligen?

Tänkte att man kunde göra en tråd där vi samlar alla definitioner av musik som vi känner till. Gärna formulerade i en kompakt mening.

"Music is the sound of the order and the chaos of the universe"

http://www.youtube.com/watch?v=HywsqOzMcyc

"Musik är ljudvågor, levererade i behagligt format." Allt annat är oväsen!
Link to comment
Dela på andra sajter

"Musik är ljudvågor, levererade i behagligt format." Allt annat är oväsen!

Fast det där var lite väl snävt, både vad gäller musik och inte musik. Allt som inte är musik behöver inte vara oväsen, och musik måste inte, likt alla konstformer, vara behaglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där var lite väl snävt, både vad gäller musik och inte musik. Allt som inte är musik behöver inte vara oväsen, och musik måste inte, likt alla konstformer, vara behaglig.

Ja, det var lite väl snävt 🙂 Vet inte riktigt vad jag tänkte på. Försökte väl komprimerade det på ngt sätt då TS ville ha sammanfattningen om vad musik var för ngt på en rad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amis:

Det visar bara komplexiteten i frågeställningen 🙂

Det är fasen inte lätt (omöjligt?) att försöka hitta en objektiv definition av vad som är musik.

Den definition jag skrev i tråden först är också snäv och inte objektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

😄 Alltid! 😛

Frågan är alltså felställd. hmm, vi får vänta i tio tusen år till innan vi får veta den verkliga frågan...... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är alltså felställd. hmm, vi får vänta i tio tusen år till innan vi får veta den verkliga frågan...... 😎

Hoppas det kommer en babelfisk som översätter all musik bäraren lyssnar på till något som hen gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag sätt mig i min tidsmaskin och backa lite i tiden för att se hur musik uppstod från den mänskliga begynnelsen... Aha! En förutbestämbar rytm som gjorde att även andra människoapor kunde förutse nästa taktslag.. Kunde stämma in i rytmen. En känsla av vi. En tribut efter att man lyckat fälla en mammut kanske? Ett lagspel! Rytmen var nog viktig som sagt då det gjorde att fler kunde förutsäga och fylla in i "musiken".. Sen kom tonerna! Ja det var vad jag såg och hörde från min tidmaskin i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också musik är något socialt. Vi är ju flockdjur och mycket vi gör är nog för det sociala. Jag håller nog på med inspelning och mixning mycket för att jag vill wow:a andra människor och inspirera. Man visar ju med musik sitt sätt att höra den och det kan ju skapa en djupare förståelse som inte går att förklara med ord. Såsom känslor osv.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag finner intressant är varför vi kopplar dur till något glatt och moll till något ledsamt. Är detta en medfödd egenskap eller är det inlärt?

Ett försök i alla fall: Om man byter glad mot harmonisk och ledsamt mot dissonant så är dur mer harmonisk eftersom 3an ingår som överton nr 4 för vald grundton (för sträng). 3an i ett ackord kommer alltså att klinga i harmoni med grundtonens överton nr4.

b3 kommer betydligt högre upp i övertonsserien (är därför svagare) och b3 i ett mollackord kommer därför att klasha mot 3 (tänkt som överton då) skulle bli disharmoniskt. 🙁 Det är ju lite kul också att i dagligt tal så betyder harmonisk om inte glad så förnöjsam eller något ditåt. 🙂

Vad den upplevda känslan blir av intervallet b3 är ju förstås en annan sak, och säkert lite/mer subljektivt.

b6 tycker jag låter "uppgivet" på något sätt - molligt. b5 och b2 är också spännande att försöka sätta ord på. 😳

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...