Jump to content
Annons

Vad är musik?


Groovebox

Recommended Posts

Musik har en långsträckt ton med en väglängd på upp till 20khz, volym upptill 150db. Till skillnad från de flesta andra ljud har musik takt och ton. musiken är tydliga, långa och korta toner. Till ljuden är musiken vanligtvis tonal. Även om ljuden kan variera, är musiken alltid rytmisk och klangrik.

I vissa gengre finns mörkare tongångar som är tydligast hos unga musiker.

Sitt ursprungliga område fanns musiken i Central- och Östeuropa, österut till Volga, Ural och Anadyr i Asien. Söderut sträckte sig dess ursprungliga utbredningsområde till norra Balkan, norra Iran och Armenien. Numera finns den - främst på grund av Schlagerfestival - över stora delar av Europa.

Den saknas på Gotland, utom i en liten by där provspelning gjordes.

Musiken betraktas som en utmärkt upplevelse och är föremål både för kommersiellt ändamål och i konst syfte.

musiken är en av Sveriges vanligaste konstformer. Den finns över hela landet. musiken lever som regel i allas hjärtan.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu måste jag sätt mig i min tidsmaskin och backa lite i tiden för att se hur musik uppstod från den mänskliga begynnelsen... Aha! En förutbestämbar rytm som gjorde att även andra människoapor kunde förutse nästa taktslag.. Kunde stämma in i rytmen. En känsla av vi. En tribut efter att man lyckat fälla en mammut kanske? Ett lagspel! Rytmen var nog viktig som sagt då det gjorde att fler kunde förutsäga och fylla in i "musiken".. Sen kom tonerna! Ja det var vad jag såg och hörde från min tidmaskin i alla fall! 🙂

Du kanske ska lämna in din tidsmaskin på service. Den första musiken kom förmodligen från den mänskliga rösten. Musikinstrument är nästa steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...